Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
). Vaak als ik op de bank zit ligt de ene aan de rechterkant en de ander aan de linkerkant tegen me aan. ‘s Nachts slaapt de ene op dr eigen hoofdkussen in het midden van ons bed (tussen onze hoofdkussens in) en de ander onder de dekens.
Ibbel schreef:Tja, paarden zijn kuddedieren, dus daar zeggen we altijd van: moeten een soortgenoot hebben, een geit is geen vervanging.
Hond is een roedeldier, en dan zeggen we opeens: mens is een prima vervanger van een soortgenoot.
Really?
Josien_ schreef:Wij hebben één hond, soms twijfelen we wel of we er nog een bij willen maar het heeft ook nadelen plus we weten niet zeker of onze hond het kan waarderen.
Met enige regelmaat wel een oppashondje en we hebben een paar keer een hondje tijdelijk opgevangen. Dat is altijd erg gezellig, maar kost wel veel meer tijd en energie. Plus mijn ouders kunnen nu nog heel gemakkelijk uitlaten of oppassen, bij twee vinden zij dat ook minder prettig.
Ook onze hond lijkt altijd wel moe als er meerdere dagen een andere hond over de vloer is geweest, ondanks dat ze ook veel gezellig gespeeld hebben.
Schuur_ schreef:Josien_ schreef:Wij hebben één hond, soms twijfelen we wel of we er nog een bij willen maar het heeft ook nadelen plus we weten niet zeker of onze hond het kan waarderen.
Met enige regelmaat wel een oppashondje en we hebben een paar keer een hondje tijdelijk opgevangen. Dat is altijd erg gezellig, maar kost wel veel meer tijd en energie. Plus mijn ouders kunnen nu nog heel gemakkelijk uitlaten of oppassen, bij twee vinden zij dat ook minder prettig.
Ook onze hond lijkt altijd wel moe als er meerdere dagen een andere hond over de vloer is geweest, ondanks dat ze ook veel gezellig gespeeld hebben.
Het is ook heel anders als er steeds een nieuwe situatie ontstaat. Het duurt echt wel een paar weken eer dat er bij een nieuwe toevoeging de rust komt.
Zoolgangster schreef:Het is per hond zó verschillend, van tevoren is er moeilijk wat van te zeggen. Geval bekend van stafford/pitbull die de hond des huizes op een kwade dag smerig greep, omdat de andere hond iets niet langer pikte en dat aangaf, waarop de nieuwe hond door het lint ging...
Ook bijvoorbeeld teckels kunnen agressieproblemen vertonen naar andere honden in huis. Maar los van het ras, het blijft een gok, of het lukt of niet.
Ik ken iemand die een huis vol "blije eieren" heeft, maar ze voedt ze ook zo op. Allemaal kruisingen en dat gaat goed. Ze selecteert ze ook op karakter, dat scheelt ook natuurlijk. En ze krijgen ruim voldoende beweging en spelletjes te doen. De levensstijl van de baasjes is er helemaal op aangepast, en ze leven niet in een rijtjeshuis.
Ibbel schreef:Tja, paarden zijn kuddedieren, dus daar zeggen we altijd van: moeten een soortgenoot hebben, een geit is geen vervanging.
Hond is een roedeldier, en dan zeggen we opeens: mens is een prima vervanger van een soortgenoot.
Really?
Ik heb er altijd minimaal 2 gehad, nu één (maar nummer 2 komt er aan) omdat mijn 2 oude honden kort na elkaar zijn overleden en je merkt gewoon in alles (en wij zijn zo goed als 24/7 thuis, werken niet meer) dat hij een soortgenoot mist, hoe leuk wij ook met 'm spelen. Dus ga voor 2, hoewel je idd geen 2 pups uit hetzelfde nest moet nemen, maar 2 pups met een paar maanden ertussen gaat echt ook meer dan prima, en 1 of 2 jaar ertussen is natuurlijk ook goed.
friesiszwart schreef:altijd meerdere honden tegelijkertijd gehad.
Uiteindelijk 1 hond over. en toen ik meer ben gaan werken er een 2e bij genomen zelfde ras.
Inmiddels 4 honden.
verschil tussen 1 en 2 vind ik groter dan van 1 naar 4.
1 hond (mits opgevoed) kan vaak mee, bij 2 al moeilijker.
Maar qua werk en verzorging, ..... het is dezelfde wandeling. Een etensbak (wel vaker vullen) maar in dat opzicht weinig aanpassing.