Help! Cavia drinkt niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 11:49

Ik heb een vijf jaar oude cavia, en voor de zoveelste keer is ze weer in drinkstaking.. Normaal gesproken begint ze na een week wel weer met drinken, maar het waterflesje hangt nu al een paar weken onaangeroerd aan haar hok.

Het probleem is waarschijnlijk dat haar oude drinkfles (een grote, merk babi) kapot is. We hebben toen een nieuw flesje gekocht, deze heeft een kleine drinktuit. Deze raakt ze simpelweg niet aan. We hebben al van alles geprobeerd, maar niks helpt. Zodra we haar oude drinkfles (omringt met tape en lijm) ophangen drinkt ze wel, maar het ding lekt nu aan alle kanten, en het is gewoon niet meer te doen.

Heeft iemand enig idee wat we kunnen doen om haar van haar nieuwe drinkfles te laten drinken? Op dit moment krijgt ze extra veel fruit, maar dat is ook geen oplossing. Een nieuwe, van het oude merk kopen is geen optie, deze is nergens meer te krijgen..


Alvast bedankt!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:53

Misschien een "gewoon" bakje met water neerzetten? (Zo´n stenen geval, wat niet zo makkelijk om te kiepen is als een metalen bakje.)
Anders iig genoeg groenvoer geven, zodat ze daar vocht uit kan halen.
Sterkte ermee!

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:53

Oei erg lastig! Ik zou sowieso voor de zekerheid langs de dierenarts gaan. Wie weet heeft het wel een medische oorzaak. En als ze daadwerkelijk al weken niet meer heeft gedronken kan dit ook al veel schade aan haar organen hebben aangericht.

Kun je niet gewoon de grootste drinkfles kopen die er is/ deze hebben sowieso een grote tuit dus dan moet het probleem opgelost zijn lijkt me?

Anoniem

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:56

Als 'ie wel uit z'n oude fles drinkt, is er geen medisch probleem dus naar de veearts lijkt me overbodig.

Er is dus iets met de nieuwe fles wat je cavia niet bevalt. Misschien stinkt 'ie ofzo? Kun je 'm eens goed schoonmaken met soda zodat echt alle geur eraf is?
Kent je cavia water met een toevoeging, bv een Vitamine-C-tablet? Dan zou je 't daarmee extra aantrekkelijk kunnen maken om te drinken uit de nieuwe fles.

JPTinkers

Berichten: 3571
Geregistreerd: 15-09-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:57

anders proberen paar keer per dag zelf wat water te geven dmv pipet of een spuitje

Starshet
Berichten: 87
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:04

Mijn cavia's drinken NOOIT.
Sinds ze bij mij wonen (1 jaar) hebben ze nog nooit water gedronken.

Ik geef ze 's ochtends & 's avonds een bakje vol groenvoer helemaal schoongemaakt met veel water. Dat is hun drinken.
Dus als je echt in de problemen komt moet je gewoon andijvie voeren met veel water erop.
Dan krijgt hij nog een beetje drinken binnen.

Verder weet ik niet wat je moet doen..

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:08

Sterre: Een bakje heb ik ook al over nagedacht. Maar de kooi is niet zo super groot (het is zo'n standaard plastic bak), en iedere ruimte is mooi meegenomen. Maar dat is misschien inderdaad een oplossing, ik zal het hier thuis eens voorstellen.

Mistery: alle flesjes die in de dierenwinkel liggen hebben een kleinere tuit. We hebben al gekeken ernaar, maar helaas.

sonja: Schoonmaken met soda, dat heb ik nog niet geprobeerd. Het zou inderdaad kunnen dat er een geur aan het nieuwe flesje zit, ik ga het dadelijk meteen proberen!
Ze heeft geen ervaring met vitamine-c water. Waar kun je dat vandaan halen? Misschien is dat inderdaad iets wat haar aandacht kan trekken en haar laat drinken.

Wilgje2003: op dit moment krijgt ze dus al extra vocht met komkommer enzo. We hebben een pipetje om haar extra water te geven..



Starshet: Nooit?! Wij geven nu inderdaad extra groenvoer, en ze leeft nog steeds, dus dat is een tijdelijke oplossing. Maar juist omdat ze, met haar oude flesje, wel drinkt, maak ik me toch een beetje zorgen..

Starshet
Berichten: 87
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:09

Nee, echt nooit. Het flesje is nog steeds vol. (natuurlijk ververs ik het wel eens, maar hij blijft altijd vol)
We zijn naar de DA ervoor geweest, en die zei dat het niks uitmaakte, want uit groente konden ze heel veel water halen.
En ze leven nog steeds :)

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:11

Hmm, okee. Ik geloof ook zeker dat ze kunnen blijven leven van groenvoer, maar dan moet je dat wel goed bijhouden, en de kooi regelmatig verversen (mijn cavia houdt er nogal van met haar eten te spelen..). Dus ik vind het zelf een fijner idee te weten dat ze zelf haar water kan regelen, dan dat ze afhankelijk is van wat ik haar geef zegmaar.

Starshet
Berichten: 87
Geregistreerd: 18-08-10

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:14

Ja mijn cavia's halen ook alles overhoop, maar dat eten ze later gewoon weer op.
Dus ik hoef het niet echt bij te houden, 1x per week schoonmaken is voldoende.

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:16

Hm.. mijn cavia gaat er meestal over plassen, en vervolgens komen er allemaal fruitvliegjes op af. :')

Maar zolang ze niet drinkt is dit inderdaad wat we doen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:17

gekookt water wil soms ook wel eens helpen bij dieren die slecht drinken!

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:19

En dat kan gewoon in zo'n plastic flesje? (zonder dat het plastic smelt zegmaar. Of moet je het eerst laten afkoelen? :+)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:24


xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 12:31

Jaa, dat is hem! Is die ook nog ergens ehm.. af te halen, of is internet de enige mogelijkheid? :) (Super bedankt trouwens!)

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:53

Veel winkels kunnen ze wel bestellen, wij kunnen ze in ieder geval gewoon per stuk in de winkel bestellen dus je zou langs een dierenwinkel in de buurt kunnen gaan met de vraag of ze hem voor je kunnen bestellen?
(je hebt ze trouwens met houder en met zo'n ijzerdraadje)

pubelia

Berichten: 9990
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:00

Heb je de fles gecontroleerd dat het balletje goed rolt? En dat de het niet verstopt zit?

xIrlijn

Berichten: 1710
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 15:33

Okee, dan ga ik binnenkort een bezoekje aan de dierenwinkel brengen!

En ja, het flesje doet het goed. Als je er met je vinger tegenaan drukt komt er gewoon water uit.

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Re: Help! Cavia drinkt niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:35

Ik neem even aan dat het een drinkflesje met een kogeltje is?
Het wil wel eens gebeuren dat het kogeltje vacuumgetrokken is en ze het daardoor niet weg kunnen drukken.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:48

Starshet schreef:
Nee, echt nooit. Het flesje is nog steeds vol. (natuurlijk ververs ik het wel eens, maar hij blijft altijd vol)
We zijn naar de DA ervoor geweest, en die zei dat het niks uitmaakte, want uit groente konden ze heel veel water halen.
En ze leven nog steeds :)


Die van mij krijgen ook veel verse groente. Ze drinken wel, maar erg weinig.