Hoe om te gaan met blaffen?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Hoe om te gaan met blaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 10:09

Hoi!

Wij hebben een hond die heel graag blaft :) Dat zit in het ras, dus dat is niet gek. Ik vind het ook niet erg dat hij af en toe blaft, maarrr hij begrijpt soms niet dat klaar ook daadwerkelijk klaar is O:)

Hij weet dat als ik mijn vinger tegen mijn lippen leg dat sssht betekent; zachtjes doen! Hij stopt dan met blaffen, gaat zitten en wil een koekje :P
Maar ik heb het idee dat hij dit als een leuk spelletje ziet en dat de essentie van het verhaal hem een beetje ontgaat. Ook kan hij zo op zijn praatstoel zitten dat het even lastig is om zijn aandacht te trekken en dan zou hij het commando "klaar" moeten kennen, maar dan lijken er toch ergens bananen in de weg te zitten :D

Nu is het niet zo dat mijn hond de hele dag blaft, gelukkig niet, maar hij heeft graag de controle en is waaks. Soms hoort hij bijvoorbeeld mensen buiten praten en dan blaft hij. Dan zeg ik dat het goed is maar dan volgt toch even later weer een blaf, en paar minuten later weer... Zolang het geluid waar hij op reageert blijft, heeft hij moeite om dat te negeren.
Ik zou het zo prettig vinden als één keer "klaar" gewoon genoeg zou zijn.

Ik werk veel met clicker training, maar sta ook open voor andere methoden. Ben benieuwd hoe jullie met soortgelijk gedrag om gaan en wat bij jullie werkt. Ik ben even door mijn inspiratie heen :=


Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 10:56

EmptyWords schreef:
Leer de hond blaffen op commando. Zodra hij blaft als jij het zegt, kun je hem daarna ook weer stil laten zijn en daarvoor belonen


Ja dat verhaal ken ik maar dat werkt toch niet altijd, althans niet bij mij. Blaffen op commando lukt, leuk spelletje, maar stil zijn op het moment dat hij iets hoort wat hem verontrust is iets heel anders.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 10:58

MarlindeRooz schreef:
Onze hond heb ik leren blaffen op commando en ook leren zwijgen op commando. Maar inmiddels is ze 13 en blieft ze geen tegenspraak meer. Als je de koningin tegenspreekt gaat ze vooral harder blaffen. :=

Maar werkt afleiden met een speeltje niet?


Oh wat klinkt dat aandoenlijk ;) <3
Afleiden helpt wel ja, maar is wel wat omslachtig als ik thuis aan het werk ben. Daarbij ontstaat het risico dat hij gaat blaffen omdat hij opgewonden wordt van het spel. Het is nogal een reactieve jongen ;)

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:00

BillyJ schreef:
Ik heb helaas niet dé tip of oplossing..
Mijn bordersnollie blaft ook graag, ziet het als een spelletje en vind het gewoon leuk :+
Het is vooral als de andere honden gaan spelen dat hij dus lekker vrolijk gaat lopen blaffen :=
Enige wat het hier beetje heeft verholpen is hem op commando te leren blaffen en hem af en toe zijn gekke 5min te gunnen _O-
Verder is het hetzelfde als bij jouwe,

Hij kent ook de "sssssjjjt" of "genoeg", maar uiteindelijk dan idd toch weer een blaf en soms kijkt hij me dan zo droog aan dat ik wel zeker weet dat het met opzet is :=

Gelukkig blaft hij niet zoveel als ik niet thuis ben en ... en de buren hebben er gelukkig ook geen last van.
Die hebben zelf een huilende hond _O-


Hahaha tja ik moet bekennen dat mijn hond ook het meest ondeugend durft te zijn bij mij :o bij mijn vriend is hij wat braver haha, maar bij hem doet hij het ook hoor!

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:07

meggiemeg schreef:
Ik heb onze hond geleerd zachtjes te blaffen, dan heeft hij zijn zin want hij mag nog even mopperen en ik ben blij want het is niet meer overdadig aanwezig. Heb het hem al zo lang geleden terug aangeleerd dat ik eigenlijk niet meer weet hoe ik dat heb gedaan. Onze pup heeft er ook een handje van om door te gaan. Hij maakt ook van het woord klaar een spelletje want ja als hij stopt volgt er wat lekkers. Om vervolgens een paar minuten later het nog een keer te proberen.


