Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:01

Als we meerdere dagen hebben en we moeten de tweede dag in de ochtend de ring in dan zetten we alles vast bij de ring voor de volgende dag. Zijn we pas na de middag aan de beurt dan nemen we de spullen mee, zodat de mensen in de ochtend geen last hebben van onze spullen. Maar dat laatste komt eigenlijk nooit voor, we mogen meestal al vroeg aan de bak. Dat verplaatsen doen we ook altijd pas als de erering al bezig is. De meeste mensen zijn dan al lang weg dus we zitten niemand in de weg als we de spullen vast neerzetten voor de volgende ochtend.
Is het een buitenshow dan laten we de tent wel altijd staan. Die gaan we echt niet tussendoor afbreken en de volgende dag opnieuw opbouwen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:29

Nessie schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik plan nu om een paar uur van te voren aanwezig te zijn om te kijken hoe alles gaat :j . Ik heb geen ringtraining, ik oefen wel. Ik heb ‘onderling’ wel iets van ervaring (2x op een fun dag met de hond van mijn moeder, met officiële keurmeester), dus enigszins een idee wat er wordt verwacht en oefen met haar aan het showlijntje en met het netjes staan. Verder ga ik er dus qua verwachting blanco in, ik wil vooral zien of het iets is dat ik voort wil zetten.

Het is een miniatuur Bull Terriër teefje van bijna 5 maanden, we doen mee aan de miniatuur minor puppy klasse van het internationale Bull Terriër weekend.

Ooooooh mijn 2de liefde!!! Ik wil foto's <3 <3

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:26

Met meerdaagse shows, Zet ik aan het einde van de show ook mijn spullen bij de ring voor de volgende dag neer. Ik doe mijn bench op slot en de stoelen en tafel aan een hangslot.

Met buitenshows doe ik dat met de tent net zo.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:02

Bedankt voor nog meer tips! Ik zal inderdaad wel gesprekken aangaan met mensen daar, maar ik ben qua paardensport ook wat arrogantie gewend. Wij gaan gewoon plezier maken en een nieuwe ervaring op doen! En ik ben me er door de fun shows ook wel van bewust dat ze vaak ook een voorkeur hebben voor een stuk zwaarder type met erg veel bolling in de neus. Terwijl die van mijn moeder en mij meer het ouderwetse type zonder een zeer rond hoofd zijn, meer ons type.

Hier is ze, haar pootjes staan gewoon correct alleen een staande foto maken in m’n eentje van deze druktemaker is wat lastig. Ze heeft net een groeispurt de hoogte in gehad.
Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:15

Ik ga graag naast andere rassen zitten omdat je dan al veeeeel minder arrogantie hebt. Ikzelf ben ook echt iemand die graag helpt en aanmoedigt. Want waar de ene hond voor BOB gaat gaat de andere hond voor een fijne ervaring nadat er iets mis is gegaan een eerdere show of nieuwe eigenaren of…

Vorige show kreeg ik van de fokker van mijn honden een berichtje. Puppy kopers van haar waren er voor hun eerste show. Of ik heel misschien ze een beetje kon helpen. Heb terug kunnen appen dat ze al lang naast me stonden met de hond, mijn show lijntje al naar hun was gegaan en ze al een oefen rondje hadden gelopen met hun eigen pup en met mijn multi kampioen. Voor mij hoort dat bij honden showen en niet ‘ ik heb de beste en daarom hoort iedereen mij te aanbidden en op te rotten.’ Vibe _O-

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 23:43

Nessie schreef:
Bedankt voor nog meer tips! Ik zal inderdaad wel gesprekken aangaan met mensen daar, maar ik ben qua paardensport ook wat arrogantie gewend. Wij gaan gewoon plezier maken en een nieuwe ervaring op doen! En ik ben me er door de fun shows ook wel van bewust dat ze vaak ook een voorkeur hebben voor een stuk zwaarder type met erg veel bolling in de neus. Terwijl die van mijn moeder en mij meer het ouderwetse type zonder een zeer rond hoofd zijn, meer ons type.

