Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 22:14

Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie wat tips hebben om ons en onze 5 jarige kat te helpen. Komt een lang verhaal aan!

We hebben voorheen in ruim huis gewoond in een doodlopende straat van een woonwijk en toen was onze kat altijd graag ‘s nachts buiten in onze tuin en de wijk. Om een uur of 10 ‘s avonds ging hij ook echt bij de deur zitten met grote zwarte jaag ogen om naar buiten te mogen (huurhuis = geen kattenluik), en dan kwam hij ‘s ochtends weer thuis voor ontbijt (als lokkertje voerden we hem altijd half zakje natvoer), overdag sliep hij dan bijna de hele dag op de bank.

Maar afgelopen augustus hebben we onverwachts moeten verhuizen en zijn we kleiner komen wonen, en aan een doorgaande weg. Een hoekhuis van een rijtje is het. We hebben hier ook een achtertuin en hij springt af en toe op de schutting en gaat op die manier dan naar onze oprit naast het huis om onder onze geparkeerde auto’s te zitten en soms wandelt hij door de voortuin van ons en de buurman.

Maar er is wat meer herrie van auto’s en mensen die aan de voorkant van ons huis langskomen en er is een buurkat die niet blij is met onze kat. Dit is nieuw voor hem.

Sinds we hier wonen is onze kat niet zo graag meer buiten. We hebben hem rustig laten wennen door samen naar buiten te gaan of hem naar binnen te laten als hij ging miauwen ed, en op een gegeven moment leek het erop dat hij ‘s nachts ook buiten wilde blijven, maar toen heeft hij dus uuuuren met de buurkat zitten zingen en krijzen, tot 2 uur ‘s nachts! En om 6 uur ‘s ochtends miauwt hij ook de hele buurt bij elkaar om weer naar binnen te willen. We hebben een paar dagen volgehouden maar het stopte niet.
Dus om de buurtbewoners te vriend te houden blijft onze kat nu ‘s nachts binnen.

Helaas is dit op zolder, want als hij mag rondlopen door het huis ‘s nachts gaat hij voor onze slaapkamer deuren zitten miauwen en dat is niet handig ivm onze jonge dochter. Beneden hebben we ook niet de ruimte voor zijn wc en voer (gewoon te klein) dus dat staat op zolder, en we hebben helaas geen gang deur oid, dus hij zit dus echt van 11 uur ‘s avonds tot 7 uur ‘s ochtends op zolder :(

We hebben liever dat hij ‘s nachts lekker buiten op ontdekking gaat zoals hij de afgelopen jaren altijd deed natuurlijk, maar we weten niet hoe we het nu moeten aanpakken.

We hebben hem een poos laten aangeven wat hij wilde in de hoop wat zelfvertrouwen te kweken, en dat betekende dat hij soms wel 5 keer in een uur naar buiten wilde, naar binnen, weer naar buiten en weer baar binnen en ga maar door. We bleven opstaan om de deur voor hem open en dicht te doen! Zelfs bij hele zielige miauwtjes dat je schrikt en hem gelijk binnen haalt, en dat hij dan 2 seconden later weer bij de deur gaat zitten om eruit te willen :7 die chaos hebben we nu dus gestopt en routine aangebracht: snachts en overdag binnen, savonds buiten.

Momenteel gaat hij dus naar buiten als het donker wordt, zetten we verse brokjes en drinken neer onder de tuintafel en negeren we zijn miauw eigenlijk gewoon. Soms zetten we de tuindeur open zodat hij niet over de schutting hoeft te springen en dan ook niet opgesloten in de tuin zit. Regelmatig horen we hem en de buurkat zingen. Maar ZEER regelmatig is onze kat eindeloos aan het mauwen om naar binnen te willen. En binnen is hij dan radeloos, wandelt wat rond, miauwt, gaat in de vensterbank zitten, en wilt weer naar buiten :Y)

We kennen hem als een halve buitenkat. En dat hij nu amper buiten is en ook ‘verplicht’ op zolder zit de hele nacht vinden we gewoon niet fijn, en hij is ook anders geworden natuurlijk. Veel klagelijker, wat schrikkerig, maar wel nog super lief en rustig. Hij zit geregeld op de vensterbank te kijken (van de week vocht hij met de buurkat die buiten zat, hij sprong zo tegen het raam op!).

