Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:30

Ja, mijn moeder is hondentrimster, en dan kom je nog wel eens wat dingen tegen die je gewoon echt zielig vind. Onder andere natuurlijk te dikke honden, honden die zo in de klit zitten dat ze amper kunnen lopen, honden met ontstoken oren en ogen zonder dat de eigenaar er iets aan doet. Maar waar ik me nog het meest aan irriteer zijn de doorgefokte hondjes die zo'n platte neus hebben dat ze amper nog normaal adem kunnen halen. Ik vind het gewoon zo zielig.
Nu weer, zit er een hondje wat gewoon 'knort' met ademhalen, omdat hij zo'n platte kop heeft,
hij heeft amper een neus joh! De voorkant van zijn kop is bijna plat.

Zo vaak komen er zulke hondjes, en ik vind het zo sneu. En dan kan de eigenaar er niks aan doen, daar doel ik niet perse op, maar ik vind het echt gewoon sneu. :o

Irriteerde me er zo aan, moest het gewoon even ergens neerzetten. :Y)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:37

Ik vind het ook heel sneu, maar ook die rassen zijn enorm populair kijk naar de Franse Bulldogjes, zo populair, maar ik vind het zo sneu.. Buitenom hun korte snuiten en dat ze niet natuurlijk geboren kunnen worden zitten die ook nog is vaak onder de huidproblemen.. mijn keus zou het ook niet zijn om ze in huis te halen.

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:43

Eigenaar kan er niks aan doen? Daar ben ik niet mee eens... Als mensen maar Chihuahua, Franse Bulldogs, Cavaliers King Charles spaniels en dergelijke blijven aanschaffen zal de doorfok van deze rassen heus niet minder worden... Ook kopen de meeste eigenaars van deze rassen hun dieren bij de eerste de beste ''fokker'' voor weinig geld waarbij niet is gelet op de stamboom.

Helaas willen vele mensen deze rassen omdat iedereen ze heeft en verdiepen ze zich niet in de ellendige gezondheid van deze rassen...

BlackEyed

Berichten: 1029
Geregistreerd: 02-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:45

De mensheid vindt het mooi, dus zijn ze erg populair.
Ik vind ze niet echt mooi, dus ik zal ze nooit in huis halen.

Ergens vind ik wel dat als je een ras fokt, het niet ten nadele mag zijn van de gezondheid en welzijn van de hond.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:01

Ik vind het ook vreselijk, vooral omdat de Engelse Bulldog er vroeger niet zo uitzag en ze het alleen maar platter hebben gefokt voor de "mooi" ;(

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:10

Ik erger me aan de mensen die dat snurken zo leuk vinden.
Hallo!! je hond heeft moeite met ademen!!

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:11

Hierover is een hartverscheurende docu ter vinden op youtube. Stond in een ander topic over dit onderwerp, extreem fokken heette dat of zoiets.

Medea

Berichten: 1001
Geregistreerd: 31-01-04
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

AaronYve schreef:
Ik erger me aan de mensen die dat snurken zo leuk vinden.
Hallo!! je hond heeft moeite met ademen!!

Of mensen die het doodnormaal vinden dat de hond af en toe flauw valt.. 'want dat hoort bij het ras'.

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:19

Joyckuh schreef:
Eigenaar kan er niks aan doen? Daar ben ik niet mee eens... Als mensen maar Chihuahua, Franse Bulldogs, Cavaliers King Charles spaniels en dergelijke blijven aanschaffen zal de doorfok van deze rassen heus niet minder worden... Ook kopen de meeste eigenaars van deze rassen hun dieren bij de eerste de beste ''fokker'' voor weinig geld waarbij niet is gelet op de stamboom.

Helaas willen vele mensen deze rassen omdat iedereen ze heeft en verdiepen ze zich niet in de ellendige gezondheid van deze rassen...


Wij hebben een Franse Bulldog, kijk maar eens in mijn profiel. En ik wil even rechtzetten dat deze honden altijd ongezond zijn en niet kunnen ademen.
Deze hond is 100% gezond, kan alles, kan naast de fiets mee rennen, heeft energie voor 10 en is hartstikke gezond. Niets mis mee.
Maar wij hebben er wel op gelet bij het uitzoeken van deze hond dat ze enigzins een neus had en dat de ouderdieren niet knorden en ook lekker actief waren. Bewust hebben wij gekozen voor een hond zonder stamboom, omdat er bij de bulletjes met stamboom moeilijker zo'n hond te vinden is.
We krijgen volgende week een pup erbij, weer een Franse Bulldog en ook deze heeft gewoon een neus en heeft gezonde ouders.

Waarom hebben wij dan toch gekozen voor een Franse Bulldog? Omdat het een super ras is! De honden zijn super lief, hartstikke aanhankelijk en het zijn echte clowntjes.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:37

Nina88, als jullie Franse Bulldogjes gezond zijn, geen enkel probleem. Tuurlijk zijn ze niet allemaal slecht gefokt,
en ik probeer ook totaal geen enkel ras de grond in te schoppen. :)
Van alle rassen zijn slechte en goede honden, ook bij die niet-doorgefokte honden.