Oh dat is misschien nog wel eens een goede
Maar even denken hoe we dat aanpakken...

Mijn hond praat überhaupt graag. Als hij sochtends wakker wordt gaapt hij luidruchtig (volgens mij weet dan de halve straat dat hij gaat opstaan _O-
Soms als hij blaft en ik doe shhht dan stopt hij met blaffen en gaat hij over op "praten" (eigenlijk lig ik dan in een deuk, maar voor de buren is het minder fijn)
Als ik op straat iemand tegen kom die ik ken dan is hij heeeeel blij en vertelt dat in geuren en kleuren aan de bekende waardoor een gesprek nauwelijks mogelijk is (maar hier trainen we hard op, dat hij zijn waffeltje houdt als ik aan het woord ben :D en we boeken langzaam vooruitgang)

Marlinde zijn rustplek is meestal op mijn voeten, maar soms ligt hij ook wel in één van de hondenbedjes. Ik kan hem wel naar een plek sturen maar dat helpt niet erg. Ik hou hem vaak liever bij me zodat ik wat makkelijker zijn aandacht kan trekken als dat nodig is.


Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:30

Ja ik ook, maar mijn vriend is iets minder tolerant en de huizen zijn vrij gehorig. Dus ik probeer het wel een beetje gezellig te houden zeg maar :D ;)

Dit is m trouwens <3


Afbeelding

Leren zachtjes blaffen is trouwens wel een uitdaging denk ik. De volume knop staat meestal op maximum bij hem :)

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:40

San-ner Ok, en moet je hond dan op die andere plek blijven? Mijn hond is nogal mijn schaduw, dus als ik hem uit de situatie wil halen moet ik hem eigenlijk bij mij wegsturen of samen even weglopen. Maar hij zal me letterlijk als een hondje weer terug volgen en onder de tafel kruipen als ik dan weer verder ga met mijn werk.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 11:49

Ok dat ga ik proberen want dat is een hele simpele actie dus baat het niet dan schaadt het niet ;)

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 13:14

MWM jij beschrijft precies hoe het gaat, dat gemopper en dan na een tijdje ineens weer een uitschieter. :j
Ik erger me er zelf niet eens zo heel erg aan, maar voor de buren en mijn vriend en als ik aan de telefoon zit... En ik weet ook dat als ik het niet een beetje binnen de perken hou het waarschijnlijk van kwaad tot erger gaat.

Hij heeft een hele lieve whoehoehoe als ik thuis kom. Maar omdat ik ook wel eens laat thuis kom heb ik hem dat wel kunnen afleren: blaffen betekent ik kom niet binnen. Één stap naar voren en hij blaft weer? Dan stond ik weer stil en deed een stap terug. Dat begreep hij heel rap.
Alleen... Ik heb nóg een hond. Zij blaft vrijwel nooit, maar nou juist wel even kort als ik thuis kom. En dat maakt het voor mijn reu wel heel moeilijk, om zijn mond te houden terwijl zij blaft. Hij houdt het dus dapper vol tot ik helemaal binnen ben, corrigeert dan eerst zachtjes mijn teefje (je mag niet blaffen!) en dan komt er toch nog een whoehoehoe wat ben ik blij dat je er weet bent :')

Ga er maar aan staan. Lekker duo :knuffel:

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 18:48

Florenc schreef:
Aan je uitleg te horen zit er ook wel een tikkeltje onzekerheid /onrust in je hond? Misschien eerder daarop gaan werken, zodat die minder vaak de nood heeft om te beginnen blaffen en ook sneller kan settlen. Verder herkenbaar hoor. De oudste hier is super zelfzeker, die blaft alleen als het nodig is. De jongste is nog wat onzeker, snel nerveus, gaat ook snel 'hoog' in énergie.... En dan is er qua blaffen niets mee te beginnen.

Oorzaak, gevolg. Probeer de oorzaak eerst aan te pakken, ipv eerst het gevolg.


