Beginnershond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:02

Tja...de keuze voor een hond is natuurlijk erg persoonlijk.

Mijn eerste hond was een Alaskan Malamute, een hond die niet echt bekend staat als "beginnershond". Toch hebben we een fantastische tijd gehad! Haha!
Ik heb nu een Pyrenese Herder en een Border Collie. De Border kan ik echt aanraden, past precies in het plaatje wat ze zoeken, alleen....hij heeft (zeer) veel beweging en aandacht nodig. Maar met 4 kinderen zal dat wel lukken, denk ik. Clown En standaard...tjsa...de Border is er in vele kleuren en types. Die van mij (zie profiel) is wel standaard, maar daarom niet minder leuk. (Alhoewel ik liever een driekleur had Clown )
De Pyrenese Herder is minder geschikt, denk ik. Heeft ook een kl#te vacht, zit altijd in de klit... Tong uitsteken


Sjeetje zeg...ik was de eerste met reageren, maar kennelijk type ik erg langzaam.... Clown Haha!


Oja....ik hoor hier veel het woord "herder" en dan wordt er bijna altijd de Duitse Herder mee bedoelt. Mensen, er zijn zoveel herdershonden!!!! Ook de Border is een herder, de Bobtail, de Kuvasz, de Schapendoes en ga zo maar door...
Een herder is een type hond die -zoals de naam al zegt- de herder helpt en dus echt niet alleen de Duitse herder.....
Als men vraagt wat voor honden ik heb, zeg ik altijd "twee herdershonden". En dan zeggen ze ook nog van "nee toch, die ene is toch een Border?" Gestoord
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 07-08-07 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem


Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 11:18

marquez1 schreef:
Border collies zijn volgens mij in opkomst als huishonden. Ik persoonlijk vind dat het geen echte beginners honden zijn, omdat ze niet alleeen heeeel veeeeel beweging nodig hebben, maar ook geestelijk veel te doen moeten hebben. Met 4 kinderen zal er wel veel mee gespeeld worden, maar of hij ook elke dag aan zijn trekken komt om echt te werken is een tweede.
Heb zelf een border collie meegemaakt die ging drijven op alles wat los en vast zit, moet er niet aan denken dat het op 4 kleine meisjes gaat drijven Clown


Dat ligt heel erg aan de afstamming. Mijn vriendin heeft duidelijk een "werkBorder", maar die van mij komt meer van de showhonden. Hij is dus ook niet zo neurotisch. Een echte werkhond zou ik idd niet aanraden, maar dat verschilt natuurlijk per hond. Ook de Pyrenese Herder wordt als neurotisch aangeduidt, die moeten werken om gelukkig te zijn, maar Ninja haar hobby is....slapen. (Maar eerlijk is eerlijk....ballen vindt ze ook errug leuk).

Edit...we hebben idd schapen. Haha!

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 20:38

Mhhmm....boxer als ideale kinder- en beginnershond? Nors opkijken

Tja...ze staan er wel om bekend, maar toen ik 4 was hadden m'n ouders ook een boxer. Zij was wel heel lief, maar vreselijk druk (véééél drukker dan mijn huidige Border!), ontzettend lomp (liep m'n broers en mij altijd omver) en ze luisterde voor geen meter (liep ook altijd weg). Ze had het overigens niet van een vreemde, want haar vader stapte ook altijd vrolijk alleen door het dorp rond en stapte zelfs op de bus! Haha! De buschauffeurs kende hem al en vonden het heel gewoon, ook de fokker zelf had er kennelijk geen problemen mee. Hij kwam ook altijd weer uit zichzelf naar huis. Clown Dat deed die van ons helaas niet, die konden m'n ouders regelmatig van het politiebureau afhalen. ROFL
Toch hadden m'n ouders na 1 jaar besloten om de hond een ander (beter) huis te geven, drie kleine kinderen (waarvan 1 zwaar gehandicapt) én een boxer....dat was teveel van het goede. Clown
Moet wel gezegd worden...m'n ouders hadden toen (ruim dertig jaar geleden!) nog nooit van een hondenschool gehoord....

