Friese Stabij en voerprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bo_Y

Berichten: 4555
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 10:40

Onze Friese Stabij van bijna 4 is een actieve hond. We doen aan man-trailing, wandelen veel en starten volgende week met behendigheid.

Ze is gesteriliseerd en daardoor wel een neiging dik te worden. Verder is ze allergisch voor kip, dan krijgt ze heel erge jeuk.

Doordat we veel doen heeft ze wel veel voer nodig, maar ze mag niet te veel want dan wordt ze te dik.

Ze is nu 18,5 kilo en 49,5 cm hoog.

Ik voerde eukanuba nutare plus lam, gemengd met Renkse zalm voor de vetten. En af en toe een maaltje gestoomd vlees van Renske (zalm of lam), dit ging op zich goed. Ik voer als ze vrij is minder dan als ze hard moet werken. Goede ontlasting (1 keer per dag) en meestal voldoende energie.

Nu komt het probleem; vorige week vakantie gehad en met de hond ongeveer 100km in 7 dagen gelopen op Ameland en ze was aan echt moe aan het einde van de week. En ik kan hier het voer niet meer krijgen, gaat uit de handel begreep ik.

Ik zoek dus een voer (een brok, vers vlees wil mijn man niet, gestoomd vlees was ver genoeg) zonder kip, hoog in energie, maar zonder echte dikmakers. Wie heeft advies?

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:44

Je weet dat in Nature Plus Lam ook Kip zit?
Vriesvers lam (18%), gedroogde kip en kalkoen (18%), rijst (14%), sorghum (14%), erwtenmeel, gerst (5%), gevogeltevet, aardappelmeel, zeevismeel, bietenpulpmeel (3,2%), gevogeltejus, mineralen (waaronder natriumhexametafosfaat*), gedroogde biergist, gedroogde appelpulp (0,5%), gedroogde wortels (0,5%), gedroogde doperwten (0,4%), fructo-oligosachariden (0,28%), gedroogde spinazie (0,2%), gedroogde tomaten (0,2%), zeevisolie (0,2%), lijnzaad.

Dit is volgens Eukanuba de samenstelling namelijk.

Bo_Y

Berichten: 4555
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 10:50

Ja, dat zag ik deze week ook, toen ik ging zoeken naar voer. Was ik erg verbaasd over, want die werd door eukanuba geadviseerd toen ik kipvrij voer zocht...
Het is ook niet meer leverbaar, dus de zoektocht is gestart naar iets anders

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:57

Wij voeren zelf sinds kort Brit. De Salmon And Potato Grain free
Maar ik denk dat de Endurance voor jullie wel past
https://brit-petfood.com/nl/products/ho ... -endurance
Dan hoef je geen extra renske te voeren voor de vetten. en met dat beetje kippenvet, gezien de waarde van de Eukanuba die dus goed ging zou ik dat wel durven.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:57

Wolf of wilderness heeft veel varianten zonder kip..

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 10:59

Vleddertje1 schreef:
Wolf of wilderness heeft veel varianten zonder kip..

Tot een maand of 1,5 geleden voerde ik ook Wolf of Wilderness. met volle tevredenheid hoor. De Elements lijn is sowieso Kip vrij. Al verwacht ik dat niet nodig omdat t bij Eukanuba goed ging. Maar voor een erg actieve hond denk ik dat wolf niet toereikend is.

Bo_Y

Berichten: 4555
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 11:12

Ik denk dat een beetje kip inderdaad wel kan.

Het is vooral veel energie en niet te veel dikmakers

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:21

Wat je nodig hebt is voldoende koolhydraten en voldoende eiwitten, weinig vet. Sporthonden doen het vrijwel altijd beter op een dieet met koolhydraten, bij voorkeur goed ontsloten granen.

Daarnaast is het op zich normaal dat een hond na 100km in 7 dagen lopen moe is, zeker als ze veel los heeft gelopen en dus netto meer kilometers gemaakt heeft.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 11:54

kiwiwitje schreef:
Vleddertje1 schreef:
Wolf of wilderness heeft veel varianten zonder kip..

