Ervaringen petsafe voor kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:07

Onze twee snoezels mogen nu steeds lekker mee naar buiten aan hun tuigje, maar aan de lijn in een dicht begroeide tuin is écht niet de ideale oplossing := Ik wil ze graag buiten laten, maar ik wil niet dat ze bij de buren gaan kletsen, dus hadden we al bedacht stroomdraden te gaan spannen. Nu hoorde ik op stal echter dat je ook onzichtbare omheiningen voor katten hebt :)* Met de zoekfunctie kwam ik er al achter dat er hier mensen zijn die deze gebruiken, maar ik kon niet helemaal vinden wat ik wilde weten.
Op de website van petsafe staat de In-Ground Cat Fence. Maar moet deze dan ook echt in ground? Wij geven namelijk de voorkeur aan de draad aan de bovenkant van de schutting, maar werkt het dan nog net zo goed?
Welk systeem hebben jullie, want ik ben op internet al een en ander aan verschillende systemen gevonden. En wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Hopelijk kunnen jullie Puk en Lot helpen het buitenleven nog aangenamer te maken :)

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:11

Wijhebben voor onze hond een stroomkasje. Die zijn ook voor katten. Staat maar heel ligt stroom op. En wij hebben gewoon van die paaltjes die ook in de weide hebt om de tuin en zo blijft onze hond op het erf. Je zou dit draadje ook boven aan de schutting ofzo kunnen doen.

Ik ken mensen met raskatten die niet de straat op mogen van de fokker. Die hebben ook een stroomlkast en dan boven aan de schutting twee draadjes boven elkaar gespannen zo dat de katten er niet overhee kunnen. En ze blijven netjes in de tuin.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:12

Wij hebben een paar jaar een catsafe petfence gehad. Wij hadden het systeem met een signaaldraadje dat je zowel in de grond, op de grond of een stukje boven de grond kon plaatsen. Het systeem heeft altijd goed gewerkt. Enige is dat je wel moet zorgen dat de draad goed weggewerkt zit, zodat het draadje niet breekt, want dan werkt het niet meer en moet je dus de breuk zoeken en het weer aan elkaar maken.

We hebben het systeem uiteindelijk weggedaan vanwege het enige nadeel: de kosten. Zo`n halsbandje kost EUR 100,- per stuk. We hebben er wat katten bijgekregen en dat maakte het wat kostbaar.

Ik kan het echt aanraden.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:19

Probleem van de stroomdraadjes is (dat was namelijk ook ons eerste idee) dat we een nogal begroeide tuin hebben en dat dat voor de stroomgeleiding meestal niet optimaal is ;)

Als de draad bovenlangs gaat, moeten we inderdaad opletten met snoeien ed, maar dat moet met een 'gewone' stroomdraad ook ;) Het was ons ook al opgevallen dat het een vrij prijzig systeem wordt als je het voor meerdere katten wil gebruiken. Maar we hebben wel genoeg aan onze 2 dames, dus dan is het maar 1x een uitgave.
Maar hij kan dus wel gewoon boven de grond? Dat is fijn!

Bedankt voor de reacties!

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:26

Maartje_M schreef:
Probleem van de stroomdraadjes is (dat was namelijk ook ons eerste idee) dat we een nogal begroeide tuin hebben en dat dat voor de stroomgeleiding meestal niet optimaal is ;)

Als de draad bovenlangs gaat, moeten we inderdaad opletten met snoeien ed, maar dat moet met een 'gewone' stroomdraad ook ;) Het was ons ook al opgevallen dat het een vrij prijzig systeem wordt als je het voor meerdere katten wil gebruiken. Maar we hebben wel genoeg aan onze 2 dames, dus dan is het maar 1x een uitgave.
Maar hij kan dus wel gewoon boven de grond? Dat is fijn!

Bedankt voor de reacties!

De begroeiing was bij ons geen enkel probleem. Het stuk was wij hadden afgezet was ongeveer 40 bij 40 en op sommige plaatsen flinke begroeiing. Die begroeiing had geen invloed op de werking.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:28

Dat is inderdaad de reden dat we van de 'normale' stroomdraad afgestapt zijn en op zoek zijn naar een andere oplossing :)

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:00

Begroeiing is geen probleem, wij hebben het draad over de schutting lopen en de katten blijven braaf op afstand. Misschien kun je het systeem ergens 2 de hands aanschaffen, dat scheelt behoorlijk in de kosten. Ik heb hem via bokt gekocht.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 21:22

voor honden zijn ze er ook zonder draad maar voor katten niet. Hier heb je misschien niets aan maar dan weet je dat alvast.
Zoals je vast gevonden hebt ben ik 1 van de gebruikers van dit systeem. Vind het een geweldig systeem!! Wij hebben het wel onder de grond gedaan. HEt kostte behoorlijk wat uren (grit, stenen, gras, tuin enz.) maar nu het er ligt (door pvc buis heen) weten we zeker dat eht ook goed ligt.

