Tandsteenverwijdering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 15:34

Onze hond heeft last van tandsteen en de DA heeft ons aangeraden dit te laten verwijderen.
Nu vroeg ik aan welk bedrag ik moest gaan denken en er werd me gezegd: ''je moet rekening houden met rond de 200 Euro.''
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik bijna achterover viel :7 Wat een hoop geld!

Let wel: ik heb het er zeker voor over. En het zal ook gebeuren maar ik vraag me af wat hebben jullie betaald voor zo'n ingreep?
(het betreft een hondje van 9 kg)

Anoniem

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:49

Bij mijn kat betaalde ik ook zoiets dus dat zal voor een hond heel goed kunnen kloppen.

ariegorn
Berichten: 298
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:53

ik zit rong de 200,- met casteratie erbij, maar is wel een hondje van 1,5 kg,
dus dat kan wel schelen

MiSz_SaNdY

Berichten: 1940
Geregistreerd: 04-07-07
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:54

ik heb een tijd geleden voor mn kat rond de 100 euro betaald

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:54

Jee, vind dat wel erg hoge bedragen hoor.
Ik heb er zelf geen ervaring mee trouwens.

moelly

Berichten: 6610
Geregistreerd: 22-12-08

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:55

wij 100 voor 2 katten geloof ik?

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:56

Goeiemensen! Dat is voor ons mensen goedkoper volgens mij?!
Waarom zou dat zo duur zijn?

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:56

werk zelf bij een dierenkliniek,

bij ons komt je uit op 115 euries...
Als er verder niets getrokken hoeft te worden en het niet nodig is om AB mee te geven...
200 is wel een hele boel geld!

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:58

En dat is afhankelijk van het formaat van de hond?

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:01

Ik werk ook in kliniek. Je komt bij ons ook ongeveer op die prijs uit. Is gewoon erg afhankelijk van eventuele AB en pijnstillers. Ook bloedonderzoek ed kan veel prijsverschil betekenen tussen verschillende praktijken.
Het is veel geld. Dat klopt. Bij mensen is het ook duur! Alleen zijn wij allemaal verzekerd! Dus wij zien die kosten eigenlijk nooit.

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:02

wendy1987 schreef:
Ik werk ook in kliniek. Je komt bij ons ook ongeveer op die prijs uit. Is gewoon erg afhankelijk van eventuele AB en pijnstillers. Ook bloedonderzoek ed kan veel prijsverschil betekenen tussen verschillende praktijken.
Het is veel geld. Dat klopt. Bij mensen is het ook duur! Alleen zijn wij allemaal verzekerd! Dus wij zien die kosten eigenlijk nooit.


Nee daar heb je ook een punt! Ik ga er toch eens op letten als dat weer voorkomt. Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar :+

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:06

nee dat is voor een mini net zo duur als voor een mega grote hond...
Het is namelijk zo dat alle honden de zelfde behandeling krijgen.
Bij ons gaat het alsvolgt:

De hond krijgt een infuussysteem (braunule) in zijn voorpoot aangebracht. Op die manier kun je heel makkelijk en zonder stress of pijn de narcose toe dienen. Ook een voordeel: in geval van complicaties kun je heel snel en makkelijk ingrijpen (nu is het risico bij een gezonde hond minimaal, heb het in mijn werktijd van 3 jaar nog niet één keer meegemaakt duss)

Als ze dan slapen gaan we eerst de grote brokken met een "tang" eraf halen en de rest werken we dan bij met een krabbertje (zoiets wat ze bij de tandarts ook gebruiken). Daarna trillen we het "onzichtbare" vuil eraf met een ultrasone apparaatje, en daarna worden de tanden nog gepolijst.

Als ze dan weer wakker zijn kunnen ze met een lekker frisse mond weer naar huis...

Polijsten is wel heel belangrijk, althans dat is onze visie. Onze ervaring is dat het anders binnen een half jaar tot een jaar weer opnieuw moet gebeuren.

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Ja dat hoeft bij mensen natuurlijk niet, narcose..

tinkergirl89

Berichten: 1120
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:08

nee inderdaad, en daar gaat de prijs al meteen een heel end mee omhoog

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:09

Ja dat kan ik me voorstellen!

