Insectenvoer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Insectenvoer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 11:08

Dag Bokkers,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op het nemen van een asielkatje. Nou ben ik eenmaal een langzaam en angstig persoon, dus dat oriënteren duurt rustig maandenlang :+

Ik ben op zoek naar voer dat geschikt zou zijn voor een eventuele kat. Ik ben zelf vegan, maar heb besloten dit niet voor een kat te willen. Dus begint de zoektocht naar volwaardig voer dat zowel milieuvriendelijk als ethisch zo goed als mogelijk is.

Hierbij kwam ik voer gebaseerd op insecten tegen. Wat ik erover kan vinden lijkt dit voer kwalitatief hoogwaardig en gezond, maar ik ben toch ook op zoek naar eerstehands ervaringen. Zijn er mensen die dit aan hun kat voeren? Bevalt het? En welk merk dan?

Ook (onderbouwde) tegengeluiden zijn meer dan welkom. Of tips voor andere soorten voer die milieuvriendelijk en ethisch-iets-okeër natuurlijk :)

Alvast dank!

Muiz @ [BB] Insectenvoer voor katten?
Moderatoropmerking:
Ik zou jullie vriendelijk willen vragen om het op de vraag van de TS te houden en het hier dus over de voors en tegens van bepaald voer te hebben. De discussie over of TS wel of niet een kat zou moeten nemen is offtopic.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 03-10-22 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Modopmerking


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 11:20

Dank voor je reactie! Ik kom inderdaad veel hypoallergene voeren tegen op basis van insecten. Er zijn in ieder geval genoeg aanbieders ;)

Waarom is het geen volwaardige voeding? Waarin schiet het tekort? "Katachtigen in het wild" is geen deel van mijn overweging. Hieronder bijvoorbeeld de ingrediënten van een brok van Lovebug:

Dried Insect Meal (30%), Maize, Wheat, Dried Cereal Protein, Vegetable Oil, Minerals, Soy Protein, Flavour From Vegetable Sources, Cellulose, Rice, Dried Beet Pulp, Yeast

Antioxidants / Nutritional Additives: Vitamin A 11453 IU, Vitamin D3 1263.1 IU, Copper (Copper(II) Sulphate Pentahydrate) 4.3 mg, Iodine (Potassium Iodide) 1.1 mg, Iron (Iron(II) Sulphate, Monohydrate) 28.9 mg, Manganese (Manganous Sulphate, Monohydrate) 30.3 mg, Taurine 18.2 mg, Selenium (Sodium Selenite) 0.2 mg, Zinc (Zinc Sulphate, Monohydrate) 36.8 mg.


Ik begreep inderdaad dat het per bedrijf verschilt hoe de insecten gekweekt worden. Dus daar zal nog wat ethisch naslagwerk in zitten. Slachtafval of niet maakt voor mij geen verschil.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 11:35

Aan dit soort antwoorden heb ik niks, onderbouw het alsjeblieft. Het gaat me om de voedingsstoffen, zoals die aan reguliere brok ook worden toegevoegd.

Ik vraag dus echt nadrukkelijk om onderbouwde voors en tegens, niet om meningen.

En het gaat dus ook niet om vegan kattenvoer ;)

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 11:40

Muurp schreef:
Ondanks dat ik je standpunt kan begrijpen weet ik niet of dit wel het beste voor de kat is, een kat is van nature echt een vleeseter.... Wat nu als blijkt dat het soort voer dat je op het oog hebt simpelweg niet geschikt lijkt te zijn en de kat tekorten krijgt? Ben je dan bereid om wel naar 'vlees' over te stappen voor de gezondheid van het dier?
Dat zouden voor mij belangrijke overwegingen zijn. Prima om je overtuiging te volgen, maar uiteindelijk moet het niet ten koste gaan van de gezondheid van het dier.

Misschien eens denken aan een ander soort dier welke plantaardig voedsel eet? Een konijntje oid? :)

En ik vind het wel een interessant onderwerp, dus volg graag wel mee.



