Hond is plots sneller moe/kortademig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:26

Wij hebben een keeshondje van bijna 8 jaar. Nu doen wij al enkele jaren co-ouderschap met een goede vriendin van mijn moeder die gepensioneerd is en vaak net iets meer tijd heeft dan ons om grote wandelingen te gaan maken. Hond is daar volledig oké mee en vind het best fijn, hij maakt graag grote wandelingen. Nu had ze ons verteld dat hij de laatste wandelingen kortademig was en snel moe. Toen ik hem laatst mee had genomen naar de paarden viel het mijn moeder ook op dat hij sneller moe is. Na de wandeling is hij dan ook als een blok in slaap gevallen bij de piste. Gisterenavond maakte hij plots ook een eenmalig piepend geluid terwijl hij aan het slapen was (maar kan ook wel een droom zijn?).

Hij is voor de rest kerngezond, ziet er niet ziek uit, is speels, eet en drinkt goed... Sinds zijn castratie is hij wel veel moeilijker gaan ruiven, binnen 2 weken gaat hij terug naar de hondenkapper voor een trimbeurt. Het is een grote middenslag keeshond en hij weegt zo'n 11-11,5kg. Hij is nog geen 2 maanden geleden naar de dierenarts geweest voor zijn inentingen en check-up, daar was alles in orde. Hij heeft wel regelmatig last gehad van teken deze zomer.

Omdat het niet frequent aanwezig is weet ik niet goed of dit gewoon een ouderdomskwaaltje is of het nodig is om naar de dierenarts te gaan. Heeft iemand een idee wat het kan zijn of kan me wat advies geven?

Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:35

Als die regelmatig teken heeft gehad, kan die dan misschien de ziekte van Lyme opgelopen hebben?

Hannanas
Berichten: 13013
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:37

Het kan echt van alles zijn maar een hond van 7 is nog in de bloei van zijn leven, dus moe en kortademig “vanwege de leeftijd” zou niet mogen.

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:38

Ik zou voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan en het probleem voorleggen.

Jaren geleden hebben wij ook een hondje gehad met de zelfde klachten maar ze was wat te zwaar dus we zochten er weinig achter plus dat dit hondje altijd liever lui dan moe was.
Helaas heeft dit er voor gezorgd dat we te lang gewacht hebben, ze bleek ernstige vergevorderde hartklachten te hebben toen we met spoed naar de dierenarts gingen. Ze is toen de tijd terplekke ingeslapen.

Ik hoop van harte dat het bij jullie hond iets heel onschuldigs is. Maar bij twijfel ga dan altijd even naar de dierenarts. Heel veel succes!

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 16:49

Geke_Lizzy schreef:
Als die regelmatig teken heeft gehad, kan die dan misschien de ziekte van Lyme opgelopen hebben?

Die vraag had ik laatst bij de dierenarts gesteld omdat hij er zelf een teek had uitgekrabt en die is er uitgezweerd, volgens mijn DA hebben honden zelden last van Lyme en hoefde ik me geen zorgen te maken. Maar het is zeker al in me op gekomen.
Wispeltuur schreef:
Ik zou voor de zekerheid even langs de dierenarts gaan en het probleem voorleggen.

Jaren geleden hebben wij ook een hondje gehad met de zelfde klachten maar ze was wat te zwaar dus we zochten er weinig achter plus dat dit hondje altijd liever lui dan moe was.
Helaas heeft dit er voor gezorgd dat we te lang gewacht hebben, ze bleek ernstige vergevorderde hartklachten te hebben toen we met spoed naar de dierenarts gingen. Ze is toen de tijd terplekke ingeslapen.

Ik hoop van harte dat het bij jullie hond iets heel onschuldigs is. Maar bij twijfel ga dan altijd even naar de dierenarts. Heel veel succes!