Ik begrijp precies wat je bedoeld, maar bij mijn hond zie ik ook steeds meer dat het ook heel duidelijk de behoefte aan controle is, zoals hij als vrij zelfstandige drijver en hoeder - en nog volledig gefokt voor werk- betaamt te hebben.
Onzekerheid twijfel ik nog steeds wel eens over; mijn eerdere honden, vrij "dominante" teven, hadden veel meer dat negeren in zich. Maar hij is zéér reactief, een scherpe, harde hond als het gaat om zijn "taken" (en die neemt hij zeer serieus ;) )

Een paar voorbeelden: mijn Spaanse dame groeide bij mij op met dagelijkse lange wandelingen in het Amsterdamse bos. Als pup van vier maanden liep ze al een wandeling van twee uur los mee. Veel mensen vinden dit idioot, maar ze liep het op haar sloffen. Thuis ging ze eerst nog een uurtje spelen met haar speelgoed, waarna ze op een gegeven moment bij me op de bank klauterde voor een slaapje. Smiddags was ze weer net zo fris voor het volgende uitje.

Mijn reu liep met 6, 7 maanden nog maar nèt aan een uurtje in een heel rustige omgeving, en dan was hij bij thuiskomst echt wel moe van "alle" prikkels en viel vrij snel in slaap. Hij kon niet langs een drukke weg lopen want dan was hij compleet overprikkeld door de vele auto's, de snelheid en het geluid. Erf honden passeren vond hij vreselijk ingewikkeld. Regelmatig wandelde ik een dag niet en speelde hij op het erf.

Hij is hard en scherp als het aankomt op sport of naar andere honden, maar zeer gevoelig voor correcties, terwijl hij tegelijkertijd weinig grenzen heeft van zichzelf en dus wel een kader nodig heeft.
We trainen al vier jaar lang op zelfbeheersing :) waarin hij hele grote stappen heeft gemaakt, maar hij blijft wel een impulsieve kerel.
Hij heeft een tomeloze energie en een altijd zonnig humeur, maar hij doet alles in de overtreffende trap.
Hij staat graag in het middelpunt van de belangstelling en kan niet goed delen.
Voor wie er wat vanaf weet, hij heeft veel van het vuur element, ook kieskeurige eter, maar ook het harde, beetje overmoedige van hout.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 19:57

Wijslander schreef:
Toevallig las ik gisteren een artikel over blaffen, misschien heb je er iets aan: https://www.moniquebladder.nl/blaffen-om-niets/

(Titel dekt de lading niet helemaal, het gaat ook over blaffen om 'iets' ;) )


Leuk Monique Bladder. Ik lees haar artikelen altijd en pas ook het één en ander toe, zoals het afstand nemen en brokjes strooien wanneer we een "moeilijke" hond tegenkomen op straat.
Het koppelen van een woordje aan een geluid ga ik eens proberen, bijvoorbeeld bij de post. Hij slaat altijd aan als er wat in de brievenbus gedaan wordt.

Vandaag was ik thuis aan het werk en heb ik het advies van één van jullie opgevolgd: als mijn hond blafte en ik zei "klaar" en hij ging door stond ik op en liep met hem naar de gang of de keuken. Het leidde hem zeker af. Ik had de indruk dat hij me af en toe verbaasd aankeek >;) >;) maar hij leek bij terugkomst op mijn plek toch even vergeten dat hij "moest" blaffen :D
Het was soms een beetje onhandig om mijn werk te onderbreken, maar het was te doen.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:03

SoofO schreef:
Nikass schreef:
Ja ik ook, maar mijn vriend is iets minder tolerant en de huizen zijn vrij gehorig. Dus ik probeer het wel een beetje gezellig te houden zeg maar :D ;)

Dit is m trouwens <3


[ [url=m/efZivn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leren zachtjes blaffen is trouwens wel een uitdaging denk ik. De volume knop staat meestal op maximum bij hem :)

Mooi, een Altdeutsche Hütehund?

