Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 10:02

Ok, het is een beetje een apart verhaal, wij hebben ook onze bedenkingen bij eea en ik wil even duidelijk aangeven dat we vanavond met hem naar de DA gaan om hem te laten nakijken!!

Wij hebben sinds gisteren de kat van mijn vriend bij ons in huis. Hij woonde nog bij mijn schoonmoeder in huis, omdat de kat al 16 was toen wij gingen samenwonen en hij zijn hele leven daar al had gezeten, dus we wilden hem geen verhuizing meer aandoen.

Gister belde ze dat het zo slecht ging met hem en het mss beter was om hem een spuitje te geven (omdat het weleen zo zou kunnen zijn dat de buren last hebben van het gemauw als hij naar binnen wil.. Zo'n smoes heb ik nog nooit gehoord, mja..)
De overige klachten zijn dat hij elke dag zijn eten uitbraakt, vrij mager is, een slecht gebit heeft en 'doof' is. De kat is inmiddels dus al 18.

Mijn vriend verwachtte dat hij echt heel slecht zou zijn uit het verhaal van zijn moeder, omdat hij dus zo weinig eet en veel uitkotst. Maar ik weet een beetje hoe ze daar zijn (er komen kosten aan, er moet meer tijd/verzorging aan besteed worden, dus spuitje is wel makkelijk). Dus ik heb gezegd: vraag maar of hij hierheen mag komen, dan gaan we er gewoon mee naar de DA. Even vragen wat die ervan zegt en als het echt zo erg is, dan kunnen we hem altijd laten inslapen, maar dan weet je iig zeker dat je er zelf alles aan gedaan hebt.
Aan de ene kant vinden we het moeilijk omdat hij zo oud is en toch moet verhuizen, maar aan de andere kant, wie weet kan hij nog wel 5 jaar mee!

Gisteravond kwam zijn zusje de kat dus brengen en hij is hartstikke fit en vrolijk! Wel mager en hij eet niet veel, maar 'zo slecht' gaat het ook niet met hem. Uit het verhaal van mijn schoonmoeder leek het alsof hij op sterven na dood was. Maar op het eerste gezicht is hij er nog helemaal niet aan toe om te gaan hemelen.

Vannacht heeft hij samen met onze andere kat samen in de huiskamer geslapen en dat is goed gegaan. Onze kat is niet zo'n vechter, behalve als hij wordt aangevallen en de kat van mijn vriend heeft ook geen zin om te vechten, dus behalve een beetje gebrom en gejengel was het niet naar elkaar en na een half uur liepen ze gewoon allebei door het huis heen, gingen elkaar wel uit de weg (vanaf een afstandje elkaar observeren), maar verder niks.

Tot nu toe heeft hij nog niets gegeten (hij kreeg harde brokjes, maar dat is haast niet te doen voor hem met zo'n slecht gebit, dus de laatste dagen kreeg hij van die zakjes met vlees), wel een beetje water gedronken, 1x gepoept (beetje diaree/wit-gelig-mosterd kleur). Dus dat er iets niet goed is met zijn spijsvertering, dat lijkt me duidelijk.

Ik ben al e.e.a. aan het googlen, maar misschien is er iemand hier die iets soortgelijks heeft meegemaakt of andere tips heeft om zo'n oude brompot toch nog aan te sterken? Evt. speciale voeding voor oude katten / katten met slecht gebit, hij kreeg nl. gewoon AH-huismerk brokken.

Het is absoluut niet zo dat we hem koste wat kost willen oplappen, maar we willen wel proberen hem een waardige oude dag te geven. Als blijkt dat hij lijdt, dan wordt hij idd ingeslapen, maar hij ziet er totaal niet uit als een zieke/zielige kat.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:00

Word er vanavond ook een bloedonderzoek gedaan?

In ieder geval goed dat hij lekker bij jullie kan zijn! :)) Sterkte en succes ermee.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:07

Ik denk dat ik dat wel even aankaart bij de DA ja, dan kan die beslissen of het nodig is of niet.

tyleysmiley

Berichten: 1895
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:15

Hai,ik ben een kattenliefhebster bij uitstek,maar kan me toch wel vinden hoor in de mening van je schoonmoeder,ik heb zelf ook katten gehad,en bij mij in de buurt lopen er genoeg katten rond,waar je 's-avonds echt horendol van werd,er was een bepaalde kat die mauwde met zo'n miauw dat je er haast bang van werd,zo'n vreselijk doordringend geluid dat boven tv uitkwam }:0 ,kan me voorstellen dat de buren daar niet goed van worden.
Kat is misschien bij je schoonmoeder niet helemaal meer op zijn plekje geweest omdat hij zijn favoriete baasje mist?
Diarree in dat lekkere kleurtje kan best komen doordat hij wat anders heeft gegeten(misschien bij je schoonmoeder of tijdens het zwerven over straat)ander merkje voeding of wat ander soort vlees(herken het van mijn eigen kat )
In ieder geval hartstikke fijn dat jullie hem opgevangen hebben en superveel succes vanavond bij de dierenarts !!

