kat verdronken in het zwembad van de buren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:24

Dag iedereen,

Ik wil me allereerst al verontschuldigen voor dit topic dat eigenlijk helemaal geen vraag bevat, maar dat ik schrijf omdat ik het even van mij af wil schrijven. Ik heb een facebookaccount waar ik helemaal geen zin heb om zo een dingen in neer te pennen. Of misschien wil ik er toch iets mee bereiken.. Hoe moet ik hier in godsnaam mee omgaan?

In maart 2018 kwam een ziek jong katertje aan ons raam miauwen. dierenvrienden als we zijn, hebben we hem direct in huis genomen en hij is gebleven. Hij bleek een superlieve kat te zijn; geduldig met de kinderen, altijd in je buurt te vinden (zo fijn bij het autowassen, hij stond heel de tijd langs je), geen agressie, kortom we waren zot van hem en hij genoot van bij ons te zijn. Het was een katje dat duidelijk iets had meegemaakt en genoot van het leven. Daarbij was hij de beste vriend met één van mijn andere katten (die een paar maanden geleden bijna dood was door nierinsuffincientie). Toen mijn andere kat heel ziek was en zich ellendig voelde, heeft hij zelfs hem gelikt en een pootje rond hem gedaan. bijzonder om te zien.

Heel wat aandacht is gegaan naar onze kat met nierinsuffincientie, nooit gedacht dat hij onze tijger zou overleven.
Gisteren belde de buurman met het nieuws dat hij onze kat in zijn opzetzwembad had gevonden.. ze hebben rond hun zwembad van 36000l hoge opzetranden. Het zwembad was gisteren half gevuld, een deel hebben ze leeg gelaten in hun put. De rest hadden ze vorige week al willen leegmaken.

Tijger kon er dus niet uit en het water was te hoog. Uiteraard is het een ongeval, maar het maakt me zo kwaad dat er geen zeil op het zwembad lag. Onze katten en ook hun katten kruipen continu op randen en springen overal op. Het zijn slimme mensen met hoge studies, maar dit konden ze zelf niet bedenken.
Ik kan er heel moeilijk mee om. Ik mis mijn lieve straatkat, dit had voorkomen kunnen worden met even na te denken. ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan. Ik heb zin om hun mijn zeg te doen, maar ik weet dat dit niks uithaalt(behalve een burenruzie). Het is frustrerend en ik weet geen blijf met mijn frustraties. Gisteren heb ik heel de avond mijn kinderen moeten troosten en heb zelf amper geslapen en niks gegeten. Ik weet niet hoe ik dit moet aankunnen. Ik wil niet naar buiten, want hij was er gewoon altijd, wandelde altijd mee als ik buiten was.

Het is niet het eerste dier dat ik verlies, maar ik kan dit omwille van de domheid van dit ongeluk echt moeilijk plaatsen.

misschien onze relatie met onze buren nog meegeven: we zijn geen vrienden, eerder kennissen. hun jongste en onze oudste zitten bij elkaar in de klas en ze spelen al eens bij elkaar in de tuin. Als ze eieren teveel hebben, krijgen we er ook wel eens, zijn we samen buiten, gebeurt er al eens een fijne babbel, maar we lopen niet de deur voor elkaar plat. Het is ook zeker niet dat we gaan klagen als ze hun gras afrijden buiten de vastgelegde gemeentelijke uren. Zulke zaken gebeuren, maar daar maken we geen punt van.

Sorry voor het warrig verhaal. Ik hoor graag jullie mening.


Moderatoropmerking:
Lees eerst deze moderatoropmerking voordat je reageert: [***] @ [BB] kat verdronken in het zwembad van de buren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:27

Hoe vervelend en sneu het ook is, jouw kat komt op andermans terrein en diegene moet dan zorgen dat het veilig is? Volgens mij is het de omgekeerde wereld, jij bent verantwoordelijk voor je kat en moet hem veilig houden. Dat kan niet als hij rondzwerft. Nu is het een zwembad, een andere keer is het een auto.

