waarom bijten honden kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

waarom bijten honden kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:14

Ik heb net met afgrijzen een discussie gelezen op een baby site. Een moeder had een foto geplaatst van haar hond in zijn bench, haart wee kinderen (waarvan 1 van 8 maanden) erbij in de bench met de deur dicht. Toen zij erop gewezen werd dat dit onverantwoordelijk was, vertelde ze nog vol trots dat de kinderen ook een kluif af konden pakken.

aaargh......ze bleef erbij dat ze echt goed bezig was en ik denk dan, als dit fout gaat wordt er weer een hond afgemaakt door fouten van onverantwoordelijke ouders........

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:18

Heb ook zulke mensen gekend, er moest persé een Bull Mastiff komen, maar er was ook een baby in huis. Dus de hond elke keer in de bench zodra de baby wakker was. Gelukkig voor de hond heeft hij een nieuw goed tehuis gekregen voordat er iets mis ging (zou toch niet vreemd zijn dat de hond een hekel aan het kind kreeg nietwaar? Elke keer opgesloten worden als die kleine kraaierd naar beneden komt).

truusbertha

Berichten: 162
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Dieren (joepie eindelijk!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:09

eh, honden bijten pas als ze denken dat ze een stap hoger staan in de "roede".... Dus als jij een goede baas bent, kan je je hond leren dat het kind boven hem staat.
Echter zal een hond bij tijd en wijle altijd testen waar de grenzen liggen...
Ook zal deze zich verdedigen tegen oren-getrek.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen op elke regel en per ras verschilt het ook heel erg.
T.a.v. Craignethan:
Een hond in zijn bench doen als de baby komt is hem op zijn plek wijzen. Hiermee maakten de baasjes duidelijk dat de baby eerst komt, dit hoeft niet slecht te zijn.
Elke hond is uniek, en gedraagt zich vaak naar zijn opvoeding!
Mijn hond Guus is helaas absoluut niet te vertrouwen met kinderen, maar ja....

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:40

Zo ken ik het verhaal dat een hond bij de DA werd gebracht om af te maken. Bij nader onderzoek van de hond bleek dathij allemaal nietjes in zijn oor had... en dat had hun zoontje dus gedaan Boos!
Bij het zoveelste nietje had de hond dus gehapt...
Die hond verdiend geen spuitje, maar die ouders!!!
De hond is trouwens in een ander gezin geplaatst, zonder problemen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 00:47

truusbertha schreef:
eh, honden bijten pas als ze denken dat ze een stap hoger staan in de "roede".... Dus als jij een goede baas bent, kan je je hond leren dat het kind boven hem staat.
Echter zal een hond bij tijd en wijle altijd testen waar de grenzen liggen...
Ook zal deze zich verdedigen tegen oren-getrek.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen op elke regel en per ras verschilt het ook heel erg.
T.a.v. Craignethan:
Een hond in zijn bench doen als de baby komt is hem op zijn plek wijzen. Hiermee maakten de baasjes duidelijk dat de baby eerst komt, dit hoeft niet slecht te zijn.
Elke hond is uniek, en gedraagt zich vaak naar zijn opvoeding!
Mijn hond Guus is helaas absoluut niet te vertrouwen met kinderen, maar ja....


en zodra jij je rug keert zal de hond ook zeker boven het kind proberen te komen
drie seconden zijn genoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 07:43

Alet schreef:
Zo ken ik het verhaal dat een hond bij de DA werd gebracht om af te maken. Bij nader onderzoek van de hond bleek dathij allemaal nietjes in zijn oor had... en dat had hun zoontje dus gedaan Boos!
Bij het zoveelste nietje had de hond dus gehapt...
Die hond verdiend geen spuitje, maar die ouders!!!
De hond is trouwens in een ander gezin geplaatst, zonder problemen.


Dat is een hele bekende Urban Legend (broodje aap dus Haha! )
Ik vind heel erg afhanklijk van de hond, Kira laat ik absoluut niet bij kinderen terwijl de buurtkinderen Daisy ophalen om mee te wandelen/spelen en ik haar dan hele middagen niet meer zie.
Mijn neefje sliep al bij haar op haar ligzak toen hij net kon kruipen.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:13

truusbertha schreef:
eh, honden bijten pas als ze denken dat ze een stap hoger staan in de "roede".... Dus als jij een goede baas bent, kan je je hond leren dat het kind boven hem staat.


Een kind kan zichzelf (nog) niet opstellen als hoger in rang, dus het gaat ook pas fout als de baas even weg is...

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:15

Ik heb sinds een paar maanden een hond die dus eigenlijk een spuitje moest hebben omdat hij een kind gebeten had, oorzaak, kind wat aan zijn oren trok, aan zijn staart trok, met autotjes tegen hem aan reed enz., terwijl rodi heel gevoelige oren heeft dus voor mij logisch dat hij het een keer beu is..