Dan komt er geen kat :) Vandaar ook de maandenlange overpeinzingen, haha. Mocht hij/zij er al zijn en het dan uitgekozen voer simpelweg niet lusten stap ik uiteraard wel over, dieren gaan hier niet meer weg. Vandaar dat vegan kattenvoer ook al van mijn lijstje is geschrapt. Ik geloof wel dat dat gewoon kan, maar er zitten wel zoveel haken en ogen aan waar ik niet helemaal zeker van ben of ik er aan kan voldoen.

Het is dus een zoektocht, waarin ik op zoek ben naar wetenschappelijk onderbouwde argumenten en eerstehands ervaringen. En mocht eruit rollen dat er niks is wat past, dan komt er geen kat.

Leuk dat je mee volgt!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 11:49

jojoleinee schreef:
Goed dat je de kat geen vegan dieet wil geven. Een kat moet vlees eten. Je zou denken dat je goed zit met het voer gemaakt van insecten. Het voer dat je hier noemt zitten alleen heel veel ingrediënten in die je niet zou moeten willen voor je kat, zoals (meerdere soorten) graan en rijst. Een kat kan dit niet afbreken wat allerlei gezondheidsproblemen kan veroorzaken, zoals problemen met de nieren of overgewicht. Ik zie er ook niet bij staan hoeveel vocht erin het voer zit, niet heel onbelangrijk aangezien de meeste katten slechte drinkers zijn.




Dank! Is het qua granen/rijst vergelijkbaar met reguliere kattenbrokken volgens jou?


BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:00

Dank je wel ryukapple voor je uitgebreide reactie!

Ook dank aan de rest.

Een optie zou ook nog zijn om deels te voeren hoor - dus inderdaad aangevuld met natvoer dat wel gebaseerd is op andere dierlijke bronnen. Iets-is-beter-dan-niets idee :)) Maar liever niet.

Dierenarts wordt sowieso trouwens dit allemaal voorgelegd! Ik heb gelukkig een top vegan dierenarts met katten in mijn vriendenkring :) Maar wil eerst een en ander zelf uitzoeken voor ik het haar voorleg.


Nogmaals, 'natuurlijk' of niet is geen overweging. Het gaat mij om wetenschappelijkheid en daadwerkelijke voedingsstoffen.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:02

En nogmaals dank ook weer voor de laatste paar reacties!

Wat vinden jullie van de samenstelling van dit voer? Waarin schiet het tekort of heeft het juist teveel? Zou dat op te vangen zijn met andere toevoegingen?


ANALYTISCHE BESTANDDELEN

Ruw eiwit 38,0% Ruw vet 14,0% Ruwe as 7,5% Ruwe Celstof 2,5% Vochtigheid 6,0% Calcium (Ca) 0,9% Fosfor 0,6%.

SAMENSTELLING

Gedroogd insecteneiwit (meelworm, 30%), plantaardig eiwitextract, zoete aardappelen, witte rijst, groene erwten, gedroogde bietenpulp, olijfolie, dierlijk vet, gedroogd biergist, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, aardappeleiwit, mineralen, gedroogde cichorei (een natuurlijke bron van FOS en inuline), gistextract (een natuurlijke bron van MOS en bèta-glucanen), gedroogde appels, gedroogde wortels, gedroogde spirulina, algenolie (een natuurlijke bron van EPA en DHA), gedroogde brandnetel, gedroogde valeriaan, gedroogde veenbessen, glucosamine hydrochloride, chondroïtinesulfaat

ADDITIEVEN

vitamine A 20.000 IE/kg, vitamine D3 1.750 IE/kg, vitamine E 400 mg/kg, taurine 1500 mg/kg, ijzer (3b103, 3b107) 100 mg/kg, koper (3b405, 3b406) 10 mg/kg, zink (3b605, 3b612) 70 mg/kg, mangaan (3b503, 3b505) 30 mg/kg, jodium (3b202) 1,5 mg/kg, selenium (3b801) 0,2 mg/kg, tocopherol extract van plantaardige olie (1b306(i))

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:10

Naar wat jij al dan niet smakelijk vindt ben ik zeker niet op zoek - sorry, maar ik heb niks aan je meningen. Ik ben op zoek naar wetenschappelijke onderbouwing en mensen die zelf hun katten dit voeren en hun ervaringen daarin.