Dankjewel voor je ervaring. Gelukkig gaan wij meestal altijd op tijd naar de dierenarts en plannen we regelmatig een bezoek. Nu zijn de klachten ook nog geen 2 weken bezig. Hij heeft ook een hele dikke vacht, dus nu is het voor het eerst dat ik twijfel om naar de dierenarts te gaan omdat ik het niet goed kan afwegen omdat het dus helemaal niet frequent aanwezig is... Hij is aan de volle kant, maar niet obese.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:56

wordt bij het enten altijd ook naar het hart geluisterd? zou anders ook even naar de DA gaan om naar het hart te laten luisteren voor de zekerheid, doet het mij ook aan denken, ze gaan bij hartproblemen, op een gegeven moment hoesten, maar dat wil je graag voor zijn, mijn hond heeft het nog jaren goed gedaan op een hart pilletje per dag

mijn huidige hond is ook minder actief/sneller moe als zijn vacht te dik/lang wordt, is een trim hondje, zou ook kunnen dat je hond daar last van heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:59

lique68 schreef:
wordt bij het enten altijd ook naar het hart geluisterd? zou anders ook even naar de DA gaan om naar het hart te laten luisteren voor de zekerheid, doet het mij ook aan denken, ze gaan bij hartproblemen, op een gegeven moment hoesten, maar dat wil je graag voor zijn, mijn hond heeft het nog jaren goed gedaan op een hart pilletje per dag

mijn huidige hond is ook minder actief/sneller moe als zijn vacht te dik/lang wordt, is een trim hondje, zou ook kunnen dat je hond daar last van heeft


Precies dat, ik moest gelijk denken aan een vergroot hart. Ik zou daar zeker spoedig op laten checken.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 18:21

Ja, de dierenarts luistert eigenlijk altijd naar zijn hart en longen, laatste keer zijn ook zijn tandjes nagekeken en toen hadden ze gezegd dat alles in orde was. Onze hond moet ook regelmatig getrimd worden, daar merken we ook bij dat als zijn vacht te dik is hij vaak hijgt, dat is nu ook zo en daarom hebben we vorige week al een afspraak gemaakt. Maar zo echt het buiten adem zijn en niet meer mee kunnen is nieuw. Hoesten doet hij niet.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:40

Een bloedtest kan duidelijkheid geven,mijn hondje was laatst ook erg moe en hij had leishmania.Als ik iets merk aan mijn dieren wat er nooit was laat ik het na kijken.

DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:49

Onze vorige hond was 11 en hield op gegeven moment het hardlopen ook niet meer zo goed vol. Snel moe en buitenadem, terwijl hij verder zo fit als een jonge hond was, ook goed op gewicht. Gezien zijn leeftijd vond ik het nog niet zo gek dat hij het hardlopen niet meer goed kon volhouden, dus er destijds niks achter gezocht. Van de één op de andere was hij ineens ziek, buitenadem en slap, dus direct naar de dierenarts gegaan. Zijn hart klonk goed, ze kon verder niks vinden, dus naar huis met pijnstillers. De dag erop leek hij iets beter om de dag daarna dubbel zo ziek te zijn. Weer naar de dierenarts en toen kon ze zijn hart nauwelijks meer horen. Er zijn toen hartfoto's gemaakt en tijdens het wachten op de uitslag is de hond op de tafel daar overleden. Hij bleek een vergroot hart te hebben met nu vocht om het hart. Omdat jouw hond verder ook gewoon fit lijkt, maar toch plotseling sneller buiten adem, denk ik ook aan hartproblemen. Ik zou de dierenarts voor de zekerheid foto's van het hart laten maken. Dan weet je in elk geval zeker of er iets mis is of niet! En mocht er toch iets zijn, dan hoop ik dat jullie er wel op tijd bij zijn. Al hoop ik natuurlijk nog meer dat hij het gewoon warm heeft met zijn vacht ;)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 09:55

Ik zou toch zijn hart ook even goed na laten kijken..

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 14:26

Mijn hond werd ook slomer maar niet heel erg en op een dag had ze het benauwd. Naar de spoedarts gegaan en daar bleek dat ze de erge ziekte had. En het was al uitgezaaid,we gingen zonder hond weer naar huis.

cursebreaker

Berichten: 11445
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:21

Ik zou idd ook even een extra checkup gaan laten doen, van sowieso het hart. Op 2 maanden tijd, sinds je laatste bezoek, kan er toch zeker wel het een en ander veranderd zijn. Aangezien het toch wel erg atypisch gedrag is van wat je omschrijft en het meerdere mensen dus is opgevallen, zou ik toch gewoon asap een afspraak inplannen en dit niet te lang aankijken. Deze specifieke atypische symptomen zouden voor mij persoonlijk wel genoeg zijn om toch snel aan de bel te trekken :j

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 02:40

Ik zou een bloedje laten trekken en dan vooral even naar de leverwaarden laten kijken. Mijn middenslag keesje werd ook snel moe en hijgde veel en lang. Ze was in eerste instantie verder niet ziek, maar bleek hepatitis (leverontsteking) te hebben. Ze ging snel achteruit (geen eetlust, waterdunne diarree, algehele malaise) maar is er met prednison weer bovenop gekomen.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:25

Dit kan echt vanalles zijn, een vergroot hart, vocht, een vacht wat in de weg zit of zoiets 'simpels' als een grasaar in een neusgat/ luchtweg.