En ander dingetje is ook dat hij dus dikker aan het worden is. Hij had vroeger veel meer beweging natuurlijk. Hij eet nu geen natvoer meer trouwens, want ja, hij wil zo graag thuiskomen dat dat lokkertje niet nodig is. Qua brokje eet hij iets minder maar wel nog hetzelfde merk (James Wellbeloved grain free Turkey).

Basically zouden we hem graag zelfverzekerder zien buiten en lekker ‘s nachts weer kunnen laten struinen zonder gemiep :Y) Of de buurkat dat toe laat is wat anders natuurlijk...

Dus mijn vraag: Wat voor ideeën of andere viewpoints hebben jullie? Wat zien we niet of wat kunnen we doen? Dat vele binnen zitten, dikker worden, het vele miauwen (!!!!) en het naar buiten, naar binnen en weer naar buiten willen etc de hele tijd, het is allemaal een beetje onrustig aan het worden!

Alvast bedankt!


Afbeelding

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:19

Misschien heb ik er overheen gelezen maar kun je niet nog eens een kattenluik installeren?

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:23

Ik las ook nergens kattenluik inderdaad. Eerste wat ik zou proberen! En ook in een huurhuis is dat te doen. In het ergste geval moet je er tijdelijk even een andere deur inzetten, zodat je de originele deur heel houdt.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:30

Of desnoods om te testen een raam open zetten zodat hij zelf kan bepalen wat hij doet.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 22:39

Ja wij zitten ook aan een kattenluik te denken. Het zou kunnen in de deur van onze keuken naar de tuin, alhoewel het maar 50cm hout is en de rest is glas

Afbeelding

Of zou een kattenluik ook in een voordeur kunnen? Die vervangen is wel wat duurder denk ik? Enigste nadeel is wel dat hij nog steeds voor onze slaapkamer kan gaan zitten, als hij ‘s nachts ineens binnen komt door een luik...

Ik zit ook te denken aan een luik in de zijdeur van de garage, zodat hij de garage in kan om te schuilen, maar dan is er nog steeds kans dat hij bij het huis gaat zitten miauwen natuurlijk...

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:44

Die van ons gaan ook voor de slaapkamerdeur zitten. Maar dan krijgen ze gewoon een glas water over de kop hoor. Werkt goed hier. :Y)

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:45

Kan je in dat houten paneel naast de deur geen kattenluikje maken? Is ook behoorlijk makkelijk weer te vervangen als het luikje er weer uit gaat.

Wel lastig, je wilt ook niet dat hij overlast gaat veroorzaken in de buurt met zijn gemiauw.

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:47

En in het paneeltje naast de deur?

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 23:02

Dat is best dun hout, zou dat kunnen :wow: ? Dat we dat zelf niet hadden gezien!

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:05

Ja dat is juist ideaal. Kijk dan alleen wel even goed of het luikje geschikt is voor een dunnere plaat, sommige passen alleen in een wat dikkere deur.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-20 23:11

Zal ik doen.
Andere vraag. Zijn kattenbak/wc heeft geen luik, daar durfde hij nooit doorheen dus hebben we die eruit gehaald. Nu heeft hij een nieuwe kattenbak die niet eens een luik als optie heeft. Hoe kunnen we hem leren door een kattenluik te gaan en dat niet spannend te vinden? Anders schieten we er niks mee op natuurlijk haha. Gewoon 1 iemand binnen en de ander buiten en hem erdoor heen begeleiden, misschien met wat snoepjes erbij?

