aangelopen kat in huis nemen? tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

aangelopen kat in huis nemen? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 16:26

We hebben al een aantal weken een kat die er redelijk verwaarloosd uitziet aan huis. Ze leeft als het ware in onze tuin en ik zet dagelijks een bak voer buiten die ze opeet. Ze was erg schuchter. Sinds vandaag niet meer opeens. Ze kwam zelfs naar binnen toen ik de deur openzette en heeft wat door het huis rondgewandeld en heel veel gemiauwd! Ze wilde de hele tijd aangehaald worden en ze ging onder de tafel liggen, naar tv kijken. Ik zou haar best in huis willen nemen maar ik heb nog nooit een kat gehad en zou dus wat tips willen. Wat te doen tegen vlooien, enten, overdag naar buiten etcetcet? Verward

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 16:27

Ze ligt trouwens nu buiten voor de voordeur te miauwen, ze wil duidelijk naar binnen. Maar ik moet zometeen even weg.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:40

Ik zou eerst even de asiel of Amivedi (?) bellen. Misschien dat er een poes vermist wordt?
Anders zou ik wat lekkere kattenbrokjes halen ofzo Lachen

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:53

Mijn vriend heeft ook een aangelopen kat, zo kan je het eigenlijk alleen niet helemaal noemen. Het was de kat van overburen.
Maar hij zag er harstikke slecht en mager uit en at niet meer hoorde we later en die mensen hadden amper tijd.

Nu heeft mijn vriend dus die kat en hij ziet er super uit!
Vlooienbandje kan je bij de kruidvat kopen, kost niet zoveel

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132041
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:54

Ik heb je topic even verplaatst naar Beestenboel Knipoog

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:59

als je hem wel in huis wilt hebben, mag je hem wel gaan voeren (binnen of buiten)
maar zodra je een kat rond je huis hebt lopen.... voer hem nooit!! als je hem 1x voer geeft, dan blijft hij bij je lopen
maar zoals ik begrijp wil je hem wel houden.

katten redden zich prima in huis, ze geven vaak zelf aan wanneer ze naar buiten willen. als je overdag aan het werk bent, en hij is binnen, heb je als het goed is een kattenbak in huis staan.

over ontvlooien, tjsa. er zijn verschillende middelen ervoor, goedkoop en duur. het beste vind ik pipetjes, die druppel je nek van de kat.
wat ook erg belangrijk is, is ontwormen. misschien vind ik dat wel belangrijker als ontvlooien. dat is ook verkrijgbaar bij de dierenspeciaal zaak.

enten, tjsa. mijn katten worden thuis niet geent, en zijn kerngezond. dus dat zou je zelf moeten weten. dat moet 1x in het jaar bij de dierenarts.

nog meer informatie nodig?

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 18:16

Ik voer de kat al dagelijks en volgens mij is hij van niemand. Heeft een stuk uit zijn oor en schrammen erop, de vacht ziet er niet echt schoon uit. Ze loopt nu dus weer bij me binnen.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:55

Je zou bij de dierenarts wat Frontline-pipetjes kunnen halen, dat is een heel goed ontvlooimiddel, dat ook de eitjes doodt. Kun je meteen wormkuurtje meenemen Lachen . Eigenlijk mogen ze die niet tegelijk met het ontvlooispul hebben, ivm te veel gif in één keer, maar voor een keer is het denk ik niet zo erg. (Kun je natuurlijk ook even navragen bij de da).

Verder heb je een kattenbak nodig met kattengrit. Zelf heb ik er een prullenbakje bij staan, met een speciaal grit-schepje erbij, waarmee je elke dag de drollen eruit kunt scheppen.

In principe heeft een kat geen vlees nodig, alleen kattenbrokjes is voldoende. Van vlees krijgen ze namelijk erg last van tandplak en in brokjes zit ook alles wat een kat nodig heeft Lachen . Het beste is het om de hele dag wat brokjes klaar te hebben staan, maar je hebt ook van die vreetmonstertjes die alles in één keer opeten. Dan kun je toch maar beter 2 of drie keer per dag een beetje voeren ofzo.

Als de kat er erg slecht uitziet zou je misschien een duurder merk brokjes kunnen voeren in het begin (Iambs ofzo), daar zitten echt alle voedingsstoffen in die de kat nodig heeft, zonder dat er te veel zouten e.d. bij zitten. Je loopt alleen wel het gevaar dat poeslief daarna niets anders meer lust *LOL* .

Mijn poekie is 7 jaar geleden bij mij aan komen lopen en ik heb nog steeds heel veel plezier van haar! Lovers

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 20:27

BEdankt voor de tips alvast. Ben weer weg geweest en toen ik terugkwam lag ze weer buiten op de vensterbank naast de voordeur. Ze is dus nu weer binnen bij me. Ik zeg wel ze maar ik heb niet eens gekeken wat het is. Ik noem hem/haar in elk geval Noppie. Hij/zij is nm helemaal zwart met op de borst een wit spikkeltje. Moet zo weer weg dus dan moet ze toch nog naar buiten. Wellicht morgen eens een kattenbak gaan kopen of zo....

