Cavia overleden, wat doen met de ander (ook al ouder)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Cavia overleden, wat doen met de ander (ook al ouder)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 16:14

Gisteren is onze cavia overleden, een van de twee.
7 Jaar, dus best een respectabele leeftijd voor een caafje.
Maar wat nu met de ander? Die is net zo oud. Wij houden ze altijd met meer, minimaal 2, soms meer.
Maar deze is nu alleen.
Ik vraag me af of we echt bij het overblijvende caafje een ander moeten gaan zetten gezien haar leeftijd. Maar elders onderbrengen lijkt me ook geen optie, veel teveel stress.
Kunnen we het haar comfortabel bij ons maken op haar oude dag zonder een ander maatje in haar leven?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:16

Overbrengen zou ik ook sneu vinden, maar alleen zitten ook. Sommige dieren pakken het best goed op om alleen te zijn, voor anderen levert het weer stress op. Ik zou even aankijken hoe het gaat. En als het toch slechter gaat zou ik de keuze maken om de overgebleven cavia ook te laten gaan :(:)

Edit: ik heb ook 2 ratjes gehad waarvan de ene ingeslapen werd wegens een tumor. Omdat ze altijd samen gezeten hebben en wij geen nieuwe rat wilden hebben wij toen de keuze gemaakt om de gezonde rat samen met de zieke te laten gaan. Het was goed zo. Verplaatsen zou alleen maar meer stress opleveren..

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:20

Pepperrr schreef:
Overbrengen zou ik ook sneu vinden, maar alleen zitten ook. Sommige dieren pakken het best goed op om alleen te zijn, voor anderen levert het weer stress op. Ik zou even aankijken hoe het gaat. En als het toch slechter gaat zou ik de keuze maken om de overgebleven cavia ook te laten gaan :(:)
Sorry, maar dit is echt een heel erg verkeerd advies. Het zijn groepsdieren, die dus soortenoten nodig hebben om zich prettig te voelen. Ik zou contact opnemen met een plaatselijke opvang en kijken of zij iets hebben wat een goede match zou zijn. Of evt. de cavia daar plaatsen tot ze iets hebben gevonden (en dan terug in huis halen met een nieuw maatje). Inslapen is helemaal van de zotte, heel erg fout advies!

Sterkte TS.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Cavia overleden, wat doen met de ander (ook al ouder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:24

Echt veel verstand van cavia's heb ik niet. Maar ken meerdere die het alleen toch prima doen uiteindelijk. Hoe dan ook denk ik dat alle opties momenteel niet stress vrij zal gaan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:25

Bel even een opvang TS, misschien hebben ze een caafje in dezelfde leeftijdscategorie. Vaak koppelen ze ook.
Cavias zijn enorme groepsdiertjes, dus alleen laten zitten is sneu en niet eerlijk naar het dier toe.
Tja het advies om in te laten slapen, omdat het nu wat moeite kost, vind ik echt belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:26

Pepperrr schreef:
Echt veel verstand van cavia's heb ik niet. Maar ken meerdere die het alleen toch prima doen uiteindelijk. Hoe dan ook denk ik dat alle opties momenteel niet stress vrij zal gaan zijn.


Je hebt idd geen verstand van cavias aan je antwoord te lezen, misschien dan gewoon niet reageren?

Duran123
Berichten: 1065
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-20 16:26

Wij willen vooral dat deze cavia het zo fijn mogelijk heeft op naar oude dag. Ik vraag me echt serieus af of we hier nog een ander bij moeten gaan zetten. Ik weet (hebben al >12 jaar cavia’s) dat dat best stressvol kan zijn.
Maar alles voor de beestjes, dus als dat echt nodig is doen we dat.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:27

Pepperrr schreef:
Echt veel verstand van cavia's heb ik niet. Maar ken meerdere die het alleen toch prima doen uiteindelijk. Hoe dan ook denk ik dat alle opties momenteel niet stress vrij zal gaan zijn.
Misschien dat je dan beter geen advies kunt geven, want dit is echt een heel verkeerd advies, om meerdere fronten.

N4N4
Berichten: 1107
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:28

Eens met Ailill.
Inslapen adviseren is wel de makkelijkste oplossing die er te geven is >;) ..
Zoals bovenstaande heer zegt ( even gespiekt in profiel haha ) er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden ..
Sterkte met het verlies van je cavia en succes met het zoeken naar de juiste oplossing .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:29

Duran123 schreef:
Wij willen vooral dat deze cavia het zo fijn mogelijk heeft op naar oude dag. Ik vraag me echt serieus af of we hier nog een ander bij moeten gaan zetten. Ik weet (hebben al >12 jaar cavia’s) dat dat best stressvol kan zijn.
Maar alles voor de beestjes, dus als dat echt nodig is doen we dat.


