Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:55

In ons vorige huis zaten ze ook constant voor de deur te loeren of ze konden ontsnappen.. Sinds ze zelf de keuze hebben liggen ze ook heel veel binnen.

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:56

fransje23 schreef:
Angeliekje schreef:
En waarom zouden katten trouwens als enige huisdieren wel buiten mogen lopen, en bijv niet de honden, vogels, konijnen en andere huisdieren? Die horen toch eigenlijk ook lekker rond te scharrelen? :)


Honden lopen toch ook vaak buiten? :+



Ja blokje om aan een riem, maar dacht meer aan s'ochtends de deur open doen, doei zeggen :wave: en dan 's avonds pas weer binnen laten :P

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:00

Waarom gaan mensen er altijd maar vanuit dat buren last hebben als de kat in hun tuin poept? Overal waar ik heb gewoond liepen genoeg katten uit de hele buurt los rond, zo ook nu. Onze kat idem. Nooit een buurman of vrouw gehad die klaagde over kattenpoep in de tuin. Wanneer de kat van de buren bij ons in de tuin of wei zou poepen zou ik ook niet meteen gaan lopen klagen. Leven en laten leven.

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:01

Wij hebben ook kattenpoep in de tuin, maar het zou mij worst wezen. Ik ben alleen maar blij dat er in onze omgeving zoveel katjes rondlopen, ze hebben het prima naar hun zin. :)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:02

Ik heb ook genoeg aarde in de tuin en daar maken ze dankbaar gebruik van. De katten van de buurvrouw ook haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:03

Leorah schreef:
Waarom gaan mensen er altijd maar vanuit dat buren last hebben als de kat in hun tuin poept? Overal waar ik heb gewoond liepen genoeg katten uit de hele buurt los rond, zo ook nu. Onze kat idem. Nooit een buurman of vrouw gehad die klaagde over kattenpoep in de tuin. Wanneer de kat van de buren bij ons in de tuin of wei zou poepen zou ik ook niet meteen gaan lopen klagen. Leven en laten leven.


Niet iedereen vindt het een probleem, vaak zijn het ook juist de mensen met katten die het geen probleem vinden. Echter zijn er genoeg mensen die het wel vies vinden. Terecht ook, want kattenpoep is net als hondenstront gewoon ranzig als je erin grijpt.

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:04

Ik zal niet zeggen dat het lekker is als je erin grijpt, geef mij maar paardenmest, veel schoner. Maar dan nog.. als er een duif van de buurman in je tuin poept hang je toch ook niet aan de bel, of moet die zn vogels ook maar opsluiten in een hok ofzo. Ik bedoel maar, je kunt er zo'n groot probleem van maken als je zelf wilt, maar ook samen leven in een buurt en elkaar laten genieten van de dingen die men mooi vindt (de ene die heeft katten en de ander luistert graag in de tuin naar de radio of staat elke week 6x te grasmaaien of whatever)

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:08

Ik vind het wel vervelend dat ze mijn belesiss en violen uit krabben. En dan niet te spreken over de tulpen...

Nee, katten prima, maar geen vreemden in mijn tuin.
Ook vaak zat dat ze hier de honden poep niet opruimen.

Nu hebben we het over katten, maar honden dan?
Op een flatje? Appartementje? In een kennel?

En Catteriën? Fokkers? Die houden (vaak) hun katten ook niet buiten. Maar in huis of goed afgesloten rennen met sloten er op!

Edit:
Leorah. 1 geringde duif, tussen alle musjes en mezen. Of de kat van de buren...What is the difference?

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:10

precies, niks, poep is poep.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:11

Leorah schreef:
Ik zal niet zeggen dat het lekker is als je erin grijpt, geef mij maar paardenmest, veel schoner. Maar dan nog.. als er een duif van de buurman in je tuin poept hang je toch ook niet aan de bel, of moet die zn vogels ook maar opsluiten in een hok ofzo. Ik bedoel maar, je kunt er zo'n groot probleem van maken als je zelf wilt, maar ook samen leven in een buurt en elkaar laten genieten van de dingen die men mooi vindt (de ene die heeft katten en de ander luistert graag in de tuin naar de radio of staat elke week 6x te grasmaaien of whatever)


Heel mooi streven. Maar uiteindelijk gaat het je wel tegenstaan dat je wanneer je in je tuintje werkt je de zoveelste kattenkeutel van je handen kan wassen ;).

En ja, als mijn buurman duiven zou houden, dan zou ik ook zeker aan zijn bel trekken wanneer die duif mijn tuin onder zou schijten.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:12

Nee...Ik had het even anders...

1 kat of 1 duif vind ik wel verschillend.
Want 1 duif.....Is maar 1 duif, vergeleken met die 30 andere vogels in je tuin.
En 1 kat van je buren is gewoon wel 1 kat...

