Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:36

op meerdaagse shows sleept eigenlijk altijd iedereen aan het einde van de showdag, de spullen al naar de ring voor de volgende dag, ongeacht de tijd dat iemand moet.

maar mijn vraag was meer, zou je echt geweigerd kunnen worden die vrijdag einde dag :D

Kabayo

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 13:38

Lijkt mij wel, anders zouden ze dat denk ik niet zeggen :P

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 14:58

Als ik zo laat op de dag zou moeten zou ik niet mijn spullen vast neerzetten. Maar meer omdat ik het niet zo sociaal vind om de beperkte ruimte die er op zo’n drukke show is voor zoveel uren bezet te houden. De organisatie houdt er met de planning echt wel ruimte mee dat mensen vertrekken nadat hun ras gekeurd is en pas later komen als hun ras in de middag is. In Dortmund houdt de ruimte niet over dus ik zou gewoon mijn spullen pas meenemen als ik met mijn hond zou komen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 15:26

nou dan zal ik wel aso zijn haha, ik ga het toch proberen vrijdag, wil toch ook bij mensen van de ring training kijken vrijdags, die overigens zelfs hun spullen laten staan, voor de zondag :+

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 17:19

Ik vind vooral de iglo benches enorm irritant een vorm waardoor je veel ruimte niet kunt benutten en dan zit in zo’n mega ding vaak 1 hondje. En ondertussen moet ik dan mijn akitas in een flat zetten ondanks dat ik om 8 uur aankom.

Dus ik zou gewoon je spullen al opzetten en een fijne plek kiezen. Dortmund zijn ze niet moeilijk.

In mei had ik netjes mijn honden neergezet voor de dag erna. Gevraagd of ze de ringen nog samen gingen voegen waartussen ik stond. Nee was niet het plan. Ik even eten halen, praatje met iemand… en ik kom terug met mijn honden die midden in een xxl ring stonden tijdens junior handling _O- keurmeester vond het prachtig, zeker toen ze erachter kwamen dat er een pup van 4 maanden in zat die geen piep had gegeven.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 22:49

Ik ga 29/11 naar Duitsland showen en rij daarna door naar Leeuwarden om zondag daar te showen. Weet iemand op het stuk tussen Apeldoorn en Leeuwarden nog een net hotel, luxe niet nodig (wel eigen toilet/douche), onder de €100? Ik reis alleen met 2 honden.
Ik zoek altijd via booking maar nu is er heel weinig beschikbaar, wat ik vind in mijn budget past niet qua inchecken (ten laatste 20u) wat niet lukt als ik erering zou hebben.

Ik vertrek vrijdag van thuis in België naar Duitsland en daar heb ik voor €63 een hele nette kamer gevonden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 05:40

Eventueel een berichtje sturen naar de hotels die niet passen qua inchecken om te vragen of latere aankomst mogelijk is?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 16:38

Mijn reu gleed uit met het binnenkomen van de ring en liep kreupel verder. Dus teruggetrokken en hij loopt nog steeds kreupel _-:(

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:38

O no wat ontzettend balen!!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:57

Heb je enig idee wat het kan zijn @StonedRomy?

Wij zijn gisteren ook weer terug gekomen uit Dortmund.

Heel blij dat we vrijdag einde dag al daar naar toe zijn gegaan, wat een groot gebeuren fijn om zaterdags meteen te weten waar we moesten zijn.

Wij zijn thuis gekomen met een Duits kampioen *\o/*

Zaterdag waren we BOB en zondag hadden we het reserve.

Wel gehoopt, niet gedacht <3

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:32

Gefeliciteerd!

Echt uitgegleden tijdens het binnenkomen van de ring en jonge grote hond dus nog niet de spieren die dan de klap op kunnen vangen. Hij loopt vandaag alweer iets beter.

Gewoon enorm balen omdat hij anders waarschijnlijk BOB of BOS had gehad

Maar ik weet dat Dortmund echt vreselijke ringen heeft. Een andere hond heeft hetzelfde gehad, maar die wilde wel door blijven showen en heeft een goed gekregen. Normaal doe ik dus even grip spray erop maar Duitsland hè…

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:58

ik vond de ringen ook klein en inderdaad buiten de ringen was het ook glad. ik zag een hele grote hond ook echt dweilen over het gangpad.

sonde, fijn dat het vandaag al beter gaat!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:02

Rockey gefeliciteerd! Mooi resultaat. En je mocht er dus vrijdag wel in :D Klinkt niet echt goed wbt gladde vloer, jammer

Stonedromy oh nee wat vreselijk balen zeg… stomme vraag maar hoe weet je dat ie anders BOB of BOS was geworden? Ik vind shows/keuringen toch altijd jurysport. Of heeft de jury dat gezegd tegen je? Fijn dat ie weer beter loopt nu
Ik zou stuk gaan als je je hond in een bench in het midden van een ring zag staan :+