groetjes Linda

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:23

Weet je wat ook een beetje het 'probleem' is met dat miauwen?
Hij kon daar niet in en uit lopen als hij wilde, ivm ontbreken van een kattenluik.
's Avonds werd hij naar buiten geknikkerd en 's ochtends stond hij te mauwen omdat hij naar binnen wilde. Zodra iedereen naar school/werk ging, gooide de laatste die weg ging hem ook weer naar buiten, waardoor hij pas 's middags als er iemand thuis kwam naar binnen kon.
Wij hebben wel een kattenluik, dus mss houdt het miauwen buiten dan wel op.
Hij miauwt wel veel harder dan vroeger, mss omdat hij wat dover is geworden en hij zichzelf niet zo goed meer hoort, haha! :D

Maar om een kat nou in te laten slapen omdat hij zoveel miauwt?

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:28

Dat vind ik ook wel ver gaan hoor. ;) Het oudje dat we twee weken terug in hebben laten slapen miauwde ook gigantisch hard en het oudje dat nog over is, kan er ook wat van. :))

Sanny_lief
Berichten: 806
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Leiden

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:34

Een van onze twee katten is een zorgekindje. Is weliswaar nog niet zo oud als die van jullie maar mankeert altijd wel wat.

Zo braakt hij ook verschrikkelijk veel. Ik heb nu van de da laxapast mee gekregen. Dit zorgt ervoor dat hij minder braakt omdat de haren in zijn maag beter via de achterzijde eruit gaan. Het heeft mijn kat dus enorm geholpen.

Succes ermee!

Tymbalia

Berichten: 362
Geregistreerd: 09-06-09
Woonplaats: drenthe

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:43

Het kan ook alleen aan het gebit liggen, had de kat van mijn ouders ook, werd mager at niet veel en braakte veel omdat ie alles niet goed kon kauwen. Mijn moeder wilde naar de DA om hem te laten inslapen dus ik gezegd ga heen en laat zijn gebit nakijken want hij stinkt uit zijn bek, dus zo gezegd zo gedaan en dat is nu een jaar geleden ongeveer en hij is nog erg gezond en word steeds dikker (te dik)

Mareng

Berichten: 968
Geregistreerd: 28-08-09

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:51

Meteen het gebit laten nakijken. En een bloedonderzoek laten doen. Door tandsteen en tandvlees ontstekingen kunnen katten erg lusteloos en klagelijk zijn. Denk maar aan jezelf als jij last van je tanden of kiezen hebt. Gelige ontlasting kan op leverproblemen wijzen. Als de kat verder vrolijk is zou ik zeker die moeite nemen. Wie weet is hij daarna nog jaren fit en vrolijk,

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 11:52

gebit vind ik ook zeker iets om goed naar te laten kijken, een paar van zijn hoektanden zijn al afgebroken, en hoe het met zijn kiezen zit weet ik ook niet.

Verder willen we ook wormen niet uitsluiten, omdat hij wss niet ontwormd werd voorheen. *zucht*

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:55

Dat kan van alles zijn inderdaad.
Een algehele check is geen overbodige luxe.

Braken en mager kan ook een tegen van nier- of leverfalen zijn. Inderdaad vragen om een bloedonderzoek.

Voor het eten kun je om a/d van Hills vragen.
Is voor gevoelige/allergische katten. Hier zit alles in wat ze nodig hebben. En het is blikvoer, dus makkelijk kauwbaar. Veel katten vinden het heerlijk om te eten.

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:40

Amanda schreef:
Braken en mager kan ook een tegen van nier- of leverfalen zijn. Inderdaad vragen om een bloedonderzoek.


Hiernaast kan mager worden ook wijzen op een te snel werkende schildklier, maar braken en diarree kan ook wijzen op een ontstoken alvleesklier. Alleen bij het laatste zijn ze ook erg ziek, maar dat was hij niet? Dit zijn alleen wel allemaal dingen die alleen via een bloedonderzoek zichtbaar zijn, vandaar dus ook mijn vraag of er ook een bloedonderzoek word gedaan. Overigens is een bloedonderzoek bij een oudje sowieso geen overbodige luxe. ;)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 13:14

Die alvleesklier was ik ook al tegengekomen idd.

Zal het bloedonderzoek sowieso eens aankaarten als ze er niet zelf over beginnen.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 08:36

Nou, korte update:

Gisteren heb ik hem 3x een eetlepel zacht vlees uit een zakje gegeven en dat is er gewoon in gebleven! Hij heeft dus niets uitgebraakt bij ons en dat is natuurlijk hartstikke fijn! :D

Gisteravond met de kat naar het spreekuur geweest en zakje met ontlasting mee genomen voor de zekerheid.

DA heeft als eerste zijn gebit nagekeken, dat was idd wat vies en hij heeft last van ontstoken tandvlees, maar dat viel op zich nog wel mee.