Geen zorgen, de hypothetische kat zal niet zwaar mishandeld en uitgehongerd worden, als het niet past dan komt die kat er niet. Het is puur oriënterend onderzoek, waarin, nogmaals, jouw meningen over of het zielig is of niet voor een kat gebaseerd op jouw emotie geen plaats hebben. Dank.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:12

xoranlover schreef:
Plus veel granen.

Rijst, zoete aardappel en bietenpulp zijn geen geschikte dingen om aan een kat te geven. Buiten dat is inderdaad vocht ook zeer belangrijk katten drinken ontzettend slecht omdat ze hun vocht uit het vlees halen dat ze eten.

Bij mij krijgen ze dan ook rauw vlees als hoofdvoer. Ik hoef daarmee zelfs de drachtige poezen niet op kittenbrok te zetten of wat dan ook om ze op gewicht te houden. Alleen het vlees meer aanbieden.




Dank je wel! Ik begreep dat het KNMVD het voeren van rauw vlees afraadt - hoe ben je er op gekomen dit toch te voeren? Je zegt ook hoofdvoer, betekent dat dat je nog andere dingen toevoegt?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:27

Dank jullie wel! Weer stof tot nadenken en verder uitpluizen.

Overigens zijn ook tips over kattenvoer die uitsluitend gebruik maken van (liefst biologische) 'beter-leven' reststromen van dierlijke eiwitten welkom.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:41

Haha, dank! Ik ben inderdaad niet het type dat reguliere brok mishandeling vindt hoor. Mijn wijlen hondje bliefte het eerste jaar van haar leven louter frolic-snoepjes, leverpastei op brood, vers gekookte kip en rijst en dat allemaal met "daar komt een vliegtuigje aan" hap-voor-hap gevoerd. Niet het gezondst, maar ze overleven het wel en de dierenarts had er wel vertrouwen in :))

Maar goed, als uitgangspunt wil je ze natuurlijk zo gezond mogelijk houden.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 12:50

Dank je wel Hiraeth! Daar heb ik een hoop aan. Ik deel inderdaad diezelfde zorgen. Wat je als laatste noemt, insect-based brokjes aangevuld met biologisch, 'beter-leven' natvoer lijkt voor nu inderdaad de meest geschikte optie :j

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 13:44

Bedankt ryukapple, echt heel nuttig wat je zegt! Ik zal eens contact op nemen om erachter te komen wat precies dat plantaardig eiwit is. Even een simpeltjesvraag: zou het ook mogelijk zijn om aan droge brok zelf wat water toe te voegen voor het vocht? Smaak even buiten beschouwing latend :))

Goed punt Miran, hoeveel er precies ingaat weet ik ook niet. Je andere vraag, filosofisch gezien niet maar voor mij persoonlijk en gevoelsmatig wel. Ik heb minder problemen met insecten als productiedier dan met zoogdieren en vogels.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 20:00

Babsiej schreef:
Hier heb ik (helaas) ervaring met het voeren van insectenbrok.

Ik ben het aan het voeren omdat poeslief vermoedelijk een voedselallergie heeft.

Normaal voer ik dus vers vlees en wat een drama met brokken. Ze stinkt enorm op deze brokken, opgeblazen buikje, veel kattenbak bezoek, slappe poep, en gewoon minder fit.



Wat balen! Mag ik vragen wat voor voer je precies geeft?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-22 21:12

Dank jullie wel weer voor de behulpzame reacties, ik heb er echt wat aan :j !


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, katha, kinel, marleen_88, xPabloBokt en 155 bezoekers