honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:59

de winter is in aantocht en merk toch dat het wat frisser word voor mijn twee loebessen.
Ze gaan eigenlijk altijd mee naar stal waar ze een grote ren hebben met schuilhok.
ze liggen lekker in het zonnetje of scharrelen wat rond en als de paarden buiten staan lopen ze bij mij in de stallen.
ivm met het niet samen gaan met paarden en de hond van de buren kunnen ze niet los op het erf.
Nu worden ze een dagje ouder en het word wat kouder,hoe doen andere bokkers dit die hun hond meenemen?
ik heb al zitten denken aan een jas tegen in elk geval een koude wind (en regen)

ik heb nog een kantine met kachel maar deze produceert in het begin zoveel rook dat ik dit niet gezond vind voor de longetjes van ze.

iemand tips?

Anoniem

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:03

Wij hebben een mand in de ren staan met een dikke oude deken erin. Pallet onder de mand zodat 'ie van de grond staat en je hond ligt er heerlijk. Kan met het schuilhok ook. Mocht je ze wat extra bescherming willen geven, dan hok op pallet, stro op de vloer en dan een lekkere oude deken erover.

kimmie261

Berichten: 19206
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:03

oude paarden deken neerleggen,daar gaan ze wel opliggen,hier liggen de hondjes ook in de winter buiten als ik bij de stallen bezig ben,en ik heb wat oude paardendekens neergelegd daar gaan ze op liggen,of ze kruipen op het hooi..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 12:06

hey,super tips.
oude pallet heb ik nog wel ergens dus dat moet lukken.
stro ook dus dat komt ook goed,zal vanmiddag eens een warm bedje gaan prullen.

moet alleen nog iets verzinnen,schuilhok is aan de voorkant open,meer een afdakje zeg maar.Zou plastic zeil helpen om daarvoor te spannen of een oude deken ervoor zodat ze beschut liggen?

Leslie90

Berichten: 1823
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:26

Ja mijn hondje gaat wel eens mee en die heeft een jasje aan.
Ik loop wel voor joker :P maar zij heeft het in iedergeval wel lekker warm.

kimmie261

Berichten: 19206
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:40

als het waait kan je wel een deken over het dak hangen denk ik,zodat ze uit de tocht kunnen liggen...maar ip als het niet waait en regent,dan is stro of warme dekens wel goed genoeg...

girlyggirl

Berichten: 3095
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:43

mijn jack heeft ook een winterjas die waterdicht is, loopt ook over de borst tussen de voorbenen door dus dan is ze ook niet zo vies met die prut ;)

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:02

Honden hebben het echt niet zo snel koud. En als ze het wel hebben, moeten ze maar gaan lopen.
Je hond kleertjes aan gaan trekken is gewoon dom en onnodig. (of je moet een naakthond hebben)

Mijn Franse bull heeft ook een erg kort vachtje, maar wanneer ze gewoon in beweging is, heeft ze het echt niet koud.
Terwijl de meeste mensen met dit soort hondjes ze in kleertjes en kinderwagentjes stoppen...

BlackEyed

Berichten: 1029
Geregistreerd: 02-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:15

wyko schreef:
Honden hebben het echt niet zo snel koud. En als ze het wel hebben, moeten ze maar gaan lopen.
Je hond kleertjes aan gaan trekken is gewoon dom en onnodig. (of je moet een naakthond hebben)

Mijn Franse bull heeft ook een erg kort vachtje, maar wanneer ze gewoon in beweging is, heeft ze het echt niet koud.
Terwijl de meeste mensen met dit soort hondjes ze in kleertjes en kinderwagentjes stoppen...


Onlangs zag ik nog een "hondenwagen" met pootafdrukjes. :=

Als het om medische redenen is zou ik een hondendeken nog redelijk acceptabel vinden, maar wagentjes gaat me te ver... :')

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 07:28

mijn honden zijn al wat ouder, 8 en 9.
en zijn dus niet echt veel in beweging :+

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:45

En als je zelf een tijdje bezig bent (bv met uitmesten ) hondje zit stil.. Dan wel dekentje opdoen?

Anoniem

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:58

Ik leg een baal stro in een hok, daar gaat ze dan lekker warm op liggen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:00

ik ga dus wel voor de dekentjes en niet om het mooie,wel het functionele ;-)
ze rillen de pan uit,ondanks het strohok/uit de wind liggen/binnen liggen.

xJasmijn

Berichten: 2360
Geregistreerd: 14-02-09
Woonplaats: leende.

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:03

misshien een extra mand, met stro? dat is lekker warm voor ze,
of misshien een dekentje? :P
als het sneeuwt moet je vaseline tussen de pootjes doen, dan kan de sneeuw niet blijven plakken, en hebben ze geen pijn, want die ijsklontjes doen best pijn bij een hondje ;)

HeleneDas
Berichten: 2826
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:05

wyko schreef:
Honden hebben het echt niet zo snel koud. En als ze het wel hebben, moeten ze maar gaan lopen.
Je hond kleertjes aan gaan trekken is gewoon dom en onnodig. (of je moet een naakthond hebben)

Mijn Franse bull heeft ook een erg kort vachtje, maar wanneer ze gewoon in beweging is, heeft ze het echt niet koud.
Terwijl de meeste mensen met dit soort hondjes ze in kleertjes en kinderwagentjes stoppen...