Ik moet zeggen, ik heb ook rassen gehad die normaal best blaffen, maar heb er zelf nooit last van gehad in huis. Als ze klein zijn, dan is het gelijk duidelijk nee als ze blaffen in huis, dat kap ik altijd gelijk af. Dus denk dat het dan een beetje vanzelf gaat. Denk daar niet zo bij na. :')

Heb wel een hond gehad die een tijdje ergens anders verbleef en toen ze weer terugkwam had ze dus daar blaffen geleerd voor de bel enzo, omdat die honden daar dat ook deden. Dat leerde ik ook weer af door gewoon direct het blaffen af te kappen, strenge nee en anders nog even een brul.. maar ja..die van mij reageren wel direct op mijn stem. Die van jou kent het spelletje al te lang, dat kost denk ik wat meer werk. :+ Dan zou er zoals hier al gezegd werd, ook wel een vliegende pantoffel bijkomen. :=


Klopt, een Harzer Fuchs <3
Mijn andere honden zijn nooit fanatieke blaffers geweest. Mijn herder kon nog wel eens doorgaan bij de deurbel maar viel allemaal wel mee.

Mijn HF is zogezegd een prater. Het is een vocaal ras en van mij hoeft hij dus ook niet altijd stil te zijn. Het is alleen soms wel lastig om de juiste balans te vinden.

Ik zie het overigens niet als "een spelletje"; dat klinkt een beetje alsof hij het erom doet.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:12

RoosvanBlue ja ik ook, die hele verhalen die hij verteld ;)
Mijn vriendin heeft een Shi Tzu x Lhasa Apso die ook zoveel praat, alleen daarbij is het volume wat lager dus dan vindt iedereen het geweldig.
Ik vind het vooral wel lastig als ik het raam open heb staan en hij heeft zo'n bui dat hij op "alles" denkt te moeten reageren.
Ik weet wel dat het niet om niks is; hij weet meestal feilloos welke hond er langs loopt ook al ligt hij aan het andere eind van de kamer en kan hij ze niet zien.

MWM: mee eens, ik heb een ras genomen waarvan ik wist dat ze erg luidruchtig zijn. Dus ik verwacht geen hond die ik nooit hoor. Dat zou niet eerlijk zijn.
Ik heb in het buitengebied gewoond waar het ook minder belangrijk was als hij een keer sochtends vroeg of savonds laat aansloeg.
Maar het gaat idd vooral om het doorgaan.

Ik kan wel een boek over hem schrijven, hij is gewoon ontzettend geestig. Als ik vraag of hij zachtjes wil doen dan lukt dat gewoon niet altijd, maar als hij zèlf zachtjes wil doen bijvoorbeeld omdat hij me achterna wil komen terwijl ik gezegd had even te blijven dan loopt hij letterlijk op zijn tenen en volledig onhoorbaar.
Ook kan hij snachts zonder geluid te maken op mijn voeteneind kruipen.
Maar sochtends vroeg even geluidloos gapen omdat mijn vriend nog slaapt... Dat gaat nog wel eens mis.
Oja wat hij ook doet als hij sochtends de woonkamer binnen komt is zich met een luide bons op de grond laten vallen en dan kronkelen terwijl hij op zijn rug ligt en ondertussen een heel verhaal afsteken _O-
En maakt hem niet uit of we die dag om half zes zijn opgestaan. Hij kan heerlijk uitslapen met mij, maar zodra ik opsta is hij er helemaal klaar voor :')
Laatst bijgewerkt door Nikass op 02-10-20 20:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:26

Amy111 schreef:
Dan ben ik denk toch meer van de oude stempel.. Mijn hond mag absoluut niet blaffen en de hond bij mijn ouders ook niet.
Ze krijgt 1 waarschuwing en als dat niet helpt een duidelijke tik op de kop. Voor haar is dat heel consequent en duidelijk


Zou jij dat eerlijk vinden bij een hond die graag blaft, onder meer omdat hij gefokt is om zijn werk blaffend te doen?

Overigens zou mijn hond echt niet stoppen door een tik op zijn kop. En wat doe je dan? Nog een tik? Een hardere tik? En als hij dan nog niet stopt?

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-20 20:46

Nou ik begrijp wel dat ik het mezelf lastig maak door het geluid niet helemaal uit te willen bannen (alhoewel ik denk dat ook dat een onmogelijke opgave zou zijn _O- )

en ik zeg niet dat ik per definitie altijd tegen een tik ben, maar ik weet wel dat het bij mijn hond niet zou helpen.
Toen hij als pup in zijn haast om haasje de voorste te zijn tussen de deur kwam gaf hij geen kik. Hij is nogal een harde. En ik schat zomaar in dat een labrador een stuk gevoeliger is op dat vlak. (maar die zijn sowieso gefokt op zachtheid, terwijl mijn hond niet onder de indruk moet zijn als hij een trap krijgt van een koe)

Maar als je serieus je stem verheft dan stijgt het stress niveau dusdanig dat je erop kan wachten tot het er een halve dag of dag later uitkomt. En kan je drie keer raden hoe...

