(jong) konijntje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

(jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:31

Hallo bokkers,
Ik had even rondgezocht bij BeestenBoel maar kon niks vinden dat mijn vraag zou kunnen beantwoorden.
Ik heb altijd een konijn gehad, en die is zo´n 4 jaar geleden dood gegaan, en sindsdien geen nieuwe gehad.
Alles verkocht enzo, maar nu is er een vriendin van me waarvan haar konijnen ongepland een nestje hebben
gekregen en ze wil de kleintjes weggeven. En ik moet het nog aan mijn moeder vragen of ik er eentje mag
maar als dat mag had ik de volgende vragen:
Wat zijn belangrijke dingen die je moet aanschaffen als je een (jong) konijntje neemt?
Natuurlijk een hok, het belangrijkste, maar moet het kleintje eerst nog een tijdje binnen (in huis) blijven tot hij bijv.
een halfjaartje ouder is en dan buiten zijn hok? (daar heb ik namelijk wel eens van gehoord)
En voer, wat is het beste voer voor een konijn?
En natuurlijk bodembedekking voor het konijn, maar zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
Dit klinkt misschien heel stom omdat ik zelf een konijn heb gehad maar dat is al zo lang geleden, en ik wil het wel goed doen.

Alvast bedankt!

drafbalk

Berichten: 1931
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Limburg

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:33

Neem dan wel twee konijntjes, een konijntje kan zichzelf niet vermaken, en voelt zich veiliger met een vriendje erbij.

hyawatta

Berichten: 1659
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:36

Een 2de konijntje, heeft ie een maatje en zit ie niet alleen ;)
Bodembedekking kan zaagsel of vlas zijn, kan met stro erbij, al doe ik dat alleen in de winter.

Voldoende ruimte.

Zit het konijntje nu buiten?

Ik heb mijn konijntjes eigenlijk allemaal in de winter gekregen en kwamen van binnen, dus heb ze binnen gehouden totdat het warm genoeg was buiten en toen buiten in de ren/hok gedaan.

Ik geef de mijne gemengd voer, ze eten ales ervan op.

En kijk eens op http://www.bunnybunch.nl, daat staat heel veel goede info op.

Succes!!!

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:36

Oja dat is ook zo! Dankjewel voor reactie :)

Ik had nog een vraag want die kleintjes zijn nu 4 dagen oud, en het duurt natuurlijk nog wel een tijdje voordat ze weggegeven kunnen worden maar vanaf hoeveel weken kunnen ze bij de moeder weg?

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:37

@ hyawatta: bedankt voor de link van de site!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:38

Als het konijntje nu ongeveer geboren wordt moet je hem sowieso binnen houden tot in de lente, hij maakt nu niet genoeg wintervacht meer aan om het deze winter buiten niet koud te hebben.
Verder moet je natuurlijk een hok, strooisel, hooi, goed voer, speeltjes, een maatje, drinkbakje/flesje, voerbakje.

Edit: En jonge konijntjes moeten minimaal 8 weken bij de moeder blijven zitten. Het liefst langer.

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:48

Konijntjes moeten minimaal 8 week bij de moeder blijven
Neem er idd 2, en zorg voor voldoende ruimte
1 dwerg konijn heeft al 1 vierkante meter leef ruimte nodig minimaal.

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:04

@ Rebecca: Dus als ik hem over 8 weken zou krijgen dan zou ik ze in zo'n groot konijnen/cavia hok kunnen doen? Zo'n kooi achtig ding? Dan ga ik wel een grote zoeken hoor :P

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:07

Je moet er minimaal 2 nemen.
En dan is zn kooi echt te klein
Dan moet er sowieso een ren aan vast.
Konijnen moeten hun benen kunnen strekken en horen niet in een hokje te zitten.
Denk hier goed overna, konijnen kunnen 10 jaar worden
Heb je dan nog steeds zin om er voor te zorgen ?

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:08

Ja dat begrijp ik WinSel, maar gewoon even voor deze winter want dan moeten ze nog ff binnenblijven.
En we hadden voor onze vorige konijnen ook altijd zo'n groot hok en dan nog een hele ren eraanvast dat ze zelf konden bepalen of ze buiten of binnen gingen en zoiets wil ik dan wel weer.

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:09

Dat is idd goed :)
Maar zorg dat ze voor de wintermaanden wel een ren voor hun binnenkooi heben, want een kooi is echt te klein voor 2

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:12

Oké, bedankt voor alle reacties! Ik denk dat ik nu wel een idee heb van hoe en wat en ik ben blij dat ik de link van BunnyBunch heb gekregen want daar staat ook superveel op! :)

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 12:32

Oh trouwens weet iemand nog leuke namen voor konijnen?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:42

Vind je het wel leuk om konijnen te krijgen? En dan bedoel ik echt leuk, niet dat deze na een tijdje ook weer verkocht worden?

Zo ja:
-Als je ze eerst binnen houd dan kan je wel een kooi nemen, maar dan moet je er wel een doek oid opleggen of een huisje waar ze in kunnen schuilen. Het is voor konijnen nogal stressvol om in een open kooi te leven en niet ergens kunnen zijn voor bescherming.
-Je kunt 2 voedsters nemen, maar je hebt wel kans dat dit later fout gaat.
-Inderdaad 8 weken bij de moeder laten
-Het beste voer wat je vroeg is: science selective. Dit is gelijk ook erg duur. Geef geen gemengd voer.
-In het begin mag je onbeperkt biks geven als ze in de groei zijn. Als ze uit de groei zijn: niet meer dan 25 gram per kilo lichaamsgewicht. Hooi moet altijd vers en onbeperkt beschikbaar zijn. Groenvoer kun je langzaam aan opbouwen en is op den duur ook erg belangrijk.
-Als ze straks naar buiten mogen zorg voor een groot hok

Over de namen: Misschien is het leuk om pas te kiezen als je ze hebt en dan kun je kijken welke naam het beste erbij past.
Geen leuke namen zijn: snuffie, flappie, fluffy enz. Dat zijn je dieren niet waard. :)

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:14

Ja ik vind het echt leuk ja, ik heb echt een hart voor dieren en als ik er voor wil gaan ga ik er echt voor :D
Mijn vorige konijn is echt minstens 13 geworden, die heb ik echt superlang gehad. Zodra hij blind begon te worden en we erachter kwamen dat hij kanker had en nouja hij was zichzelf niet meer toen hebben we hem laten inslapen...
Ik miste hem wel maar de eerste jaren niet echt behoefte gehad aan een nieuwe, ik weet niet wat het was. Maar het begint nu echt wel weer en nu dus die vriendin een ongepland nest heeft wil ik graag een goed huis zijn voor een paar van haar jonkies.

Wat bedoel je met twee voedsters?

En ja we laten ze zeker lang genoeg bij de moeder hoor :)
Oké bedankt voor de informatie!

En ik zat zelf al te denken dat als ik een bruine zou nemen ik hem/haar Muffin zou noemen haha.
En als het een vrouwtje is en ze is erg lui enzo weet je wel dan iets van Diva ofzo.
Idd iets wat er bij past.

Bedankt!

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:17

Twee voedsters zijn twee vrouwtjes maar dan in de officiele benaming. :)

xRowina

Berichten: 1119
Geregistreerd: 28-07-09

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 14:19

Ooowja zoiets dacht ik al haha. Wat kan er precies fout gaan dan?

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:27

Ze kunnen gaan vechten, maar aangezien ze uit hetzelfde nest komen is de kans niet zo heel groot hoor. 2 rammen zou ik sowieso niet doen. Dan is de kans nog groter. De beste combi is en blijft een voedster en een ex-ram. Het enige is dan dat je ze uit elkaar moet halen als ze vruchtbaar zijn en dan een tijd wachten voordat je de ram kan laten castreren. Ik zou zelf wel het risico nemen in dit geval.

Anoniem

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:45

Lekker buiten laten, nooit naar binnen halen doodzonde en slecht voor de gezondheid.
Groot hok is belangrijk en een konijn kan best als je hem maar genoeg afleiding geeft en veel opzoekt, elke dag ruim hooi, brokjes doe ik alleen bij opgroeiende konijnen en als ze volwassen zijn alleen in de winter.
Als je groenvoer geeft kijk dan uit met water, ze krijgen snel diarree.

Succes!

Chichiba

Berichten: 1030
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:11

De kleintjes zijn dus binnen geboren? Mochten ze buiten geboren zijn lijkt
het me geen probleem ze buiten te houden.

Basisvoer is hooi en dan aangevuld met een beetje brok en groente en fruit.

Mijn konijnen hebben een tijdje binnen gewoond. Aan hun hok had ik een
ren vastgemaakt waar ze gewoon in rond konden lopen. Een hok is echt
te klein, ook die van 120cm

Mijn nijnen wonen buiten op het balkon. Ze hebben een hok maar zitten
er weinig tot niet in...Alleen als het heeeeel erg hard regent.

WinSel

Berichten: 20568
Geregistreerd: 28-09-04

Re: (jong) konijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:32

konijnen kunnen niet alleen !! das grote onzin. het is en blijft een groepsdier