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:10

+ het feit of er getrokken moet worden ofniet. En of er een bloedonderzoek word gedaan van te voren! Kan zo al 100 euro schelen!

Natasja22_01

Berichten: 706
Geregistreerd: 10-12-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:42

Bij onze beagle was het maar 80 euro ofzo. Dat was een jaar of 3 geleden. Ik vind 200 euro wel heel veel!

Laika

Berichten: 3208
Geregistreerd: 05-02-02
Woonplaats: Heerde

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:04

Mijn york is in februari geweest, hondje weegt 2,5 kilo en vanwege de leeftijd een heel licht roesje gekregen. Rekening was 190 euro.
Reiniging was 150 en het overige waren extracties van wat tandjes en kiesjes.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:13

Ik vind het geldklopperij. Paar jaar geleden bij mijn kat laten doen voor 150 euro, want het was echt nodig volgens de DA. Oke, beestje hartstikke ziek van de narcose en antibiotica en binnen een jaar was haar gebit weer rampzalig slecht, volgens dezelfde DA. Ze at echter prima en stonk niet uit haar mond (net als de 1e keer..)
Inmiddels was het al een rampenkat die overal allergisch voor was of ziek van werd, dus ik besloot haar niet nogmaals onder narcose te willen hebben.
Kom ik 3 weken geleden bij een nieuwe DA met dezelfde kat (nu dus zo'n 5 jaar ouder en nooit meer wat aan het gebit gedaan), zegt ie dat ze voor haar ras toch zeker een zeer goed gebit heeft, want Perzen staan bekend om de slechte tanden...
Ik zou dus eerst vragen naar de prognose voor lange termijn voor ik weer een dier onder narcose laat brengen.

Dit is natuurlijk anders als je dier echt last heeft met eten oid!

Jenny21
Berichten: 1491
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 17:14

Volgens mij ligt het wel aan het lichaamsgewicht dit ivm roesje/narcose.

Ik vind dat de prijzen nogsl uiteen lopen!!
En bloedonderzoek/ tandentrekken/antibiotica is inprincipe niet nodig.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:23

RiandeV schreef:
Ik vind het geldklopperij. Paar jaar geleden bij mijn kat laten doen voor 150 euro, want het was echt nodig volgens de DA. Oke, beestje hartstikke ziek van de narcose en antibiotica en binnen een jaar was haar gebit weer rampzalig slecht, volgens dezelfde DA. Ze at echter prima en stonk niet uit haar mond (net als de 1e keer..)
Inmiddels was het al een rampenkat die overal allergisch voor was of ziek van werd, dus ik besloot haar niet nogmaals onder narcose te willen hebben.
Kom ik 3 weken geleden bij een nieuwe DA met dezelfde kat (nu dus zo'n 5 jaar ouder en nooit meer wat aan het gebit gedaan), zegt ie dat ze voor haar ras toch zeker een zeer goed gebit heeft, want Perzen staan bekend om de slechte tanden...
Ik zou dus eerst vragen naar de prognose voor lange termijn voor ik weer een dier onder narcose laat brengen.

Dit is natuurlijk anders als je dier echt last heeft met eten oid!


De ene DA is de andere niet. Maar onze raad het ook altijd aan! Waarom? Omdat je bij vieze tanden, ontstoken tandvlees, en losliggende delen veel kans hebt op hart en vaatziekten, nierbeschadigingen, en leverfalen. Eigenlijk dezelfde risoco's als bij ons.( Daarom word er voor een hartoperatie oid ook naar tandenstaat gekeken en moet je eerst langs een tandarts) Nou kan ik niet oordelen of het echt slecht was of niet, maar bedoel even aan te geven dat er verschillend naar gekeken word. En ook wij krijgen wel eens beesten die na een jaar weer "onder" zitten. De een heeft er meer "aanleg" voor dan de ander.
Wij krijgen katten binnen van 20 jaar, niets aan de hand. Maar ook katten van 2 die alleen brok eten, "goede" brok! En die tanden zien er niet uit. Ze geven het over het algemeen ook bijna niet aan. Een kat is een "wild" dier wat dat betreft. Als die in het wild laat zien dat hij niet kan eten, dan sterft die. Dit is dus echt 1 van de laatste dingen.

