Hond met onwijs veel jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-10 01:19

Wij hebben een klein hondje, ik heb 't verhaal wel vaker verteld, het is een klein hondje, afkomstig uit Hongarije, moeder was een puli (ik heb foto gezien van moeder), vader onbekend.
Nu filt onze hond niet qua vacht, het wordt ongeveer 5 cm, gaat krullen, voornamelijk op de rug, en haar kop kroest heel erg, en ze heeft een baard en snor :+ .
Maar ze heeft zo'n jeuk. Haar hele huid is rood, huid op haar pootjes ligt open, en ze krabt maar...

Ze krijgt speciaal voer, Fokker, ook tegen de jeuk, doen we op speciaal aanraden, ze krijgt elke dag een blokje schapenvet, wat haar huid vet houdt.

We zijn ermee bij de dierenarts geweest, en die raadde inderdaad schapenvet aan, en ze krijgt best een dosis per dag, elke dag 1 blokje, en voor een hondje van 12 kg, moet dat voldoende zijn.

Nu heeft ze een plukvacht, en als haar vacht kort is, heeft ze veel minder jeuk. Scheren moeten we niet doen, daar krijgt ze nog meer jeuk van. Maar haar vacht is nu nog niet plukklaar, haar vacht zit nog te vast, dat kan je d'r nu nog niet aandoen. We gaan naar iemand die speciale certificaten heeft om te plukken, en afgelopen jaar is ze al geweest, en toen had ze een lekker korte vacht.
Inmiddels is het weer langer aan het worden, het begint weer te krullen, en ze begint weer met krabben.
Wormenkuur krijgt ze eens in de zoveel tijd, kan het ook niet aan liggen, (heeft vandaag nog een pilletje gehad.)

Behalve dat het een raar gezicht is en reacties oplevert van : "Heeft ze vlooien ofzo?" (en nee, die heeft ze echt niet, we controleren haar hier ook echt op), is het ook heel vervelend voor haarzelf.
We smeren de huid regelmatig in met vaseline, zodat het vet blijft, en dan is het even een dagje rustig.

Hebben jullie goedwerkende tips?

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 01:42

Mijn hond heeft ook zoiets gehad. Hele buik onder de rode bulten en liep ook continue te krabben (kortharige hond). Later bleek dat ze allergisch was voor Pedigree brokken die ze toen nog kreeg. Daar zitten heel veel kleur- smaak- en geurstoffen in waar ze dus niet tegen kon. Nu krijgt ze Eukanuba en het gaat helemaal super! Blijkbaar heb jij al goede brokken voor je hond, dus waar het dan aan kan liggen weet ik niet. Ik ben niet zo bekend met Fokker brokken, maar lijkt me dat dat wel een goed merk is! Misschien helpt Sudocreme tegen de jeuk. Dat heb ik ook gedaan voor mijn hond, en dat werkte nog best wel goed!

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 02:09

Ontvlooi je wel preventief? 1 vlooienbeet kan al gigantisch veel jeuk geven.
Is ze niet ergens allergisch voor en dat dan de jeuk wordt versterkt door het groeien van de vacht?

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:08

waar jeukt ze voornamelijk? Of gewoon over haar hele lichaam?
Waar ontvlooi je mee?

Fokker heeft naar mijn weten geen hypoallergeen brok?

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:13

Kan je haar anders niet gewoon kaalknippen? Dan hoeft ze niet geschoren, niet geplukt, en kan ze toch een permanent kort vachtje hebben?

Ons hondje heeft missvhien ook een voedsel allergie, en krijgt nu hyperallergeen voer. Maar het zou ook nog kunnen dat ze een vlooienallergie heeft, zeker weten doen we het niet. Iig krabt ze zich ontzettend veel..

humanoidR
Berichten: 415
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:22

zou toch gaan proberen met ander voer. en een ander mandje misschien?
bij ons op stal heeft iemand een hondje met dezelfde verschijnselen. al jaren. en nu heeft ze een ribmandje en gewoon voer van de supermarkt i.p.v. duur dieet voer (70 euro per zak) en het diertje is er helemaal vanaf.

zwelgje27
Berichten: 621
Geregistreerd: 08-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 09:33

Onze hond had ook hele kale buik en rood geirriteerd en bleef maar jeuken, breidde zich zelfs uit tot borst en staart. Ze heeft het vaker gehad en ook schapenvet enz hebben wij al geprobeerd, maar om de zoveel tijd kwam het weer terug. De laatste keer was het nog iets erger geworden. Wij hebben er nu antibiotica voor gekregen, het was een bacterie aan de huid, volgens de DA. En ze mocht niet meer zwemmen, dit deed ze namelijk iedere zondag, dit zou teveel broeien in haar vacht, omdat deze best vol is, langharig..