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 12:55

Tip: voor je deze kat adopteert doe hem een halsbandje om met een adreskokertje met daarin de tekst Ben ik van iemand?
Je zal de eerste niet zijn die goedbedoeld een kat in huis haalt waardoor iemand anders zijn kat kwijtraakt, en dat is niet leuk.
Is mij al bij twee katten overkomen die net even uit vacht zitten, iemand denkt dat het een zwerver is en begint te voeren, kat blijft daar hangen want gratis eten is nooit weg en voor je het weet....
Eerst effe HEEL goed uitzoeken dus!!!!!

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:44

ik heb ook een aanloper, in februari vorig jaar kwam ze aan, mager,vies en heel heel erg bang, nu een jaar later komt ze binnen, klimkt op je schoot en is eigenlijk een hele lieve kat.

ze heeft wel een tic, ze is ontzettend bang voor alles wat knalt.
denk dus ook dat ze na vuurwerk hem gesmeerd is bij de oude eigenaar. ik heb wel alles geprobeerd om die op te zoeken, maar zonder resultaat.

een kat hebben is niet zo moeilijk, eten een kattebak en je bent klaar!
ontwormen en ontvlooien doe ik tegelijk, 2x per jaar en ze hebben nergens last van.
inenten moet je zelf weten, ik doe het niet( erg he..)
mijn katten slapen in een doos met een handdoek erin, vinden ze heerlijk!

als ik wegga doe ik ze naar buiten, als het regent schuilen ze wel onder een auto, snachts heb ik ze wel altijd binnen.
nog een tip: als je haar wel binnen hebt als je weg bent doe haar dan nooit in je woonkamer, een kat krabt zo ergens aan en als jij er niet bent om dat af te leren gaat ze zo de boel vernielen, als je weggaat dan in de gang, schuur of ergens waar ze veilig kan zitten zodner dat je inboedel eraan gaat

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 13:51

Ik zou eerst langs de dierenarts gaan. Die kan dan op gezondheid en evt chip controleren. Het zou natuulijk best een kat kunnen zijn van mensen die verhuisd zijn en die probeerde het oude huis terug te vinden.
Ontwormen is het beste om om 4x per jaar te doen en ontvlooien iedere maand (met Frontline, GEEN BOLFO). Inenten hoeft maar 1x per jaar en is toch wel heel belangrijk om te doen.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 11:14

Eerlijk gezegd heb ik nog niet geprobeerd om een eventuele eigenaar te vinden. Ze loopt al maanden door onze tuin dus ik ben er vanuit gegaan dat ze van niemand is.
Gisteren heb ik een kattenbak gehaald en een soort mand waar ze in kan liggen. Daar heb ik een kussen ingelegd en een fleecedeken erover heen. Lekker zacht dus. Ze heeft vannacht de eerste nacht binnengeslapen. Aangezien we alarm hebben wat 's nachts aanstaat kan ze alleen in het washok. Dit is overigens geen kleine enge ruimte hoor, hij is zeker 12 m2. Daar staat dus nu ook het voer, de kattenbak en haar mand. We hebben uit voorzorg de binnenkant van de deur met noppenfolie beplakt en dat bleek dus ook een goed idee want we hoorden haar vannacht dus daaraan zitten. Mijn vriend is opgestaan en heeft haar eruit gelaten en ze liep meteen naar de voordeur. Die opengedaan. Ze ging op de mat zitten en liep niet verder. Mijn vriend even de deur dichtgedaan en toen ging ze weer miauwen als een gek. Met dat de deur openging kwam ze dus weer binnengestormd. Dus haar toch maar weer in het washok gedaan. Verder hebben we haar bijna niet meer gehoord. Vanmorgen heeft ze voor het eerst op de kattenbak geplast. Ook heel netjes.
We zien het wel hoe het verder gaat. Misschien dat ik maar eens wat briefjes hier in de buurt in de bus kan doen of ze van iemand is.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:11

Suus schreef:
Eerlijk gezegd heb ik nog niet geprobeerd om een eventuele eigenaar te vinden. Ze loopt al maanden door onze tuin dus ik ben er vanuit gegaan dat ze van niemand is.


Zegt echt helemaal niets!!!
De eerste kat van mij die ik kwijt raakte was ingepikt door mijn bovenbuurman! Was dus niet zo gek dat hij haar al een tijdje had zien rondscharrelen...
De tweede kat die ik kwijtraakte is geadopteerd door iemand die twee straten verderop woonde. Die mensen hadden een kattenluikje en de kat kwam zómaar steeds bij ze binnenliggen, dus dat heet dan gelijk een aanlopertje. Pas toen hij goed ziek werd en er dierenartskosten aankwamen gingen ze eens uitzoeken of hij niet van iemand was.
Kreeg ik na een half jaar eindelijk mijn kat terug, mét dierenarts rekening!

Nogmaals, das dus écht niet leuk als je aan de andere kant staat!!!

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 19:45

Je hebt gelijk hoor. Ik ben intussen haar gaan aanmelden op de site van gemeente hier, zwerfkat.com en binnenbeest.be. Daar staat dus op dat je verplicht bent een aangelopen kat binnen een aantal dagen aan te geven bij de gemeente. Je moet de politie bellen die ze dan naar het asiel brengen of opdracht geven om ze te laten ophalen door het asiel. We hebben besloten om dat maar te doen morgen. We weten het ook niet goed wat we ermee moeten. We hebben wel al vanalles gekocht maar dat maakt niks uit. Vannacht slaapt ze nog lekker op bed en dan zien we morgen wel weer verder.