Tot een maand of 1,5 geleden voerde ik ook Wolf of Wilderness. met volle tevredenheid hoor. De Elements lijn is sowieso Kip vrij. Al verwacht ik dat niet nodig omdat t bij Eukanuba goed ging. Maar voor een erg actieve hond denk ik dat wolf niet toereikend is.


Er zit veel verschil in energie/ koolhydraten/ vet tussen verschillende varianten..
Ik heb zelf een zeer energieke jachthond( kruising stabij) die het er nu ( na wat zoekwerk) prima op doet

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:01

Mijn actieve hond doet het ook goed op Wolf of Wilderness, ik wissel af en toe af met de smaken en hij blijft nu goed op gewicht. Voorheen kreeg bij Bosch Lam & Rijst (ook een duits merk), maar hier bleek hij ook net niet genoeg uit te kunnen halen en te vermageren. Heeft hij meer gelopen dan krijgt ie ook wat meer brok en dat gaat heel goed zonder vet te woren of in te vallen. Dan inderdaad wel voor de Elements gaan ivm geen kip.
Laatst bijgewerkt door Dwyne op 12-09-20 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:07

Vleddertje1 schreef:
kiwiwitje schreef:

Tot een maand of 1,5 geleden voerde ik ook Wolf of Wilderness. met volle tevredenheid hoor. De Elements lijn is sowieso Kip vrij. Al verwacht ik dat niet nodig omdat t bij Eukanuba goed ging. Maar voor een erg actieve hond denk ik dat wolf niet toereikend is.


Er zit veel verschil in energie/ koolhydraten/ vet tussen verschillende varianten..
Ik heb zelf een zeer energieke jachthond( kruising stabij) die het er nu ( na wat zoekwerk) prima op doet

t valt altijd te proberen. Waar de ene hond t goed op doet hoeft niet het voer te zijn voor de andere. Ik merkte toch dat Wolf voor mijn honden net wat ''te weinig'' was. En wij zijn niet eens actief. Vooral de vachten en de vormen (zowel spier als vet) zijn beter vind ik. Van de Elements is alleen de Lam wat hoger in vet. Rund en eend zitten vrij gelijk. De Ocean is wel lager in vet.

Ik ben echt een jaar of 3 (geloof ik :') ) heel tevreden geweest over wolf. Mijn eerste nest is er op gespeend en 2 pups ervan op opgegroeid tot 1,5 jr. En super tevreden. Maar de laatst maanden merkte ik toch dat t ''net niet'' meer was. Maarja honden veranderen ook en hun behoeften kunnen ook veranderen.
1 van de pups zit uitgeplaatst en bij hem en de andere hond in huis merkten ze ook dat t ''net niet'' meer was. Die zijn over op KVV.

Moet er wel bij zeggen. Ik voer zowel brok als KVV.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:15

Dwyne schreef:
Mijn hyperactieve hond doet het ook goed op Wolf of Wilderness, ik wissel af en toe af met de smaken en hij blijft nu goed op gewicht. Voorheen kreeg bij Bosch Lam & Rijst (ook een duits merk), maar hier bleek hij ook net niet genoeg uit te kunnen halen en te vermageren. Heeft hij meer gelopen dan krijgt ie ook wat meer brok en dat gaat heel goed zonder vet te woren of in te vallen. Dan inderdaad wel voor de Elements gaan ivm geen kip.


Er is een verschil tussen hyperactief en actief, laten we dat niet vergeten.

Dwyne

Berichten: 1974
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Winschoten

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 12:45

Dat klopt KimD, niet goed verwoord; hij is ook echt daadwerkelijk actief gedurende de dag. Hij rent meerdere km's per dag.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Re: Friese Stabij en voerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:21

Kijk eens op de site van Darf: www.darf.nl Daar staan ook brokken op en niet alleen KVV.

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:39

Dwyne schreef:
Dat klopt KimD, niet goed verwoord; hij is ook echt daadwerkelijk actief gedurende de dag. Hij rent meerdere km's per dag.


Ga je dagelijks met hem hardlopen?

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:40