Verstandig afvallen voor katten :)

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 21:52

Kies ten eerste voor een kwaliteitsvoer. Ik vergelijk merken als Whiskas e.d. altijd met wit brood en Royal Canin etc. met bruin brood. Wit brood is ontzettend lekker, maar het vult voor geen meter.
Op de verpakking van het voer wordt aangegeven hoeveel een kat per dag nodig heeft. Hou je daar aan. Verder geen snoepjes en extraatjes natuurlijk.

Verder de kat stimuleren te spelen en te bewegen.

Dieren zijn niet als mensen en crashdieten zijn ongezond voor zowel mens als dier.

Succes!


Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:17

Spelen kun je met speeltjes, muisjes, een toiletrolletje vullen met erwten en dichtplakken zodat ie rammelt, bij de dierenzaak een spray kopen waardoor speeltjes lekker ruiken en aantrekkelijk worden. Een stokje met een veertje eraan om te laten jagen of te springen. Kortom: mogelijkheden genoeg. Mijn katten komen ook niet buiten, maar spelen zich een ongeluk. Laatste ontdekking van de jongste: pak een schuimballetje in je bek, ren de trap op, laat het balletje los en jagen maar! En dan vooral midden in de nacht als het vrouwtje slaapt :-s

Een andere smaak maakt niet zoveel uit, als het maar kwaliteitsvoer is. Royal Canin is prima voer.
Dus afwegen die hoeveelheid en spelen klinkt als de beste oplossing. Niet te snel af willen laten vallen, is echt niet goed.

Trouwens, het gewicht zegt niet zoveel. Een Brits Korthaar kater weegt bijv. al snel 7 kilo. Mijn ouders hebben zelfs een Brits Korthaar poes die dat haalt!! En die krijgt echt niet te veel te eten en te snoepen. En zo zal mijn Britse Bengaal echt niet snel over de 4 kilo heen komen. Je hebt slanke types en vollere types :)

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:18

hestejente schreef:
Moet trouwens wel zeggen dat ik dat lightvoer van RC niet zo heel denderend vind... mijn kater volgt ook een dieet, en hij krijgt Satiety Support. De opvolger van Obesity Management.


Wat vind je er niet denderend aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid). Die van mij eten heel erg trouw Fit 32.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:19

Mijn ouders zetten hun 2 katten ook om de week op de weegschaal :) Grappig om te zien.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:21

Katten zijn wel grazers he Wendy1987. Eten liever meermalen per dag een klein hapje, dan een paar keer per dag heel veel.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:22

hestejente schreef:
Wat vind je er niet denderend aan? (gewoon uit nieuwsgierigheid). Die van mij eten heel erg trouw Fit 32.

Ze krijgen er verschrikkelijke haarballen van, mijn kater blijft vreselijke honger houden en de poes vreet het maar een dag of 3.[/quote]

Lijkt me een uitstekende reden om wat anders te proberen :) Die van mij zijn ook kieskeurig als ze een andere variant krijgen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:33

wendy1987 schreef:
Nee! Katten zijn vleeseters. Net als leeuwen. Die eten zich eenmaal helemaal propvol om vervolgens 2 dagen oid niets te eten. Je ziet ze nooit telkens 1 hapje nemen. Ook ik eet liever 100 x per dag dan 2a3 keer. Maar toch weet iedereen dat dit niet goed is en probeert iedereen zich daaraan te houden. Dit geld voor katten ook!


Met grazen bedoel ik niet vlees of planten, maar hoeveelheden. Mijn katten eten zich echt niet propvol, die blijven kleine hapjes 'grazen'. Heb trouwens nauwelijks katten meegemaakt die grote hoeveelheden in 1 keer eten. Alleen katten die niet vaak eten kregen en bang waren dat ze te kort kwamen. Zie http://www.dekattensite.nl/html/voedingsbalans.html of http://www.kattenplaza.nl/kattenvoeding ... oonten.php


Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Verstandig afvallen voor katten :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 22:41

Hahaha, die baasjes hebben te veel naar Cesar Milan gekeken!!!! Lol.

Heb overigens eens een experimentje gedaan. Bij ons kunnen de katten nl. onbeperkt brokjes eten. Dus op een dag de datum opgeschreven dat de zak open ging (van 10 kilo). De datum opgeschreven dat ie leeg ging. Het gewicht gedeeld door het aantal dagen en door het aantal katten (toen nog 4). En voila: bleken ze toch de hoeveelheid te eten die op de verpakking werd aangegeven... Brave poessies.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:05

wendy1987 schreef:
Okee, heb het even snel doorgelezen. 7keer ok. Maar 22? Dat is nou net wat wij nooit adviseren! Want dit betekend dat de bak met eten de hele dag vol moet staan. Waarom is dit niet goed: Omdat de kat langs de etensbak loopt, denkt "goh lekker brokje". er 1 of 2 hapjes van neemt. De maag "denkt" ondertussen dat er een grote hoeveelheid voedsel komt. Gaat maagzuur produceren. Maar er komt niet meer. Dit kan 20 jaar goedgaan. Daar hoor je mij niet over. Maar er komen zoveel katten die braken na dat ze gegeten hebben. Een overgevoelige maag. Dan kan een haar(En die zijn scherp als je onder microscoop kijkt :Y) ) Zo die maag in prikken, en heb je een maagzweer te pakken.
Ik wil er niemand mee aanvallen hoor :Y) Maar er zijn gewoon vaak misverstanden over en dat is jammer. 3 keer op een dag zou echt voldoende moeten zijn!
*probeert dit ook al 3 jaar aan moeder uit te leggen die ook gewoon de etensbak eigenwijs laat staan * :7


Tja, de jongste van mij gaat dus echt braken als ik maar een of 2 keer per dag voer. Dan gaat ze zo schrokken dat ze het er spontaan weer uit gooit. Nja, blijkbaar heb ik erg brave poesjes. Ze krijgen overigens nauwelijks blikvoer erbij. Alleen als extraatje zo 1 tot hooguit 2 keer per week. Dan een blikje Gourmet Gold dat ze voorheen met zijn viertjes en sinds deze week nog met zijn tweetjes op mogen eten.
Mijn dierenarts is het overigens helemaal eens met mijn manier van voeden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Googlebot en 20 bezoekers