CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 14:56

Lisitano, Posbanktrail lijkt me ook gaaf! Terecht trots op je maatje!

Imandra, ik ben ook benieuwd hoe iedereen met zijn hond traint.
Mijn streven is 1 keer per week met de honden trailen, de praktijk is eerder eens in de veertien dagen. Dat is te kort om afstanden op te bouwen.
Ik woon helaas op drie kwartier met auto van bos en duinen.

Afgelopen weekend Alphense Bergtrail gelopen met Donna. Super gaaf weer en ik verheug me erg op zondag!

Leo heb je al een step gevonden?

Afbeelding

Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:06

Wij hebben ook ons startbewijs binnen!!! En we hebben er zin in!!! *\o/*
We starten als allerlaatste, dus waarschijnlijk zien we de meeste wel bij de finish. Let wel op de we gele lintjes dragen, Vidar vindt vreemde honden en mensen in zijn buurt soms erg spannend en kan wat gaan blaffen. Dus mochten jullie ons herkennen, dan graag een beetje voorzichtig benaderen :j

Afbeelding

Vanwege mijn fysieke zware baan loop ik 1x per week hard met Vidar in het weekend. Een rondje van 6km ongeveer, waarbij we vooral in draf lopen een vrij rustig tempo. En mijn vriend gaat dan doordeweeks regelmatig met hem steppen, dat varieert een beetje van 1-3x per week. In de zomer doen we eigenlijk niks qua hoge inspanningen. Heel soms als het wat koeler is een klein rondje steppen tussendoor. Maar in principe houden we het in de zomer alleen bij wandelen.

EDIT: wat ik fijn vind bij de NNT evenementen is dat je niet MOET hardlopen. En dat wandelen tussendoor ook gewoon is toegestaan. Er zit geen druk achter en dat is heel prettig. Imandra, ik zou je niet zo druk maken over die 7.5 km. Komt vast goed, lekker je eigen tempo aanhouden :)

Voor de mensen die een step zoeken, er is ook een facebook groep steppen met honden waar regelmatig tweedehands steps worden aangeboden. Wij hebben die van ons trouwens nieuw gekocht.

IMANDRA

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:00

Oh ik maak me zeker niet druk! Ik ben zelf qua hardlopen ook nog niet zo ver dus als ik die 7,5 lopend doe dan is de rest snel genoeg om hem wel te rennen :)). Maar meer ophalen hoe iedereen dat zoal doet.

Grappig genoeg van de gedragsdeskundige gehoord dat hardlopen onze andere hond ook wat kan helpen met het managen van de vuurwerkangst (begint helaas alweer te knallen hiero) dus mooi excuus voor mn vriend om in de lunchpauze een stukkie te rennen!

Succes allebei!
@pippa: goed dat je het zegt! Bij survivals zie je die gele lintjes soms ook net te laat, dan voel ik me altijd zo vervelend, weet heel goed hoe het is om een reactieve hond te hebben /hond die dat niet chill vindt. Hopelijk lukt het om lekker uit de buurt te blijven haha!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:15

Judenjul, hier twee x per week hardlopen met hond.
Leuke krullenbol heb je.

Pipa, wat heeft Vidar toch een guitig bekkie.

Lisitano, een snelheidsmonster.

Succes en veel plezier allemaal het weekend.
Ik durf het niet aan met de wolf.

Na twee weken behoorlijke verkoudheidsklachten en benauwdheidsklachten gisteren weer een rondje met bo.
Dochter mee op de fiets dus haar tempo, fietst sinds kort zonder zijwieltjes.

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:42

Wat knap van je dochter!

Leuk Pippa! Veel plezier alvast!

Judenjul, wat leuk! Een vriendin van me heeft die ook gelopen. Ik heb het toch maar op de lijst gezet. Hoe ging het?

Leo, Meijendel ja - goed gezien!

Ik ben sinds kort weer met Meeko aan het trainen. Ik zelf heb de hele zomer doorgetraind tot ik een paar weken rustiger aan moest doen door een lopersknie. Inmiddels loop ik weer 25 km. Meeko kan dat nog niet. Hij heeft een basisconditie waarbij ik sowieso 10 km kan lopen en laatst heb ik dus ook ruim 14 km gedaan in een lekker doorloop-tempo.
Hij moet vooral leren doseren. Ik train 1 tot 2x per week samen met hem. 1x kort en 1x langer.
De langere lopen zijn altijd met een paar pauzes. Dan kan ik zien hoe hij eraan toe is.

Zondag lopen we in principe 18/19 km. Maar dan lopen we op behoorlijk rustig tempo gezien we met lopers mee gaan. 1 lus loop ik wel alleen, dan gaat waarschijnlijk het gas er even op.

Op geen enkele trail hoef je trouwens de hele tijd te rennen hoor. Er zit wel een tijdslimiet op maar die zijn echt flink ruim.
NNT’s zijn sowieso heel fijn omdat ze volledig op de honden ingericht zijn.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:42

Wij zijn weer thuis na een fantastische NNT Rosendael! *\o/*
Mijn vriend was mee als bijloper en navigator. Hij had de route op zijn horloge. En toch zijn we verkeerd gelopen en kwamen we na 3 km al bij de finish uit, oeps! Toen liep @Leo met Fitz achter ons, lekker tempo hadden jullie! En wij zijn uiteindelijk weer terug naar boven gelopen en hebben de route mooi af kunnen maken met de bordjes ophalers/bezemwagen achter ons aan haha.
De heuveltjes waren soms wel even afzien en Vidar was ook echt heel moe na alle indrukken. We zijn ook niet lang bij de finish blijven hangen. Ik heb @Lisitano en Meeko geloof ik nog wel gezien daar in de verte. Hij ziet er veel groter uit dan ik had verwacht.
Ik hoop dat jullie net zo genoten hebben als wij, we gaan nog even nagenieten vanmiddag. <3

Ik hoop dat de foto's van de fotograaf dit jaar wel gelukt zijn, want we gingen daar aardig hard langs haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 14:16

Ooh meen je, ik heb je helemaal niet gezien of in de gaten gehad :oo wat suf!

Wij hebben ook zeker lekker gelopen! Fitz ging wat te enthousiast van start en had zijn stoomtreinmodus aan, dus hij had het snel erg warm. De eerste helft dus veel geschakeld naar rustig tempo, drinkpauzes en zijn adem in de gaten houden.
De tweede helft liep hij heerlijk, toen hadden we ook wat meer modderplassen om af te koelen :D
Hij had er mega veel zin in en al met al heel erg genoten!

Afbeelding

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 15:34

Wat leuk zeg!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:31

Ah nee, 3 km is wel heel snel thuis :)) Fijn dat jullie toch nog verder konden lopen! Ik had een felroze T-shirt aan. Meeko is inderdaad nog best wel hoog maar hij lijkt kleiner op foto’s, ik hoor het meer :D
Ik heb jullie gemist maar het terrein werd ook wat hectisch met mijn zus en haar uitvallende hond.

Ik heb wel de bokker met Lagotto’s gesproken! Het kwartje viel wat laat bij mij.

Wij hebben de route wat ingekort. Ik had een heel slechte nacht gehad en mijn lijf voelde niet goed aan. Ik vond het ook warm voor Meeko. Uiteindelijk besloten dat ik voor korte lus B ging en dan zou mijn zus mee gaan. Die loopt normaal maximaal 10 km. Ik heb dus de short-cut gemist en uiteindelijk hebben we ruim 15 km gelopen. Gek genoeg ging ik aan het einde wel heel fijn.
Mijn lijf voelt wel stijf en verkrampt terwijl ik normaal makkelijk verder en harder kan lopen. Ik ben dus alsnog blij met mijn beslissing.

We hebben genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:35

Oh, ik heb jullie allemaal wel gezien, maar helemaal gemist dat jullie dat waren!

Ik vond het ook een pittige route, maar op het einde ging het nog best lekker, ware het niet dat ik op de laatste 150m echt VOL door mijn enkel ging...

Nouja. Duco deed het super. De route was echt heel mooi. Maar wat was ik blij dat het er na 10km op zat. Dit was pas de 2e keer ooit dat ik zo ver heb gelopen (ook samen met Duco).

Mijn vriend liep ook mee, maar die doet rustig 16km als "rustig rondje", dus hij heeft lekker rustig gelopen. Haha.

Afbeelding
Duco was moe toen we thuis kwamen en Cloë had hem duidelijk gemist, dus ging maar lekker boven op hem liggen. Te zoet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 19:51

Och hoe zoet samen!

Ik heb van veel mensen gehoord dat ze het erg pittig vonden gister :j Gave route maar zeker niet licht.

Ik zie het ook terug aan onze foto's, oververhitte koppies :') maar wel blij.

Afbeelding

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:04

Ohh wat een leuk topic, mag ik hier ook mee kletsen? :D Wat een toffe foto's komen er voorbij zeg!

Ik ben dit jaar begonnen met hardlopen mijn met Finse lappenhond. Vanwege zijn dikke vacht in de zomer niet heel vaak met hem samen geweest, alleen een paar hele vroege ochtenden, maar nu is zijn seizoen weer aangebroken. Hij moet moet alleen nog even gaan clicken voor m wat de bedoeling is.. we hebben dit jaar al enkele dog survivals gedaan, en daar doet hij het top en rent hij goed voor me. Maar zodra we alleen gaan.. de eerste km rent ie lekker voorop, maar daarna kachelt ie naast me mee alsof ie aan zn halsband loopt en hoe verder we gaan, des te verder hij naar achteren verdwijnt.. En dan denk je, och, het arme beestje is moe; het moment dat ik hem dan op de terugweg los laat in het losloop gebied heeft ie alle energie van de wereld nog :+ :+ Volgende week hebben we onze eerste echte canicross, ik ben heel benieuwd hoe hij dat gaat doen!

We beginnen vaak goed;

Afbeelding

En dan een kmtje verder komt ie naast me huppelen met z’n pretbekkie :+

Afbeelding

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 20:54

Xnavatu gezellig! Donna liep in het begin als we alleen gingen lopen ook naast me, in een groepje liep ze wel voor me uit. Ik heb mijn man een paar keer voor me uit laten lopen als "haas" dat hielp.

Twee weken geleden liepen we nog in korte mouwen, morgen de graaf Castricum trail, mijn merino shirt maar klaargelegd☃️

Afgelopen twee weken niet kunnen trainen. Het zal pittig worden morgen!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:23

Ja, daarom ben ik ook heel benieuwd hoe hij het komend weekend op die wedstrijd gaat doen.. Als het daar beter gaat ga ik me inschrijven voor een club hier in de buurt zodat ik in groepsverband kan, denk ergens dat dat hem wel gaat helpen!

Gisteren was ik met 3 honden aan mn gordel gegaan, dat ging wel echt heel lekker! Ookal dacht die van mij na 3km ook weer van nou ik vind het gezegend, dus die schokte daarna naast me mee :+ Was wel echt koud idd, maar gelukkig niet zoveel last van gehad door het tempo hahaha. Wel echt bizar, liep dus met mn eigen lap, dan nog een kruising Amerikaanse x engelse stafford, die loopt gewoon heel steady. En dan de jongste van de 3, een engelse stafford van 1,5 die maar 12kg weegt. Die trok het hardste van allemaal in mn eindsprietje, wat een krachtpatsertje hahaha.

Hoe ging jouw trail gisteren? :D

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:10

XNavatu, veel plezier alvast dit weekend! En met drie honden lopen, knap hoor! Trekken ze je niet uit balans?

De Graef Castricum trail was voor mij echt een mentale overwinning. Normaal kijk ik er naar uit om te gaan canitrailen. Nu zag ik er tegen op. Maar het parcours was prachtig en Donna deed het weer fantastisch. Regelmatig keek ze om en leek wel te vragen of alles ok was. Zo trots op haar. Het strand was even pittig, tegenwind en regen maar de 11km vlogen voorbij.

Afbeelding

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:35

Neehoor, dat ging goed! Ik ben juist heel erg gewend om uit balans getrokken te worden, door die van mezelf. Die vind het leuk om opeens naar rechts te gaan trekken of juist naar achter, waardoor heel je heupgordel scheef gaat natuurlijk. Dus het was juist heel fijn om er 2 te hebben die gewoon van voren liepen, want daardoor bleef mijn gordel gewoon lekker zitten haha. Vandaag weer een rondje in het bos geweest met Mowgli, ging vrij goed! Hij heeft bijna de hele training voor me gelopen. Alleen de paden waren grote modderplassen en mijn kuiten verzuurden steeds dus dat was wel een beetje jammer, maargoed wel trots op Mo <3

Oh wow 11km, dat is ver ook! Klinkt heel pittig, maar fijn dat het zo goed ging!! En wat een lieve foto <3
Wat voor tuigje heeft Donna aan?

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:00

Welkom Navatu! *\o/*
Jullie zijn al fanatiek bezig met canicross, wat leuk zeg! Hoe heet jouw knappe Finse lap?

@judenjul, knap gedaan de loop in Castricum. Het was ontzettend waterkoud hè, brrrr. Wat een topper is Donna, het ziet er altijd uit alsof ze het met twee vingers in haar neus doet.

Hier staat voorlopig geen evenement of wedstrijd op de planning. We rennen en steppen gewoon lekker thuis in het bos. Vidar is gevoelig voor koudwaterstaart, dus we trainen alleen met droog weer met deze kou.
Wel hebben we ontzettend leuke foto's gekregen van canitrail Rosendael die ik nog met jullie wilde delen.
Afbeelding
Afbeelding

Vidar zijn koppie zegt genoeg toch <3
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:47

Prachtig! Er zijn echt mooie foto’s gemaakt in Rosendael <3

Navatu, goed bezig!
Kijk uit met verzuurde kuiten te lopen hoor! Stretch jij na je lopen? En even een korte warming up misschien, in elk geval tot die verzuring afneemt. Kuitblessures zijn nasty.
Mijn honden liepen en lopen altijd veel beter in een groep of tijdens een evenement. Als we alleen lopen doen we ook aan flierefluiten, ik dus ook :)) Het wordt minder irritant als je zelf ook een beetje lekker kunt lopen door een goede conditie/kracht.
Je bent alvast supergoed bezig want consistenty is echt key!

Judenjul, wij waren ook in Castricum maar ik heb jullie gemist. Het was flink koud maar wel heerlijk loopweer wat mij betreft.
Wij deden ook 11 km.
Afbeelding

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:53

@Pippa13, hij heet Mowgli! En aw wat vervelend van die koudwaterstaart zeg, daar is de dalmaat van een vriendin van me ook gevoelig voor, zo naar als ze er last van hebben.. en wat een onwijs mooie foto’s zijn daar gemaakt zeg, jullie staan er super leuk op!

@lisitano, Nee stretchen erna (of ervoor) doe ik op het moment even niet. Ik loop al jaren met rugpijn en ben er nu eindelijk waarschijnlijk achter wat het is, een discogene irritatie met zenuwspanning.. lang verhaal kort, er zijn heel veel streches die dat onwijs triggeren en waardoor ik daarna dagen met behoorlijke rugpijn van loop dus daar kijk ik even mee uit totdat de boel weer wat steviger is :') maar goed in en uit lopen doe ik wel altijd! Ik denk dat het vandaag was omdat ik van het weekend twee snelle 5k’s heb gelopen (eentje op 5:11 gem en dat was gelijk een PR, en de ander op 5:34, wat ook een stuk sneller was dan dat ik normaal ga) en had vandaag een interval training, alleen met de warming up van het programma liep ik veel sneller dan de bedoeling was. Mo had opeens een goede dag en daar werd ik zelf iets te enthousiast van, en ik denk dat dat in combinatie met een modderige waterige trail me een beetje genekt heeft. Maar komt goed! Ben ook even gaan lopen toen de verzuring te heftig werd, dan maar even een minder geslaagde training.