Verder heeft hij de 'klachten' aangehoord en naar zijn hart geluisterd. Zijn hartslag bleek flink verhoogd te zijn en daarom kwam de DA eigenlijk op 4 dingen uit die het meest voorkomen:
-Suikerziekte
-Schildklier
-Lever
-Nieren

Schildklier stond bij hem op 1, ivm de verhoogde hartslag, maar dat gaan ze vandaag onderzoeken dmv een bloedonderzoek. Ook zijn ontlasting gaan ze voor de zekerheid onderzoeken. Als er niets uit deze 4 komt, gaan ze verder onderzoeken. De DA gaf nl. aan dat dit de meest waarschijnlijke waren en overige diagnoses zijn zeldzamer, dus eerst het ene uitsluiten en dan pas kijken naar de rest.

Nadat ik bij de DA was geweest mocht hij niets meer eten, helaas voor hem..Dat was wel een 'drama' want vannacht ging hij dus onwijs zitten mauwen en zoeken naar ons, omdat hij honger had.
Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt!

Emytje

Berichten: 2619
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Hierzo

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:42

Aaahh, sneu is dat he dat gejammer om het eten. Maar het is voor hun eigen best wil. Alleen kun je ze dat zo moeilijk duidelijk maken.

Wij zijn gisteren met onze oude kater ook voor bloedonderzoek geweest. Hij is in 4 weken tijd van 4,5 kg - 4,1 kg - 3,7 kg gegaan en was super druk. Hij heeft dus een te snel werkende schildklier en daar krijgt ie nu van die mooie roze pilletjes voor. ;)

Ik ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 08:45

Succes met je oude kat, wie weet kan hij nog eventjes mee als de uitslag mee valt!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:31

Spannend! Om 15.00 uur vanmiddag krijgen we de uitslag al! :)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 13:44

Spannend! Ik ben benieuwd!

Irene18

Berichten: 724
Geregistreerd: 11-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

Hee,

Onze kat deed precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Nouja, bijna, ze is niet doof, en heeft ook geen slecht gebit. Maar verder komt het aardig overeen.
Ze kon niks meer binnenhouden, vermagerde heel erg, wilde later ook niet meer eten, en uiteindelijk, na een week ofzo, was ze de lust voor het leven kwijt, lag de hele dag op de bank en op plekjes waar ze normaal nooit kwam, en toen kon je ook wel zien dat ze echt pijn had. Toen zijn we toch maar naar de DA gegaan. Het bleken de nieren te zijn. Ze krijgt nu medicijnen die ze elke dag moet eten. (dombo, gooi in het bakje en ze eet m gewoon mee). En ze krijgt speciaal voer. Dit alles zorgt dat het proces vertraagt wordt, maar ze wordt nooit meer helemaal beter, en over 2/3 jaar of eerder werken de medicijnen niet meer, en is het klaar... Maar gelukkig voelt ze zich nu heel erg goed :D en ze kan nog wel even mee!

Ik hoop voor je dat het niet de nieren zijn! Ik ben benieuwd wat eruit komt

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Nieuwe, oude kat, 18 jaar, braakt veel & vermagert etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:33

Klinkt als voedselallergie :)
Ben benieuwd wat de uitslag gaat zijn.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 15:34

Quellian schreef:
Klinkt als voedselallergie :)
Ben benieuwd wat de uitslag gaat zijn.


Waar baseer je dat op dan?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:43

Mosterdkleurige ontlasting zou kunnen wijzen op pancreas insufficientie, deze diagnose kreeg mijn kat met voedselallergie; eten en direct weer overgeven. Eens in de zoveel tijd moeten we wisselen van voer (hij is gister weer begonnen met overgeven).

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:47

Mag ik je als eerste wel even een heel groot compliment geven dat je dit wil doen voor de kat van een ander!
Ik vind dit echt dierenliefde!
Ik ben fan van je Jibbel!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:38

Ben benieuwd wat de uitslag is.

Ik heb hier ook een 17 jarige zitten die vorige week ook staakte met eten.
Stokdoof, nierfalen. Ik heb standaard zakjes astronautenvoer in huis (Wat wil je heb twee senioren) en zo'n oudje móet eten.
Dan gaat er standaard een zakje in en meestal met een dag of drie gaan ze wel weer eten, ze moeten dr gewoon even doorheen geholpen, al meerdere keren gedaan en allemaal goedgekomen, zolang dat dr inblijft is het goed.

De ontlasting is idd niet goed, net wat Quell zegt kan dit door het eten komen (Slechte kwaliteit) maar aan de andere kant als ze eten ben je al blij.
Mijn seniore heeft ook nog maar anderhalve tand, en eet blikjes van de Aldi.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:05

aerdenhout1 schreef:
Mag ik je als eerste wel even een heel groot compliment geven dat je dit wil doen voor de kat van een ander!
Ik vind dit echt dierenliefde!
Ik ben fan van je Jibbel!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_


Euh, ik lees in de openingspost dat het sowieso al de kat van haar vriend is maar dat ze die bij zijn ouders hadden gelaten omdat ze het zielig vonden dat hij op zijn oude dag moest verhuizen. Wat nu dus alsnog gebeurt.