nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:33

Haha, ik heb het daar ook gevraagd inderdaad! Het is altijd fijn meerdere meningen te horen :). Al is men daar niet enorm actief volgens mij.
Maar ik vind je vorige berichtje heel fijn, dat het waarschijnlijk allemaal wel mee valt :) Dank je wel :j

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:41

Oeh heb je Century gespot op het imkerforum? Haha

Ik vind deze groep toch fijn om te hebben, extra kennis en ideëen en achtervang bij rare vraagstukken :)

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 23:07

Het is sowieso fijn om te praten met mensen die dezelfde hobby hebben! En eerlijk, ik vind imkeren echt een lastige hobby. Je hebt weinig directe feedback en het is soms gewoon echt niet duidelijk wat het beste is. En er zijn ontzettend veel verschillende meningen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 10:50

10 imkers 12 meningen, toch? :)
Onze cursusinstructeur zei ooit 'denk als een bij', maar daar bleken wij mensenbijen toch al verschillende ideëen te hebben :D

Ik heb de zonnewassmelter opgesteld, eens kijken of het zonnetje vandaar al sterk genoeg is!
Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 15:15

Nu vraag ik me af hoeveel views ik zou krijgen op een live-stream van de zonnewassmelter :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 15:58

Hangt er vanaf hoe snel het gaat :P Is er al iets gesmolten?

Ik heb vandaag een broedaflegger gemaakt. Denk dat het goed is gegaan zo. Enige waar ik me een beetje zorgen over maak is dat ik weinig larven zag, dus ik hoop dat de aflegger genoeg heeft om mee te werken.
Verder zat de bovenste BK eigenlijk vol met bijna alleen honing. Deze bijen zijn... eh... zeer gedreven om nectar te verzamelen. Nu hebben ze een boel lege ramen (helaas niet alles uitgebouwd) om weer te vullen. En een volledig nieuwe HK. De oude heb ik er af.
Ben benieuwd!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 16:20

Goed bezig Century. En bijen, ga maar lekker honing in die schone HK stoppen *\o/*

De smelter heeft twee dagen stukjes en zegelwas gesmolten, dus dat gaat best lekker.
Ik heb voor morgen een opstelling in een IKEA bak gemaakt, hopelijk kan ik dan ramen smelten. Dat lukte nl niet in de opstelling met de HK zoals ik die eerder plaatste. Heikele punt is of de glasplaat voldoende afsluit…
Vorig jaar had ik een keer een slecht sluitende opstelling, daar kwamen veel bijen op af die vervolgens het loodje legden -O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 17:19

Vraagje aan de bijenkenners :D
Ik heb een drietal bijen die sinds enkele dagen via een ventilatiegat de spouwmuur van mijn stacaravan in gaan en die ik daar druk bezig hoor en hoor kauwen. Ik ben gek op bijen, maar wel in de tuin graag.
Iemand een idee hoe ik ze eruit krijg zodat ik het kan afdichten?

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 22:04

Indy_Mouse_9 schreef:
Goed bezig Century. En bijen, ga maar lekker honing in die schone HK stoppen *\o/*

De smelter heeft twee dagen stukjes en zegelwas gesmolten, dus dat gaat best lekker.
Ik heb voor morgen een opstelling in een IKEA bak gemaakt, hopelijk kan ik dan ramen smelten. Dat lukte nl niet in de opstelling met de HK zoals ik die eerder plaatste. Heikele punt is of de glasplaat voldoende afsluit…
Vorig jaar had ik een keer een slecht sluitende opstelling, daar kwamen veel bijen op af die vervolgens het loodje legden -O-

Vanwege de hitte? Dat is sneu zeg.

Ik heb de HK net nog even helemaal bijvrij gemaakt, en besloten de binnenste 6 ramen te houden en te beschouwen als pure honing. De hele HK was verzegeld op de buitenste twee ramen na. Ik denk dat het best plausibel is dat het al verzegeld was toen de roof plaatsvond. En dan neem ik de één-na-buitenste ramen ook als speling die ik dan niet met de rest meeslinger.
Bijen vonden het niet zo grappig meer zonet, dat snap ik wel na alle gedoe met aflegger enzo, hopelijk komen ze de komende tijd weer tot rust. Ik wil wel fatsoenlijk in de achteruin kunnen lopen. :)

@Goof: kauwen snap ik niet zo goed. Weet je of het honingbijen zijn of niet?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:41

Gisteren kasten gecontroleerd.

Aflegger had vorig week uitgelopen koningin dop, maar geen Q gezien. Controle gisteren weer geen Q gezien, maar wel weer 2 uitgelopen doppen. Voor de rest geen broed meer.
Volgende week weer controle als er nog geen broed of eitjes zijn nieuw raam broed erin hangen.

Alleen nu raam erin hangen met of zonder bijen. Ik denk zonder bijen anders moet je kast weer dicht zetten.

Grote volk 1 met oudere top Q. Vorig week nog een hoop honing in broedkamer en risico genomen dat Q honing naar boven zou drukken.
Dit heeft gewerkt alleen de 2 kant ramen honing/stuifmeel en de rest was 8 ramen vol met broed met met nog wat resten honing in de hoekjes. Deze heeft er een broedkamer met 4 ramen erbij gekregen met kunstraat. Moet even kijken om kant ramen te maken en wat voor hout daarvoor te gebruiken.

Honing kamer is nu 2/3 vol en moet ik er binnenkort 1 erbij op zetten.