Ik zou even wat opvangcentra bellen met je verhaal, misschien een iets jongere cavia er bij en misschien kan je de overgebleven cavia weer terug brengen naar de opvang, dat je een diertje 'leent' zeg maar.

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:31

Neem eens contact op met een caviaopvang. Wellicht hebben die nog een oude cavia zitten om mee te koppelen.
Een nieuwe cavia geeft misschien korte stress, de rest van zijn tijd alleen is langdurige stress.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:33

ik heb toendertijd mijn overgebleven oudere cavia naar de opvang gebracht, ik wou ook geen caviaś meer en wou deze ook neit alleen laten zitten. Helaas is die daar na een week of twee alsnog ook overleden.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:37

Alleen blijven heeft nadelen, ook al is de omgeving vertrouwd. Maar nieuwe dieren introduceren ook en beide kan ervoor zorgen dat ze binnen korte tijd ook overlijdt (stress zelf of bij nieuwe omdat die iets meeneemt waar ze niet tegen kan).

Vraag 1 is eigenlijk of je wel nieuwe cavia's wil of dat dit de laatste is (voorlopig of altijd). Vanaf dat uitgangspunt kan je verder kijken of het toch nieuwe, herplaatsing, afwachten tot of inslapen wordt.

Voor mij is het ook kwestie van kijken naar dat specifieke dier, want groepsdier of niet je doet ze niet allemaal plezier met een soortgenoot. Niet alle dieren vinden elkaar leuk en bij onverwant (nestgenoten of moeder/dochter/oid) is ook bij sociale soorten samen willen blijven niet echt normaal. Veel zo niet alle sociale soorten vormen groepen vanuit familiestructuren langs de moederlijnen of vrijgezellengroepjes van mannelijke dieren (deels broertjes uit zelfde nest), dat wij onverwante dieren bij elkaar zetten, want sociale diersoort heeft vriendjes nodig is daarmee maar deels waar.
Je zit dan met zowel karakters als geen sociale hierarchie bekend als mogelijk spreken van verschillende dialecten (leren ze van de moeder) met alle mogelijke misverstanden van dien. Zeker oudere dieren waarbij flexibiliteit en kunnen leren moeilijker wordt kan dat een hoger stress niveau geven dan alleen rondrommelen op het bekenden stekje met menselijke interactie die misschien soms vreemd is, maar wel bekend.
Laatst bijgewerkt door tamary op 01-11-20 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:38

Zeggen dat inslapen de makkelijkste optie is vind ik wel erg kort door de bocht. Inslapen is in mijn ogen juist een van de moeilijkste opties |(
Ook ik heb mijn laatste rat samen met mijn 1na laatste laten inslapen. Na heel wat tranen en alle opties overwogen te hebben had ik juist gekozen voor het welzijn van mijn rat.... en ja dat was mee laten gaan.

Ik zelf ga geen oude dieren een ander huis geven voor slechts nog maar een klein aantal weken/maanden. Alleen laten zitten is in mijn ogen voor groepsdieren geen optie. Als deze cavia nog fit genoeg is zou ik opzoek gaan naar een nieuw huisje of opvang om daar de rest van zijn leven nog te verblijven. Alleen laten zitten zou ik absoluut niet overwegen.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Cavia overleden, wat doen met de ander (ook al ouder)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:40

Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:42

MarjanB schreef:
Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.

Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:44

En eventueel naar iemand met meerdere cavia's? Of zou dat te stressvol zijn?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:46

vevina schreef:
MarjanB schreef:
Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.

Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.


Valt vaak wel mee, dieren zijn geen mensen hé. sommige opvangen hebben ook een ouderensoos waar oude cavia’s bij elkaar kunnen.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:48

MarjanB schreef:
vevina schreef:
Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.


Valt vaak wel mee, dieren zijn geen mensen hé. sommige opvangen hebben ook een ouderensoos waar oude cavia’s bij elkaar kunnen.
Dieren zijn geen mensen? Weet je dat zeker :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 16:49

vevina schreef:
Zeggen dat inslapen de makkelijkste optie is vind ik wel erg kort door de bocht. Inslapen is in mijn ogen juist een van de moeilijkste opties |(
Ook ik heb mijn laatste rat samen met mijn 1na laatste laten inslapen. Na heel wat tranen en alle opties overwogen te hebben had ik juist gekozen voor het welzijn van mijn rat.... en ja dat was mee laten gaan.