Een tip alvast dan: door pvc buizen doen. Dan zie je het altijd goed waar het hangt en de kans op breken is stukken minder. Daarnaast is het nog net zo sterk. Nadeel is dat het wel opzichtig is misschien maar ja, liever dat lijkt me dan de kans dat het snel breekt en de katten alsnog weg zijn.
Wij hebben het in de garage wel boven de grond gedaan. Gewoon langs de muur bevestigd met oogjes en dat gaat heel goed.

De achtertuin ligt het draad voor langs de omheining. Voor de kat heel duidelijk, ze kan niet bij de omheining in de buurt komen en dus kan ze ook niet weg (1 á 1.5 meter voor de omheining begint het waarschuwings en daarna stroom gebied). Dit gaat al een aantal maanden super goed (langer heb ik het systeem nog niet)

Bij de straat kant voor langs het huis (gedaan zodat ze ook door het hele huis kan lopen terwijl ze de zender aan heeft. De zenderband draagt ze vanaf dat de eerste uit bed is totdat 's avonds de deuren echt dicht zijn en dat ligt aan het weer uiteraard.) ligt het bij de grens tussen ons terrein en de straat. Dit is voor haar onduidelijk. Ze is 3x naar voren geweest en 2x in noodgang erover heen gegaan omdat ze het niet goed weet te liggen en mij ziet lopen met de honden en in paniek achter me aan wil rennen. Nu durft ze niet meer naar de voorkant te lopen gelukkig!! Dit vond ik doodeng. Hier moet je dus wel rekening mee houden. Maak dat je kat heel goed weet waar de stroom begint.

De eerste dagen heb ik elke keer de kat op mijn arm meegenomen. Waarschuwingspiep? dan omgedraaid.
Die link legde ze niet dus toen waarschuwing door gelopen, stroomschok en omgedraaid. Na 2x ging ze bij waarschuwingspiep in mijn handen worstelen om weg te gaan. KLinkt zielig, is het ook maar was echt voor eigen veiligheid!!!!
Nu gaat ze dus neit meer verder dan waarschuwingsgebied. De eerste dagen steeds overal met haar naar waarschuwingsgebied gelopen in achtertuin en toen ik zeker wist dat ze er heel goed op reageerde los gelaten. En dit gaat echt geweldig goed!

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 23:32

Let overigens wel goed op, onze katten hadden het altijd heel snel in de gaten als het batterijtje in het halsbandje wat minder werd (en het stroomstootje dus wat zwakker). Onze Maine Coon had het altijd het snelste door. Als hij wist dat de batterij zwakker werd, dan nam hij een aanloop en ging met een sprongetje over het draadje heen en weg was hij :=. Hij kwam op dezelfde manier weer terug de tuin in trouwens:+

Als we dan een nieuw batterijtje plaatsten en z`n nekkie weer even schoren, dan had hij er weer weken ontzag voor en bleef hij ver uit de buurt. <<)

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:47

Bij ons kunnen de katten er voor niet uit, alleen achter, dus dat scheelt :) Door pvc is wel een goede tip (al roept vriend hier meteen dat hij dat niet wil want dat is lelijk).
Ook een goede tip om het ze aan te leren inderdaad, daar hadden we het gister nog over namelijk.

En het batterijpeil in de gaten houden is ook wel slim inderdaad :+

Bedankt voor de tips weer! Systeem wordt steeds aantrekkelijker.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:28

wanneer worden de batterijen zwakker? Hier werkt het systtem nu een 4 maanden ofzo en staat dag/nacht aan en kat heeft hele dag de halsband aan. Heb al nieuwe batterijen besteld maar hoe weet ik of het minder gaat werken?

Hier een ragdoll x maine coon en nek nooit hoeven te scheren wel de langere punten aan de halsband gedaan. Denk eigenlijk als het erop aan komt ze die stroom niet meer krijgt ook want heb de halsband losser gezet dan dat hij zat in het begin en denk dat ze net geen contact maken. Maar het stroom (niv. 3) heeft zoveel indruk gemaakt dat de waarschuwingspiep al genoeg is.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:07

dierenfan schreef:
wanneer worden de batterijen zwakker? Hier werkt het systtem nu een 4 maanden ofzo en staat dag/nacht aan en kat heeft hele dag de halsband aan. Heb al nieuwe batterijen besteld maar hoe weet ik of het minder gaat werken?

Hier een ragdoll x maine coon en nek nooit hoeven te scheren wel de langere punten aan de halsband gedaan. Denk eigenlijk als het erop aan komt ze die stroom niet meer krijgt ook want heb de halsband losser gezet dan dat hij zat in het begin en denk dat ze net geen contact maken. Maar het stroom (niv. 3) heeft zoveel indruk gemaakt dat de waarschuwingspiep al genoeg is.