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem


Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 23:08

licorne schreef:
Er is onervaren en onervaren.... Wat kan iemand op basis van zijn eigen vermogen wel of niet aan? Is iemand van nature helder, duidelijk, consequent en toch liefdevol, gewend om leiding te geven en iemand dingen te leren, dan kun je als eerste hond veel meer aan dan iemand die soft, twijfelend, inconsequent, onstabiel of wat dan ook is. It depends....


Dit is zeker waar! Ja

Mijn eerste hond was dus een Alaskan Malamute, totaal geen "beginnershond". Ik heb met hem op cursus gezeten -op aanraden van de fokker-, omdat Malamutes erg dominant zijn. Speciaal een hondentrainer uitgezocht die bekend was met het ras, maar helaas....ik trof er eentje die de methode "wie niet horen wil moet maar voelen" hanteerde. Mijn hond (Mulak) was jong en lette nog niet zo goed op mij, de omgeving was veel interessanter. Clown
Wat moest ik van die kl#%tzak doen??? Mulak slaan met de musketonkaak van de riem!!!! Nou, echt niet dus! Hamer
Ik ben gelijk gestopt met die cursus (ook geen andere cursus meer geprobeert, zelfs later met m'n Piertje niet meer...ik dors het echt niet meer aan. Het vertrouwen in hondentrainers was totaal weg). De trainer zei nog dat het helemaal fout zou gaan met Mulak en mij, dat ie agressief zou worden enzovoorts. Tuurlijk....dat wordt ie met slaan natuurlijk niet... Koe
Met veel geduld en liefde en ja...ook bloed, zweet en tranen...hebben we toch een fantastische tijd gehad. Hij is nooit de makkelijkste geworden en luisterde alleen echt als ik boos was, maar als ik met die cursus verder was gegaan had ik een valse hond gehad, was Mulak volkomen verpest geweest.
Oftewel...een goed inschattingsvermogen, veel liefde voor de hond en een goede kennis van het karakter van je eigen hond...dan komt het heus wel goed!

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:23

sevke schreef:
En al eens aan een schnauzer gedacht ? Ook een echte leuke hond, die zowel aktief kan zijn, als heel kalm in huis. Ze bestaan in verschillende groottes : dus voor elk wat wils !


Ik wilde ook altijd een Schnauzer hebben. Toen m'n Malamute ingeslapen was en ik weer een tweede hond erbij wilde (naast m'n Pyrenese Herder) dacht ik dus weer aan de Schnauzer. Mij is die toen door een Schnauzereigenaar afgeraden, omdat ze absoluut niet makkelijk waren. Veel blaffen, erg dominant en zeker niet honkvast. Ze luisterden errug slecht en zijn lekker eigenwijs. Clown

Ik wilde een hond zoals de oom en tante van TS ook graag willen (makkelijk trainbaar, moet los kunnen lopen, enz.) en had o.a ook de Kooiker, de Toller, de Engelse Springer Spaniël en de Korthals Griffon op m'n lijstje staan, maar het is de Bordercollie geworden. Haha!
Ab-so-luut geen spijt van gehad, een hele makkelijke, vriendelijke en gehoorzame hond, zeker niet druk of nerveus. Kan altijd loslopen (heb hem langs de weg wel altijd vast) en heeft nooit ruzie met andere honden in tegenstelling tot m'n Malamute. Alleen tijdens de hondentrainingen was het een etterbak naar reuen toe, waarom weet ik nog niet (misschien omdat ie toen vast moest?).

Maar...zoals gezegd: mijn Border komt uit een showhondenlijn en die zijn wat makkelijker als de werkhondenlijn. Wil niet zeggen dat er uit een showhondenlijn nooit een werkhond uitkomt. Knipoog Kwestie van een goede fokker kiezen, maar dat geldt natuurlijk voor ieder ras.
(Niet dat ik persé de Border aanraadt voor kleine kinderen, hoor, alhoewel Chendo fantastisch is met m'n 4-jarig "neefje".)

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:04

Evelijn schreef:
Als ik die test doe.. kom ik uit op geen enkele hond Bloos


Haha...ik heb de test ook gedaan en kwam ook op 0 honden uit! Haha!