Dat dit 'pas' 2 weken bezig is vind ik geen reden om niet te gaan naar de DA, ik zou eerder nu gaan dan afwachten.

Kortademig bij mensen gaan ook al vrij snel alle alarmbellen rinkelen, daar wacht je ook geen weken totdat je actid onderneemt.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 18:33

Net als Imaani zocht ik er in eerste instantie ook niets achter dat mijn hond van 14 niet zo goed meer kon meekomen. Totdat ze opeens ging flauwvallen en doodziek werd. Via een spoedkliniek bij een veterinair cardioloog terecht gekomen en na onderzoek bleek het rechter gedeelte van het hart van mijn hond sterk vergroot en had ze vocht achter de longen. De diagnose is longfibrose, dat kun je vergelijken met taaislijmziekte. Vocht achter de longen weggehaald, medicatie mee en gelukkig is ze weer opgeknapt. Maar als ik er eerder bij was geweest had het mijn hond veel ellende bespaard.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:41

Wat altijd goed is om te doen is je hond goed observeren:
Hoe is de ademhaling? Oppervlakkig, diep, met naknijpen?
Wat is de ademhaling frequentie in rust?
Ligt de hond anders? Normaal met gestrekte poten en nu met opgetrokken poten, of juist andersom?
Ligt de hond op een andere ondergrond? Niet meer op een kussen maar het liefst op een koude vloer?
Hoe is de eetlust?
Zijn er andere (gedrags) veranderingen in bijvoorbeeld drinken, plassen, ontlasting?
En in het geval van jouw hond: wat is er anders na het bezoek aan de trimsalon en het verwijderen van de vacht? Is hij nu niet meer kortademig?
Allemaal vragen waarbij de antwoorden de DA helpt om een diagnose te stellen.
Laten we het erop houden (en hopen!) dat je hond last van zijn vacht heeft en je niet naar de DA hoeft.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 18:01

We gaan morgen bellen. Hond is heel de week oke geweest, tijdens kleine wandelingen is hij ook helemaal oke. Maar vandaag (het is natuurlijk ook weer warmer) weer veel hijgen en ik vond hem zojuist ook niet fijn ademen. Ik vrees toch ook een beetje op een vergroot hart. Het is ook een broodfok, wij hebben heb geadopteerd van een vriendin toen hij 8 maanden was en wisten pas dat hij een broodfok was toen we de papieren kregen. Dierenarts had ons toen verteld dat als er problemen zouden zijn we die al gemerkt zouden hebben. Maar ja, geeft geen garantie uiteraard.

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 18:16

Hij is te dik in combinatie met een dikke vacht... Net terug van de DA. Hart en longen waren compleet normaal maar hij is dus tegenover 3 maanden geleden een dikke kilo bijgekomen waardoor hij zeker 2-3kg kwijt moet. Hebben voor de zekerheid ook nog iets meegekregen tegen longworm.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 18:49

Dan heeft hij het deze dagen wel weer echt warm, maar fijn want hier kun je wat aan doen. Ga je hem nog scheren?

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 19:29

Ah oei, gelukkig hebben jullie hem even laten nakijken. Veel aankomend in korte tijd en deze vermoeidheid kan ook wijzen op ziekte van Cushing of een te traag werkende schildklier. Hopelijk is dat allemaal niet aan de hand en kan hij na een trimbeurt en wat kilootjes minder weer vrolijk meekomen!

CalipsoLover

Berichten: 5559
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hond is plots sneller moe/kortademig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-20 19:51

Hij wordt eind september terug getrimd. Hij is ook wel een schooier/snoeper. Dus dat hij te dik is verbaast ons eigenlijk niet, dat hij dan snel wat is bijgekomen is dan ook verklaarbaar en gaan we niks achter zoeken. Nu dieet!