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:46

Ze wordt inderdaad met regelmaat ontvlooit, maar dit lijkt geen effect te hebben. We ontvlooien met Exil.

Ze jeukt over haar hele lichaam, maar vooral haar buikje en haar achterpoten. Haar rug overigens ook, maar daar komt ze niet heel goed bij met krabben, dus daar is de huid iets rustiger.

Fokker hebben we aangeraden gekregen, we gaven haar eerst wat anders, Pedigree, maar ze at stront :o , en heel veel jeuk, en toen is dit aangeraden. Inmiddels laat ze buiten alles netjes liggen :Y) , en bij de jeuk leek het te werken, maar het komt dus weer terug.

Kaalknippen. Dan moet er toch het scheerapparaat erover heen, en dat geeft weer reacties aan haar huid, denk ik. Weet niet of dat een strak plan is.

Op het moment is het iets minder, we blijven consequent insmeren met dikke laag vaseline, zodat de huid niet zo rauw is.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:37

Maar waarom moet er dan een scheerapparaat over heen als je knipt? Niet banketstaaf bedoeld, maar als je knipt gebruik je toch geen scheerapparaat?

Lynn_Nikita

Berichten: 25457
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 13:40

ik voer ook hypoallergeen voer van prins
Mijn hond krabde zich ook vaker, en er was niks te zien aan de huid, en had ook geen vlooien

de huid kan ookz o rauw aanvoelen nu door het overmatige krabben, wat weer jeuk veroorzaakt waardoor de hond nog meer gaat krabben

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:41

Lekker kaalknippen inderdaad, en probeer eens vlees ;)
Ze kunnen immers allergiesch zijn voor granen en plantaardige eiwitten, en die zitten in álle brokken, en niet
in vlees (de niet gemengde versies dan). En ontvlooien kan je ook met verschillende merken doen, doen wij liever,
omdat ze uiteindelijk bestand worden tegen de stof die je elke keer blijft geven. Net als met wormen bij paarden.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:47

Waarmee ontvlooit je? Hoevaak ontvlooi je? Wat zegt de dierenarts over hypoallergeen voer?

Jessicauvita

Berichten: 2578
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:51

Ons hondje heeft toevallig ook al een paar weken erge jeuk maar dan alleen aan haar buik en bij haar achterbenen. Ik smeer het in met talkpoeder van zwitsel en dat helpt al heel veel bij haar.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:52

Nikki,
Lena01 schreef:
Ze wordt inderdaad met regelmaat ontvlooit, maar dit lijkt geen effect te hebben. We ontvlooien met Exil.

Nikki__

Berichten: 4934
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Aan het water

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 17:54

Overheen gelezen Loiz, bedankt! :D
Misschien een idee om eens een ander middel te proberen? Exil is een dierenwinkel merk toch?

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 19:34

Wel fijn dat jullie allemaal meedenken!

Kaalknippen kan, maar wordt dat niet heel erg koud van de winter? Dan moet ze een jasje aan, en daar ben ik op tegen, dan kan ze zich niet bewegen, hoe ze dat nu wel kan.
En waarom scheren ipv knippen ; Ze is angstig. Alles wat knipt is eng. Ze jankt het uit bij het geluid van de schaar, en bij nageltjes knippen. Het is een hondje met een 'verleden', ze heeft waarschijnlijk veel meegemaakt in Hongarije :).

Ik weet niet of Exil dierenwinkel merk is.

