Oude kat met vette vacht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 15:33

Hoi,
Ik heb een hele lieve kat van 19 jaar. Ze kan eigenlijk bijna alles nog. Ze komt alleen niet meer zo veel buiten als vroeger en ze heeft absoluut geen respect meet voor persoonlijke ruimte. Ze komt constant in je persoonlijke ruimte en tikt je aan, zodat je haar gaat aaien. En daar zit een beetje het probleem. Omdat ze oud is, wast ze zich minder goed blijkbaar. Ze doet het nog wel, maar ze heeft over haar hele lichaam een vettig laagje zitten. Daardoor ruikt ze ook muffig.
Haar pootjes en achterste worden wel regelmatig met een babydoekje afgenomen en dat scheelt gelukkig al veel in nare geurtjes.
Maar nu vroeg ik mij af wat we nog kunnen doen aan haar vettige huid.
Wassen ga ik zeker niet doen. Dat gaat zo veel stress geven, dat wil ik haar niet aandoen.
Zijn er dingen die ik kan doen?


Hier wat foto's van de lieve theemuts
Afbeelding

Afbeelding

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:02

Pijnstillers geven. De kans is heel erg groot dat ze ergens in haar rug artrose heeft (komt bijna bij alle katten vanaf 10 jr voor) en ze zich daarom niet meer goed wast. Buiten dat dat natuurlijk pijn veroorzaakt krijg je ook een onverzorgde vacht.
Bijv. rimadyl of carprodyl kan verder geen kwaad, verpulveren in een beetje blikvoer of worst en ze is nog blij met je ook. :+
Wat een lekker bekkie trouwens!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:07

Elke kat van een jaar of dertien en ouder krijgt artrose dus pijn kan zeer goed de reden zijn en is ook het gemakkelijkst uit te sluiten, overleg met je da welk middel je kunt geven.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:11

Wat ik bij mijn oude kater deed was hem aaien met een vochtig washandje. Hij vond het heerlijk en ik 'waste' hem daar wat mee.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:14

Agossie schreef:
Wat ik bij mijn oude kater deed was hem aaien met een vochtig washandje. Hij vond het heerlijk en ik 'waste' hem daar wat mee.


Dit deed ik ook inderdaad. Of met een vochtig zeemvel, dat ging nog beter.

Maar 19 jaar ?? Serieus ? Wat ziet ze er nog supergoed uit voor die leeftijd ! <3

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:20

Onze (16 jarige) kat kreeg een vettige vacht door suikerziekte. Het is inderdaad altijd goed om uit te sluiten wat de rede is van de vettige vacht om op de juiste manier wat ondersteuning te kunnen bieden!

Wat een bijzondere leeftijd, dat laat al zien dat jullie haar op en top verzorgen :j

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:25

Onze 20 jarige heeft dit inderdaad ook.. Tel daarbij d'r schildklierprobleem ook nog bij, dat maakt d'r vacht een coupe puinhoop.. Die van dat vochtige washandje ga ik eens onthouden.. :j

Onze oude sok <3
Afbeelding

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 16:49

Pandora2 schreef:
Agossie schreef:
Wat ik bij mijn oude kater deed was hem aaien met een vochtig washandje. Hij vond het heerlijk en ik 'waste' hem daar wat mee.


Dit deed ik ook inderdaad. Of met een vochtig zeemvel, dat ging nog beter.

Maar 19 jaar ?? Serieus ? Wat ziet ze er nog supergoed uit voor die leeftijd ! <3


Ja, echt al ruim 19 ook. Ze is van april 2001 :D
Artrose kan ik me goed voorstellen, haar pootjes zijn een beetje doorgezakt :(:)
Maar had naar ons idee nog geen problemen opgeleverd, omdat ze overal waar ze op wil springen, nog op kan springen.
Ik ga het met de dierenarts overleggen!

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:57

Afbeelding

Ons oudje van 18 jaar (Inmiddels overleden helaas) Kreeg altijd veel klitten op zijn rug.
Kammen liet ze niet toe dus hoe lelijk het ook was knipte we de klitten eruit. En toch af en toe proberen te kammen. Kleine klitten vond ze niet erg. Maar er waren er ook bij die verviltte helemaal.......
Ze wordt nog steeds erg gemist onze altijd terugpratende oud meisje .........

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 16:59

Hier ook een rode poes van 21 jaar oud. Ook zij krijgt pijnstillers voor artrose in de rug. Haar vacht is daar inderdaad van vooruit gegaan want ze kan overal wat makkelijker bij. :)

Het enige verschil wat je bij haar zag was dat ze wat langer nadacht over ergens opspringen oid, dus de DA kwam er hier zelf mee tijdens een check up, katten laten natuurlijk meestal niet zo snel iets zien totdat het echt heel vervelend voor ze word..

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:26

Onze schildpadpoes kwam als jong zwerfkatje aanlopen. Ze heeft altijd een heel dichte vacht gehad. Vanaf haar 17e begon ze zich steeds slechter te wassen en werd haar vacht ook steeds klitteriger. Kammen en borstelen vond ze vervelend. Alleen losse haren met de hand eruit plukken vond ze wel okay, voor eventjes. We brachten haar eenmaal per jaar naar de dierenarts waar alle klitten etc onder narcose werden verwijderd. Ze had echt last van die klitten, maar wilde dus ook niet echt dat je haar kamde, of plukte. Het laatste jaar hebben we dat niet meer gedaan. Ze is ruim 20 geworden.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:32

Oh, onze poes heeft ook een hele vettige vacht, en ik dacht dat het door haar ietwat bolle buik kwam, ze is namelijk ietsjes te dik. Maar ze staat al op dieetvoer en krijgt verder heel weinig dus wil haar niet nog meer beperken. Ook met springen is ze soms wat twijfelachtig. Ze is alleen nog maar 9 of 10 jaar oud, zal ze dan al artrose kunnen hebben?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 18:28

Pijnstilling kan een goede optie zijn.

Verder: rijstzetmeel of maizena nemen. Vachtje inpoederen. En dan goed uitkammen :)

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 22:47

SimoneeM schreef:
Pijnstilling kan een goede optie zijn.

Verder: rijstzetmeel of maizena nemen. Vachtje inpoederen. En dan goed uitkammen :)

Werkt dat dan als een soort van droogshampoo?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:49

ierusju schreef:
SimoneeM schreef:
Pijnstilling kan een goede optie zijn.

Verder: rijstzetmeel of maizena nemen. Vachtje inpoederen. En dan goed uitkammen :)

Werkt dat dan als een soort van droogshampoo?


Klopt! Het neemt het vet op, en dan kun je uitkammen. En niet schadelijk als ze er wat van binnenkrijgen :)

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 22:52

Onze poes had het toen ook... uiteindelijk een glucosamine suplementje door haar voer en lichtte pijnstillers en ze is tot 23 vrolijk door gegaan met een mooie schone vacht.

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Oude kat met vette vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 15:49

De kat van ons lijkt ook meer last te krijgen van artrose (minimaal 17 jaar).
Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen met Glucosamine of pijnstillers.
Lees graag mee voor tips.