Vjestagirl

Berichten: 26645
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:14

Dat laatste idd. Dat heb ik hier met de heren gedaan. Een andere optie is om het eerst een poosje met tape open te zetten, zodat hij leert dat hij er doorheen past en wat er dan gebeurd, en om het later dicht te doen.

girlyggirl

Berichten: 3094
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:20

Ik snap niet dat mensen hun kat snachts buiten laten, schemer en do ker is wanneer de meeste worden aangereden want dan worden ze verblind. Zou het ritme toch proberen om te draaien en gewoon overdag naar buiten en accepteren dat hij jullie in het begin wakker houd ipv de buren.. zullen ze vast waarderen.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 23:30

Kat inderdaad gewoon binnen houden?

En je tuin katproof maken zodat jullie kat er niet uit én de buurtkat er niet in kan komen.

Je wil niet weten wat voor klote herrie het is als 2 katten gaan lopen krijsen midden in de nacht! BAH! Daar kan de hele straat van meegenieten -:(-


De buurtkat woont er als eerste en verdedigd zijn territorium, die gaat jou kat waarschijnlijk niet accepteren.

Dus beter voorkomen dan genezen dat die 2 nog bij elkaar kunnen komen En het straks echt vechten is met alle gevolgen van dien..

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:00

Volgens mij ben je tussen de regels door toch wel op zoek naar een quick fix. Logisch maar waarschijnlijk niet wat nu ook de beste keuze is voor de kat.

Ik zie eigenlijk 2 opties. Even door de zure appel heen bijten en de kat binnen houden in de nacht. En dan uiteraard niet maar opsluiten op zolder. Ritme aanpassen kost tijd en geduld, dan miauwt hij maar. Heel lastig en niet wat jullie willen maar met huisdieren zal je ook moeten accepteren dat dit soort dingen er bijhoren. Overdag kan hij dan naar buiten. Zie je dit niet zitten ?

Optie 2, en wat mij betreft by far the beste keuze. Je regelt een kattenluik en zet je tuin af met bijvoorbeeld stroomdraad. Je hoeft zo ook niet bang te zijn dat andere katten gebruik gaan maken van het luik en jullie huis in komen.

Voor je kat en voor jullie zijn dan waarschijnlijk nagenoeg alle problemen in 1 klap opgelost. Kat kan naar buiten wanneer hij wil en hoeft niet de concurreren met de buurkat voor territorium. Jullie hebben er geen omkijken meer naar. En dat gaat dan niet alleen over rustig kunnen slapen maar je kat is ook veilig van aanrijdingen en aanvaringen met andere katten (wat flink de klauwen uit kan lopen). Plus de inheemse vogels/knagers profiteren er ook nog eens van. Want laten we wel wezen, loslopende katten richten flink wat schade aan en dat wordt vaak vergeten.

Aanvulling: kattenluik wennen ze in de praktijk heel snel aan als ze doorhebben dat het de deur naar buiten is. Zeker een kat die ook nog eens naar buiten wil. Het ontdekken en er comfortabel mee worden is misschien niet binnen een paar dagen gelukt maar het komt vanzelf. Het is niet 1 op 1 vergelijkbaar met een dichte kattenbak. Genoeg katten die zonder problemen een luik naar buiten gebruiken maar niks moeten hebben van een dichte bak.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 31-10-20 00:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:04

Ik zou inderdaad ook voor een kattenluik gaan, en dan zoals hier al vaker gezegd in het paneeltje naast de deur. Misschien is het handig om een duurder luik te nemen met chipherkenning, zodat niet alle buurtkatten ook binnenwandelen.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 00:19

Overdag naar buiten hebben we ook aan gedacht maar het zijn toch nachtdieren? Al z’n hele leven is hij ‘s nachts wakker, ook als hij binnen is, en overdag is hij knock out, ook na een nacht op zolder zitten. Overdags is hij overigens veel meer gespannen en schrikkerig van alle auto’s en mensen en lawaai voor onze deur (geluid draagt over het huis naar de achtertuin) en vind buiten zijn dan helemaal niet zo prettig. ‘s Nachts is het een stuk rustiger hier in de straat. Qua aanrijdingen zijn de kansen dan even hoog denk ik zelf...

Ik heb de afgelopen twee maanden nog geen kat in onze achtertuin gezien trouwens, alleen op onze oprit en in het poortje achter onze achtertuin dus dat scheelt.

We hebben weer stof tot nadenken, dank je wel!

Quick fix ben ik niet op uit dacht ik, we zijn al een paar weken aan het denken en proberen om iets te vinden wat bij ons allemaal past

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:36

woepsie90 schreef:
Overdag naar buiten hebben we ook aan gedacht maar het zijn toch nachtdieren? Al z’n hele leven is hij ‘s nachts wakker, ook als hij binnen is, en overdag is hij knock out, ook na een nacht op zolder zitten. Overdags is hij overigens veel meer gespannen en schrikkerig van alle auto’s en mensen en lawaai voor onze deur (geluid draagt over het huis naar de achtertuin) en vind buiten zijn dan helemaal niet zo prettig. ‘s Nachts is het een stuk rustiger hier in de straat. Qua aanrijdingen zijn de kansen dan even hoog denk ik zelf...

Ik heb de afgelopen twee maanden nog geen kat in onze achtertuin gezien trouwens, alleen op onze oprit en in het poortje achter onze achtertuin dus dat scheelt.

We hebben weer stof tot nadenken, dank je wel!

Quick fix ben ik niet op uit dacht ik, we zijn al een paar weken aan het denken en proberen om iets te vinden wat bij ons allemaal past


En toch worden katten het meeste in de schemering en in de nacht aangereden. Maar losstaand wanneer het beste moment zou zijn waarom zou je überhaupt het risico willen lopen als de oplossing zo voor de hand ligt?

Katten zijn geen nachtdieren, de voorouders van katten wel. En het ligt een beetje aan de kat zelf hoe sterk die instincten aanwezig zijn. Mijn katten 2 jonge katten slapen bijvoorbeeld heel de nacht door op een enkele wandeling door het huis na.

Het zou best kunnen dat jouw kat gewoon het liefste in de nacht actief is en dan zal binnenhouden misschien niet de beste keuze zijn. :)

Maar als de je kat naar buiten moet hou hem dan wel op eigen terrein. Voor iedereen inclusief je kat beter.

Over het dikker worden. Als je hem in de tuin houdt dan weet je zeker dat hij enkel eet wat jullie hem aanbieden. Zo kan je hem heel goed op gewicht houden.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:42

Citaat:
We hebben liever dat hij ‘s nachts lekker buiten op ontdekking gaat zoals hij de afgelopen jaren altijd deed natuurlijk, maar we weten niet hoe we het nu moeten aanpakken.

Je buren zitten daar wellicht niet op te wachten. Een huisdier zou je gewoon op eigen terrein moeten houden. Katten schijten in andermans tuin en kunnen 's nachts heel veel ongewenst geluid maken.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 00:54

Speel je ook wel met de kat?
Beest moet ook zijn energie kwijt.

Ik ben net verhuisd en mijne zitten nu binnen...wat ze prima vinden en ik ook. Als de tuin klaar is wil ik hem kat proof maken en ik ga de komende tijd een kattenkamer maken.

Maar nu ze binnen zitten zijn ze wel erg actief. in de ochtend (rond 7 uur) en in de avond...dan worden ze knettergek en duurt het wel eens 2 uur. Dan speel ik ook met ze om ze moe te maken voor de nacht.
En dat lukt wel dan liggen ze hier gewoon op bed te slapen of in ene mandje en dan heb ik er de hele nacht geen last van.