Talkpoeder van Zwitsal is ook het proberen waard. (Dan ruikt ze nog lekker ook xD)

Allergisch voor granen en plantaardige vetten, hoe kan het dan dat het soms minder is? Je zou zeggen als het een allergie is, dat ze het hele jaar door hierop reageert...

Heb nog niet met de dierenarts gehad over hypoallergeen voer.

Een andere mand.. Sinds een jaar heeft ze een plastic bak, met een kussen er in. Daarvoor heeft ze diverse mandjes gehad, van stof, etc, (ze heeft overigens 2 mandjes, want ze ligt ook in de kattenmand xD.), en nooit verschil gemerkt.
En om haar nu goedkoop voer te gaan voeren... Sta ik ook niet achter. Ik wil graag weten wat er in het voer zit, ik wil het beste voor mijn hondje, dan geef ik haar geen goedkoop dierenwinkel voer. Dat voelt niet goed.

Ik zal eens gaan denken aan hypoallergeen voer. En gaan uitproberen. En eventueel over op vlees.

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:36

waarom eventueel? Jammer dat men vaak niet openstaat voor vlees, het is geen 'laatste mogelijkheid' zeker in deze tijd niet meer.
Persoonlijk vind ik vlees veel beter, in die speciale voeding gooien ze vanalles en nog wat, in vlees zit niks nutteloos.
Verder, kan een allergie wisselen van kracht, ligt er ook geheel aan wat voor allergie precies.

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:41

Begin eerst eens met ontvlooien met een goed middel! Exil is van de dierenwinkel, en mijn mening over onvlooi en ontworminsmiddelen van dierenwinkel is niet best.

Ga eens naar de da en haal advantage.

Ik weet niet hoe zwaar de hond is? ik heb nog advantage liggen tot 4 kg.

Mijn hond is ook allergisch voor vanalles en nog wat. na een eliminatie dieet ben ik erachter dat hij het goed doet op kip....dus mijn hond eet alleen nog (rauwe) kip.

Ben je al eens bij de DA geweest met deze problemen? Hij zal je waarschijnlijk een kuur dexoral meegeven zodat hij minder jeuk heeft, en de huid kan kalmeren. Dan kan je met da overleggen over hoe verder!

Is de huid ook erg warm?

Scheren is zeker een idee....doe ik bij die van mij ook! 's winters lekker dekentje over.....en hij heeft geen enkele last van de deken, ook naast de fiets heeft hij hem in het begin om. En het hindert hem niets

Het kan zijn dat ik over dingen heen lees, ben met van alles nog wat bezig en niet alles gelezen...

Anne_87
Berichten: 1542
Geregistreerd: 06-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:47

Als het een plukhond is, is het volgens mij de ondervacht die gaat jeuken. Die kan je er ook niet goed uit knippen. Volgens mij is het zo dat de ondervacht er echt uit moet ipv alleen maar kort.
Wij hebben een Cocker Spaniel, ook een pluk vacht. Hij had toen hij jong was ook een schilferige huid, en jeuk. Wij zijn toen visoliecapsules bij gaan geven (1 per dag) of gewoon vette vis. Misschien is dat een optie? Als hij geplukt zou moeten worden, krijgt hij ook jeuk en gaat rollen etc. Zelfs soms voordat de vacht plukrijp is.

Hier staat ook nog iets over plukvachten:
http://www.kynotrim.nl/trimsalon.php?co ... lukvachten
Scheren is dus eigenlijk niet zo goed voor de vacht.

En.. tsja een allergie kan natuurlijk ook best zijn!

RoosIris

Berichten: 4719
Geregistreerd: 21-03-08
Woonplaats: Het hoge noorden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:49

Anne_87 schreef:
Als het een plukhond is, is het volgens mij de ondervacht die gaat jeuken. Die kan je er ook niet goed uit knippen. Volgens mij is het zo dat de ondervacht er echt uit moet ipv alleen maar kort.
Wij hebben een Cocker Spaniel, ook een pluk vacht. Hij had toen hij jong was ook een schilferige huid, en jeuk. Wij zijn toen visoliecapsules bij gaan geven (1 per dag) of gewoon vette vis. Misschien is dat een optie? Als hij geplukt zou moeten worden, krijgt hij ook jeuk en gaat rollen etc. Zelfs soms voordat de vacht plukrijp is.