Andere vogels hebben geen baas, dus heb je daar niets over te zeggen.
Een kat wel (lijkt mij...?)

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:14

dat bedoel ik, men laat elkaar niet leven, maar zevert liever rond. Gelukkig wonen wij in een fijne buurt waar zulke onzin niet voorkomt. Handschoentjes aan met tuinieren, klaar is kees.

@ maralyn: 1 keutel is 1 keutel toch? Die duif heeft toch ook een baas? Er lopen ook genoeg wilde katten hier in het veld, dus ach wat maakt die ene kat van de buren dan uit.. is precies hetzelfde.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:15

millennium schreef:
SuperAssie schreef:
Onze eerste kater woont al 8 jaar binnen en hij is nog te lui om op te staan en naar buiten te lopen al zou hij het kunnen.
Tweede poes is een opgevangen poes, vroeger altijd buiten geweest maar hier sinds dag 1 binnen en gaat voor geen goud meer naar buiten.
Derde, de andere kater ook vanaf dag 1 binnen, is 1x ontsnapt maar ze bleven in de garage.
En de laatste, ook een poes is komen aanlopen maar overduidelijk geen buitenkat.

Bij ons zijn overigens wel alle beesten geholpen, ook al komen ze niet buiten, maar ook vanwege het feit dat hier dus gemengd rondloopt.

Wij wonen trouwens ook aan een grote weg, en aangezien we jaren lang met grote regelmaat platte katten van het wegdek hebben geschraapt van de buren en bijna ieder jaar wel weer een nestje van de achterburen in onze schuur vonden -tot die ook werd platgereden- hadden wij daar geen zin in.

Katten vinden het prima zo, mogen overal komen en doen wat ze willen, 24/7 toegang tot voer en water dus ze hebben het echt niet slecht.



Van o.a. deze uitspraak krijg ik gewoon een beetje kippenvel :+ . Ook de zijn dat je katten overduidelijk geen buitenkatten zijn ... :Y) Mijn schoonmoeder heeft een paar grote, dikke, sloom-ogende katers, welke in huis ENORM relaxt zijn en waarvan je op het eerste oog zou denken: nou, dat zullen wel echte 'binnenkatten' zijn. Maar god, wat veranderen ze als ze buiten zijn; heerlijk vliegen achter de vlindertjes, rollebollen in de struiken, lekker racen over het grasveld, genieten van het zonnetje, de regen, de wind, de sneeuw en ga zo maar door.


En waarom?
Het oudje wilt sinds de eerste dag al niet meer naar buiten, heeft jaren buiten geleefd maar als de deur open staat kijkt ze er niet naar om. Zou je dr buiten zetten, komt ze snel weer naar binnen. Zelfde geld met de oudste kater.
De twee jongere katten zijn wel speelser, maar zodra ze buitenkomen zie je de blik in hun ogen van ontspannen naar gespannen gaan. De poes is zich vorige week zo vreselijk suf geschrokken(ik was met haar in de tuin aan een tuigje) dat ze er van door ging en ik haar vier tuinen verderop letterlijk in shock(hijgend, grote ogen, geen beweging meer in te krijgen) onder een plant terug vond.
Dus leuk vinden ze het niet buiten :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:15

maralyn schreef:
Nee...Ik had het even anders...

1 kat of 1 duif vind ik wel verschillend.
Want 1 duif.....Is maar 1 duif, vergeleken met die 30 andere vogels in je tuin.
En 1 kat van je buren is gewoon wel 1 kat...

Andere vogels hebben geen baas, dus heb je daar niets over te zeggen.
Een kat wel (lijkt mij...?)


Als het één kat zou zijn, dan zou ik er niet zo'n punt van maken... Helaas waren het bij ons in de wijk op gegeven moment acht katten. Dat is gewoon niet leuk meer :). Al waren wij niet de enige bewoners die last hadden van de katten. Ook de vijvers zijn erg aantrekkelijk. Gelukkig zijn er vier weggegaan toen mijn buurman ging scheiden van zijn vrouw :+.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:17

_San87_ schreef:
maralyn schreef:
Nee...Ik had het even anders...

1 kat of 1 duif vind ik wel verschillend.
Want 1 duif.....Is maar 1 duif, vergeleken met die 30 andere vogels in je tuin.
En 1 kat van je buren is gewoon wel 1 kat...

Andere vogels hebben geen baas, dus heb je daar niets over te zeggen.
Een kat wel (lijkt mij...?)


Als het één kat zou zijn, dan zou ik er niet zo'n punt van maken... Helaas waren het bij ons in de wijk op gegeven moment acht katten. Dat is gewoon niet leuk meer :). Al waren wij niet de enige bewoners die last hadden van de katten. Ook de vijvers zijn erg aantrekkelijk. Gelukkig zijn er vier weggegaan toen mijn buurman ging scheiden van zijn vrouw :+.