Probeer ook in huis wat kleine dingen aan te passen. Plankjes aan de muur, grote krabpaal etc. Daag hem binnen uit.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 02:19

elnienjo schreef:
Citaat:
We hebben liever dat hij ‘s nachts lekker buiten op ontdekking gaat zoals hij de afgelopen jaren altijd deed natuurlijk, maar we weten niet hoe we het nu moeten aanpakken.

Je buren zitten daar wellicht niet op te wachten. Een huisdier zou je gewoon op eigen terrein moeten houden. Katten schijten in andermans tuin en kunnen 's nachts heel veel ongewenst geluid maken.


Waarom wil je hem snachts liever buiten? Je kat doe je er blijkbaar nu geen plezier mee. Ik wil mijn kat sowieso voor het donker binnen hebben, maar ook overdag komt hij eigenlijk niet buiten de tuin. Sinds ik vanwege de Corona maatregelen veel thuis werk, doet hij niets anders dan bij me liggen en zit hij dus liever binnen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 03:05

Wij hadden een kat die nooit de tuin uit ging, maar wel ruzie maakte met elke andere kat. Toen de tuin hoog dichtgemaakt en hij bleef in de tuin.

Daarna een kat die ook in of net achter de tuin bleef in ene stukje bos, maar die nam juist weer vrienden mee. Er kwam een kitten bij die echt een ongeleid projectiel was en overal bovenop en uit kon klimmen. Onze schutting was 2 meter hoog. Daar hebben we bamboe stokken op gemaakt die een halve meter naar binnen kwamen. Toen daar heel fijn vis/vogels net overheen gespannen rondom in de tuin.

Je zag het vrijwel niet zitten, het hield die jonge kat voldoende tegen en we kregen geen andere katten bij ons.

Nu verhuisd en hebben ze binnen gehouden. Voor rustige weg, maar wat er rijdt, rijdt soms veel te hard. De oudste kat overleed en de jongste kon daar even niet goed mee omgaan. Later is er weer een herplaatser bij gekomen, maar zij is doof, dus de weg op is sws geen optie.

We zijn aan het verbouwen, maar als de garage staat, gaan we een slurf maken door de garage naar een stuk tuin aan de zijkant. Dan kunnen ze samen in afgesloten ruimte spelen en gek doen.

Nu hebben ze een mega paal gekregen en doen ook 2x daags echt heel gek. De rest van de tijd is het eten, slapen en wassen. De kater komt ook vaak aan de deur krabben en mauwen, maar stuur hem weg en dat werkt wel,maar probeer het zoveel mogelijk te negeren, want negatieve aandacht, is ook aandacht.

Hij krijgt wat voer een dikke knuffel en ik zet hem dan daar neer.

Op zich is een zolder niet zo erg, maar hij is wel alleen. Hoe oud is hij?

Als hij ruzie maakt met een buurkat zou ik hem sws niet meer los buiten laten. Ook omdat het drukker is zoals je zegt. En ja, katten kunnen goed gewend zijn en alles, maar je ziet ze toch wel met regelmaat langs de weg liggen.

Onze oude kat was door een andere kat toegetakeld voor hij bij ons kwam en dat was echt pittig. En een andere is er zelfs ziek van geweest, omdat een paar tand wonden ook diep waren.

En de herrie 's nachts is echt bloedirritant. Hier lopen veel katten naast ons huis in bosrand. Ze zijn nu rustig, maar in het voorjaar en de zomer zijn ze behoorlijk bezig af en toe.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:01

woepsie90 schreef:
Zal ik doen.
Andere vraag. Zijn kattenbak/wc heeft geen luik, daar durfde hij nooit doorheen dus hebben we die eruit gehaald. Nu heeft hij een nieuwe kattenbak die niet eens een luik als optie heeft. Hoe kunnen we hem leren door een kattenluik te gaan en dat niet spannend te vinden? Anders schieten we er niks mee op natuurlijk haha. Gewoon 1 iemand binnen en de ander buiten en hem erdoor heen begeleiden, misschien met wat snoepjes erbij?