Antonius misschien bij een B&B? Heb je al wat gevonden? Ik ken zo niet iets op de route helaas

Ik heb wel zin in de show over een paar weken. Wel heeft ze last van een hotspot momenteel, komt altijd slecht uit. Oh wat baal ik daar van. Met intensief behandelen is het gelukkig zo goed als over en heb kunnen voorkomen dat het groot is geworden en kaal. Daar was ik zo bang voor voor de show

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:05

Kabayo schreef:
Rockey gefeliciteerd! Mooi resultaat. En je mocht er dus vrijdag wel in :D Klinkt niet echt goed wbt gladde vloer, jammer

Stonedromy oh nee wat vreselijk balen zeg… stomme vraag maar hoe weet je dat ie anders BOB of BOS was geworden? Ik vind shows/keuringen toch altijd jurysport. Of heeft de jury dat gezegd tegen je? Fijn dat ie weer beter loopt nu
Ik zou stuk gaan als je je hond in een bench in het midden van een ring zag staan :+

Antonius misschien bij een B&B? Heb je al wat gevonden? Ik ken zo niet iets op de route helaas

Ik heb wel zin in de show over een paar weken. Wel heeft ze last van een hotspot momenteel, komt altijd slecht uit. Oh wat baal ik daar van. Met intensief behandelen is het gelukkig zo goed als over en heb kunnen voorkomen dat het groot is geworden en kaal. Daar was ik zo bang voor voor de show

het is zeker een jurysport, maar soms kan je je kansen van te voren al wel (goed) in schatten als je de andere honden ziet.

Vrijdag mocht je er zeker al in, hoefde ook geen kaartje te kopen, iedereen mocht zo inlopen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:09

De vloer is daar inderdaad een drama. Zowel in als buiten de ring was het vreselijk glad.

Onze jeugdreu is Jugend Bundessieger geworden en Agria Jugendsieger. Hij was al Duits jeugdkampioen en ook jeugdkampioen van de Duitse club. Beide dagen ook beste jeugd van het ras.

Bij ons andere ras werd onze reu tweede in zijn klasse op vrijdag. Was volgens de mensen rond de ring niet terecht, zij vonden dat hij had moeten winnen, maar ja, uiteindelijk beslist de km. Gelukkig geldt ook het reserve als een vol punt. Nog een punt te gaan tot Duits kampioen. Hopelijk lukt dat binnenkort. Voordeel is wel dat hij al zijn punten op grote shows behaald heeft dus dit laatste punt mag ook op een kleine CAC of clubshow.

Onze dochter deed mee met de junior handling met een hond die ze pas kort voor ze de ring in moest voor het eerst in handen kreeg en tot onze grote verrassing won ze haar leeftijdscategorie met 18 deelnemers. Toen mocht ze het in die grote erering opnemen tegen de winnaar van de oudere leeftijdscategorie. Zo trots dat ze daar mocht lopen en dat met een hond die ze voor het eerst in handen had.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:32

De hond die ze BOS heeft gegeven vindt ze absoluut niet haar type. Daarom dat ik de zus van die hond niet heb ingeschreven. Maar er was geen andere reu meer over die goed liep _O-

En mijn reu heeft altijd gewonnen van de teef die BOB is geworden dus vandaar de inschatting bos of Bob.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 10:11

@stonedromy: echt balen dat je hond uitgleed!

@esplenido: proficiat met de titels!!

Kabayo: keek gisteren en zag een interessant hotel, terwijl ik info opzocht was het al niet meer beschikbaar :+
Naar welke show ga je over enkele weken, Leeuwarden ook?

@rockey: proficiat met je Duitse kampioen!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 13:03

@StonedRomy hoe gaat het nu?

Ik heb alweer zin in Leeuwarden! hopelijk mooie resultaten voor iedereen die gaan.

Wij hebben een chalet gehuurd in Grou, gaan er donderdag einde ochtend al heen, paar gezellige dagen van maken.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 22:12

Ik kom even binnen vallen. Ik heb m’n pup ingeschreven voor een hondenshow, maar het is voor ons beiden de eerste keer. Ik verwacht er niet veel van, maar vind het leuk om te ervaren. Nu staat er dat de deuren open gaan vanaf 07.30 en dat de keuring om 12.00 begint voor mijn categorie. Kan ik ook wat later aanwezig zijn? Of is het de bedoeling dat je er echt uren van tevoren bent?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-25 23:52

Bij Nederlandse shows mag je, als er een tijdschema bekend is, later aanwezig zijn. Meestal openen de deuren een a twee uur voordat de keuringen beginnen. Als jouw klasse pas om 12 uur begint hoef je echt niet om half acht al aanwezig te zijn. Het is wel fijn om wat vroeger te zijn, zeker een eerste keer. Dan kan de pup wat wennen aan de omgeving en je kan zelf bij een of twee klassen even afkijken hoe de keurmeester keurt en hoe het gaat zo’n show.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 03:53

Nessie schreef:
Ik kom even binnen vallen. Ik heb m’n pup ingeschreven voor een hondenshow, maar het is voor ons beiden de eerste keer. Ik verwacht er niet veel van, maar vind het leuk om te ervaren. Nu staat er dat de deuren open gaan vanaf 07.30 en dat de keuring om 12.00 begint voor mijn categorie. Kan ik ook wat later aanwezig zijn? Of is het de bedoeling dat je er echt uren van tevoren bent?