Ik zelf ga geen oude dieren een ander huis geven voor slechts nog maar een klein aantal weken/maanden. Alleen laten zitten is in mijn ogen voor groepsdieren geen optie. Als deze cavia nog fit genoeg is zou ik opzoek gaan naar een nieuw huisje of opvang om daar de rest van zijn leven nog te verblijven. Alleen laten zitten zou ik absoluut niet overwegen.


Ik ben het er ook mee eens dat een gezond dier inslapen niet altijd de slechtste weg is. Wij hebben het enkele jaren terug ook gehad. 2 oudere paarden. Dikke vriendinnen in de soort van 2 handen op 1 buik en soulmates. Uiteindelijk de alleroudste moeten inslapen vanwege zware artrose. Het ander paard is per direct gestopt met eten. Ze had nog andere paarden in haar kudde die ze al veel langer kende maar dat was niet voldoende. Na een maand proberen, aanslepen wat er aan te slepen viel en toch maar voeding er in proberen te krijgen was het op. Ze is toen ook zachtjes gegaan. Het was voor haar een slag te veel en ze kwam het verlies niet te boven.

Ik kan mij zo maar voorstellen dat dat bij andere, oudere dieren niet anders is. Ik vind juist inslapen niet als optie zien een kort door de bocht reactie. Had ik toen geweten wat ik nu weet waren ze samen gegaan, ook al was de ene best nog goed.

Sweetgirl1
Berichten: 4545
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:03

Er is hier op Bokt een persoon die heeft ook meerdere cavia's misschien haar even vragen?

Melody7 is dat

Dagmar80

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-11-12
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:12

In laten slapen terwijl het dier alleen oud is? Echt, ik kan er niet bij... Ik zou dat advies dan ook zeker niet opvolgen.

Ik heb zelf bij mijn oude konijn van 8,5 jaar, ook een groepsdier, een jongere voedster gezet en hij is nu weer helemaal gelukkig en gezond. Na het overlijden van zijn zus nog niet direct wat aan hem gemerkt, at gewoon goed etc. Maar toen mijn andere rammetje (waar hij vanzelfsprekend niet mee samengezet kon worden) overleed toen was hij mijn enige konijn nog, had hij ook geen konijn meer naast zich in de ren e.d. en ging hij slecht eten, was echt depressief. Nog tanden laten checken etc. bij de dierenarts. Toen besloten dat gezien zijn leeftijd nog meer onderzoek laten doen niet erg realistisch was, maar wel overlegd dat ik vermoedde dat hij eenzaam was. De week erna Pluis opgehaald en hij ging met de dag beter eten. Koppelen ging ook goed, langzaamaan gedaan, maar beide zijn nu erg blij met elkaar :)

Je kan ook bij een opvang kiezen voor een wat oudere cavia, mocht je niet een jonger dier willen die dan ook weer later een nieuw maatje nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:14

vevina schreef:
MarjanB schreef:
Heb wel eens gehoord dat sommige opvangen een cavia in bruikleen geven zodat die terug kan als de oudere komt te overlijden. Zou dat eerst proberen.

Sneu voor die opvang cavia. Die kan elke keer weer wennen aan een nieuw huis en maatje, als zijn maatje dood gaat kan hij weer vertrekken naar een nieuw huis en een nieuw maatje.

Nieuw maatje moet dan sowieso, zo sneu is dat niet, als het maar een goed huisje krijgt.

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-20 17:21

Sweetgirl1 schreef:
Er is hier op Bokt een persoon die heeft ook meerdere cavia's misschien haar even vragen?

Melody7 is dat



Toevallig was ik dit topic net aan het lezen :P

Ik heb zelf helaas geen plek om meer cavia's op te vangen, maar ik doe wel vrijwilligerswerk in een opvang. We hebben daar een paar groepen met oudere bewoners van mensen met hetzelfde probleem. Die cavia's blijven in de opvang wonen en gaan niet meer naar een nieuwe plek.

Als je haar graag wilt houden zou ik inderdaad vragen naar een leencavia, dat wordt niet veel gedaan maar sommige opvangen maken op deze leeftijd wel een uitzondering. Persoonlijk denk ik dat verhuizen voor een fitte cavia niet heel belastend is, maar voor een oudje kan een verhuizing wel net te stressvol. Ik zou dus liever een nieuw (leen) maatje zoeken.