Fijn dat jullie hondjes gewoon kunnen ademen en een normale gezondheid heeft!

nina88
Berichten: 2265
Geregistreerd: 26-09-06

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:38

Dankje! ;)

Joyckuh
Berichten: 4860
Geregistreerd: 25-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:40

Nina88: ik ben er van de op de hoogte dat er ook gezonde honden zijn. Echter zijn ze eerder een uitzondering dan de regel.

Als ik hier in de buurt zo rond kijk en een doorgefokt ras zie lopen, hebben ze meestal een te kleine schedel, te platte neus of heupproblemen :n Je ziet maar weinig gezonde honden en dat is jammer...

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:41

Vind ik ook heel jammer, vandaar mijn topic. :))

Nu ook, hondje zit te wachten op baasje, en af en toe begint hij toch raar te knorren. Gewoon adem tekort :n

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:43

wij hebben zelf ook 2 fransjes en die zijn ook gewoon 100% in orde

maar heb idd ook wel met nog kortere neus gezien daar hebben die van ons niet veel last van

maar ze staan vaak bekend om alle kwaaltjes die ze hebben

wij hebben ze gekozen op karakter enzo

kruizingen vind ik wel fout met deze rassen ( alle rassen eigelijk wel daar niet van )

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:49

TS: Heb jij een dierenartsenverklaring gezien van de honden die knorren? Ik heb een mopshondje (erg weinig neus) die ook knort, maar die wordt om de 3 maanden helemaal nagekeken en is volgens 3 dierenartsen in kerngezonde conditie. Ook mijn hond kan makkelijk een half uur achter me aan lopen als ik aan het paardrijden ben. Nee, hij vangt geen konijn, maar ze heeft lol, ziet er goed uit en is een clown in hart en nieren.

En nog eens iets: mijn vader snurkt net zo hard, som zelfs harder. Wat houdt dat in dan? De mens is "doorgefokt"?

Charr_x

Berichten: 1233
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Moerbeke-Waas (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:49

Het is vreselijk dat honden letterlijk kapot gefokt worden.
Mensen lijken niet te begrijpen dat snurken vaak te maken heeft met een ademhalingsprobleem.

Wij hebben een kerngezonde Engelse bulldog, goede ademhaling was voor ons prioriteit. Ze snurk nooit, ook niet als ze slaapt.
Haar zusje begon als puppy naar adem te snakken als je haar op je hand nam (kreeg dan druk op de borst), daarom hebben we haar niet genomen.

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:50

dat knorren hoort bij deze rassen

maar ligt er aan in welke maten

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:53

Ik ken ook iemand met een Engelse Bull en die heeft dan nog wel enigszins neus maar die hond is zo zwaar dat dat volgens mij nooit goed kan zijn voor de poten. En daarnaast heeft ze om de haverklap een cherry-eye waar ze al een aantal keer aan geopereerd is. Nu willen deze mensen volgend jaar een nestje ermee fokken wat ik echt totaal niet snap...

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:54

Hmm.. Daar zou ik ook nog wel een paar keer over na denken ja...

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:55

Probeer ze maar eens aan te praten dat het niet echt verstandig is om zomaar eens een nestje te fokken :s

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:56

Bah lelijk :+ }:0 :7 zeg, hoe kan iemand zulke honden fokken? en het mooi vinden en ze dus aanschaffen.

Voor mij geen honden met extreme rare afwijkingen hoor.

Tja zolang mensen ze aanschaffen en ernaar vragen worden er maar raak gefokt.

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:57

nestjes fokken met engels en franse vind ik zowiezo niet verantwoord voor gewoon en keer en nestje zou dat nooit doen

gezien de kans dat het mis gaan heel groot is
keizersnee pups en dan nog maar te zwijgen over de gevaren voor de moeder hond

en met engelse helemaal want moeders door het gewicht te makkelijk de pups plat drukt

als amateurtje zou ik dat riscio nooit nemen bij deze rassen

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:58

Ik ook niet. We hebben daarom gekozen om ons Mops teefje direct te steriliseren. Ook om de kans op 'ongelukjes' te verkleinen..

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Re: Doorgefokte hondjes, platte koppies/neusjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:58

Afbeelding

hier 1 van onze bullen na ziet dit er slecht uit

AngelofLove
Berichten: 3801
Geregistreerd: 28-09-08
Woonplaats: vlakbij de paardjes :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:59

@ Monique, dat heb ik inderdaad ook allemaal gezegd maar nee, ik krijg het er niet in. Daarnaast is moeders ook gewoon een stamboomloze bull dus tja, wat schiet je ermee op. Getest op erfelijke gebreken wordt ze wrs toch niet.