Ervaringen met de toller retriever of flatcoated retriever?

Moderators: MirandaT, Essie73, Warboel, Ods, Duhelo, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Suzzy_3

Re: Ervaringen met de toller retriever of flatcoated retriever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:16

Hier een border collie en een toller. En de toller is dus echt niet hyper. Als ik daar een paar weken niks mee doen, ok, ligt het liefst de hele dag in haar mand. Maar als ik haar leiband pak, dan staat ze wel onmiddellijk paraat om te werken, en doet ze ook super haar best.
Eerst gehoorzaamheid gedaan, te saai en makkelijk. Kon na een paar weken alles wat we het eerste jaar zouden leren.
Jacht gedaan, ging perfect, op het terugbrengen van het speelgoed/wild na dan. Ze vond het altijd, maar terugbrengen dus niet. Maar is mijn fout, heb haar toen ze klein was altijd mee laten spelen met de border, en die was dus altijd sneller, dus heeft ze geleerd er naar toe te gaan en niet mee te brengen.
Agility gedaan, vond ze ook super om te doen. En deed ze ook goed.
In het begin bang van kinderen en mannen, maar na wat oefening heeft ze daar nu geen last meer van (komt mijn zoontje van een jaar zelfs aflikken).
Zalig karakter vind ik haar hebben.
De flatcoateds op de jacht waren allemaal veel grotere honden, en veel meer hyper. Hadden niet het geduld om te wachten op bevel. Terwijl mijn tollertje echt wel een kwartier kon zitten kijken naar mij, tot ik ineens commando gaf, en dat onmiddellijk deed.
Het enige nadeel vind ik de haren. Die van onze border plakken niet aan je kleren, vind je gewoon terug op de grond. Maar die van onze toller plakken in de zetel, aan je kleren, ... Geen idee hoe dat bij een flatcoated is...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie