Kattin likt regelmatig pootje kaal - whatsup? Vaak andere poot/plaats

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

zazaza

Re: Kattin likt regelmatig pootje kaal - whatsup? Vaak andere poot/plaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:01

Misschien even tegen stress alvast wat Bach rescue remedie (gewoon van de Etos) in de waterbak doen. Hielp hier top en is een mooie baad het niet dan schaad het niet….

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 22:06

Huismijt allergie?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 12:23

De DA denkt niet dat het stress is.

Ze denkt aan een allergische reactie, maar waarop dan is natuurlijk de vraag van 1 miljoen. DA denkt een opeenstapeling van kleine dingen zoals wasverzachter, en dan is 1 mijt al voldoende om verder te triggeren en irriteren.

Ondertussen is de kale plek tamelijk geïrriteerd en ontstoken. Pipet, antibiotica en cortisone. Straks moet ze voor 14 dagen in een pyjama - een kraag had ook gekunnen maar daar gelooft Sansi niet in :’) Arya was er ook bij, voor mentale steun - zij heeft ook een pipet gekregen. De honingzalf wordt vandaag geleverd.

Verder onderzoek is momenteel niet nodig. De DA hoopt dat we bij het percentage horen dat er vanaf komt met 1 shot cortisone per jaar.
Verder halen we ook neutralere wasmiddelen in huis en gebruiken we voor de kattendekentjes geen wasverzachter meer.

Fingers crossed dat ze niet flipt op de pyjama en dat ze snel weer de oude is en er geen verder onderzoek nodig is!

Momenteel ligt ze rustig, net zat ze overmatig te kwijlen, maar daar had de DA me al voor gewaarschuwd. Mijn hartje :(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:44

Cortison is meestal heel effectief; hopelijk hoef je het inderdaad maar zelden te gebruiken. Misschien toch een goed idee om een bloedonderzoek te laten doen (als dat niet al is gedaan). Een kat van mijn zoon had bij onidentificeerbare huidklachten veel baat bij gerichte vitamine-injecties.

Heel vervelend dit soort dingen, zo ongrijpbaar.

Veel sterkte voor jullie allebei!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 23:22

Ik zag haar net met veel moeite aan die poot likken :/ Ze kan er wel een stuk moeilijker bij, dus dat is al een begin. Ik naai er morgen (letterlijk) een mouw aan. Ze is al een stuk alerter maar best wiebelig in dat pakje. Ze eet, nog niet gedronken. Twee liquids gegeven om toch vocht in haar te krijgen. Ze is nog niet naar de wc geweest, vind ik heel stresserend :(

Het komt vast goed hoor, maar ik vind het zo zielig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-25 13:48

Update - ik heb een mouw aan het pakje genaaid, en het broek-gedeelte er af gehaald.
Momenteel ligt ze al een uur of 2 zonder pakje, ze slaapt heel rustig. Ze heeft net heel veel gedronken, gisteren een flinke portie tonijn weg gewerkt.

Ze beweegt miniem als ze het pakje aanheeft, vandaar dat ik de onderkant er heb afgehaald.

Helaas probeert ze te likken als het pakje uit gaat, dus ze zal het toch nog een tijdje moeten dragen.
Maar ik probeer haar er - onder toezicht - wel dagelijks uit te halen, omdat ik haar heel depri zie worden.

De open plek ziet er iets rustiger uit. Kwestie van volhouden :)

Ik bel morgen naar de DA om de honigzalf te overleggen.
Ze kan er niet meer aan dankzij de mouw, maar ik twijfel over het ingrediënt "alcohol".

Mijn vriend heeft haar trouwens op de kattenbak zien gaan! :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 14:53

Ik vind het wel dubbel om een pakje aan te doen. Want als het wel stress is, dan kan ze door middel van likken haar stress niet kwijt. Ze zal ook weer stress van het pakje krijgen natuurlijk.
Lastige situatie.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 07:37

Earth schreef:
Ik vind het wel dubbel om een pakje aan te doen. Want als het wel stress is, dan kan ze door middel van likken haar stress niet kwijt. Ze zal ook weer stress van het pakje krijgen natuurlijk.
Lastige situatie.

Ik zit ook echt in een tweestrijd.

Ze vind het pakje niet leuk - maar ze kan niet van haar oksel blijven als ik het uit doe.
Een kraag zou nog veel erger zijn hebben we in het verleden ondervonden.

Het pakje is beter nu, zo zonder broekje. Ze is beweeglijker, heeft haar achterhand helemaal vrij.
Het mouwtje houdt het voorlopig, alhoewel ze er soms aan likt natuurlijk.
Als het pakje nat is in de oksel van te likken doe ik het uit en moet mijn vriend op haar letten, terwijl ik het pakje droog met de haardroger.

We zijn nu natuurlijk weer aan het werk/van huis, maar hebben wel camera's geplaatst. Ze crosst niet rond, maar doet wel haar rondje en verzet zich wel, eet, drinkt, gaat op de kattenbak. Ze kan zich zonder dat broekje ook veel beter wassen, uitgezonderd het deel waar het pakje overheen zit.

De hotspot komt niet van stress hoor, daar was de DA stellig over en dat was ook mijn eigen buikgevoel.
Ik heb gisteren haar oksel nog eens goed bekeken - de nattigheid en zwelling zijn er af, ze heeft wel heel rode plekken, maar in het algemeen zie je echt verbetering. Ik stuur vandaag foto's naar de DA. Er zitten al mooie droge plekken tussen - jeukt waarschijnlijk wel heel erg, dus het pakje is helaas echt nog nodig. De DA zei "10 dagen".

De honingzalfspray heb ik niet gebruikt op haar, ik twijfelde echt.
Ik had gisteren een kras op mijn schouder en heb de spray op mezelf getest - het prikte best hard :')
Gaan we dus niet op poes gebruiken :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:40

Je hebt van vetramil ook wondspoeling, dat is dun maar kan je wel makkelijk op een plek smeren. En dat prikt helemaal niet. Vind dat vaak fijner werken dan een spray.
Zou dat even overleggen met je DA of dat een optie is.

Is bij veel paardenwinkels te krijgen maar bv ook bij medpets en andere dieren drogisterijen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 14:43

Heb je een kap of meer een dikke rol rond haar nek? Die kap is hier ook echt een verschrikking, ik ga een eventuele volgende keer kijken voor die soort rol.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:24

Voor hotspots gebruik ik de Maxani cleanserspray. Het ontsmet de plek en geeft het ook een vies smaakje waardoor ze er minder aan gaan likken. Bij mij waren de hotspots (hele oksel lag open van de kat) met een dag of 4 dicht en gehalveerd.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 20:26

Ik ben vandaag bij de DA honingzalf gaan ophalen, zonder alcohol! :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 18:20

Update - de oksel geneest goed!

Vandaag voor het eerst sinds maandag uit haar pyjama gehaald.
Ze vliegt er meteen weer op, maar ik moést even kijken: met het aanbrengen van de honingzalf onder de pyjama had ik schilfers op mijn vinger, dus ik vond dat ik even moest kijken.
Ziet er heel mooi roze uit - maar ook nog erg kaal :') Ik vrees dat ze maandag nog niet van haar pyjama verlost zal zijn, volgens mij is die kale plek nog te kaal en te interessant, en ik wil niet dat ze meteen hervalt :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 18:27

Update - hervallen :(

Sansi liep al een paar dagen zonder pyjama rond.
We zagen haar wel likken aan haar oksel, maar dat had de DA al voorspeld.
Helaas heeft ze te veel gelikt - wat gisteren nog mooi roze was, was vandaag vlekkerig rood. Opnieuw honingzalf en de pyjama boven gehaald.

We vertrekken de 17de op vakantie, en ze moet er dan echt door zijn; er komt om de dag iemand langs maar ze is zo wiebelig en onhandig in die pyjama dat ik haar daar uit wil voor wij op vakantie vertrekken.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 22:07

Het ziet er toch uit als eosinofiel granuloom als ik die laatste foto zo zie. Wellicht toch een allergische reactie op iets. Heb je de laatste tijd iets van nieuw voer/snoepjes etc geprobeerd? Probeer haar eens een tijdje op hypoallergeen voer te zetten om te kijken of het beter gaat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 00:11

Ik heb net Sanimed Skin Sentitive besteld voor haar, op aanraden van een vriendin - ik hoop dat het helpt.
Ik ben 2 weken geleden al overgeschakeld qua wasmiddel en geen wasverzachter meer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 07:49

Kippenvlooien bestaan ook. Sommige dieren kunnen daar heftiger op reageren dan andere.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 17:44

Ze heeft de 24ste al een shot cortisone, een shot antibiotica en een pipet gekregen..
We rijden zometeen opnieuw naar de DA. Die zei aan de telefoon "opnieuw antibiotica".

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 19:12

Nieuw shot cortisone en antibiotica. Pyjama langer aanhouden - komt helemaal goed!