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:24

assie schreef:
Hup, weg met die honden Haha! Julie zijn duidelijk geen honden mensen *kuch* Haha!


Haha...ik zocht niet voor mezelf, maar voor de oom en tante van TS. Clown
En ja...m'n Border staat nu naast me, staart me de hele tijd aan want ik heb belooft dat we zo naar het bos gaan en nog steeds zit ik achter de computer... Slapen Ik heb OOK gezegd...eerst om 14.30 uur de pony's op de wei en dan mest ruimen en dan pas gaan we naar het bos....maar ja, hij hoort alleen maar "bos". Haha!
M'n Piertje ligt trouwens te slapen op m'n bed en die zal wel weer niet mee willen...word je moe van. Ook Piertjes (Pyrenese Herders) staan bekend als hyperactief, nog een ergere uitvoering dan de Border. Tja, die van mij denkt daar anders over. Clown

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 12:56

Lysette schreef:
Waarom zou je een werkhond nemen en er vervolgens niks mee gaan doen?


Maar wat versta jij onder werkhond? In feite zijn alle herdershonden, jachthonden, waak- en verdedigingshonden, poolhonden en ga zo maar door....werkhonden.
Ik ken Bordercollies die totaal geen oog hebben voor schapen en dus niet geschikt zijn voor het schapendrijven, noem je die een werkhond of niet?

Ik heb een Malamute gehad die nooit voor de slee stond en doe niet aan schapendrijven met m'n Border en m'n Piertje. Wel ga ik vaak met ze naar het bos toe en ik bal veel met ze. De Malamute werd 5x per dag uitgelaten (in de winter soms zelfs 3 uur per keer...dan natuurlijk geen 5x per dag Clown ) en soms fietste ik met hem. Met de Border wil ik nog proberen te fietsen, kijken of hij dat leuk vindt.
Met de Border heb ik de basisgehoorzaamheid, de gevorderde gehoorzaamheid en de SHH gedaan en ik wil nog behendigheid gaan doen. Met het Piertje heb ik nooit cursussen gedaan, ze is niet makkelijk met andere honden (gauw bang) en vindt het ook niet leuk. (Ze is wel eens mee geweest toen ik met Chendo trainde.)

Mijn Border en Piertje zijn absoluut geen neurotische honden en toch werk ik niet echt met ze. Natuurlijk ben ik wel elke dag met ze bezig (als ik op m'n werk zit zijn ze overigens bij m'n ouders en die ballen ook veel met ze), maar dat lijkt me niet meer dan logisch als je een hond wilt hebben. Clown
Verder kunnen ze heel goed een aantal uren rustig in huis of buiten liggen. Heb ik ze ook geleerd, want ik kan en wil niet 24/7 met ze bezig zijn....de kaboutertjes doen het werk hier in en om het huis namelijk niet. Haha!

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Re: Beginnershond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:17

assie schreef:
Ik denk dat Lysette het er meer over heeft dat je een werkhond neemt, er niets mee doet (behalve die 3x 5 minuten wandelen per dag) en dan verwacht dat hij braaf als haardkleedje onder de tafel ligt.


Maar waarom zou je überhaupt een hond nemen als je er niets mee doet? Verward Een paar keer per dag (2 á 3x) een half uurtje lopen, af en toe ballen en een paar keer per week naar het bos (oid)...da's toch niet raar als je voor een hond kiest, welk ras dan ook? Als dat al teveel is, moet men gewoon niet voor een hond kiezen, neem dan een kat.

@marguez1: De Schnauzers van een kennis waren bijzonder eigenwijs, niet honkvast en niet makkelijk te trainen. Bovendien echte blaffers. Na de dood van hun laatste Schnauzer hebben ze gekozen voor een Border Terriër. Let wel op....ik ken de Schnauzer dus niet persoonlijk! (Wilde zelf altijd een Schnauzer hebben, maar het werd mij dus afgeraden omdat ik een makkelijk te trainen hond wilde die goed los kon lopen.)

Honden: Mulak, Ninja, Chendo
Pony's: Victor, Mouse, Bloem


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aimuis, Amazonbot, GoogleAdsense, WillemYntJee en 153 bezoekers