Hier staat ook nog iets over plukvachten:
http://www.kynotrim.nl/trimsalon.php?co ... lukvachten
Scheren is dus eigenlijk niet zo goed voor de vacht.

En.. tsja een allergie kan natuurlijk ook best zijn!



Nee hoor......de "oude"vacht die je eruit plukt veroorzaakt geen jeuk....

Een plukvacht moet je plukken, niet knippen of scheren. De oude haren moeten eruit want het kan een ontsteking opleveren. Maar de kans is niet heel groot.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 19:57

En toch klikt de plek waar je hond voornamelijk last van heeft als vlooien, die zitten veel in de liezen, bij de staart. Ook al zie je die kleine beestje niet, dat betekend niet dat ze er niet zijn.
Ook is het vrij algemeen bekend dat Exil zijn beste werking wel heeft verloren. Toch even wat beters van de DA proberen.

Ook is er tegenwoordig weer nieuw voer op de markt omdat heel veel honden voedselallergie ontwikkelen.

En als je hond bang is voor het knip geluid van de schaar laat je hem daar toch rustig aan wennen, veel belonen. Doen we met paarden immers ook.

Lena01
Berichten: 1774
Geregistreerd: 06-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:56

norski schreef:
En als je hond bang is voor het knip geluid van de schaar laat je hem daar toch rustig aan wennen, veel belonen. Doen we met paarden immers ook.


Geloof me, dat doen we. Vooral nagels knippen is een drama, ze jankt alles bij elkaar.
Ze is, toen ze pup was, ergens achter blijven hangen op de heide, en de dierenarts heeft daar teennagel inclusief vlees weggeknipt zonder verdoving.
We trainen haar hier op, maar omdat ze een heel angstig hondje is, gaat dit niet super. Hoewel er wel vooruitgang in lijkt te komen.
Maar lang niet om een hele vacht te knippen.

Naar de dierenarts voor nieuw vlooienspul kunnen we doen. Poosje terug zijn we nog geweest met haar, en hij heeft haar gecontroleerd, en zei dat ze nergens last van had, geen vlooien. Maargoed, het proberen waard.

Waarom eventeel vlees?
We halen vaak bij de biologische Slager vlees voor haar, een lamsrib krijgt ze nog wel 'ns, en hij laat ook wel 'ns wat liggen als hij weet dat we het komen halen. Pezen krijgt ze ook, maar ook echt stukken vlees. Dus ze krijgt het wel, maar niet elke dag. En waarom niet.. Tsja.. Geen idee :+ .

RoosIris: Ze is iets zwaarder, ze is ongeveer 12 kg.
De dierenarts weet dat ze veel jeuk heeft, ze heeft ook inderdaad een onrustige huid, word kaal op haar buik, en hele huid wordt rood. En de huid is dus ook rood.

Vorige week een wormenkuur gegeven, en het krabben lijkt overigens minder. Misschien reageert ze hier nu wel redelijk op. Zou fijn zijn voor haar :)

silverbrumby

Berichten: 2913
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek ;)

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:01

Ik weet niet of er in die brokken van Fokker rudvlees zit? Maar onze hond heeft ook ontzettende jeuk en krabt zich open of heeft kale plekken, een allergie zei de vorige eigenaar tegen ons maar voor wat dat wist ze niet. Nu vermoedde ik dat hij een allergie had voor rundvlees, dat had mijn vorige hond n.l ook, en hij staat nu op lam & rijst brokken en het krabben is zo goed als over en op de kale plekken zit weer gedeeltelijk haar op! Om de harde kaalgekrabte plekjes zacht te houden smeerde ik er hydrocortiderm op, maar ook dat is nu niet meer nodig want de huis is weer mooi zacht en rose en het haar komt er goed doorheen.

Zirano

Berichten: 2016
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:03

ZIjn de anaalklieren al eens geleegd dat zorgt nl ook voor giga jeuk/

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hond met onwijs veel jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:06

Laat eens schildklierhormoon bepalen. Een traagwerkende schildklier kan voor enorme huidproblemen zorgen en niet iedere DA denkt daar meteen aan.