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:28

Heel vervelend dat dit gebeurt is, maar het is een ongeluk. Jouw buren zijn niet schuldig aan de dood van jouw kat. Dit zijn de risico's die er bij horen als katten vrij buiten rondlopen.

Het is logisch dat je een schuldige probeert te vinden, dat hoort er bij. Net als "Wat als...?". Uiteindelijk gaat dat niks veranderen aan het feit dat hij er niet meer is.

Veel sterkte

Yubine

Berichten: 196
Geregistreerd: 01-08-13

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:29

Dit is een naar ongeluk, maar er is verder geen schuldige aan te wijzen. Dit kan gewoon gebeuren, dit zijn de risico's als een kat buitenkomt. Er is helaas niet zoveel aan te doen.

Sterkte met het verlies van je kat.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:30

Ik wilde gaan typen, maar Billy schreef al precies wat ik ook wilde schrijven...

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:31

Heel verdrietig en inderdaad een ongeluk. Het heeft geen zin om de buren hier de schuld van te geven. Je bent als eigenaar verantwoordelijk en als je dit soort dingen wil voorkomen, moet je je dieren op eigen erf houden. Dit hoort bij de risico's van je dieren vrij rond laten lopen :(:)

Neem de tijd om dit te verwerken, op den duur krijgt het een plekje. Sterkte gewenst Y;(

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:31

Billy schreef:
Hoe vervelend en sneu het ook is, jouw kat komt op andermans terrein en diegene moet dan zorgen dat het veilig is? Volgens mij is het de omgekeerde wereld, jij bent verantwoordelijk voor je kat en moet hem veilig houden. Dat kan niet als hij rondzwerft. Nu is het een zwembad, een andere keer is het een auto.


Inderdaad dit.

Wel veel sterkte met het verlies van je maatje.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:31

Ach, wat een naar ongeluk :(:) Sterkte :(:)

Dit hadden de buren ook niet gewild :(:) en had ook met een zeil erover kunnen gebeuren helaas :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:32

Ik vind het ontzettend naar voor jullie en ik kan het begrijpen als je in de emotie nu een zondebok wilt vinden. Maar de buren treft geen enkele schuld voor wat zij in hun eigen tuin hebben staan.

Hou gewoon je dieren op je eigen terrein als je het risico zo laag mogelijk wilt houden. Vind je dat dat niet kan? Dan hoort het risico er gewoon bij. Voor hetzelfde geld was hij in een vijver of regenton gevallen. Je kunt niet verwachten dat de buren hun tuin katproof maken voor jouw kat.

Laat de emotie en verdriet even zinken voor je de buren aansprakelijk stelt.

Sterkte met het verlies.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-20 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:32

Het is heel verdrietig.
Maar niet de schuld van de buren.
Hun tuin, hun zwembad.
Jouw kat had er niks te zoeken.

Ik wil je wel veel sterkte wensen.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:33

Het is ook zeker niet de bedoeling een schuldige aan te wijzen. Het is gebeurd, niks aan te doen. Ik probeer er ergens mee om te gaan

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:34

Heel veel sterkte,
De buren kunnen er idd niks aan doen,
Dit is zoals eerder gezegd inderdaad het risico dat je neemt als je je kat zonder toezicht buiten laat zwerven.. het had ook een auto kunnen zijn
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 18-09-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:34

Wow dat je zelfs nog eerst naar de buren kijkt. Het was een ongeluk en jij was de eerste in de rij die het had kunnen voorkomen door hem binnen te houden of veilig buiten (afgeschermde ruimte/tuin). Ik zou je buren nog een bos bloemen brengen voor hun ongemak en nare ontdekking eerder. Ik ben niet tegen katten buiten laten maar het brengt wel enorm veel risico mee.

Heel verdrietig voor jullie! Sterkte.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:34

Allereerst, veel sterkte!

