Shih Tzu baasjes verzamelen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 08:46

Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar ervaringen met de Shih Tzu. Vorig jaar hadden wij nog 4 honden. Door overlijdens inmiddels nog maar 1. Nu is onze hond 7 jaar dus hopelijk gaat hij nog jaren mee, maar helaas ook de ervaring dat het binnen een week over kan zijn op 3 en 5 jarige leeftijd. De hond die we nu nog hebben blaft echt als een bezetene als we andere honden zien, dit is ook op geen enkele manier te stoppen, vandaar onze keuze om het bij deze hond te houden tot hij overlijdt. Verder is het voor mij handig als de hond niet verhaard. Ik heb namelijk zwarte werkkleding en de hond mag op de bank :+ ook vind ik het fijn als de hond zijdezacht haar heeft. Met deze 2 punten kwam ik uit op de Shih Tzu. Nu ben ik dus alvast opzoek naar ervaringen. Ik wil tzt een hondje met een stamboom en eventueel ook shows gaan lopen , maar ben hier helemaal nieuw in. Dus alle info is welkom, van erfelijke factoren tot goede fokkers tot vacht verzorging tot opvoeding. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!


idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 09:55

Mizora schreef:
De Shih tzu valt onder de kortsnuiten, met bijbehorende ademhalingsproblemen (boas) en oogproblemen. Daarnaast is het een oosters ras, met bijbehorende oosters karakter. Dat wijkt sterk af van westerse rassen en moet je maar net liggen.

Havanezers voldoen ook aan je eisen, maar hebben een westers karakter en een gezondere bouw.


Kun je me uitleggen wat je bedoeld met Oosters karakter en Westers karakter? Wat zijn de verschillen daarin?


idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 09:58

moyra schreef:
Hier 3 shih tzu's (erfenis van dit jaar overleden moeder) maar hier toch echt geen ademhalings problemen hoor :n
Ze hebben inmiddels de leeftijden 9, 12 en 14 jaar.
2 van de 3 blaffen regelmatig maar niet met uitlaten, dit deden ze bij mijn moeder wel extreem, de jongste is sowieso de blaf niet mee geleverd :+
Toch is het zeker niet zo dat een shih tzu niet verhaard.
Qua karakter vind ik het leuke hondjes :j
De choco heeft wel een bijzonder karakter maar dat hebben alle choco's die ik ken.


Verharen die van jou wel? Af en toe een haar vind ik niet zo erg, maar bij de hond die we nu hebben zit de hele bank eronder als hij in z'n rui periode is en dan kan ik met m'n zwarte kleding dus niet op de bank zitten omdat ik dan onder de haren zit.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 10:29

Dieselpaard schreef:
Mijn moeder heeft al bijna 8 jaar een shih tzu. Een lief en aanhankelijk beessie, komt graag bij je liggen. Hield onwijs van spelen. Is helaas ooit eens in een waas van gek doen van het balkon gesprongen. Hierdoor heeft t beestje dus rugproblemen.
Slaat wel altijd aan bij de deurbel. En likt…likt altijd aan iedereen. Echt…daar word ik helemaal gek van. Tis ook niet af te leren, dat is nog erger.
Verder wel een heel leuk beestje, geen ademhalingsproblemen ook. Verharen valt inderdaad mee. Maar als t tegen zit heb je wel een varken dat van modderpoelen houdt ;)


Aanslaan bij deurbel is geen probleem. Het is een hond en die is gemaakt om te waken. Modderpoel is ook geen probleem.
De belangrijkste punten voor mij zijn echt;
Overal mee naar toe kunnen nemen. Met andere honden kunnen (of ze kunnen negeren) minimaal verharen, alleen kunnen zijn en een heerlijke zachte vacht.


Ineke2 schreef:
Waarom kies je dan niet voor een ( toy ) poedel? Die verharen sowieso niet ( moeten wel getrimd worden, dat hoeft uiteraard niet in het typische poedelkapsel. Dat had onze poedel ook niet )
Ze hebben ook een heel aaibare vacht.

Ze zijn heel slim en goed op te voeden is mijn ervaring.


Daar heb ik over nagedacht idd, maar Shih tzu trekt mij meer kwa uiterlijk. Vroeger zelf (of nou ja, mijn moeder toen ik nog thuis woonde) een middenslag poedel gehad.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-21 12:24

Super leuk al die verschillende ervaringen en meningen. Andere rassen ben ik niet naar opzoek dus hoeven voor mij ook niet ter overweging aangeboden worden.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-21 08:56

Ik ben nu bezig met het doorlezen van de rasstandaard enzo , nu zie ik dat ze in 2020 hebben besloten dat de snuit wat langer moet zijn, dus dat is goed. Mochten er hier fokkers zijn die ook meelopen met shows dan kom ik graag in contact via pb.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-21 09:37

Elin_ schreef:
idylle schreef:
Ik ben nu bezig met het doorlezen van de rasstandaard enzo , nu zie ik dat ze in 2020 hebben besloten dat de snuit wat langer moet zijn, dus dat is goed. Mochten er hier fokkers zijn die ook meelopen met shows dan kom ik graag in contact via pb.

Ik was nog erg benieuwd hoelang de hond alleen moet zijn ?


Is jou vraag noodzakelijk om mij aansluitend meer informatie over het ras te kunnen geven, of om te kunnen zeggen dat ik (na gelang hij alleen zou zijn) wel of niet aan een hond moet beginnen? Het maakt in principe ook niet uit. Ik wil gewoon dat hij een paar uurtjes alleen kan zijn, of dit nu wel of niet noodzakelijk is.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Shih Tzu baasjes verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-21 09:48

Maar geen 1 hond is gemaakt om lang alleen te zijn, mag aannemen dat inmiddels iedereen dit wel weet. Maar we dwalen af.
Mochten er fokkers zijn of mensen die showen met hun Shih tzu kom ik graag in contact.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-21 14:42

Boras schreef:


Kijk, daar heb ik wat aan, dank je wel!

Dit is waarom ik (wellicht jaren van te voren) info in wil slaan. Met deze berichten kan ik kijken wat er aan het ras scheelt en waar ik dus op niet letten bij de aanschaf over een aantal jaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lucifertje en 48 bezoekers