Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 12:32

Ik heb met dit vieze weer veel last van naaktslakken in mijn konijnenhok. Het is een groot buitenhok halverwege de tuin.
Elke ochtend tref ik vaak minstens 10 slakken aan in zijn voerbakje/op zijn waterbakje/op zijn hooi. Gewoon overal dus.
Ik vind het heel vervelend want ik heb een ontzettend hekel aan slakken. Laatst haalde ik op een dag zelf 40 uit zijn hok!
Dus ik ben er nu een beetje klaar mee; daarom de vraag:
Wat is een diervriendelijke (ivm met konijn) manier om de slakken ergens weg te houden?
Hopelijk weet iemand iets, want ik wordt gek van die vieze beesten!

sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:25

De konijnen binnen zetten?
Heb je gras in een buitenhok?
(vast wel) dan moet je
gewoon stenen op de bodem en daarover
zand leggen (heb ik ook)
dat helpt echt hoor!

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:29

Bij mijn konijnen zie ik ze ook wel eens, ze lijken de brokken lekker te vinden, kan dat.

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:23

Ik heb ze ook wel eens, maar meestal wel búíten het hok in de ren/op het hok. Het beste is denk ik om dusdanig te voeren dat ze alles kort na een voerbeurt op hebben en er niks achterblijft (niks te halen voor de slakken). Konijnen komen toch niks te kort als ze onbeperkt hooi hebben. Nog even en het vriest weer zo hard dat ze zich niet meer laten zien :')

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 18:37

Sitaenik; Nee hoor, hij gaat mooi niet naar binnen. :P Zelf zal hij er weinig last van hebben, dus alleen voor mij doe ik hem niet naar binnen, daar doe ik hem geen plezier mee. Er zit geen gras in zijn hok, alleen stenen en zand. Misschien leg ik wel wat zand om zijn bakjes heen, volgens mij vinden ze het inderdaad niet fijn om daar overheen te kruipen.

Jesito: Ja klopt, ze zitten ook altijd in z'n voerbakje maar ja ik kan hem moeilijk geen eten meer geven. :D

Creatas. Dat is ook nog wel een goede tip inderdaad. Hij eet nogal in etappes :+ Ik zit al te wachten tot het moment dat ze er niet meer zijn. :D

puccalover
Berichten: 503
Geregistreerd: 19-02-05
Woonplaats: Drachten

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:03

Heel herkenbaar probleem. Ik heb het op dit moment ook al een paar weken. Elke dag kan ik er een stuk of 5 uit het hok vissen. Ze schijnen echt op het voer af te komen. Bij mij liggen ze altijd in de waterbak/voerbak. Heel vervelend want kon elke dag het voer weggooien. Vandaar dat ik nu rondom het hok slakkengif heb gestrooid(ik weet het, niet echt diervriendelijk!)

Creatas

Berichten: 2366
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Parel van het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:07

Ik weet niet wat er verder nog meer bij je loopt aan dieren, of wat die er aan over kunnen houden.
Maar een veilige manier om slakkengif te gebruiken is door het in een klein plastic bloempotje te doen, een ander erin de 'schuiven' (zal wel meer wringen zijn). En dan met een gat waar slakken door kunnen maar waar bijv. geen katten of egels hun kop in kunnen steken, dan weet je zeker dat je enkel de beestjes aanpakt die je kwijt wil :)

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 06:09

Staat het hok op poten of niet?
Nu weet ik dat slakken ook de poten op kan klimmen maar bij mijn redelijk hoge hok heb ik er geen last van dus misschien kan dat toch iets helpen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:48

Het voer hoort in 2 minuten op te zijn dus dan heb je geen last van naaktslakken want voor die er zijn is het voer al op :)

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:15

Puccalover; Ik heb inderdaad precies hetzelfde :j Maar slakkengif vind ik niet zo fijn idee..
Creatas; Ik zal eens kijken of het werkt. :D Bedankt!
Zodiacje: Nee geen hok op poten, Afbeelding (Het ziet er overigens nu anders uit qua inrichting, maar daar gaat het even niet om. :P )

Saskiakefie; Hoezo hoort het voer binnen 2 minuten op te zijn? :? Mijn konijn krijgt groenten en brokjes, dat heeft hij echt niet binnen twee minuten op. :')

Unicornetto
Berichten: 2383
Geregistreerd: 16-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:18

Ik lees ook even mee.
Bij ons konijnenhok zitten ze ook steeds, en inderdaad vooral bij het voerbakje.
Ons hok heeft 2 verdiepingen, en soms zitten ze zelfs boven, zie ze er ook wel is bij
omhoog klimmen...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:25

Als je je konijn 2 keer per dag biks geeft dan moet hij het ong binnen 2 minuten op eten en zeker niks laten liggen. (25 gram per kilo lichaamsgewicht) Groente afhankelijk van hoeveel je ze geeft, dan moet je gewoon porties geven wat ze in een keer opeten. ;)

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:28

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje raar dat ze alles in een keer op moeten hebben. Maar goed dat zal dan wel aan mij liggen. ;)

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:33

't is dat je het toegeeft haha. :P
Nee maar even serieus: vergelijk het maar met paarden, die eten ook hun krachtvoer in een keer op.
Biks geef je om voldoende vitamines/mineralen binnen te krijgen. Als je genoeg afwisselend groenvoer geeft is het niet eens nodig. Het is ontstaan voor slachtkonijnen, om ze lekker vet te krijgen voor genoeg vlees. En dat zijn jouw konijnen toch niet? Hooi is het hoofdvoer.

Kiki

Berichten: 1230
Geregistreerd: 24-11-08
Woonplaats: Grunn

Re: Naaktslakken in konijnenhok! Wat helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:00

Okee fijn dat je het even uitlegt. :)
Dan snap ik het nu ook wat beter, haha.
Ik zal in wat kleinere porties geven, misschien helpt het!