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:42

Ik heb zelf een zeer dominante doberman waar eigenlijk mijn zoontje van 4 alles mee kan doen.
Maar ze weten wel allebei dat ze niet zonder toezicht van mij of mijn man samen mogen zijn.

Een hond blijft een hond en je zal er best wel goedzakken tussen hebben,maar ik vertrouw geen ene hond met kinderen alleen.
De enigste manier van een hond om zich te beschermen is te grommen en/of te happen als een kind "per ongeluk" in zijn glimmende oogjes prikt,er "per ongeluk" op de hond gaan zitten als die lekker ligt te slapen,kortom,ik laat mijn zoontje nooit alleen met de hond,veiligheid voor alles.

Ik heb trouwens mijn zoon ook al heel vroeg geleerd dat hij geen dieren pijn mag doen,en dat hij ze met rust moet laten als de dieren dat willen,tis dus ook een kwestie van opvoeden Knipoog

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 08:51

honden en kinderen, deze combinatie kun je nooit alleen laten. Zelfs een Golden Retriever niet.

serena1978

Berichten: 761
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:01

Alet schreef:
Zo ken ik het verhaal dat een hond bij de DA werd gebracht om af te maken. Bij nader onderzoek van de hond bleek dathij allemaal nietjes in zijn oor had... en dat had hun zoontje dus gedaan Boos!
Bij het zoveelste nietje had de hond dus gehapt...
Die hond verdiend geen spuitje, maar die ouders!!!
De hond is trouwens in een ander gezin geplaatst, zonder problemen.


Dat was pas na de veertiende nietje, dus moet je na gaan hoe lang die hond het geaccepteert heb!

Maar goed heb ook 2 honden, en heb ze nooit alleen bij mijn dochter, alleen als ik erbij ben.
Kinderen zijn nog al wel lomp met dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:03

Maar je laat je kinderen toch ook niet in de mand/.bench van de hond, dat is het enige plekje wat van de hond is, waar hij rustig kan slapen zonder gestoord kan worden ed.
Ik vond het echt een superdomme actie, net zoals kleine kinderen kluiven af laten pakken, waar zit je verstand?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:04

Mijn honden zijn stuk voor stuk dol op kinderen. Toch laat ik ze er nooit mee alleen. Er kan altijd wat gebeuren waardoor ze elkaar per ongeluk zeer doen, en het fout gaat. Dat zou ik de kinderen en de honden niet aan willen doen. Ze mogen er natuurlijk wel mee spelen en lopen als ik erbij ben, dat is geen probleem. Vooral de oudste Lab houdt erg goed rekening met de kinderen, en het is een erg leuk gezicht om een hummel van 6 met een Lab aan de lijn te zien lopen.
Naar mijn neefje van 13 luistert ze echt al, die zou er ip wel alleen mee op stap kunnen, maar ik durf dat nog niet helemaal aan. Als de hond wat ziet en een run neemt, heb ik een huidloos neefje Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:06

Precies, mand/bench is het eigen stukje huis van de hond, dat is zijn terreintje en ik vind hoe dan ook dat je ze daar met rust moet laten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:10

Kinderen en honden kunnen heel prima samen gaan, maar ze moeten beide wel zijn opgevoed.
Goed kinderen zijn op jonge leeftijd nog "lomp" met alles, dus ook met een dier. Maar de hoeven een dier niet moetwillig te treiteren.
Ik snap niet dat ouders hun kinderen alleen laten met een dier, dat lijkt me onverantwoord...

Ik had in dit topic wel weer een preek verwacht van iemand anders over het feit dat het altijd aan de mens ligt en nooit aan de hond Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 09:14

Ik heb zelf twee kinderen en 4 honden, maar ik ben heel strikt en consequent voor beide. Honden worden niet gepest, geknepen, geslagen of whatever, en de honden moeten voorzichtig zijn met de kids of op hun plaats blijven. En dat werkt. Als ze geen zin hebben gaan ze in hun mand en gaan slapen. Kluiven afpakken is helemaal uit den boze, als de hond eet, laten de kinderen ze met rust.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:33

Mijn overbuurman heeft een bulldogje en een dochter van een jaar of 8 die af en toe een weekend in huis is. De hond is nog geen jaar oud en ligt in de zomer de halve dag vast op het terras van het café (buurman is de eigenaar van het café). Twee weken geleden was het meisje met de hond aan het spelen/stoeien en paps zat binnen. Ik heb hier vanachter mijn computer uitzicht op hun terras en zag het meisje op de grond gaan liggen en naar de hond grijpen. Hond dook er dus grommend bovenop, meisje gillen, paps kwam naar buiten en gaf de hond een uitbrander. Verkeerd om dus, dat meisje zat fout! Natuurlijk is het niet verkeerd om de hond op zo'n moment te laten weten dat het niet de bedoeling is om bovenop kleine meisjes te gaan staan, maar hij zei niets tegen haar en ging gewoon weer naar binnen. *zucht* Het is deze keer goed gegaan, maar op het nippertje.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:45

faye schreef:
Ik heb zelf twee kinderen en 4 honden, maar ik ben heel strikt en consequent voor beide. Honden worden niet gepest, geknepen, geslagen of whatever, en de honden moeten voorzichtig zijn met de kids of op hun plaats blijven. En dat werkt. Als ze geen zin hebben gaan ze in hun mand en gaan slapen. Kluiven afpakken is helemaal uit den boze, als de hond eet, laten de kinderen ze met rust.