Ik vind rokjes en al die kleren onzin, maar een dekentjes zijn net kleine paarden dekens hoor dus ik zal daarvoor gaan!

Anoniem

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:09

Of je laat ze in je auto met een standkacheltje.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:14

Wat voor honden heb je?
Ik vindt het onzin om een hond een deken op te doen. De mens denkt dat een hond het koud heeft, maar dat hebben ze niet. Ze kunnen er gewoon tegen en zoals al gezegt als ze het koud hebben (wat naar mijn mening niet kan) lopen ze zelf wel. Vindt het nog geen leeftijd om te zeggen dat ze neit veel meer lopen. Dat kan nog makkelijk.

Kinderwagen is helemaal verschrikkelijk, kom op laat die beesten dier zijn en gewoon lopen. Een hond kan nooit teveel bewegen.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:17

ik heb een boxer en een amerikaanse bulldog.
De boxer is mager ( kadotje uit verleden), de bull heeft spondylose.Vandaar toch de keuze om ze een deken om te doen.
Overigens neem ik ze geen hele dagen meer mee naar stal,doe ik ze echt geen plezier mee in de winter.
ik vermenselijk ze niet,ik zie toch echt dat ze het koud hebben :-)

chiqa wat is een standkacheltje?

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:21

Mag ik vragen hoe jij weet dat ze het koud hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:24

In zo'n geval zou ik ze ook willen beschermen, zelf ga ik vaak weg en heb mijn hond dan in dr hondenwagen, met een dikke laag stro of een paar dekens.

Een hond met gewrichtsproblemen moet je gewoon beschermen tegen de kou, ze hebben extra last van hun gewrichten.

Een standkachel is een apparaat die je ik kan laten bouwen in je auto, werkt op brandstog van je auto en is lucht of water gekoeld.
Het werkt los van de rest van de motor, dus die kan gewoon uitstaan, wordt vaak ingebouwd voor mensen die dieren vervoeren of de luxe willen ervaren van een ijsvrije auto. :D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standkachel

Een heel bekende is de Webasto. Hebben je hondjes het altijd lekker warm, bij ons op de club zijn ook een paar mensen die het om die reden voor hun hond hebben ingebouwd.
Succes.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:27

de boxer gaat nog,die houd zich warm door inderdaad rond te lopen en te blaffen naar de paarden.
mijn bulldog zit echter stil in een hoek,te rillen en te bibberen,staart samengeknepen tussen zijn billen.Kortom hij zit er niet happy.
Overigens vind ik mijn bull wel al een oudere hond met zijn 8 jaar,mede vanwege zijn spondylose/artrose en verdere gedrag.

chiqa. dat klinkt als een ideale oplossing!ik ga dr eens achteraan.

overigens hebben wij in de kantine wel een kachel,maar deze moet op hout gestookt worden en er komt mij iets teveel koolmonoxide vrij ( alles vol rook).

fojoe

Berichten: 2791
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Roelselare

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:32

de laatste winters liep mijn beagle buiten met een dekentje rond.
zonder stond ze zielig te bibberen, mét huppelde ze vrolijk overal mee.
genoeg paarden die met een deken lopen, waarom zou het bij een (oudere) hond dan niet mogen? :o?

een deken/kussen/strolaag/... zodat ze niet op de koude grond hoeven te liggen lijkt mij sowieso een goed idee ;)

nuka

Berichten: 994
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: Snelrewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:36

mijn 2 hondjes gaan ook altijd mee, maar omdat ze niet heel lief zijn tegen andere hondjes moet ik ze wel vast leggen, dus lopen gaat dan niet!!!!
ik heb een lekker kussen, en ja als het kouder wordt krijgen ze een jas aan, want ik zie echt dat ze het koud hebben.

dus lekker warm kussen, evt. met de tips van hierboven en een jas aan.
oja als het echt koud is leg ik er meestal een fleece deken overheen, hondjes gaan er dan helemaal onder, ook het koppie, en lekker dat ze het vinden :D

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:40

Ik zet mijn hond altijd op het hooihok als ik bezig ben met de paarden + stallen, kan ze mooi meekijken :D Mijn hondje komt uit spanje en is die erge kou zoals vorig jaar niet gewend en rilde ze er echt van. Je zag duidelijk dat ze het koud had dus had haar lekker in de fleecedekens gestopt van de paarden. Maar ga dit jaar kijken voor een hondendekentje maar dan alleen voor als ze stilzit..

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: honden mee naar stal in de winter,hoe koud krijgen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 20:41

de boxer hier is overigens ook een spanjaard ;-)