Even over prijs: Bij ons gaat het ook op gewicht. Daarom is het extra lastig een indicatie te geven.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:25

Jenny21 schreef:
Volgens mij ligt het wel aan het lichaamsgewicht dit ivm roesje/narcose.

Ik vind dat de prijzen nogsl uiteen lopen!!
En bloedonderzoek/ tandentrekken/antibiotica is inprincipe niet nodig.


Bloedonderzoek raden wij altijd aan: Dan zijn wij niet aansprakelijk mocht het beest onverhoopt toch iets overhouden aan narcose. Nodig is het niet, dat klopt. Maar wel zeer aan te raden. Tandentrekken is idd altijd een puntje van aandacht. dit hoeft idd niet nodig te zijn. En als tanden en tandvlees verder ok zijn, is ook een ABkuurtje niet zozeer nodig.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:30

De kosten voor het tansteenverwijdering liggen inderdaad verschillend afhankelijk van de grootte van het dier. De narcose wordt namelijk berekent per lichaamsgewicht. Hoe meer gewicht hoe hoger de kosten van de narcose.

Mijn kat is een aantal keren geholpen aan tandsteenverwijdering. De vorige DA zei dat dit nodig was, daarnaast dacht hij dat het te maken had met dat het erfbaar was en dat mijn kat er daarom last van had en zo'n 2-4 keer per jaar onder het mes moest om het weg te halen, laten zitten zou gevolgen hebben voor de gezondheid van de kat en dat wilden we helemaal niet. Ik was zo'n 180,- kwijt per keer.
Bij een controle zei de DA dat mijn kat weer onder het mes moest om tandsteen te laten verwijderen want het zag er niet goed uit.
Korte tijd later ben ik naar een andere DA gegaan wegens omstandigheden. Mijn kat werd magerder, vacht begon er slecht uit te zien, dus ik dacht meteen aan het gebit omdat de vorige DA had aangegeven dat mijn kat best veel tandsteen had.
De nieuwe DA heeft hem onder narcose gedaan om te kijken naar het gebit terwijl ze eerder dacht aan de nieren, bleek dat de tanden helemaal schoon waren, er was met het gebit niks aan de hand. De vorige DA heeft behoorlijk wat geld aan ons kunnen verdienen.
Hij had al die tijd last gehad van de nieren bleek achteraf, dit zou waarschijnlijk erfelijk zijn en niet komen door het gebit.
Ik ga daarom niet snel meer een DA geloven die zegt dat het tandsteen is dat verwijderd moet worden.

wendy1987

Berichten: 6925
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Tandsteenverwijdering

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:33

Nee dat zou ik dan ook niet doen. Maar bij ons laten we het ook echt zien aan die mensen! Dat er echt brokken vanaf komen! En dat het tandvlees zeer snel bloed. Je moet ook nooit zomaar iets doen! En 2tot 4 keer! Wow, das erg veel hoor :Y) Snap dat je er nu niet helemaal meer achter staat. Maar indien het heel erg word, zie je dit zelf ook wel met een beetje hulp van paar extra handen hoor :D

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:36

Dat van dat verband tussen tanden en nieren noemde de nieuwe DA hier ook, C_arola. :j
2-4 keer per jaar onder narcose? :oo Ik geloof niet dat mijn kat dat zou overleven.. Wat een waardeloze DA was dat!

Wendy: Ik weet dat bij deze kat eten een issue is. Zogauw ze niet lekker in haar vel zit, stopt ze daarmee namelijk.. Maar ja, nu ken ik haar, toen had ik haar net als verwaarloosd en vermagerd monstertje in huis genomen en vertrouwde ik blind op de DA. En die heeft ook echt goede dingen gedaan en gezegd, maar ik persoonlijk heb zo het idee dat de gebitscontrole voor huisdieren een leuke manier is om geld bij te verdienen..