Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 12:55

Hoi bokkers,

Wij zitten met onze handen in het haar, sinds eind mei ben ik met mijn 2 katten bij mijn ouders gaan wonen waar al 3 katten wonen.
Nu sinds een dikke maand, sproeit en plast de poes overal tegen en op. In een nacht echt op 8 plekken.
Ze had een blaasontsteking, heeft daarvoor medicatie gehad. Maar ze plast ook gewoon langs de kattenbak.
Ze komen buiten, en het eerste wat ze doet als ze buiten komt is sproeien. Als ze naar binnen wilt en wij de deur niet open doen begint ze erg te stressen, op en neer lopen en miauwen.

We hebben al een feliway hangen en ze krijgt ook pilletjes die de stress zouden moeten onderdrukken, maar dit lijkt niet te werken.

Er is wat onenigheid onderling maar ze vallen elkaar niet aan of zo.

Wij denken dat het beter is een huisje te zoeken waar ze alleen is en alle aandacht voor haarzelf krijgt.
Echter vind ik dit erg moeilijk en misschien heeft bokt nog wat ideeën?

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:12

oei!
Wij hebben vorig jaar 2 katten uit asiel gehaald. moesten samen blijven...vriendjes /maatjes/ kunnen niet zonder elkaar. Prima.
Wij hebben ruimte...maar 2 kattenbakken..ik vond het niks. Dus ook gevraagd in asiel..1 kattenbak was prima voor ze.
Nou..dat ging een maand..misschien 2 goed en toen had ik een sproeier en pisser...en als ik ergens een hekel aan heb...( wie niet..)
Beest stond al met 2 pootjes terug in het asiel..tot iemand me attendeerde op het simpele feit...zet eens een tweede kattenbak neer.
Heb ik gedaan...probleem werkelijk per direct opgelost.

Dus wanneer ik dit lees...nu 5 katten in huis...vast geen 5 kattenbakken...

en nee..ik snap het / zit ook niemand op te wachten...maar wellicht kun je in die richting nog iets proberen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:23

Ik ken zelfs de regel aantal katten + 1 = het aantal kattenbakken wat je nodig hebt. Zo is er altijd een schone bak (mits je ze goed bijhoudt).

Hoe hebben jullie de katten geïntroduceerd aan elkaar?

Jullie weten zeker dat de blaasontsteking nu over is? Kan soms hardnekkig zijn, voer wat aangepast moet worden of dat het even weg is en weer terugkomt.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:33

Is ze gesteriliseerd? De mijne deed dat voor de sterilisatie heel erg. Daarna niet meer

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:34

Inderdaad het aantal katten+1! Ik heb 1 kat met 2 kattenbakken. En om het nog leuker te maken, 2 verschillende kattenbak korrels. houtkorrels en klontvormende. Hij plaste ook in huis, blaasontsteking en nierbekken ontsteking verder. Bleek hij de kattenbakkorrels (de houten) niet prettig te vinden.... dus een extra kattenbak met andere korrels en het plassen ging weer goed! Maar de houtkorrels moesten op een manier op gemaakt worden dus die zit in de ene bak en in de andere de klontvormende en ineens gebruikt hij beide kattenbakken weer. En het hele probleem is verdwenen!
Edit: ik heb een kater

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:14

De allereerste vraag die in mij opkomt is: hoeveel kattenbakken heb je staan?
De regel die een paar hier al genoemd hebben is: aantal katten + 1 kattenbak.
En hoe groot is de kattenbak? Weet dat de meeste kattenbakken veelste klein zijn voor katten. Daar kunnen ze ook gestrest van raken.
Waar staat jouw kattenbak? Op een plek waar continue beweging is of staat hij ergens apart in een hoekje?

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 00:17

Buiten de katten bakken. Kunnen de katten vluchten en zich terugtrekken? En dan het liefst de hoogte in. Dus hoge krabpalen of bovenop kasten.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 11:42

ierusju schreef:
Buiten de katten bakken. Kunnen de katten vluchten en zich terugtrekken? En dan het liefst de hoogte in. Dus hoge krabpalen of bovenop kasten.


