Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 13:33

Hoi medebokkers :)

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met katten die, net als mijn kat, wat problemen hebben met blaasgruis/blaasstenen.

Een aantal weken geleden zag ik dat er rode vloeistof bij mijn kat zijn urine zat, dus natuurlijk direct naar de DA. Hij constateerde een blaasontsteking. Kuurtje afgemaakt, alles leek prima, totdat hij na het kuurtje begon met moeilijk plassen. Het leek alsof hij niet kon plassen, dus weer direct naar de DA.
Met behulp van röntgen heeft hij de blaas bekeken. De blaas bleek niet vol te zijn, maar toch had mijn kat aandrang om te plassen. De DA zag wat blaasgruis zitten en daar hebben we nu metacam voor gekregen (kuurtje) en speciaal voer. Dit werkt hartstikke goed, de klachten zijn direct over.

Het speciale voer is van Purina en heet Pro Plan Veterinary diets Urinary. Na een weekje dit gevoerd te hebben begint hij sinds gisteren helaas met opbraken van het voer... De DA heeft me nog andere merken gegeven om te proberen, maar op internet lees ik eigenlijk superveel reviews over dat de kat er van gaat braken. Ik wil dus prima ander voer proberen voor hem, maar ben bang dat ik straks allerlei voer kan weggooien a 35 euro per zak.

Zijn er mensen die dit herkennen en misschien tips hebben? Of ervaring met goed voer?
Mijn kat is trouwens een gecastreerd mannetje van 4 jaar oud.

Afbeelding

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:37


lindatje

Berichten: 5856
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:38

Wij geven onze kat, nadat hij ook verstopt was vanwege blaasgruis, nu al een tijd Hill's Prescription Diet Feline C/D (zowel brok als natvoer). Hij doet het daar heel goed op, het gaat met smaak naar binnen en de blaasklachten zijn ook niet terug gekomen.

Succes met het vinden van geschikt voer! :-)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:38

Begin eens met cranberry pillen, gewoon die voor mensen, zonder allerlei toevoegingen. Vaak lost dat al een groot deel op.

Dat hij begint te braken zal eerder van de metacam komen dan het speciale voer, ik zou het dus nog steeds niet gelijk afschrijven.

Zelf heb ik hele goede ervaring met Hills u/d
Wel wat meer aan de prijs, maar ook goed gebalanceerd.

Krijgt je kat zowel natvoer als droog voer?

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:41


Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 13:44

Mocht er makkelijk aan Darf te komen zijn zou dat ook nog een optie kunnen zijn.
Rauw voer zorgt voor zure omgeving én bevat meteen ook veel vocht.


Overigens gaf ik vroeger mijn kat de Steril cat van Purina one die ik gewoon bij de AH haalde en daar heeft ie het altijd goed op gedaan. Het gruis is nooit meer teruggekomen iig.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-22 14:40

Jullie zijn snel met de reacties :))
Bedankt voor de suggesties! Die kende ik nog niet dus ik ga ze bekijken

Daphara schreef:
Begin eens met cranberry pillen, gewoon die voor mensen, zonder allerlei toevoegingen. Vaak lost dat al een groot deel op.

Dat hij begint te braken zal eerder van de metacam komen dan het speciale voer, ik zou het dus nog steeds niet gelijk afschrijven.

Zelf heb ik hele goede ervaring met Hills u/d
Wel wat meer aan de prijs, maar ook goed gebalanceerd.

Krijgt je kat zowel natvoer als droog voer?

Goed om te weten dat het ook van de metacam kan komen! Die is nu bijna leeg, dus dat scheelt.
Hij kreeg wel nat+droog, maar nu alleen brokjes omdat ik dus deze zak brokjes heb gekregen.
Maar gecombineerd is dus wel beter?

Needje schreef:
Mocht er makkelijk aan Darf te komen zijn zou dat ook nog een optie kunnen zijn.
Rauw voer zorgt voor zure omgeving én bevat meteen ook veel vocht.


Overigens gaf ik vroeger mijn kat de Steril cat van Purina one die ik gewoon bij de AH haalde en daar heeft ie het altijd goed op gedaan. Het gruis is nooit meer teruggekomen iig.

Dit is ook goed om te horen. Hij kreeg eerst wel Purina ONE en daar had hij ook nooit last van. Toen overgestapt op iets anders, misschien was dat toen niet een goed idee. Misschien kan ik over een tijdje wel weer Purina One proberen..

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:52

Een combinatie van droogvoer met natvoer is altijd beter voor het behoud van de nierfunctie.
Alleen droogvoer is op langere termijn niet goed voor de nieren, dus ik zou adviseren sowieso 1x daags natvoer te geven.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:50

Volgens mij is je kat vrij jong om blaasgruis te krijgen, ik dacht altijd dat het vooral bij oudere katten voorkwam?
Ik heb me laten vertellen dat je voer hebt wat blaasgruis oplost en voer wat blaasgruis helpt voorkomen.
Ik heb mijn kat in eerste instantie voer van Royal Canin gegeven, op advies van de DA. Hij heeft aanleg om dik te worden dus de variant met minder calorieën gekozen. https://www.medpets.nl/royal+canin+urin ... e+calorie/

Na een paar zakken ben ik overgestapt op ander voer wat de kans op blaasgruis verkleint.
https://www.medpets.nl/royal-canin-urinary-care/

Ik heb overigens geen aandelen bij Medpets, zij kwamen toevallig als eerste in beeld. :+

Ik heb ook voer van Fokker gehad, dat viel ook goed in de smaak en momenteel voer van Vitalstyle, ook dat eten ze graag.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:07

Is er ook onderzocht welk soort blaasgruis ? Dat maakt namelijk nogal verschil qua behandeling

FennyPower

Berichten: 1458
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:10

Mijn gecastreerde kater van 4 (ook rood wit toevallig). Heeft aanleg voor blaasontstekingen.. heel vervelend.
Meerdere dierenartsen geweest.
En telkens kreeg ik te horen dat ik een tijdje speciaal voer moest voeren en daarna weer zijn oude voer. hoeveel die van die wisselingen aangekomen is ook..
Elke keer keerde dit weer terug. 2 week terug was het weer zo ver weer een rondje dierenarts.. een maand lang lopen kwakkelen met zijn blaasontsteking. En toch een Second opinion gedaan. dat arme dier.
Hij kreeg het voer trovet struviet van deze dierenarts.
Hij vind het lekker, plast, en spuugt tot nu toe zijn brokken nog niet uit. Hij moet hier wel altijd op blijven.

Ik herken het wel ,heel veel voer kopen maar de kat die het of niet lust ,of uitbraakt of niet werkt..

Smilla urinary raad ik niet aan.daar slaat hier de blaasontsteking doorheen.
En de royal canin urinary s/o moderate calorie braakte hij heel veel van.

Verder geef ik mijn kat paardenmelk poeder (van hokavit) bij, hier plast hij zo goed van,en hij vind het lekker! Want verschillende supplementen kopen die hij vervolgens niet wilt of lekker vind is ook weggegooid geld :')


Dit gaat trouwens wel om struviet,zie dat dit om gruis gaat. Heb er niet heel veel verstand van,maar neem eens een kijkje op de hokavit site..
https://www.hokavit.nl/hokavit-kat

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:12

Mijn vorige kat deed het erg goed op Clinic fsc blaasgruis.

Supervixen

Berichten: 12829
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:22

Wij voeren royal canin urinairy s/o. Daar doet onze kater het al 6 jaar prima op na blaasgruis te hebben gehad.

huricane
Berichten: 789
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:52

Supervixen schreef:
Wij voeren royal canin urinairy s/o. Daar doet onze kater het al 6 jaar prima op na blaasgruis te hebben gehad.


Deze krijgt die van mij ook inderdaad.
Wij hebben nog 2 ex katers, die eten ook mee, op advies van de dierenarts, ter voorkoming van.

Boheme

Berichten: 2104
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:57

https://www.bol.com/nl/nl/p/prins-vitalcare-struvite-kattenvoer-5-kg/9200000010935390/?Referrer=ADVNLGOO002041-G-143653002652-S-1677204408382-9200000010935390&gclid=CjwKCAjwvsqZBhAlEiwAqAHElbZ_A7X2vEKM45NxoKnXTMWuV0O8F_pivTpPDf726rZh3ByWuvesHxoCknAQAvD_BwE
Halen dit bij de lokale dieren speciaal zaak.

Wij geven dit, (is geschikt voor al onze katten)nadat onze jeweetwelkater 5 dagen in het dierenziekenhuis had gelegen en geopereed was. Hij doet het er super op. Kregen vanuit de dierenarts proplan mee, maar dat blieft meneer niet. Nu dit en hij smult. Verder krijgen ze hier af en toe vers vlees voor de lekker

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:03

Supervixen schreef:
Wij voeren royal canin urinairy s/o. Daar doet onze kater het al 6 jaar prima op na blaasgruis te hebben gehad.


Die van ons krijgt deze ook. Hij doet het er goed op. Ben ooit even gestopt en gaf toen ander voer. Maar toen weer opnieuw blaasgruis. Dus blijf nu maar op dit voer.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:26

Mijn kat doet het alleen goed op Virbac HPM Urinary en dan heb je 3 verschillende. Bij ander voer komt het na een tijd steeds terug. Natvoer geef ik gewoon vanalles.

Geef ook druppels van Puur Urogeni voor de urinewegen erbij.

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:22

floorsil schreef:
Supervixen schreef:
Wij voeren royal canin urinairy s/o. Daar doet onze kater het al 6 jaar prima op na blaasgruis te hebben gehad.


Die van ons krijgt deze ook. Hij doet het er goed op. Ben ooit even gestopt en gaf toen ander voer. Maar toen weer opnieuw blaasgruis. Dus blijf nu maar op dit voer.


Hier nog een enthousiaste gebruiker van Royal Canin s/o. Heb nog 4 katten, zonder blaasgruis, maar die stelen steeds zijn voer omdat het zo onwijs lekker is dus. Haha!

Tinkels

Berichten: 3064
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:32


Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:10

Ik heb twee katten met blaasproblemen (1 met terugkerende blaasontsteking en een met blaasgruis), geen problemen meer sinds ik Sanabelle urinary (via Bitiba) gebruik. Ook de andere probleemloze katten eten het graag en volgens de dierenarts is dat prima.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 01:56

Onze rode had blaasontsteking en we moesten hem de Hill's Prescription Urinary stress geven. De andere kat at er dan ook van mee. Omdat de overgang wel vrij abrupt ging, hebben ze bijna wel gespuugd en lekker vonden ze het niet.

Na een tijd weer hun gewone voer gegeven.
Na een tijd was het weer raak en erger, dus terug naar de Hill's. Maar na een tijd een zakje vitalstyle blaas en gruis meegenomen om te zien of ze dat beter aten. Daar deden ze het beiden goed op.

De rode is overleden en de zwarte en nu ook witte kregen care voer van Vitalstyle. Laatst twijfelde ik bij de zwarte en een zak blaas en gruis gehaald, maar ook spugen en de witte at het niet en zag er ook snel minder uit.
Nu weer de care zalm en beiden happy, mooi en gezond.

Misschien kwam het spugen door het abrupt overstappen bij een blaasontsteking.

sas66
Berichten: 631
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:51

Onze kat eet ISFM Urinary van Purina Pro Plan Veterinary Diets. Daar is zowel zachtvoer als brokken van en hij vindt het lekker. Bij het eten van Hills keek hij me aan van, ehhhh wat denk je zelf? en ging het niet eten. Ik haal het bij de dierenarts, maar volgens mij kun je het ook online kopen.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:58

Nadat er bij hem blaasgruis was geconstateerd op dieetvoer van de da.
Dit was van het merk Specific.
Buiten dat het best duur voer was, werd hij er ongelooflijk dik van. We moesten hem maar de helft van de aanbevolen dosering voeren. Leuk kat met honger die zelfs na een week de boel bij elkaar bleef bleren.

Overgestapt naar de Prins Struviet. Dit is een gruisoplossend dieet welke je tijdelijk voert.
Hierna zijn we over gegaan op de Prins Vitalcare, dit is preventief tegen blaasgruis.
Hij doet het hier echt super op.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:13


Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Op zoek naar goed voer voor kat met blaasgruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:23

Mijn kater had ook op jonge leeftijd blaasgruis. Ondanks het dieet kwam het steeds terug. Ik ben toen vers voer gaan geven. Eerst Darf en later Lotgering (vleesmix). Sindsdien nooit meer gruis gehad.