ben ik het helemaal mee eens zo doen wij het thuis ook, en het werkt goed *LOL*

Pippi

Berichten: 122
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:05

honden en kinderen moeten gewoon allebei duidelijk een eigen gebied hebben, hoe schattig ze er smaen ook uit zien.

lisa_pluisje
Berichten: 1354
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:56

honden en kinderen, deze combinatie kun je nooit alleen laten. Zelfs een Golden Retriever niet.
_________________
Hoe krijgen we het voor elkaar..... 3 hengstveulens!!!!!!!
http://www.geocities.com/caviastalbelle ... index.html

Pardon, golden retrievers zijn echt de makkelijkste honden niet hoor!!!
Ikzelf fok Bullmastiffs en deze honden hebben totaal geen prooinijd en maken zich weinig druk om kinderen.
Natuurlijk mogen kinderen niet alles en zeker niet pesten maar ik vind wel dat honden ook wel een zekere tolerantiegrens mogen/moeten hebben.
Kabn dit niet dan moet je niet voor de combi kiezen en je hond simpelweg een ander adres gunnen waar hij wel happy is.
Groetjes Lisa

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:05

elk verhaal heeft 2 kanten, zo is een kind ook niet altijd onschuldig maar vaak wel onwetend.
hond is en blijft een dier, hoe goed ie ook kan zitten, pootjes geven en noem maar op.

het ideale kinder ras bestaat ook niet, wij hadden een golden retriever en die haalde zijn lip op naar de baby, uiteindelijk werkt de hond nu voor de douane, is het geen thuis hondje, zit dus zeker ook verschil in karakter.

nu hebben wij een engelse bulldog, gaat perfect en zo doen t goed samen, toch laat ik ze niet onbeheerd samen, better safe than sorry is mijn motto!

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:17

Ken ook niemand die een hond heeft met een naar verleden, als mensen erg druk doen *kinderen vooral* dan bijt ze. Heb t geloof ik ook al 2 keer gedaan dus heb nu een waarschuwing geloof ik. En honden worden soms ook wel jaloers dat ze dan in eens de aandacht moeten delen. Onze hond had dat niet, ze beschermde mij juist tegen andere honden Haha! maar niet alle honden zijn dus zo.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 13:48

wij hebben geen hond maar wel paarden ponys poesjes kippen hanen en konijnen een muis en wat visjes

mijn zoontje is altijd hel lief en voorzichtig in de omgang en met de paarden dus wel een stuk baziger en ruwer dan met oma muis
maar nooit mag hij zonder toezicht een beest pakken of aaien
ik ben der altijd bij paarden zijn minstens zo gevaarlijk als honden
en ook muis zou kunnen bijten , ik zou het mezelf nooit vergeven als er een spontaan dat doet hij anders nooit hoor moment zou komen

een haan kan uit verdediging van zijn kippen ook knap lelijk doen
en een poes kan ook veel schade berokkenen (bv krabben op de hand is een ding maar perongeluk in de ogen...)

een konijn kan ook zonder pardon een vingertopje afbijten en we weten allemaal wat een paard of pony kan aanrichten...

de hond van mijn moeder is doof en blind en absoluut niet kind vriendelijk
toch kan mijn kleine er lekker mee wandelen en weet precies hoe hij deze moet benaderen om geen hap te krijgen
de hond van de buren is getraind op kleine kids , oortjes trekken ed
maar ook daarbij gaat hij nooit zonder toezicht

ik denk als mensen hun heldere verstand gebruiken
de kansen op gevaren minimaliseren , fout kan het altijd gaan
het blijven dieren en het blijven kinderen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:39

AM -> BB

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 14:55

Tich vind ik het eerlijk gezegd heel moeilijk. Mijn zoontje is nu 2 en hij vind het geweldig om hondjes te aaien, dat mag dan onder toezicht en gaat heel voorzichtig, maar ook om erachteraan te rennen. En dat waarderren 2 van de 3 wat minder...Ik verbied het hem wel, maar het is een leerproces van mijn kind, dat gaat niet zonder slag of stoot.

We hebben nu 2 honden naar buiten gedaan in een hondenhok, en het lijkt erop alsof ze daar een stuk blijer zijn, rust! Haha!
De derde is een oude herder van 15, die vind alles best en kan niet meer naar buiten omdat ze een rangstrijd heeft verloren, die wordt dan het hok uitgejast. Toch ben ik ook met haar altijd op mijn hoede.