We hebben meerdere hoge kasten maar helaas geen katten Luik. We denken ook dat dat mede het probleem is.

Het is maanden goed gegaan maar nu ineens veranderd het.
We hebben inderdaad te weinig kattenbakken staan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:44

Is ze gesteriliseerd?

Hevonen

Berichten: 5617
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:09

Het klinkt inderdaad als stress. Een van onze poezen begon ook te plassen nadat een buurkat steeds inbrak in ons huis. We joegen hem er steeds uit, maar voor haar was de stress te groot. Ze ging sproeien en is dat 10 jaar blijven doen. Heeft veel boeken, kasten en spullen gekost. Is ontzettend vervelend.

We hadden een kamer in huis waar alleen zij mocht komen en geen van onze andere katten. Daar sproeide ze niet. Misschien helpt het om veilige plekken te creëren.

Verder zou je de programma's van Jackson Galaxy eens kunnen bekijken (Youtube). Hij heeft soms zinnige ideeën.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

Volgens mij is dit toch vaker stress dan iets anders. Hoe is haar gedrag verder? Is ze teruggetrokken? Zoekt ze de andere katten op? Is haar gedrag anders sinds je hier woont? Hoe zijn haar signalen, oren, neusharen, staart, manier van lopen?

nafkedemi

Berichten: 1297
Geregistreerd: 31-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:41

Ff over de bakken...heb er hier 1 die 2 bakken ter beschikking heeft.
Zij heeft de vaste gewoonte om eerst in de ene te plassen en daarna in de andere te gaan poepen.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 18:38

We hebben met een gedragsdeskundige overlegd, en een van haar adviezen is om een ander huisje te gaan zoeken waar ze echt alleen is en alle aandacht voor haarzelf krijgt.

Hoe pijnlijk het ook is, lijkt mij dit het beste om te doen, dat is eerlijker voor de kat.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 18:48

ApplePapple schreef:
We hebben met een gedragsdeskundige overlegd, en een van haar adviezen is om een ander huisje te gaan zoeken waar ze echt alleen is en alle aandacht voor haarzelf krijgt.

Hoe pijnlijk het ook is, lijkt mij dit het beste om te doen, dat is eerlijker voor de kat.


Dat lijkt me ook verstandig hoor. En moedig en knap van je ook, dat je dat gaat doen. Er zijn te vaak mensen die het ten koste van de kat toch te lang door gaan omdat ze er eigenlijk geen afstand van kunnen doen, dat vind ik zo sneu.

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:02

ApplePapple schreef:
We hebben met een gedragsdeskundige overlegd, en een van haar adviezen is om een ander huisje te gaan zoeken waar ze echt alleen is en alle aandacht voor haarzelf krijgt.

Hoe pijnlijk het ook is, lijkt mij dit het beste om te doen, dat is eerlijker voor de kat.


Is de gedragsdeskundige ook bij jullie thuis geweest om te kijken hoe de kat zich gedraagt? Alleen dan kan een gedragsdeskundige en goed beeld krijgen. Wie weet kan het met simpele oplossingen verholpen worden.
Denk aan: grote kattenbak, meer kattenbakken, meer krabpalen, andere plek krabpaal, andere plek katten, etc.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Poes sproeit in huis, stress of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 22:08

Jammer dat je afstand van haar gaat doen, maar wellicht is dat inderdaad beter.

Wij hebben er eentje die heel erg snel last van stress heeft en daarbij chronische blaasproblemen. Hij sproeit ook nog wel eens ergens. We hebben speciaal voor hem kattenbakken zonder deksel en op elke sproeiplek staat er nu eentje. Wij hebben 4 kattenbakken voor twee katten en het gaat sindsdien veel beter. Een van de bakken wordt niet gebruikt, maar als we hem opruimen, dan is er meteen weer ergens gesproeid. Ik denk dus dat het echt heel nauw komt.
Ik gok dat de onze ook blij zou zijn als de andere kat er niet was. We hadden er eerst drie en sinds eentje dood is gegaan, gaat het ook al beter. Daarom denk ik dat een nieuw huisje vinden helemaal niet zo stom is.