Ik had het ff als voorbeeld. 1 kat of 1 duif met 30 vreemde niet vogels zonder eigenaar.

Maar 4 duiven of 4 katten van de buren in je tuin? Geef mij maar 4 duiven...

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:18

das jouw keuze dan, maar het blijft het zelfde idee.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:20

Onze buren kunnen hun katten/poezen maar beter binnen houden.
....want zodra ze onze tuin betreden, zijn ze 'voor ons'. ~~}>

Helaas lopen de meeste buurkatten dus nog gewoon rond, óók bij ons in de tuin _-:( -:(-

En als ze dan weer eens bij mijn duivenhok zitten of zelfs óp de bekleding van mijn menwagen liggen/deze proberen te mollesteren, tsja sorry hoor, dier kan er idd niets aan doen, maar dan worden ze toch echt weggejaagd, en soms niet zo zachtzinnig ~~}>

Ik heb trouwens 2 tamme lachduiven. Die zijn gekortwiekt en kunnen dus 'niet vliegen'. Ik laat ze wel los in de tuin, alleen als ik er bij ben. Los rondvliegen zou niet eens kunnen ivm. die katten dus......

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:22

En dat zou ik dan weer prima vinden. als mensen er niet van gediend zijn, dat mijn kat in hun tuin komt, dan mogen ze die gerust weg jagen, geen probleem.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:22

Wij hebben geen last van vreemde katten in de tuin, omdat onze kat ze er vakkundig uit jaagt :-). Hij is aan komen lopen en is graag buiten, maar blijft altijd wel in de buurt. Maar wij wonen niet bij een drukke weg en hij kent de gevaren goed. Hij is weggelopen van zijn vorige huis en heeft jaren bij ons rondgezworven totdat hij binnen mocht komen.

Maar het ligt ook aan de kat. Een andere kat die we hadden, vond het buiten maar eng. Die mocht alleen onder toezicht buiten aan een lijntje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:22

Leorah schreef:
En dat zou ik dan weer prima vinden. als mensen er niet van gediend zijn, dat mijn kat in hun tuin komt, dan mogen ze die gerust weg jagen, geen probleem.


Het zou toch wat zijn als je dat zou gaan verbieden :').

Muronia

Berichten: 19504
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:23

hahahaha, wat lollig

Stybba

Berichten: 3015
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:31

De mijne blijven ook mooi thuis, en als wij erbij zijn mogen ze los in de tuin. Als je maar vaak genoeg laat weten dat ze toch echt in de tuin moeten blijven, hoef je vanzelf steeds minder op te letten. Inmiddels kan ik rustig de afwas doen, een wasje aanzetten of het eten klaar maken maar ik kijk altijd tussendoor even naar buiten om de boel in de gaten te houden. Binnenkort is de kattenren (4m x 1.8m x 2.6m) klaar en dan kunnen ze altijd een frisse neus halen, maar los in de tuin blijft toch het leukste denk ik.
De katten van mijn ouders en schoonouders gaan ook los buiten. Ze wonen vrij rustig (pas minimaal 3 straten verderop een rustige 50 weg), maar ondanks dat ik hier vergelijkbaar woon zou ik het niet zo snel aandurven. Veel te bang dat er wat mee gebeurt, en ik wil ook niet dat mijn buren er last van hebben.
En zeg nou zelf, onze (ongeveer) 5 jarige oude kat die we sinds dit jaar uit het asiel hebben, volgens mij een echte buitenkat, is toch wel erg gelukkig in de tuin hoor
Afbeelding
Het missende pootje is het gevolg van wat je krijgt als iemand met een voliere zijn pogels tegen katten probeert te beschermen mbv strikken... Overigens was ze bij ons in huis best tevreden met het binnenblijven in het begin, maar als je ze eenmaal een keer buiten laat... (toen had ik ineens 3 zeurende katten bij de deur staan als ik thuis kwam :P ) Ik denk dat een gemiddelde buitenkat in een nieuw huis best binnen gehouden kan worden, maar als de omgeving hetzelfde blijft is zo'n verandering niet makkelijk.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:32

als ik een kat in mijn tuin zie poepen maak ik heb nat en vaak komen ze niet terug

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:34

Natgooien of wegjagen maakt me ook niks uit zolang ze ze maar niet slaan of schoppen want dan gaan ze te ver.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Waarom is een kat binnen sneu/zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 19:37

en als een kat vaker langskomt doe ik de deur open zodat mijn hond erachter aan gaat en vaak is het dan echt klaar

(mijn hond wil vaak spelen maar de katten schrikken als er een hond op komt afgerent)