Hier een volle maine coon, en die rende er gewoon over heen als hij niet geschoren wass en de batterij zwakker werd. De batterijen gingen bij ons zeker geen 6 maanden mee, maximaal 4 a 5 maanden, beetje afhankelijk van de kat, want de een probeerde vaker hoe het er voor stond dan de ander. Systeem stond bij ons ook dag en nacht aan, maar dat heeft geen invloed op de batterijen. De batterijen doen hun werk zodra ze in de zender zitten, en raken sneller leeg als de kat vaker in de "piepzone" komt of zelfs in de "schokzone."

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:09

oke uiteraard zitten de batterijen hier altijd in de zender want anders blijf ik ze er in/uit doen. Alleen de zender dus 's avonds en 's nachts nooit aan bij de kat. Dit om te maken dat ze zo min mogelijk irritatie kan krijgen van het bandje in de nek.

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, België

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:20

kan er mij iemand een prijsindicatie geven van dit systeem, en dan met het aantal meter draad dat jullie hebben? want dit zal ook wel verschil maken veronderstel ik?
ik ben zeer geïnteresseerd in dit systeem omdat we met een duivenmelker naast ons zitten, maar wij hebben wel een hele grote tuin+ stallen (en eventueel weide) waar de katten overal moeten kunnen. We hebben ze namelijk genomen om de muizen te vangen :P maar eentje is heel ondernemend en ik vrees dat ik hem gauw kwijt ga zijn als hij bij de buurman gezien wordt...

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:30

Het draad is eigenlijk helemaal niet zo duur. Het allerduurste zijn de kastjes die om de nek van de kat gaan. Je moet voor die kastjes rekening houden met ongeveer 100 euro per stuk als je ze los koopt. Agradi heeft een startkit voor 249,-, maar als je zoekt op het internet kun je ze nog wel iets goedkoper vinden. Er zit 150 meter draad bij, dus daar kun je een aardige tuin mee afzetten.
Extra draad kun je krijgen voor 40,- bij agradi, maar ook dit kun je vast goedkoper vinden.

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, België

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:37

dat valt op zich nog mee, dan moet ik eens wat verder gaan neuzen. Had al snel snel wat opgezocht maar vond prijzen zoals starterskit voor 500 euro en 200 euro voor een extra bandje enzo...maar dat moet dus goedkoper kunnen :D

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 15:39

Ja, dat moet zeker goedkoper kunnen. Volgens mij hadden wij het bij een belgische site besteld. Zal eens zoeken of ik er nog iets van kan vinden. Die waren namelijk erg goed en goedkoop.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 17:25

Mijn vriend heeft het systeem gister in Engeland besteld (www.amazon.co.uk) en daar was het nog goedkoper. Durf alleen niet te zeggen wat we nu uiteindelijk moesten betalen :+

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:27


ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:41

Katten die dus niet het halsbandje om hebben kunnen dus gewoon in en uit? :D

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 15:47

Ja, dus de kat van de buren kan veilig naar huis toe ;)

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:33

Hoe zit het als je kat toch de tuin uit gaat, dan kunnen ze niet meer terug zonder een schok te krijgen?

En mijn katten verliezen vrij regelmatig hun bandje, nu is het voordeel natuurlijk dat dit niet snel zou gebeuren buiten de tuin, maar vraag me toch af of mijn katten in de tuin blijven. Ga mezelf er nog even verder in verdiepen, vind het wel interessant :j

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:38

Deze bandjes zijn heel stevig en gaan echt neit zomaar uit.

Ik verwacht dat e idd als ze de tuin uit zijn niet zonder schok terug kunnen gaan. Mijn kat is het 2x gelukt en toen zo geschrokken dat ze weer gauw terug vloog. De schokken zijn ook niet heel erg maar genoeg om flink van te schrikken.
Die 2x overigens was in de voortuin waar ze het draad niet wist te liggen en daardoor ging ze de fout in.

Zo ziet ze eruit met bandje om:
Afbeelding

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Ervaringen petsafe voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:59

Als ze de tuin uit zijn, krijgen ze inderdaad een schok als ze terug over het draadje gaan.

Helaas heeft een van onze katten het twee keer voor elkaar gekregen het bandje kwijt te raken. 1 keer vonden wij het bandje direct terug en 1 keer pas een jaar later. Het is een beetje lastig, want hij moet strak genoeg om te zorgen dat de pennen contact maken, maar je wilt de kat ook niet de keel dicht drukken natuurlijk :=

Mijn advies zou dus ook zijn om iedere dag even te checken of de band goed zit.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:31

klinkt wel goed, we willen nu een buitenhok maken voor onze binnenkatten, maar dit zou ook nog een optie zijn. Hebben alleen wel een grote tuin (28 x 15meter) dus zal wel behorlijk duur zijn denk ik qua aanleggen?