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 09:18

Superpony ik heb het wat kort door de bocht geformuleerd. Mijn hond is gefokt om te drijven door middel van de "grif" en door te blaffen.
Daarnaast als waker. Ik spreek je theorie over bewaking overigens niet tegen. Mijn vorige herder hoorde je ook zeer weinig.

Brimi idd jij zal er ook mee te maken hebben. IJslandse honden kunnen er ook wat van :D (ze zijn wel heel leuk!)

Geryon leuke post ;)
Klopt zo gaat het bij ons ook. Ik ben niet heel streng. Hij blaft ook zeker niet de hele dag, maar meestal wel op het verkeerde moment haha

Amy dat geloof ik hoor, en dat lompe van de labrador ken ik ook zeker. Maar het is anders mee omgaan dan met een "scherpe" hond denk ik. (Ken je de Harzer Fuchs??)
Maar er zullen ook labs zijn die niet of onvoldoende op een tik reageren. Bij jouw hond werkt het, maar wat doe je als het niet werkt?

Daarbij is het bij mijn hond altijd opletten dat hij niet teveel stress opbouwt, want daar heb ikzelf (en hij uiteraard ook) alleen maar meer last van.
Ik zie daarom meer in een aanpak zoals bedanken en naar een andere kamer lopen, zoals hierboven werd genoemd.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 10:05

Ik heb het nog even over gelezen maar superpony als je goed had gelezen schrijf ik dat mijn hond gefokt is om zijn werk blaffend te doen.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 15:15

Bij een lichte fysieke correctie wordt hij bang.
Als de stress bij mijn hond oploopt uit zich dat (niet altijd meteen, maar bijvoorbeeld de volgende dag of de dag erna)
Dat kan zijn door agressie naar andere honden, door op mij te willen rijden of door druk gedrag en veelvuldig te gaan blaffen.
(Op zijn gunstigst heb je dus alleen een korte termijn effect. Op de langere termijn krijg je meer problemen dan je had).

Hoe hij reageert op een echt harde fysieke correctie weet ik niet. Die geef ik niet.
Ik hou überhaupt niet van fysieke correcties, maar mijn vriend heeft het wel eens gedaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 03-10-20 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 15:25

Klinkt goed Silvia, ik ga er eens naar kijken of ik hier met de clicker iets mee kan.
Ik wil inderdaad liever niet straffen. Ik geloof niet zo in straf. Mijn hond is bereid alles voor mij (en een beloning) te doen als hij begrijpt wat ik van hem vraag. Aan mij dus de schone taak om te leren hem dat uit te leggen.

Nikass

Berichten: 16548
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-20 16:06

Amy Jij kan natuurlijk vinden dat hij "normaal" moet blijven doen, maar zou je hem dan weer gaan corrigeren voor het feit dat hij uitvalt of blaft omdat jij zelf eerst de stress hebt doen oplopen? In wat voor vicieuze cirkel kom je dan? Dan ben je alleen nog maar aan het corrigeren en hond wordt er alleen maar steeds "moeilijker" van. Misschien heb jij daar ook geen boodschap aan, maar ik heb wel degelijk een boodschap aan hoe mijn hond zich voelt. Dat vind ik erg belangrijk.

Ik vind dat echt een gebrek aan inzicht in hondengedrag en onnodig frustreren van je hond.
Ik werk liever aan een ontspannen samenwerking in plaats van dat onder de duim houden. En je komt er imo veel verder mee.

Joosjefien heeft niets met wennen te maken. Ik sta er niet achter, vind het een fout uitgangspunt.
Opspringen is meestal heel makkelijk om te buigen met de clicker. Helaas weten heel veel mensen helemaal niet hoe je de clicker zou moeten en kunnen gebruiken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Goldwynn, Googlebot en 20 bezoekers