Hier is ze, haar pootjes staan gewoon correct alleen een staande foto maken in m’n eentje van deze druktemaker is wat lastig. Ze heeft net een groeispurt de hoogte in gehad.
[ Afbeelding ]

Wat een dropje!!!! Smelt!!! <3 <3 <3

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 04:04

Wat een leukerd Nessie! Heel benieuwd hoe het zal gaan.

Wij hebben eigenlijk wel een hele fijne groep mensen met ons ras en zitten zo goed als allemaal samen. De een neemt shotjes mee (pakken altijd een shotje en foto samen voor de ring start) de ander maakt weer taart etc , zo hebben we altijd allemaal wat lekkers bij voor de hele dag. Tuurlijk merk je wel dat als je veel wint , er een keer iets van gevonden wordt , maar echt arrogantie is er gelukkig niet .

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:08

Bij ons ene ras zijn er vaak heel veel inschrijvingen en daar zijn gewoon kliekjes. Er is geen gedoe tussen de kliekjes maar iedereen zoekt toch wel altijd dezelfde mensen op om bij te gaan zitten. Maar meestal hangt er echt een prima sfeer rond de ring en mensen zijn echt wel bereid elkaar te helpen. En natuurlijk heb je met zo’n grote groep altijd mensen die elkaar echt niet mogen, maar ook dat kan zonder gedoe.

Ons andere ras is het wereldje veel kleiner. Binnen NL gaan de mensen voor zover wij weten gewoon netjes met elkaar om en willen ze elkaar ook helpen. In het buitenland is het soms wel heel anders.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:42

Hier wel wat meer kliekjes vorming. Veel die ook gerust bij elkaar zitten. Maar een hoop afgunst en achterbaks gedrag. :o
Maar ik maak er altijd mn eigen feestje van. Dat telt denk ik

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:59

Dank jullie wel! Hier is het een ras specifieke show, dus iedereen heeft hetzelfde ras. Nu is op de onderlinge Nationale Bull Terrier dag wel altijd veel gezelligheid, maar misschien zo ‘echt’ zal het anders zijn. Maar het maakt ons niet uit, wij gaan inderdaad ons eigen feestje maken en ik ben gewoon nieuwsgierig hoe ze ervoor staat en hoe het allemaal werkt :) En er zullen vast wel vriendelijke en gezellige mensen tussen zitten.

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 21:44

Mijn ras is al een klein ras en dan nog weer een kleiner deel wat shows doet. Eigenlijk is het altijd wel gezellig en helpen we elkaar ook allemaal. Natuurlijk zijn er altijd mensen die elkaar minder liggen maar dat zal je altijd blijven.

Bij ons komt er vaak meer commentaar van buitenaf. De discussie dat je met een wetterhoun niet 'hoort' te showen. Dat een wetter een erfhond is en die hoort niet op een show.. aagh...

Wij zijn druk bezig met de puntjes op de i te zetten voor Leeuwarden. Na Bleiswijk kwamen er toch weer een aantal traningpuntjes omhoog waarvan ik dacht dat we die al hadden afgesloten. Wel een giga compliment gekregen op haar gangwerk dus daar was ik heel blij mee.

Afbeelding

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:05

Nog even een update vanuit ons. Vandaag was de show. Er mag zeker nog wat meer ervaring worden opgebouwd, want met haar lokken met een snoepje activeerde vooral steeds een keurige ‘zit’ (ach we konden erom lachen). Ook het voordraven ging soms met wat bochten langs de baan en wat stops, ze vond de entourage nog wat indrukwekkend met al die blaffende honden in de ruimte. Maar het keuringsrapport was erg mooi en ze heeft goed haar best gedaan! Het smaakt zeker naar meer, ik wil me er echt meer in het show lopen gaan verdiepen.