Wij hebben in de tuin ook een opzetzwembad, mét een zeil erop, en toch had jouw kat ook hierin kunnen verdrinken als ze erop was gesprongen. Is een solar cover die volledig in het zwembad ligt en dus niet over de randen heen, en ik heb het volste recht om dit soort zeil te gebruiken... Het is dan ook niet mijn taak om mijn volledige tuin veilig te maken voor de katten van een ander...

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:34

Wat vervelend voor je dat dit is gebeurd. Het is logisch dat het even een hele gemengde gevoelens oproept, je weet dat het een ongeluk is maar je had het het liefst willen voorkomen. Als je buren hadden geweten dat dit zou kunnen gebeuren kan ik me voorstellen dat ze dit niet zo hadden gedaan.

Wellicht helpt het om even met de buren te gaan praten, niet om elkaar iets te verwijten maar gewoon om even je gevoelens te delen? Waarschijnlijk vinden de buren het net zo vervelend en geeft dat voor jezelf een blijk van begrip vanuit hun kant.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:34

Triest maar een ongeval die alleen te voorkomen was geweest door je kat op eigen terrein te houden.

Helaas loop je risico door je kat los te laten lopen, dit kan je niet bij de buren neerleggen, dit legt echt bij jullie zelf.

Neemt niet weg dat het vreselijk verdrietig is en dat je daar best je rot over mag voelen. Sterkte met elkaar, hopelijk krijgt het een plekje de komende tijd.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:35

Hafje81 schreef:
Het is ook zeker niet de bedoeling een schuldige aan te wijzen. Het is gebeurd, niks aan te doen. Ik probeer er ergens mee om te gaan


Citaat:
maar het maakt me zo kwaad dat er geen zeil op het zwembad lag. Onze katten en ook hun katten kruipen continu op randen en springen overal op. Het zijn slimme mensen met hoge studies, maar dit konden ze zelf niet bedenken.
Ik kan er heel moeilijk mee om. Ik mis mijn lieve straatkat, dit had voorkomen kunnen worden met even na te denken


Maar met deze tekst maak je duidelijk dat je het je buren enorm kwalijk neemt dat het gebeurt is. Want zij zijn slimme mensen en zij hadden moeten bedenken dat dit kon gebeuren.
Jij laat je kat buiten je tuin, dus jij had er rekening mee moeten houden dat dit kon gebeuren :(:)
Helaas, een heel naar ongeluk. Niet bij elk ongeluk moet er een schuldige aangewezen worden, soms gebeuren dingen gewoon door een samenloop van omstandigheden

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:35

Tsja..wat is domheid....?
Als je je kat buiten laat, is er risico op ongelukken, dom of niet.
Voor hetzelfde geld was het een auto geweest, of een ander dier.

Zoals iemand anders al zei; de buren hoeven hun tuin en spullen niet voor jouw kat, waarvoor jij de keuze maakt dat ie vrij rond kan zwerven en dus risico's, kat-proof te maken.

Maakt het gemis niet anders; heel veel sterkte :(:)
Ik weet zeker dat je buren het ook niet gewild hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:35

Dit is echt heel rot zeg. Heel veel sterkte!
Maar de buren zijn in dit verhaal absoluut niet schuldig. Het is hun zwembad in hun eigen tuin.
Jouw kat kwam op hun terrein en had daar niets te zoeken, dus het is een vervelend ongeluk helaas en een risico dat ze nou eenmaal lopen wanneer ze op een ander terrein komen.
Hij had helaas ook onder een auto kunnen komen. Dat is precies hetzelfde risico wanneer ze los lopen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:36

Judith_ schreef:
Ik vind het ontzettend naar voor jullie en ik kan het begrijpen als je in de emotie nu een zondebok wilt vinden. Maar de buren treft geen enkele schuld voor wat zij in hun eigen tuin hebben staan.