Wat leuk! Wat voor ras heb je? Volg je ring training? En naar welke show ga je.

Het is maar net wat je zelf fijn vind. Ik ken mensen die 20 minuten voordat ze de ring inmoeten binnen komen , en ik ken mensen die er altijd zijn zodra de deuren open gaan. Ik zelf ben ook altijd gewoon op tijd, zodat mijn hond even bij kan komen van de auto rit , we nog even in de ring kunnen lopen en hij nog even uitgelaten kan worden daar. En wat hierboven al gezegd wordt , kijk ook altijd graag even bij mijn voorgangers hoe de keurmeester keurt .

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 08:18

Wij hebben zelf altijd meerdere grote honden mee, dus wij zijn er altijd als de deuren openen zodat we nog voldoende plek hebben om alle benches en de tafel neer te zetten. Meestal zijn onze rassen ook direct aan de beurt en we vinden het fijn om even in de ring te lopen met de honden voor de show begint.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:09

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik plan nu om een paar uur van te voren aanwezig te zijn om te kijken hoe alles gaat :j . Ik heb geen ringtraining, ik oefen wel. Ik heb ‘onderling’ wel iets van ervaring (2x op een fun dag met de hond van mijn moeder, met officiële keurmeester), dus enigszins een idee wat er wordt verwacht en oefen met haar aan het showlijntje en met het netjes staan. Verder ga ik er dus qua verwachting blanco in, ik wil vooral zien of het iets is dat ik voort wil zetten.

Het is een miniatuur Bull Terriër teefje van bijna 5 maanden, we doen mee aan de miniatuur minor puppy klasse van het internationale Bull Terriër weekend.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:10

Nessie wat leuk! Alvast veel plezier! Ik ga er ook redelijk blanco in. Vorige keer heb ik mijn buren gevraagd met hetzelfde ras die mij super op weg hebben geholpen. Daar ter plekke nog een showlijn gekocht :+ Ik had zelf zo’n hele dunne mee die bij Ierse setters gebruikt haha. Doet best zeer met een rottweiler. Heb nu de goede gekocht. Je zou om je heen kunnen vragen evt voor hulp . Wel vind ik enorm veel showhonden mensen enorm verwaand en vol van zichzelf. Daar kan je geen gesprek mee aanknopen. Die gunnen je ook niks want hun dier is fantastisch := Dus beetje aftasten denk ik. En anders goed kijken hoe de rest het doet

Vorige keer was ik er een uur van te voren voor ons ras begong. Dat was prima. Kon ik eerst ook even ‘afkijken’ hoe het moest

Rockey wat leuk in grou!Leuk dorpje. Hier 20 minuten vandaan :j
Oh Okee. Misschien leer ik dat nog eens zien. Al blijft show voor mij echt voor het plezier, en niet perse voor de beste resultaten. We zien het wel :)

Antonio oh balen dat ie al niet meer beschikbaar was. Ja ik ga inderdaad naar Leeuwarden

Esplendido gefeliciteerd met de resultaten! Super! Dat klinkt voor mij nog erg onbekend maar volgens mij is dat erg goed! Voor ons alleen een droom denk ik :+ Super ook van je dochter! Snap dat je trots bent

Stonedromy ah vandaar. Ik heb dat inzicht nog niet zo goed of er een hond beter of slechter is dan je eigen. Met paarden lukt het redelijk maar ook dan ben ik nog vaak verbaasd wat er boven aan staat :=

Hier gaat het goed, ook met oefenen. Heb er zin in!

Had nog een vraag. Als jullie meerdere dagen gaan, laat je dan je spul staan? Ben je niet bang dat iemand het meeneemt? Ik heb 1 bench, 2 camping stoelen en een opvouwbare bolderkar. De bolderkar leen ik van iemand. Ik wou die dan in de bench doen met evt een slot er op? Hoe doen jullie dat? Of zal ik alles meenemen? Ik moet vrijdag en zaterdag

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:19

Ik laat alles staan. Een vriend van mij neemt de grooming spullen mee want die zijn duur… en laat zijn peperdure camera in de bench achter _O- iedere show met hem heb ik zo’n stress om die tot camera he. Hij heeft hem ook al eens in de bolderkar van vreemde mensen gelegd omdat hij dacht dat die kar van mij was. Of tijdens de show dag zo bovenop de benches terwijl we allemaal weg zijn om de honden te laten plassen.