Super blij. Ik ga ook kijken hoe de F3 Q gaat zijn. Voor nu waren gisteren beide volken heel rustig en absoluut niet vliegerig. Alleen een beetje rook gebruikt met kasten dicht doen om zo min mogelijk bijen te pletten.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 15:48

Als alles hier vlot aan slaat, dan hou ik straks wat volkjes over.
Die bieden wij meestal aan voor de cursisten van het huidige jaar bij de imker vereniging.
Is er hier nog een startende imker op zoek naar een volkje?
In overleg op te halen in Dalfsen.

Ook in de geneeskunde (met name pathologie) kunnen we zonder formaline... De sleutel zit verstopt in het gebruik van CO2... ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 17:43

Tot nu toe lijkt het hier allemaal goed te gaan, maar ik weet natuurlijk nog niet of dat zo blijft, en er een nieuwe, goedleggende koningin komt..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 23:03

Hier gaat ook alles super met de bijen.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met ontstekingsreuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:31

Ik vind het erg lief dat je je overtollige volkjes gratis aanbiedt Nickeltje! Om eerlijk te zijn, verkoop ik ze zelf altijd. Er is momenteel veel vraag naar, het bijen houden is heel populair.

Hier gaat het ook heel prima. Ik heb al vrij vroeg van 3 volken een vlieger gemaakt, omdat er zwermplannen waren. Alles is heel vroeg dit jaar. Ik heb op 19 april ook al een mega grote zwerm geschept (niet van mijn eigen bijen), die hebben inmiddels al 10 ramen uitgebouwd en belegd en bijna 2 HK's gevuld. Topvolk! Heb gisteren de Q gespot en gemerkt.
Verder van mijn eigen bijen nog geen zwermen gehad gelukkig. Ik schat dat ik nu zo'n 50 ramen kan gaan slingeren, dus dat moet ik eerdaags maar gaan doen. Zal voornamelijk koolzaadhoning zijn. Zoveel honing had ik nooit eerder zo vroeg in het jaar....
Aanstaande zondag komen er 2 nieuwe koninginnen binnen, dus daarvoor zal ik 2 schudzwermen gaan maken dit weekend.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:03

Zo, dat gaat dus heel goed! Fijn om te horen!
Ik heb hier zes ramen liggen te slingeren en wil eigenlijk wachten tot de nieuwe HK gevuld is en dan in één keer slingeren. Hoe bewaren jullie de ramen in de tussentijd ook al weer? Normaal slinger ik gelijk.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:52

Bizar wat hebben jullie al veel honing!

Century, mijn afgehaalde HKs staan meestal tussen dekplanken (of vergelijkbaar), in een geisoleerde maar onverwarmde binnenruimte. Dat ging altijd goed, behalve de laatste keer toen er wasmot in zat.
Ik denk echter dat die al in de ramen zat, niet dat ze er in zijn gekomen terwijl de ramen daar stonden.

Goof beetje laat maar alsnog, heb je een idee wat voor bijen/wespen het zijn? Het klinkt niet direct als gedrag van honingbijen, en dan zou je er ook meer moeten zien. Als je er achter kan komen wat het zijn is het makkelijker te beoordelen of je ze zonder gevaar voor eigen leven :') hun gang kan laten gaan en dan in de winter die gaatjes dicht maken misschien.

Deze werd me vd week doorgestuurd, bijen hebben een indrukwekkende 1,8m raat gebouwd in een spouw (het is een filmpje, als je er op klikt).

En ik bedenk nu dat dat geen goede combinatie is met Goof's vraag _O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:56

_O-
Ik denk dat het solitaire bijen zijn. Ik kwam er een dag later achter dat eigenlijk in bijna alle sleuven in de caravan een bij ging (en in 1 een wesp). Alsof ze allemaal een eigen plekje hadden opgeeigend. Het was geen volkje, het zijn er niet meer geworden.
We hebben voor nu alle sleuven even adgeplakt met ducttape. Dat is geen porem, maar ik wil ook geen bijen (en zeker geen wespen) in het spouwmuurtje.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:31

Nee snap ik. Misschien heb je iets als een bijen hotel ofzo om ze als alternatief aan te bieden?
Geen idee of het dan een soort is die daar gebruik van wil maken :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:50

Ja, hangt in de tuin! Ze zijn van harte welkom, ik ben gek op bijen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 23:47

Ook even terzijde van de honingbijen :)
Ik heb een val staan voor de Aziatische hoornaar, maar vandaag kwam er een Europese koning op af. Ze was gigantisch, en wat een plaatje <3

Afbeelding

Afbeelding

Ze was zeker 4-5cm. De pot waar ze op zit is zo’n augurken pot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:55

Knappert. <3

Voor nu erg te spreken over mijn nieuwe F3 koningin. Maar aflegger gelukt Q en brias gezien. *\o/*

Grote kast volledige controle gedaan was maar goed ook 3 grote Q doppen gebroken. En deze heeft nu 9,5 raam broed. _O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-25 01:26

hier inmiddels al een beste tijd bijloos. de kasten staan nog wel, want we hebben dus al twee keer een aanvliegzwerm gehad :+
ik mis het wel, maar het is goed zo. komt er weer een zwerm aanvliegen zullen we ze uiteraard goed verzorgen, maar we gaan niet meer actief achter volkjes aan als ze weer sterven.
ik blijf wel lekker meelezen hier en genieten van jullie ervaringen en foto's (zoals die hoornaar, wat een schoonheid! <3 )

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~
Diervriendelijk wespenadvies nodig? Stuur mij een pb!
~~~