Witte duif gevonden zonder bandje en nu?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:18

Kun je misschien een foto maken?

Ik heb zelf nl. ook 2 witte duifjes, lachduiven. Je hebt ook witte sierduiven etc.
Maar er bestaan ook 'gewone' straatduiven die toevallig wit zijn.

Verder: kou.................. :') goed bedoeld maar 't is geen parkiet, daar kunnen ze echt wel tegen! Duiven leven meestal buiten.
Mijn lachduiven blijven zelfs in de winter in principe gewoon buiten, al is het -5. Bij lagere temperaturen gaat er een dik doek over de voorkant heen s'nachts, en in de winter zijn de zijkanten van mijn hok ook dicht met plexiglas. De achterkant v/h hok staat dan tegen de muur.

Dus op zich verwen je het beest nu dus wel heel erg, juist door hem in een schuur, en al helemaal in een verwarmde schuur te zetten.

Lekker buiten, hebben jullie geen afdak? Een krat is ook niet helemaal open, aan de zijkanten meestal dicht, toch? Bovenkant ook..... dan kan je de achterkant tegen een muur zetten.



JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:49

Wat wil je dan, je kan hem moeilijk in je garage/huiskamer laten rondvliegen...... dan vliegt hij zich waarschijnlijk te pletter.

Als je ze in een hok zet, raken ze daar echt niet gestresst van. Helemaal tamme duiven, die zijn dat wel gewend.

Dat bruiloftduiven los worden gelaten en gewoon niet meer gewenst zijn en niet terug hoeven te komen, sorry die onzin heb ik nog nooit gehoord. Misschien zullen er (zoals overal) wat 'rotte appels' tussen de duivenhouders/duivenmelkers zitten, maar de meeste duivenhouders die dat aanbieden laat het écht niet onverschillig dat ze hun duiven niet meer terug krijgen.

Sterker nog, die beesten worden zo getraind dat ze even verderop naar hun eigen transporthokje vliegen, waar een lekker bakje voer klaar staat. Kwestie van 1 of 2 dagen niet voeren en goed laten wennen aan hun transporthokje, dan vliegen ze er vanzelf netjes weer in.

TS: ik weet niet wat je bedoeld met die 'hints' met betrekking tot je buren met kippen? Toch niet stiekum daar neer planten? Dat vind ik altijd van die (sorry voor mijn woordkeuze) walgelijke acties. Hier laatst ook, de 'buurman' van mijn weide, heeft zijn weide direct naast die van mij. Die heeft 2 pony's, geitjes en had ook wat schapen. Er zouden ook nog kippen komen.

Liep er van de één op de andere dag ineens een kip in de stal, die was daar bewust neergezet (met doos en al). mensen hebben echt over hekken moeten klimmen om het beest in stal te dumpen.
Kip mocht wel blijven van mijn 'buurman', maar hij vond het wel erg vervelend dat er zulke mensen zijn die dat doen, op zo'n manier.
Dagje later zei de 'kip' niet alleen tok-tok, maar ook kúkelekúuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu de hele dag door. Kip bleek dus een haan -O-

Edit: ik zou toch ook even briefjes door 't dorp ophangen en bij supermarkt, kan maar zo zijn dat duif onverhoopt ontsnapt is.
1 van mijn duifjes is ook wel eens 'kwijtgeraakt', was 'm echt enkele dagen kwijt. Die van mij zijn namelijk tam, heb ik in een groot hok maar kan ik helaas niet los laten vliegen ivm. alle katten hier en verkeer. Dus doe ik ze kortwieken; van 1 vleugel knip de slagpennen dan wat korter. Dan kunnen ze nog wel wat fladderen en komen ze tot max. 1 meter hoog, echt vliegen kunnen ze dan niet meer.

Zo kunnen ze met lekker weer wel fijn los in de tuin rondstruinen en in bad gaan, maar niet wegvliegen.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 15-09-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Witte duif gevonden zonder bandje en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 21:56

pas wel op met kippenvoer. Duiven zijn vrij gevoelig voor verkeerd voer. Toen mijn voer een keer op was in het weekend, heb ik parkietenvoer gevoerd. Daar gingen ze groen van poepen en werden er ziek van.

Waarom de dierenambulance het advies geeft om het dier vooral in schuur of binnen te houden 'omdat het nu kouder wordt' is mij een raadsel eerlijk gezegd. Belachelijk advies als je het mij vraagt, al helemaal omdat het nog láng geen hartje winter is. Maar de mensen van de dierenambulance hebben helaas wel vaker totaal geen verstand van zaken.....

Ook moeten die van mij echt tortelduivenvoer hebben, en geen 'gewoon' (post)duivenvoer. Daar zitten nl. van die grote groene erwten in, en die eten ze niet op. Dat voer is grover en aangezien de mijne vrij klein en fijn zijn, moet het voer ook wat fijner.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Witte duif gevonden zonder bandje en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 22:17

Heeft hij ook zo'n sierstaart dan, zo'n opstaande staart in 'driehoeksvorm'?
Afbeelding

toch zou ik ook even briefjes ophangen en bij de supermarkt.......

Is hij verder gewond/verzwakt/vermagerd dan ook, of dat niet? Kan zijn dat hij verzwakt en gedesoriënteerd is, dat hij daarom in de buurt blijft.
Daarnaast vliegen niet alle rassen zomaar weer ff naar huis, zoals postduiven dat doen.

JoyCiej007

Berichten: 17409
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 11:10

Thats_Me schreef:
Pfff.. wat een lekker advies heb je weer gehad van de dierenambulance. Er zitten zeker wel mensen tussen met ervaring en kennis van zaken maar gezien er met vrijwilligers gewerkt wordt weet niet iedereen even veel.

Waarschijnlijk heb je gewoon te maken met een wilde duif die toevallig wit is. Net als dat je in de vrije natuur ook witte eenden en ganzen tegen komt :) Fijn dat je hem vanmiddag langs kan brengen bij de vogelopvang, zij zullen vast even goed nakijken of er iets met het duifje aan de hand is.


Daarom................. binnen zetten 'lekker warm, want het wordt al koud buiten'. 8)7 |o

En idd, het kan net zo goed een 'wilde duif' zijn.............

Zo hebben wij jáaaaren terug van de dierenambulance het advies gekregen om een gewonde en verzwakte egel (die hadden onze honden in de tuin gevonden en hebben hem vervolgens geprobeerd te verscheuren) een bakje melk te geven, en daarna de egelopvang te bellen.
Wij zijn toen heel erg boos geworden want dat wisten wij inmiddels wel, dat melk héeeuuul erg slecht is voor egels, dat dat echt een fabeltje is.

Uiteindelijk zelf ruim 1,5 uur met de auto gereden om 't egeltje naar de egelopvang te brengen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, Googlebot en 22 bezoekers