Garnalen liefhebbers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Re: Garnalen liefhebbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 18:49

Ja bij japonica garnalen gaan de larfjes idd vrij snel dood. Ik dacht met een dag of twee. Maar ik heb nog nooit de larfjes van een japonica garnaal gezien. Misschien een lekker hapje voor m'n vissen

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 19:03

Oh ik heb ook kleine visjes. Dan zijn die vast gelukkig ermee :-)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:12

Jeuj heb de eerste baby's gespot *\o/*

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 18:17

Gefeliciteerd!!

Hier gaat het een beetje hard. Ik heb al 100 babies verkocht en er zitten er nog steeds veel in. Hoe doen jullie dat? Je kan toch niet constant verkopen?

Ik heb in juli de bak opgezet.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 06:16

Ik geef het topic een klein schopje.

Ik heb jaaaren geleden, echt 10 jaar ofzo, een 80 liter bak met vissen gehad, en ik ben nu een kleinere bak voor garnalen aan het indraaien. Er is 1 (of misschien 2) blaasslak(ken) meegekomen met de planten, kan gebeuren weet ik, maar nu na 2 weken indraaien heb ik er een legioen babyslakken bij := Wat kan ik hier het beste tegen doen? Ik las ergens komkommer op de bodem leggen, omdat ze daar met veel op af zouden komen, maar wat doe je er dan mee? :o?

Tips over de inrichting van m'n aquarium zijn ook welkom. Ik wil of Japonica garnalen in of Orange sakura's. Mijn voorkeur gaat uit naar oranje, gele of rode garnalen maar die vind ik allemaal wel erg klein (als ik het bij neocaridinas hou), Japonicas zijn ietsje groter natuurlijk maar hebben weer zo'n saai kleurtje haha.

Er komt nog meer groene bodembedekking en de plant middenachter wordt nog vervangen want die ziet er niet zo fris meer uit. Ik heb bewust gekozen om geen voedingsbodem te nemen omdat me dat zo'n rotklus lijkt met vervangen :7

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 06:30

Voor plaagslakken raad ik een helenaslak aan. Veel effectiever dan met komkommer uit vangen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:04

Krijg ik dan niet na een kudde blaasslakken, een kudde helenaslakken? Maw planten die zich niet zo bizar snel voort?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 07:56

Je kan er ook eentje doen. Ik heb in mijn 60 liter bak ook een helenaslak alleen.

Ik heb nog steeds wel slakjes in de bak, maar geen grote meer. Het scheelt wel echt!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 08:12

Nee Helenaslakken planten zich niet zo vlug voort en als je er 1 doet is het ook prima.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 19:56

Ik heb inmiddels 2 helenaslakken en sinds vandaag zitten er ook 10 Orange Sakura garnaaltjes in. Heerlijk om naar te kijken <3

Afbeelding
Deze is echt heel dieporanje.

Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 20:08

Mooi! Met die kleur ben ik begonnen met kweken

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 16:26

Heeft iemand ervaring met een/meerdere otocinclus (dwergalgeneter)? Ik heb écht veel alg in mn aquarium, maar die is maar 27 liter dus eigenlijk te klein voor één, laat staan voor een groepje van minimaal 5 (wat aangeraden wordt).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:17

Ik heb er ervaring mee maar alleen in een groot aquarium. Het zijn wel echt scholenvisjes en 5 in een 27 liter bakje is erg klein. En in mijn ervaring gaan ze heel snel dood helaas

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:57

Bij mij leven ze inmiddels al steady een jaar in een groep van 6, maar zoals fjordjes al zegt, het zijn écht groepsdieren. Ze zitten altijd bij elkaar vastgeplakt aan het raam. Ik zie ze eigenlijk nooit alleen. Daarom vermoed ik dat als je er maar 1 hebt en deze ervaart stress van waterwaarden wisselingen dat hij erg snel zal overlijden. Het zijn gevoelige beestjes

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 21:59

Ik heb er 12 (of 13) en vind ze fantastisch, maar zou ze inderdaad echt in een groep van minimaal 6 houden en ze hebben toch best wat ruimte nodig :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 00:45

Ja dat is ook wat mij weerhield.
Bedankt voor jullie ervaringen, nu nog duidelijker om het niet te doen :)

Hoe gaat het met jullie aquaria en garnalen?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:37

Kun je beter Neritina slakken nemen, die eten ook graag algen van de ruiten en kun je gerust maar 1 of 2 in je aquarium doen. Wel zorgen dat ze niet kunnen ontsnappen

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:50

Thanks voor de tip! Ik heb wel Helenaslakken aangeschaft (na de tip hier) tegen de blaasslakkenplaag, maar ik wist niet dat er ook algenetende slakken waren.

Sinds gister een aantal garnalen meer erbij, nu een gemixte groep qua soorten. Cherry, orange rili, sakura black, sakura orange, white pearle.. echt superleuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Photobomb :D

Ik heb ook een aquariumstofzuigding besteld. Ik weet niet wat het is dat er op de voorgrond in mn aquarium ligt (algen of schimmel of iets anders?) maar hopelijk kan ik het wegkrijgen met dat ding.. De waardes zijn iig nog goed, het kan niet van teveel eten dat blijft liggen zijn want ze hebben in verhouding echt nog maar weinig echt voer gekregen, ze zijn er niet in geïnteresseerd (alleen de sticks), wellicht hebben ze nog genoeg aan de algen? Water hevelen gaat ook makkelijker daarmee.

Afbeelding

Afbeelding
Dit spul, het lijkt een laagje op de bodem maar het is dikker/hoger dan dat.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:16

_Karlijn schreef:
Ja dat is ook wat mij weerhield.
Bedankt voor jullie ervaringen, nu nog duidelijker om het niet te doen :)

Hoe gaat het met jullie aquaria en garnalen?

Die van mij doen het echt super goed {:}
Vooral Chrystals ik overvloed :') ben ook de SSS PRL’s gaan scheiden en heb ontdekt dat ik een paar nakweekjes heb met rode ogen. Dus wil misschien een nieuwe lijn gaan starten. Hoe leuk zou dat zijn!

Rood-oogje:
Afbeelding

PRL’s SSS grades
Afbeelding

De ‘gewone’ bak (expres ultra groen van de alg voor de baby’s)
Afbeelding
Afbeelding