En jeetje wat zijn jullie en jullie honden allemaal fanatiek zeg! Ik denk dat Mo een rolberoerte krijgt als die zou horen dat ie 11k zou moeten :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:50

Oh jeetje, nee dan is het goed als je dat soort oefeningen skipt. Wat ga je hard zeg, wat knap! Misschien inderdaad een beetje overbelast. Lekker duurlopen ertussen proppen.

En die 11 km voelt voor mij nu heel kort :)) Dat had ik van tevoren ook nooit gedacht, maar die afstand wordt steeds langer en op een gegeven moment is 20 km hardlopen lekker even ontspannen haha!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:21

Ja morgen of zaterdag nog een duurloopje, en dan zondag de cross :D en ik ben zelf niet zo snel hoor, dat was met hulp van de hondjes haha

Jeetje 11km kort, hoever is ver voor jou dan wel niet? Daar hoop ik ook ooit te komen haha. Sta voor maart ingeschreven voor een halve marathon en ik kan me op dit moment niet voorstellen dat ik die uit ga lopen hahaha

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:40

Pippa13, lekker thuis trainen is ook fijn!

Lisitano, ik heb jou ook gemist. Ik was na de finish ook wel gelijk weg. Iets met snel een droge, warme plek opzoeken

xNavatu, Doe je in maart de halve Lentemarathon? Die is leuk, door het Amsterdamsebos. Donna heeft een tuig van Tropdogsportswear.com

Zaterdag ga ik voor het eerst canitrailen met een nieuw groepje in het Robbenoordbos. Zin in!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 08:42

Judenjul, Nee niet de lente marathon maar de drunense duinen loop! Thuiswedstrijdje hahaha. En tnx! Ik heb gister toevallig op die canicross wedstrijd een nieuw tuigje gekocht voor erbij haha. Hoe was het canicrossen met dat groepje? :D

Nou, onze wedstrijd gisteren… :

Afbeelding

:+

Laatste met 31 minuten zowat over 5k :’D
Ging echt he-le-maal ruk :+ Mijn lijf wilde echt niet, onwijze steken in m’n zij de hele tijd en gewoon echt 0 energie. Was al een hele week een beetje aan het kwakkelen (verkouden, maar ook gewoon een heel vermoeid lijf en kuiten zie zelfs bij het wandelen helemaal verzuurden).. het was niet mijn dag helaas dus was laatste. Mo die was ook al moe voordat we überhaupt startte want die had alles er al weer uit staan blaffen en enthousiast staan springen naar andere honden, MAAR ik was wel heel trots op hem want hij heeft wel bijna het hele stuk voor me gelopen! Paar stukjes naast me, Maargoed was zelf ook kapot dus heb nog een paar stukjes gelopen en dan kon hij even een plaspauze houden dus dat heeft voor hem ook wel meegeholpen haha. Maar wel trots op m’n kleine ventje <3 Dus al met al wel een goed oefenrondje, al baal ik wel echt van mezelf want ik weet dat ik echt wel beter kan. Maargoed, op naar de volgende!

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:13

Hahaha de foto’s zijn wel terug, en daar ben ik wel helemaal blij mee. Daar lijkt Mo een goed trekkende hond en ik zie er zowaar ook niet compleet stervende uit, alleen boos maar dat klopt wel :+

Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:50

Ach zolang je maar lol hebt gehad!
Je bent nog niet zo lang aan het trainen toch? Dan zou ik niet te hard zijn voor jezelf, al doende leert men :j hopelijk voel je je inmiddels beter!

Vidar en ik hebben er ook lang over gedaan om een consistent tempo te kunnen hardlopen. En nu kunnen we lekker de kilometers uit gaan bouwen. We focussen ons op de canitrail, dus lange afstanden in een duurzaam tempo.
Als je korte afstanden met een goed trekkende hond wil, dan kun je misschien gaan lopen met een haas voor je? Voor sommige honden helpt dat als extra motivatie.

Zijn er in deze groep mensen met ervaring met hardlopen in waterdichte sokken? Ik zoek nog een mooie optie voor het sneeuw hardlopen, maar wil liever geen nieuw paar schoenen kopen.