Konijn alleen houden of weg doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Welke optie zou jij kiezen?

Optie 1
26 (35%)
Optie 2
35 (47%)
Anders
13 (17%)

Totaal aantal stemmen: 74



Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 08:28

elnienjo schreef:
Een konijn alleen kan juist veel aanhankelijker zijn/worden, dus ik zou 't echt even aankijken en 'm vooralsnog sowieso wat meer aandacht geven. Tis nu jammergenoeg zeiknat weer maar zelf vind ik het altijd leuk om op het gras in de ren te gaan liggen, dan springen ze (ik heb er 2) op en over m'n rug.


Aanhankelijker uit eenzaamheid en het gemis van een maatje... Een konijn alleen houden is niet diervriendelijk. Kies je in het belang van je konijn, dan kies je voor twee konijnen.

Er zijn amper konijnen die niet koppelbaar zijn dus zoek een goede opvang in de buurt en laat je konijn daar koppelen. Of gun hem een maatje en laat hem achter in een opvang waar ze hem koppelen en samen herplaatsen.

heb vertrouwen, houd moed


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 22:47

mirim schreef:
Tja.... ik twijfel nu ook
Mijn oude mannetje ( gecastreerd ) is nu twee dagen alleen. Hij doet het goed , maar hij doet zo anders als anders.
Hij strijkt met zijn koppie over mijn hand ( deed ie nooit ) en hij wilde vandaag zijn hok uit, ook dat deed ie nooit.
Is het een optie om onze konijnen te koppelen TS ? Ik weet niet waar je woont?


Zo te lezen heeft ze TS ook een ram en twee rammen bij elkaar heeft een hele kleine slagingskans. Wil je je konijn gelukkig maken en een zo groot mogelijke slagingskans hebben, koppel dan een (gecastreerde) ram aan een voedster. En laat dit door een ervaringsdeskundige doen, dat neemt voor jezelf een hoop stress en zorgen weg want dan weet je zeker dat je nieuwe koppel helemaal klikt!

Dit is een hele fijne en informatieve site als je er meer over wil weten:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/ko ... n-konijnen

heb vertrouwen, houd moed

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:32

Rosebud schreef:
Ik vindt dit nogal een gedurfde uitspraak van jou. ;) Mag ik je vragen of je weet hoe hormonen werken, waar deze aangemaakt worden en je weet wat voor invloed testosteron heeft op de hersenen en gedrag? En dan geen wiki info, maar medische scholing, dat je echt weet wat er in het lichaam gebeurt. Als je een konijn zo vroeg mogelijk castreert, rem je de verdere invloed van testosteron welke zorgt voor het typische mannetjes gedrag en agressie en deze ook instant houdt. Op wat voor info baseer je jou mening? Op een eenmalige ervaring?

(dit algemeen bedoelt en niet aan jou persoonlijk)
Ik vind het vreemder dat iedereen elkaar maar klakkeloos overneemt ''dat mannetjes niet samen kunnen'' en geen discussie mogelijk. Waar is die wijsheid ooit weggekomen? Hoe hielden ze die konijnen, in kleine hokjes? Is het territorium gedrag wat vrouwtjes ook hebben of echt het typisch mannetjes gedrag, dat moet je ook nog gaan onderscheiden. ''Ja door heel veel ervaring weten we dat'', wat voor ervaring dan? Ik geloof eerder dat je dan wat mis doet met het koppelen, dan dat het aan de (gecastreerde mannetjes) konijnen ligt. Als je naar andere dieren kijkt, laten we het bij paarden houden, hengsten kun je doorgaans niet bij elkaar houden, maar ruinen doorgaans geen enkel probleem.

Soms liggen konijnen elkaar ook niet en kunnen ze geen goede rangorde bepalen onderling. Ik zie bij mijn groep (samengesteld uit vrouwtjes en gecastreerde rammetjes.) Dat de vrouwtjes in het voorjaar de groep vaak verstoren door op elkaar te gaan rijden, doordat ze last hebben van hun hormonen en daardoor vaak ook weer rangorde willen bepalen) De gecastreerde rammen zie ik hier nooit aan mee doen. Ja, ze bijten hoog uit van hun af, met als boodschap '' hier ben ik niet van gediend''. En ik denk dat het daar ook vaak mis gaat, dat mensen gelijk denken dat de konijnen niet samen kunnen, omdat vrouwtjes eens in de zoveel tijd last hebben van hun hormooncyclus en gaan dekken en het andere konijn dat irritant vind. Ik laat dit zijn beloop gaan en dan vinden ze altijd wel weer een plekje. Er is natuurlijk een verschil tussen echt vechten of van even van elkaar afbijten om een grens te stellen.

Ik zal nooit adviseren aan leken om twee ongecastreerde rammen samen te houden. Maar wel om twee broertjes zo vroeg mogelijk te castreren en twee gecastreerde rammen samen te houden. Tuurlijk kan dit ook mis gaan, maar die kans is net zo groot bij twee (ongesteriliseerde) zusjes. Voordeel is dat ze niet last hebben van hun cyclus hormonen, wat vrouwtjes konijnen wel hebben.


Maar die kans is wel veel (heel veel) kleiner bij de koppeling ram-voedster (in het geval van 2 konijnen). Dan neem je het minste risico. Ik snap dan ook niet waarom er geadviseerd wordt om 2 rammen of voedsters te koppelen (hoe jong ook). De kans op problemen is aanzienlijk groter en dat moet je gewoon niet willen. Die konijnen zijn bij jou omdat jij ervoor kiest om ze te nemen, doe dat dan ook onder de meest gunstige omstandigheden en dat ze zo gelukkig mogelijk zijn. Heeft iemand hier geen ervaring mee: neem je verantwoordelijkheid voor het dier en laat je adviseren/je konijnen koppelen door een expert.

Voedsters doe je er overigens ook een plezier mee om ze te steriliseren. Voor de hormonen en om de kans op baarmoederkanker te voorkomen (80%, bron: Anicura).

heb vertrouwen, houd moed

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:31

@anjali: de groep die vaak onder het excuus van deze ‘sommige’ konijnen vallen zullen in enkele gevallen alsnog een gelukkig leven kunnen leiden wanneer er een expert bij komt kijken. Ik kom té vaak tegen dat onervaren diereneigenaren hun konijn onder deze groep vinden vallen terwijl er maar weinig inspanningen zijn gedaan waardoor het konijn echt een kans krijgt.

Dus inderdaad mooi gezegd Negerzoen. Ook in mijn ervaring zijn konijnen echt vaak onbegrepen huisdieren en dat is enorm triest.

Overigens zie ik in dit topic al veel positieve pogingen tot koppelingen en tips en adviezen voorbij komen, dat is natuurlijk super!

heb vertrouwen, houd moed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, GoogleAdsense, GrapeshotBot en 92 bezoekers