Dilemma: stalkat of huiskat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Poekkie

Re: Dilemma: stalkat of huiskat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:12

Ik begrijp dat advies met die soortgenoten nooit zo goed als er ook nog andere dieren in huis zijn.
Altijd zwervers gehad, momenteel 6 in huis. En tot nu toe eig nog maar twee gehad die maatjes waren en echt iets aan elkaar hadden. De rest leeft samen en tolereert elkaar maar zal er geen traan om laten als de rest ineens zou verdwijnen. Ik Zie bij vrienden zowat dezelfde dingen, zelfs met jonge dieren uit dezelfde nest. Vaak wordt het toch eerder een soort gedoog dan echt maatjes.
Qua stalkatten zie ik dat iedere kat hier zowat een stukje territorium claimt. Ik weet niet of een extra kat bij die 4 op stal goed zou gaan. En het lijkt me eerder een plekje voor een schuchter beestje dan voor een lieve die interactie zoekt.
Dus ik zou zelf gaan voor binnenkat en zeker niet naar buiten met een autosnelweg in de buurt. Krabpalen en kattenbak hoort er gewoon bij en even consequent zijn op het bankstel aanvallen (wel alternatieven bieden! Een krabmat is hier bvb heel populair).

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:16

Amber_anne schreef:
Kaatje_S schreef:
Katten zijn in principe solitaire dieren, maar kunnen bij schaarste elkaar wel opzoeken of als ze echt van jongs af aan (bv uit zelfde nest) samen zijn.
Mijn 2 katten vinden elkaar ook niet per se leuk, maar dulden elkaar. Beide zouden denk ik liever alleen hier gewoond hebben als ze de keus hadden.

Maargoed, dat was je vraag niet ;)
Ik zou haar lekker binnen als huiskat houden als dat goed gaat. Als ze echt niet binnen te houden blijkt kan een carrièreswitch altijd nog

Dat katten solitair zijn is achterhaald. Ze zijn solitaire jagers maar leven voornamelijk in kolonies als er genoeg eten is. Kijk maar naar straatkatten of verwilderde katten, op boerderijen zie je het ook vaak.

Het probleem is dat katten net als mensen een voorkeur hebben. Je kunt niet twee katten samen zetten en dan maar verwachten dat ze vrienden worden, als ze dat niet worden is er ook geen conclusie uit te trekken dat ze liever alleen wonen. Tevens blijven veel kittens te kort in het nest waardoor ze sociale vaardigheden missen en groeien ze solitair op waardoor ze daarna moeilijker samen gezet kunnen worden met andere katten.

Voor de ts: ben je inderdaad bereid je huis aan te passen aan je huisdier? Zo niet dan kan je het dier beter op stal laten

Niet eens. Zie mijn post… hier ondertussen al heel wat jaren ervaring met straatkatten. Op 2 beste vriendjes na leven alle katten hier solitair en worden de anderen gedoogd. Op maneges en boerderijen zie ik net hetzelfde. Dat ze al dan niet gedwongen hun territorium delen zonder al te veel ruzie wil niet zeggen dat ze happy zijn met de andere katten.

Paardengek in hart en nieren!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie