Onze weg naar Otje de assistentiehond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 10:31

Oké ik vind het heel spannend om dit topic te openen merk ik, maar ik ga het toch doen!

Eerst even een kort intro:
Ik heb altijd al last gehad van moeilijk meekomen in de maatschappij en daar uit voortvloeiend depressies en angsten. 1,5 jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met autisme en ik heb waarschijnlijk door een ongeluk niet aangeboren hersenletsel (krijg volgende week de uitslag van de onderzoeken). Ook speelt er een angststoornis/PTSS.

Otje is een Windsprite (langharige whippet) van 2 jaar en ik ben al vanaf haar puppytijd aan het stoeien met instanties om de hulphonden training vergoed te krijgen. Dat is nog niet gelukt, maar ik heb de sprong in het diepe genomen en m’n ouders gevraagd om financiële hulp en een stichting gevonden die nog redelijk betaalbaar is dus we gaan het nu allemaal eindelijk officieel maken!

Otje zal het komende jaar opgeleid gaan worden tot PTSS/autisme hulphond, wat betekend dat ze dus overal mee naartoe mag, ze is dan tenslotte gecertificeerd assistentiehond.

Wat zullen haar taken worden?
- Bufferen zodat onbekende mensen niet te dichtbij kunnen komen, dit kan zowel voor/achter als naast
- Reageren op stemmingswisselingen en het signaleren daarvan -> als ik kleine tekenen van stress of spanning laat zien kan zij die signaleren en me er zo vroeg op attent maken. Eventueel kan ze me dan ook zelfstandig uit de situatie halen als ik in paniek raak, of me juist helpen “aarden”.
- Wakker maken uit nachtmerries en door tegen me aan te liggen bijvoorbeeld de rust terug krijgen (ik word uit mezelf niet wakker en sta dan helemaal uitgeput, moe en bang op ‘s ochtends)
- Structuur, ritme en troost bieden
- Vergroten van zelfstandigheid. Ik ben laat gediagnosticeerd en functioneer in principe redelijk goed, alleen ik heb wel heel veel angsten en raak regelmatig in paniek waardoor boodschappen doen soms al een enorme opgave is. Otje kan dat dan wel makkelijker maken.

Een hoop van bovenstaande dingen doet ze al uit zichzelf, ze is erg gevoelig voor emoties. Maar we gaan het nu dus allemaal officieel maken en er echt goed in trainen. We hebben nu 2 intakes gehad, op een locatie om te kijken hoe ze op en in een vreemde omgeving reageert, en eentje thuis om te kijken hoe ze dan is. We zijn daar met vlag en wimpel doorheen gekomen dus mochten we beginnen!

Gisteren heb ik m’n eerste theorieles gehad over lichaamstaal bij mensen en honden en gedrag. Was super interessant, en heb ook huiswerk meegekregen. Aankomende dinsdag heb ik theorieles 2 en de week erop beginnen we met praktijk. Ben heel erg benieuwd!

We gaan trainen bij Kynologisch Instituut Vanuit ‘t Hart, bij een trainer die ook verbonden is aan KNGF geleidehonden.
M’n eerste keuze was Bultersmekke maar die financiën heb ik helaas niet rond gekregen. Gelukkig is deze stichting en trainer ook echt fantastisch en heb ik er een supergoed gevoel bij!

Ik wil hier graag het hele trainingstraject vast gaan leggen. Volgen jullie mee? :D

Afbeelding

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:34

Super hoor! Ga je hier zeker volgen!

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:01

Ik wil niet vervelend zijn, maar die hondenschool is geloof ik niet een geaccrediteerde ADI/ ADE hondenschool, maar een "gewone" die een opleiding aanbied.

Het probleem met dit is, dat steeds meer organisaties (KLM, supermarkten, musea, pretparken enz) moeilijk gaan doen over wáár je je hond tot hulphond hebt opgeleid. Er worden steeds vaker alleen maar honden geaccepteerd die door een geaccrediteerde hondenschool zijn opgeleid.

Dit mag wettelijk niet! Omdat wettelijk niet is vastgesteld aan welke eisen een hulphond moet voldoen.

Zelf een hulphond zonder hondenschool opleiden is óók officieel een hulphond.....

Je moet het dus of voor jezelf doen, om een nog betere samenwerking te krijgen tussen jou en Otje, maar helaas ga je waarschijnlijk steeds vaker tegen toegangsverboden aanlopen met je "officiële hulphond" die niet door een geaccrediteerde hondenschool is opgeleid.

Ondanks dat een hulphond NIET geweigerd mag worden, welke opleiding die dan ook heeft gehad.

Een "officiële hulphond" bestaat dus niet in Nederland! Iedere hond die een dekje met "hulphond" draagt, is voor de wet een "officiële hulphond"

Helaas laten de geaccrediteerde hondenscholen vaak anders geloven en trappen verschillende organisaties daar dus met open ogen in!

Ze zijn EU breed bezig met nieuwe regelgeving en wetten, in de vorm van: pas na een officieel examen mag een hond de naam officiële hulphond dragen en dan maakt het niets meer uit hoe en door wie de hond opgeleid werd, examen halen = hulphond.

Dus het wordt dan véél makkelijker om zelf of met begeleiding een hulphond gecertificeerd te krijgen zonder dat het je €19.000 kost.

Maar voorlopig is deze regeling er helaas nog niet door en blijft het een touwtrek wedstrijd tussen de geaccrediteerde hondenscholen en de niet geaccrediteerde hondenschool....

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:19

Interessant om te volgen.

@mvdende , dankje voor de verduidelijking, ik zit er soms zelf naar te kijken, maar kosten zijn een ding (naast hoe train je dat eigenlijk). Erkend examen als bewijs zou alles een stuk simpeler maken inderdaad.

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:47

@mvdende dacht al dat je weer lekker ontactisch zou komen binnen denderen. +:)+ Ze zijn gelukkig al heel ver in het accreditatie proces en ze kunnen elk moment officieel geaccrediteerd zijn :) er is dus ook gewoon een erkend examen.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:29

Warboel schreef:
@mvdende dacht al dat je weer lekker ontactisch zou komen binnen denderen. +:)+ Ze zijn gelukkig al heel ver in het accreditatie proces en ze kunnen elk moment officieel geaccrediteerd zijn :) er is dus ook gewoon een erkend examen.



Bestaat dus niet!

Er zijn géén officiële examens en officiële hulphonden in Nederland. Tis allemaal een wasse neus.

En tja, sorry, ik word er gewoon pissed van als mensen / organisaties het steeds over "officiële" hulphonden hebben omdat dat gewoon niet Bestaat én zo word de taboe op zelf opgeleide honden steeds groter/ speel je steeds meer in op de geldwolven die geaccrediteerde hondenscholen zijn. Want reken maar dat er dik winst gemaakt word, zeker als je als 'eindgebruiker' je eigen aangekochte hond zelf opleid en je dus alleen maar training/ begeleiding krijgt. Dan is €19.000 voor 2 jaar, 4 uurtjes per week begeleiding gewoon dikke winst maken.

Je hoort mij niet over KNGB, of andere organisaties die "kant en klare" hulphonden aflevert, want dan kan ik die €19.000 heel prima begrijpen want dan zit z'n hond gewoon 2 jaar intern in een opleiding en steken de trainers er véél meer uren in per week.

Maar de zelf opleiden trajecten, waarbij je eigenlijk alles zelf doet, op enkele uurtjes per week / maand begeleiding na, vind ik gewoon véél te duur geprijsd....

Voor jou fijn dat je ouders willen helpen financieel, maar dus toch de waarschuwing dat de hondenschool niet geaccrediteerd is. Hopelijk is ie dat dan wél tegen de tijd dat je examen doet. Al heeft het wettelijk dus géén meerwaarde!

Dagahra

Berichten: 880
Geregistreerd: 22-08-21

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:56

@mvdellende: Open lekker je eigen topic hier over :D

@Warboel: Ik volg! Heel veel succes met het traject.

Pippa13

Berichten: 349
Geregistreerd: 01-05-13
Woonplaats: Maarsbergen

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:27

Heel erg leuk! Ik volg natuurlijk ook *\o/*

MarliesV

Berichten: 15193
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:31

Warboel wat een mooi doel, ik hoop dat je hond je hier zeker in kan helpen en ga met liefde je proces volgen!

FemkeRoosje

Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-11-09
Woonplaats: Vianen

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:40

Ik ben heel benieuwd en volg je proces graag!

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:56

Wat is Otje toch een veelzijdige hond! Ik hoop dat je er erg veel aan gaat hebben, maar dat komt vast helemaal goed <3

Warboel
Berichten: 14683
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 14:23

Joh mvdende, ik betaal bij lange na geen 19.000 euro hoor :') het is maar goed dat het juist nog gereguleerd is, anders krijg je van die praktijken zoals in Amerika waarbij je gewoon een hesje “servicedog” op je hond slapt en je overal welkom bent met je -vaak onopgevoede- hond.
Wees gewoon eens niet zo salty, maakt je een stuk leuker mens. Open anders inderdaad zelf een topic. Maargoed bedankt voor je enorm zinnige bijdrage _O-

Ik spreek genoeg mensen die hulphonden hebben, via dit instituut maar ook via andere, zowel geaccrediteerd als niet geaccrediteerd en ja ze lopen wel eens tegen weigering aan maar met een pasje is dat 9/10 keer opgelost.

Zoals je kan lezen is mijn trainer verbonden aan KNGF, dus die weet echt wel wat ‘ie doet.

Overigens is een autisme/PTSS hulphond zonder degene voor wie die is opleiden echt niet mogelijk gezien het zo persoonlijk is hoe je signalen afgeeft.

Bedankt allemaal! :) ik ben ook erg blij dat het eindelijk gelukt is.

Ze doet echt al super veel en is heel gevoelig voor emoties! Gisteren had m’n vader ineens erge kramp in z’n nek en kaak en toen ging ze gelijk heel bezorgd bij ‘m kijken. Ze signaleert al best goed!

Dusja, les 1: theorie!
Kreeg na het theoretische gedeelte dus ook een hoop plaatjes waarbij ik moest gaan vertellen wat ik zag qua lichaamshouding, op de plaatjes stonden zowel mensen als honden, soms ook beide.

Voor de volgende les heb ik dus ook nog wat plaatjes gekregen die ik moet gaan beschrijven en gaan we ook verder met filmpjes beoordelen.
Hij heeft ook gevraagd of ik filmpjes wil maken van dingen waar ik tegenaan loop met Otje zodat we die ook kunnen gaan analyseren.
Afbeelding

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:16

mvdende schreef:
Ik wil niet vervelend zijn, maar die hondenschool is geloof ik niet een geaccrediteerde ADI/ ADE hondenschool, maar een "gewone" die een opleiding aanbied.

Het probleem met dit is, dat steeds meer organisaties (KLM, supermarkten, musea, pretparken enz) moeilijk gaan doen over wáár je je hond tot hulphond hebt opgeleid. Er worden steeds vaker alleen maar honden geaccepteerd die door een geaccrediteerde hondenschool zijn opgeleid.

Dit mag wettelijk niet! Omdat wettelijk niet is vastgesteld aan welke eisen een hulphond moet voldoen.

Zelf een hulphond zonder hondenschool opleiden is óók officieel een hulphond.....

Je moet het dus of voor jezelf doen, om een nog betere samenwerking te krijgen tussen jou en Otje, maar helaas ga je waarschijnlijk steeds vaker tegen toegangsverboden aanlopen met je "officiële hulphond" die niet door een geaccrediteerde hondenschool is opgeleid.

Ondanks dat een hulphond NIET geweigerd mag worden, welke opleiding die dan ook heeft gehad.

Een "officiële hulphond" bestaat dus niet in Nederland! Iedere hond die een dekje met "hulphond" draagt, is voor de wet een "officiële hulphond"

Helaas laten de geaccrediteerde hondenscholen vaak anders geloven en trappen verschillende organisaties daar dus met open ogen in!

Ze zijn EU breed bezig met nieuwe regelgeving en wetten, in de vorm van: pas na een officieel examen mag een hond de naam officiële hulphond dragen en dan maakt het niets meer uit hoe en door wie de hond opgeleid werd, examen halen = hulphond.

Dus het wordt dan véél makkelijker om zelf of met begeleiding een hulphond gecertificeerd te krijgen zonder dat het je €19.000 kost.

Maar voorlopig is deze regeling er helaas nog niet door en blijft het een touwtrek wedstrijd tussen de geaccrediteerde hondenscholen en de niet geaccrediteerde hondenschool....


Nette, inhoudelijke bijdrage. Waar je het vervolgens wel of niet mee eens kunt zijn.

Ts, veel succes met je doelen.
Ik vind je reacties wel een beetje sour.

Zertab

Berichten: 12215
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:43

Ik volg ook, ik ben heel benieuwd! :)

Berryz

Berichten: 715
Geregistreerd: 21-04-18

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:54

Ik ga volgen! Ik ben zelf ook net gediagnosticeerd met ass en heb er ook al over gedacht om mijn hond te laten scholen tot hulphond. (En in België bestaat hier wel een degelijke wetgeving voor), maar ik zit met het punt dat mijn hond zelf een handicap heeft, dus ik weet niet of dit voor hem haalbaar is.

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:57

Ik ben echt pre hulphond. Ik heb zelf ptss en veel gezien hoeveel een hulphond kan betekenen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de bijdrage van mvdende wel heel nuttig en netjes en vriendelijk geformuleerd vind. Dat kan ik van haar lang niet altijd zeggen, maar ik vind het juist goed dat ze in dit topic even een duidelijke waarschuwing afgeeft. Je hoeft er niets mee te doen, maar neem het dan ter kennisgeving aan. Misschien hebben anderen die dit lezen hier in de toekomst wel iets aan.

Ik ben wel heel benieuwd naar je traject dus ik ga ook volgen.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:02

Heel veel succes, Warboel! Het is een intensief, maar leerrijk proces.
Wat betreft al of niet officieel zijn van een hulphond: dat is in NL inderdaad nog niet zo goed geregeld / vastgelegd maar ga je naar het buitenland, denk aan België, dan kan het zijn dat je wel moet kunnen aantonen dat de hond van een geaccrediteerde school komt. In België is nl wel vastgelegd welke scholen “officiële” assistentiehonden mogen afleveren en enkel die hebben toegang tot publieke ruimten. De reden dat dat zo geregeld is is omdat er in het verleden heel wat misbruiken waren (idd mensen die een dekje omdeden bij hun hond en zeiden dat het hun hulphond was of scholen die honden afleverden die slechter opgevoed waren dan de doorsnee huishond). Dus hoewel ik geen voorstander ben van hoe financiering in NL geregeld is, denk ik wel dat erkende scholen / scholen die aan bepaalde regels gebonden zijn een goede zaak is.

Geniet van jullie intensieve traject tot assistentiehondenteam!

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:09

Ik ben ook absoluut niet tegen een hulphond.

Heb zelfs z'n beetje alle stichtingen/ organisaties/ hondenscholen benaderd om mijn hond óók op te leiden tot hulphond aangezien ik zelf óók autisme heb.

Maar ik heb niet ff €19.000 beschikbaar, wat alle geaccrediteerde hondenscholen vragen. Echt alle geaccrediteerde hondenscholen vragen om en nabij hetzelfde bedrag.

Via een niet geaccrediteerde hondenschool betaal je zn €6000, alsnog véél geld, maar een stuk realistischer.

Alleen de meeste zitten niet in mijn omgeving en/ of namen geen nieuwe cliënten aan 4 jaar geleden.

Mijn hond is nu 4, dus komt sowieso niet meer in aanmerking, ik ben hem dus zelf aan het opleiden. Netjes gedragen enzo. Helaas had ik hier graag hulp bij gehad, want alleen opleiden is niet zo gemakkelijk

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:10

https://www.gofundme.com/f/samensterker ... e=customer


Hier het merendeels overeenkomende verhaal van een jonge vrouw en hoe zij probeert haar doel, een hulphond, te realiseren.

Zij spreekt ook van € 20.000 aan kosten voor een gecertificeerde hond met een internationaal keurnerk(??)

Druif_01

Berichten: 8837
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Onze weg naar Otje de assistentiehond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:14

Een hulphond via het kngf kost geloof ik ook iets van 25000 euro.

Leandra

Berichten: 1593
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:51

Wat gaaf Warboel! Otje is daar volgens mij ook zo geschikt voor.

Als wij later een hond hebben wil ik de opleiding instructeur hulphond doen. Dit doe je samen met je eigen hond.
Zelf heb ik ptss en een persoonlijkheidsstoornis.

Als het goed is krijgen wij een Ierse wolfshond die ik dan wil gaan opleiden tot hulphond.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:57

Even los van het topic maar je kan voor hulphonden ook doppen van flessen enzovoort inzamelen en naar een punt brengen om op die manier geld in te zamelen voor een hulphond.

mvdende

Berichten: 5691
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:13

Zebrastreep schreef:
Even los van het topic maar je kan voor hulphonden ook doppen van flessen enzovoort inzamelen en naar een punt brengen om op die manier geld in te zamelen voor een hulphond.


Ja, maar niet voor een eigen hulphond.

Dat geld gaat naar stichtingen die hulphonden opleiden voor blinden en ADL, niet voor psychische hulphonden zoals autisme.

Een ADL (algemene dagelijkse levensbehoeften) hulphond wordt "gewoon" vergoed door of de zorgverzekering of de WMO. Maar psychische hulphonden zoals voor autisme, ptss enz worden zelden tot nooit vergoed. Daarom is er een enorme vraag naar goedkope opleidingen/ worden er zoveel crowdfundings gehouden.

Ik ben zwaar tegen crowdfunding, dus dan blijft er erg weinig mogelijkheid over als je zelf niet ff €19.000 hebt liggen.

Het wordt tijd dat psychische hulphonden óók vergoed gaan worden door de zorgverzekering. Tis namelijk óók gewoon een handicap/ aandoening... nèt zogoed als het missen van een ledemaat/ blind zijn/ enz.

Maar omdat psychische hulphonden niet bewezen kunnen worden, worden ze niet vergoed.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:13

ja ik ga volgen, ik heb iemand in mijn omgeving die heel graag een hulp hond wil maar het hele financiële plaatje valt ontzettend tegen inderdaad.

ben heel benieuwd naar jouw vorderingen :j

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 17:16

Oh joh ik dacht dat voor beide vergoed werd. Ik had juist meer het idee dat hulphonden werden ingezet bij mensen met psychische aandoeningen , maar dat is net andersom dus.