Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 14:00

Hallo!

Ik weet niet of het hier goedstaat, zo niet, dan hoor ik het graag!

Ik heb zelf 2 honden en 3 ratten.
De honden lopen natuurlijk altijd rond in de huiskamer, en de ratten mogen af en toe ook eens los.

Wanneer ik de vloer aan het dweilen ben, wachten mijn honden in de gang en wanneer ik klaar ben met dweilen, maak ik een grote wandeling met de honden zodat de vloer droog is wanneer ik thuiskom.
Vaak 'dweil' ik met een natte doek, zonder schoonmaakmiddelen. Zodat het ergste (hondenpootjes etc.) weg is.

Ik vroeg me af, welke schoonmaakmiddelen je het beste kan gebruiken om de vloer toch goed schoon te krijgen, zonder dat het eventueel schadelijk kan zijn. (De honden likken regelmatig aan de vloer, en vind het geen fijn idee als ik een paar uur daarvoor gedweilt heb).

Bestaan er schoonmaakmiddelen speciaal voor mensen met huisdieren of is de vloer 'huisdierveilig' wanneer het is opgedroogt?
Heeft er verder nog iemand tip's bij het huishouden waar huisdieren rondlopen?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:42

Ik heb een schoonmaakmiddel op basis van euclayptus dit is veilig voor vogelkooien, hier maak ik ook de konijnen hokken mee schoon. Misschien is zoiets wat? Het ruikt erg lekker.

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 14:48

Ik heb daar echt nog nooit over nagedacht. Ik heb katten.
Volgens mij is schoonmaakmiddel vluchtig, anders kan je je vaat ook niet meer gebruiken als je een beetje veel afwasmiddel gebruikt.

Maar als je je er prettig bij voelt dan denk ik aan schoonmaakmiddelen op natuurlijke basis of biologisch afbreekbaar, zoals groene zeep of azijn.
Verdunde citronella smeerde ik weleens op mijn paard dus dat lijkt mij ook wel kunnen. Of gewoon afwasmiddel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:44

Ik gebruik hier eigenlijk alleen maar groene zeep, soda en schoonmaakazijn. Minder belastend voor het milieu dan andere schoonmaakmiddelen en ook niet zo schadelijk voor dieren als er restjes overblijven.
De rattenkooi + spulletjes maak ik altijd schoon met een sopje met groene zeep, dat werkt prima. Vloer dweilen doe ik ook met groene zeep, daarna nog een keer met alleen schoon water en dan droog ik het ook nog na. Kleine kans dat er dan iets overblijft. :)

Axel_Clauw

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:43

Oke! Dankjuliewel!
Ik had er eerlijk gezegt zelf ook nooit echt over nagedacht.

Sinds een paar maanden heb ik een hondje(kruizing boerenfoxje) en die blijkt allergie te hebben voor vlooienbeten.

Nu had hij laatst een verdwaalde vlo op zijn lichaam, en had zichzelf dus stukgekrabt, toen ik moest dweilen, vroeg ik mij af of schoonmaakmiddelen, echt schadelijk kunnen zijn.(als het al opgedroogt is) gezien hij met dat wondje ook op de grond lag.

En natuurlijk het feit dat ze regelmatig iets van de vloer afpakken/likken.

Vandaar eigelijk mijn vraag. :)

Anoniem

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:03

Ik gebruik Dettol of Halemid. De laatste wordt helaas niet meer verkocht in de dierenwinkel dus dat moet even met een omweggetje maar maakt het beste schoon. Ik dwijl hier eens per maand mee, de rest met gewoon schoonmaakmiddel.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 23:09

Ligt er aan hoe schoon je het wilt hebben. Voor regelmatig gebruik kun je primma iets van allesreiniger gebruiken. Wil je echt ontsmetten dan dettol en wat Chiqa zegt Halamid werkt daar ook goed voor.

Is dat niet meer verkrijgbaar in de dierenwinkel? Dat wist ik niet. Ben er ook wel al weer even uit.

Even een aanvulling. Je verdunt eigenlijk alle middelen al met een grote hoeveelheid water. Daarbij smeer je het ook nog eens uit en laat je het drogen of droog je het zelf af. De kans dat er uberhaupt wat achterblijft wat dieren binnen kunnen krijgen is heel klein. Dus eigenlijk maakt het niet uit waar je schoon mee maakt als je van dat oogpunt kijkt ;)

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:36

Wij gebruiken in de opvang schoonmaak azijn en dettol

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:43

ik gebruik gewoon allesreiniger en dit gaat prima.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Welke schoonmaakmiddelen gebruiken met huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:47

Ik gebruik voor m'n konijnenhok thuis gewoon allesreiniger en daarnaast dettol.
Maar op m'n werk (welkoop) gebruiken we halamid en een spray speciaal voor dierverblijven (vind ik erg prettig werken!!)
Voor onze vloer binnen gebruiken wij vloerreiniger (sorbo geloof ik). Kan echt niet zo veel kwaat hoor!!

anjaenrene

Berichten: 536
Geregistreerd: 28-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:51

Gebruik alsjeblieft alleen natuurzeep op groene zeep!!! Ik dweilde de vloer ook elke week toen we de hond kregen! En een half jaar later werd een van onze katten erg ziek. (Ze viel af maar ach ze was toch al te dik en we hadden net een kitten dus we dachten dat ze wat actiever gehouden werd overdag!) Toen we bij de da kwamen bleek ze acuut nierfalen te hebben en hebben we haar moeten laten inslapen! Aangezien we familie van haar ook in huis hebben en we dachten dat het misschien erfelijk kom zijn hebben we haar broer ook laten testen en de twee Maine coons ook maar omdat die ook ouder waren en Maine coons soms wat zwakkere nieren! Bleven er twee over en omdat er toch al 3 gingen hebben we die voor onze eigen gemoedsrust ook maar meegenomen! Toen bleken de overige 5 dus ook nierfalen te hebben! Een huishouden met 6 katten met nierfalen vond de da ook wel vreemd dus die vroeg meteen naar mijn schoonmaakmiddelen!? Vloer met dettol of allesreiniger, aanrecht met glorixdoekjes! Hij zei toen meteen dat dat dus waarschijnlijk de boosdoener is want het alcoholgedeelte vervliegt wel maar er blijven altijd resten op de vloer achter en dus op de poten van je huisdier! Hij adviseerde groene zeep of natuurzeep en ondanks de medicatie gaat het hier in huis al 6 jaar stabiel met alle niertjes!

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:14

Ik doe beneden bijna alles met schoonmaakazijn.