Gewoon een paar keer er doorheen drukken en met je hand het luikje begeleiden. Ze hebben het snel genoeg door.

Ik zou hem in het hout maken. Hoef je tzt enkel een plaat te vervangen ipv de deur

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Re: Kat is niet blij in de nieuwe tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-20 09:38

Bedankt voor de nieuwe berichten. Uiteraard spelen we met hem :j hij speelt zelf ook.
Hij is al vijf jaar bij ons en we kennen/kenden hem door en door, alleen in dit nieuwe huis sinds augustus, en deze omgeving, is hij anders en vinden we het lastig om te bedenken hoe we hem kunnen helpen.

Afgelopen jaren was hij GRAAG snachts buiten, en heb maar een handvol gezang gehoord met andere katten in deze jaren, dat valt dus best mee en er waren veel meer katten in de vorige wijk (5-10) dan in onze huidige straat (1). We begrijpen het dan ook gewoon niet zo, dat hij nu niet zo graag lekker buiten is. In plaats daar van wil hij steeds eventjes naar buiten maar dat open en dicht doen van de buitendeur voor elke wind die hij voelt wordt ook vermoeiend :')

Zelfs nu hij snachts binnen is slaapt hij overdag nog graag trouwens, en ik hoor hem snachts ook wel bezig boven. Hij heeft verschillende krabpalen, speelgoed en kauwstokjes.
Overdag komt hij ook wel eens buiten maar nooit lang, dan schrikt hij van iets zoals van de buurman achter de heg, of een auto met aanhanger die voor voorbij komt, en dan wil hij meteen weer naar binnen. Overdags is hij gewoon anders dan in de avond en in de nacht, hij lijkt schrikkeriger overdag. In de avond en nacht lijkt hij wakkerder en stoerder, misschien omdat dan zijn ‘nachtdier’ karakter aangaat? Dit verschil in gedrag heeft hij overigens altijd gehad. Hij is dit keer dus alleen niet stoer genoeg om de hele nacht buiten te willen blijven :')

Ik begrijp dat sommige mensen dit vervelend vinden maar dit is wat hij al jaren kent, het snachts buiten zijn, tot nu dan. Dit was zijn routine en hij deed het er super op. Hij was slank, relaxed overdag en snachts wisten we dat hij zijn natuurlijke gedrag kon zijn, wat ik best belangrijk vindt. Hij had ook een maatje (kat die verderop woonde) en ze speelden regelmatig in onze tuin. En soms lag er een muisje op de stoep.

Ik denk dat we een luikje gaan maken in dat paneel van de tuindeur in de keuken en dan de keukendeur richting de gang dichtdoen. Dan zetten we z’n eten en drinken ook in de keuken. Dan is hij wel binnen, maar niet gelijk in het hele huis of voor onze slaapkamers. Als hij dan miauwt is het binnen in de keuken, niet boven of buiten. Eventueel kunnen we ook nog een luikje maken die de garage in gaat, dan kan hij daar ook z’n gang gaan als hij de tuin zat is.
De schutting hoger maken oid kan eventueel ook nog. Maar dat is dan om hem binnen te houden want heb nog geen andere kat in onze tuin gezien. Wel op de garage want we delen dat dak met de garage van de buren. Dus dat afzetten voor andere katten wordt lastig...

To be continued!

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-20 09:45

TS ik denk dat je het ritme van je kat gemakkelijk kan omdraaien. Onze katten zijn overdag (grotendeels) wakker en slapen s nachts. Wij zijn ook recent verhuist en in onze kattenkamer zit ook een luikje voor de katten hadden ze heel snel door.

Ik zou dus beginnen met overdag buiten laten en dan indien het nog nodig is een kattenluikje installeren? Als je kat overdag zijn energie kwijt kan dan zal hij s nachts kunnen slapen.