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:20

Gefeliciteerd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 21:32

Gefeliciteerd!!
Hier heeft het geholpen om het commando ‘sta’ aan te leren :) Leuke eerste ervaring!! En wauw wat een prachtig rozet.

Krijg je trouwens bij een show snel een rozet? Of alleen de eerste 2,3 honden? Vorige keer was het gewoon een rondje lopen en daarna je resultaat ophalen en naar huis.

Nou volgende week is het zo ver, 2 dagen show. Vandaag even geoefend en dat ging heel erg goed. Ook nog redelijk te doen met m’n dikke buik haha.
Stomme vraag, gaan jullie voor de show alles bij langs in de zin van nagels knippen, oren schoonmaken en tanden poetsen? Ze heeft een mooi gebit, korte nagels door het slijten en ze heeft geen vieze oren, maar ben benieuwd wat jullie doen :+

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 23:52

Ik heb goldens. Die gaan 1-2 dagen voor de show sowieso in bad en worden qua trimmen even de laatste puntjes op de i gezet (meestal heb ik ze in de week ervoor al volledig getrimd, afhankelijk van de vacht en hoe zich deze houdt na het wassen).
Nagels is een standaard check bij het trimmen/wassen, tanden en oren niet zozeer.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 23:58

Gefeliciteerd ! Goed gedaan.

@kabayo het verschilt heel erg per show of en wat voor rozetten er zijn. De ene keer krijgt alleen de best of breed een rozet, de andere keer beste baby beste jeugd, best of breed en best of oppositie sex etc etc.

Mijn hond is toevallig donderdag gewassen. Maar dat doe ik niet super vaak. Hele gemakkelijke vacht hebben ze en verder ook weinig tot geen onderhoud.

Wij hebben ook echt veel zin in Leeuwarden

Hopelijk allemaal erg mooie resultaten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 01:13

Ik deed alleen als ik daar was even babydoekje over haar heen om de losse haren eraf te halen maar verder niks. Maar een Ridgeback heeft een korte vacht. Denk dat het bij een rottweiler hetzelfde is. Zorgen dat er geen kwijl aan zijn snoet hangt en meer kun je denk ik niet doen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 07:07

Ik was ze soms voor de show. Afhankelijk vooral van hoe de vacht voelt/ruikt. Anders een schaapje met. Cowboy magic erover voor we de ring in gaan

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:08

Voor de RR zorg ik wel altijd dat de nagels netjes kort zijn maar dat doen we, net als oren en tanden, ook als we niet naar show gaan. Wassen doen we ze nooit en borstelen ook niet.

De Afghaan is een ander verhaal. Die wordt wekelijks getrimd (het zadel moet kortgehouden worden) en gaat wekelijks in bad. Als we show hebben, timen we het wassen zo dat we dat de dag voor de show doen. Wassen, kammen, föhnen. Al met al zijn we daar minimaal eens per week (maar liever iedere vijf dagen) een uur of drie a vier mee druk.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:31

Dat zijn inderdaad dingetjes die je toch al doet dus ik had geen extra werk voor show.

Waar ik ringtraining van had heeft ook een Afghaan en zij was inderdaad ook zo 4 uur bezig met wassen en föhnen .. hij maakt er altijd een feestje van in de ring.. die genoot er echt van en liep er als de koning bij! Geweldig altijd om te zien

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:44

Dankje voor de antwoorden! Leuk om alles te lezen. Het wordt hier inderdaad ook bijgehouden maar vroeg mij af of jullie daar extra aandacht aan besteden op de show oid. Want heel eerlijk, tandenpoetsen doe ik niet :o Maar ze krijgt wel altijd een kauwbot wat heel goed werkt

Wow wat een werk Esplendido! Dan ben je na een dag ook kapot denk ik? Het is wel een prachtig ras :j

Wat leuk hier veel met een ridgeback. Kennis van ons doet ook altijd actief mee met shows met haar ridgeback (verwenderij heet de kennel)

Kiko en kiwiwitje is het toegestaan babyolie/doek. Als paarden bijvoorbeeld te veel op hebben kunnen ze geweigerd worden in de ring. Ik zal het in ieder geval mee nemen!