Hou gewoon je dieren op je eigen terrein als je het risico zo laag mogelijk wilt houden. Vind je dat dat niet kan? Dan hoort het risico er gewoon bij. Voor hetzelfde geld was hij in een vijver of regenton gevallen. Je kunt niet verwachten dat de buren hun tuin katproof maken voor jouw kat.

Laat de emotie en verdriet even zinken voor je de buren aansprakelijk stelt.

Sterkte met het verlies.

Dit.
En andersom dan? Moeten jouw buren maar boos worden op jou omdat jij niet goed op jouw kat gelet hebt en zij nu deze gruwelijke vondst moesten doen? Kindjes getraumatiseerd door dode kat in hun zwembad?

Nee hoor, dit was een stom ongeluk. Maar absoluut niet hun schuld.

Sterkte met het verlies.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:37

Pistasche schreef:
Wat vervelend voor je dat dit is gebeurd. Het is logisch dat het even een hele gemengde gevoelens oproept, je weet dat het een ongeluk is maar je had het het liefst willen voorkomen. Als je buren hadden geweten dat dit zou kunnen gebeuren kan ik me voorstellen dat ze dit niet zo hadden gedaan.

Wellicht helpt het om even met de buren te gaan praten, niet om elkaar iets te verwijten maar gewoon om even je gevoelens te delen? Waarschijnlijk vinden de buren het net zo vervelend en geeft dat voor jezelf een blijk van begrip vanuit hun kant.



Dit is een reactie waar ik nu blij mee ben en dat me helpt. Ik ben enorm verdrietig en vraag een manier om er mee om te gaan, niet om mij erop te wijzen dat ze geen schuld treffen of dat mijn kat mijn eigen verantwoordelijkheid is. Dat weet ik en besef ik ook.

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 10:39

Keet schreef:
Hafje81 schreef:
Het is ook zeker niet de bedoeling een schuldige aan te wijzen. Het is gebeurd, niks aan te doen. Ik probeer er ergens mee om te gaan


Citaat:
maar het maakt me zo kwaad dat er geen zeil op het zwembad lag. Onze katten en ook hun katten kruipen continu op randen en springen overal op. Het zijn slimme mensen met hoge studies, maar dit konden ze zelf niet bedenken.
Ik kan er heel moeilijk mee om. Ik mis mijn lieve straatkat, dit had voorkomen kunnen worden met even na te denken


Maar met deze tekst maak je duidelijk dat je het je buren enorm kwalijk neemt dat het gebeurt is. Want zij zijn slimme mensen en zij hadden moeten bedenken dat dit kon gebeuren.
Jij laat je kat buiten je tuin, dus jij had er rekening mee moeten houden dat dit kon gebeuren :(:)
Helaas, een heel naar ongeluk. Niet bij elk ongeluk moet er een schuldige aangewezen worden, soms gebeuren dingen gewoon door een samenloop van omstandigheden


Ik weet dat ik dat met deze reactie insinueer. Ik ga geen ruzie met mijn buren maken. Het is voor hun ook erg om die kat te vinden. die kwaadheid is mijn eerste reactie, maar ik ben slim genoeg om al de argumenten waar iedereen me op wijst in mijn achterhoofd te hebben. Deel van het verwerkingssproces zeker?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: kat verdronken in het zwembad van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:41

Je staat er in ieder geval realistisch in :(:)
Hoe gaat de andere kat om met het verlies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:41

Maar dan moet je misschien zelf geen dingen zeggen als "Het zijn slimme mensen met hoge studies, maar dit konden ze zelf niet bedenken."

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 10:43

Ach wat verdrietig... Ik snap heel goed dat je kwaad bent op de buren, ook al konden zij er ook niet aan doen. Ongelukken gebeuren, en zijn veel moeilijker te accepteren dan als je huisdier overlijdt door ziekte of dergelijke.
Ben je al met hen gaan praten? Voor hen was het vast ook heel naar om jouw kat daar aan te treffen.