Rockey dankje voor het antwoord! Lijkt mij wel gaaf zo’n rozet!

Wellicht treffen we nog wel wat bokkers in Leeuwarden :D wie weet wanneer de catalogus online staat? Ivm eigen bedrijf ben ik echt aan het wachten op tijden omdat klanten ook nog komen die dag, niet handig

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:06

Je moet geen glinstering hebben zoals bij paarden.. ik deed het puur even voor de losse haren.

Oh wat leuk Kabayo. Dat is M met Storm. Prachtige hond. Die heeft pas weer voor een nestje gezorgd.

Ik doe ook geen tandenpoetsen hoor.. maar wel de oren schoon houden en dat vindt ze prima.
Leeuwarden is leuk. Ben ik ook een keer geweest. Toen in een B&B geslapen want was 2 uur rijden voor mij en moest in de ochtend.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 13:49

Kabayo schreef:
Dankje voor de antwoorden! Leuk om alles te lezen. Het wordt hier inderdaad ook bijgehouden maar vroeg mij af of jullie daar extra aandacht aan besteden op de show oid. Want heel eerlijk, tandenpoetsen doe ik niet :o Maar ze krijgt wel altijd een kauwbot wat heel goed werkt

Wow wat een werk Esplendido! Dan ben je na een dag ook kapot denk ik? Het is wel een prachtig ras :j

Wat leuk hier veel met een ridgeback. Kennis van ons doet ook altijd actief mee met shows met haar ridgeback (verwenderij heet de kennel)

Kiko en kiwiwitje is het toegestaan babyolie/doek. Als paarden bijvoorbeeld te veel op hebben kunnen ze geweigerd worden in de ring. Ik zal het in ieder geval mee nemen!

Rockey dankje voor het antwoord! Lijkt mij wel gaaf zo’n rozet!

Wellicht treffen we nog wel wat bokkers in Leeuwarden :D wie weet wanneer de catalogus online staat? Ivm eigen bedrijf ben ik echt aan het wachten op tijden omdat klanten ook nog komen die dag, niet handig

Leeuwarden is sinds vannacht gesloten dus ik verwacht morgen de catalogus met tijden al wel online .

Ik heb van de Kruidvat van die natte washandjes en daar doe ik hem mee af op show . Vaak even wat baby olie op zijn snoet . Meer werk is het gelukkig niet haha. Ideaal.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 16:05

CM op een schaapje haalt vooral de losse haren weg meer doe ik er eigenlijk niet mee. Vorig jaar had ik een show waar t buiten zo nat was dat zelfs mn staffie er uit zag alsof ie uit t bos kwam. Dan ben ik wel blij met een beetje CM en een schaapje. Word ie toch even wat netter van.

Babyolie zou ik niet doen. Vind dat ook naar voor de KM. Die moet toch aan al die honden zitten. Dan is een schone, niet vette , hond wel fijn

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 18:51

Wat is het wereldje toch klein. Storm en eigenaar ken ik en ik weet ook over welke eigenaar en Afghaan jij het hebt Kiko. Die Afghaan is de vader van die van ons.

Het is inderdaad veel werk, ook als je niet showt moet hij iedere week in bad om de vacht vrij van knopen en viezigheid te houden. Fokkers van Afghanen zijn alleen al daarom heel kritisch als je voor je eerste Afghaan komt. Wij zijn echt bij alle fokkers waar we zijn geweest of informatie hebben opgevraagd echt zo op het belang van de vachtverzorging gewezen en op de tijd die het kost. Het is ook iets wat je echt niet mag onderschatten. Maar ik zie er nooit tegenop, het is wel een fijn klusje om te doen en daarna is hij zo heerlijk zacht en schoon.

Ik hoop ook dat ze tijdig met een tijdschema komen. Altijd wel fijn om te weten wanneer je ongeveer in de ring moet staan.