Wat voor kip is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:43

We hebben een aanloper, mist wat veren in de staart en nek en volgens mij nog vrij jong. Het is iets groter dan mijn wyandotte krielen, staarthouding is anders en een langere nek ook. Tis ook maar een scharminkelig kipje.

Heeft iemand een idee welk ras dit is?
Afbeelding

Benfan

Berichten: 4005
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Emmen

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:51

Duidelijk geen kip-piri-piri

Jintexx

Berichten: 464
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:57


jibberjabber

Berichten: 785
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:02

Het lijkt mij een jonge Brahma toe..... (leuk !!!)

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:07

volgens mij een mengelingetje van ik-weet-niet-wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:11

jibberjabber schreef:
Het lijkt mij een jonge Brahma toe..... (leuk !!!)


Een brahma hoort veren aan de poten te hebben :)

Ik denk gewoon een mixje

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:15


01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:15

Ja ik dacht ook aan een mix.. niet dat ik heel veel verstand van kippen heb.. maar was wel m’n gedachte

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:17

Gezien de kam en de gele poten zit er Wyandotte in alleen dan gekruisd met iets. Leuk ding wel.

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:19

Een jonge wyandotte groot? Anders een mooi mengelmoesje, het is wel een mooi kipje! Heb je toevallig ook een foto van bovenaf van de onderrug? Ik twijfel namelijk of het niet stiekem een jong haantje is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:43

Afbeelding
Dit zijn grote wyandottes, de aftekening is het zelfde, maar deze heeft een langere nek en draagt zijn staart niet hoog.

Citaat:
Een brahma hoort veren aan de poten te hebben :)


Jonkies hebben dat ook al?

Citaat:
Een jonge wyandotte groot? Anders een mooi mengelmoesje, het is wel een mooi kipje! Heb je toevallig ook een foto van bovenaf van de onderrug? Ik twijfel namelijk of het niet stiekem een jong haantje is..


Ik kan morgen even een foto maken, waar moet ik dan op letten? Het heeft in ieder geval nog geen sporen.

Lukasje
Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:47

Ja hoor, jonge brahma’s hebben gevederde poten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:48

Lukasje schreef:
Ja hoor, jonge brahma’s hebben gevederde poten :j

Nou gelukkig, ben stiekum wel blij dat het geen joekel wordt :D

Anoniem

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:59

Ze worden er zelfs mee geboren :)

ThreeFingers

Berichten: 4292
Geregistreerd: 30-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:00

Gewoon een leuk kippie!

HopeMyDay

Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:04

Ik weet natuurlijk niet hoe tam hij is maar het mooiste zou zijn als je hem op kan tillen en zijn vleugel iets van hem af kan houden (dan moet je wel met 2 man zijn om de foto daarvan te kunnen maken). Anders kan is een foto van de rug prima! Ik zoek dus naar de "sierveren". De veren die in een boog naar beneden hangen vlak voor de staartbasis.

Ik twijfel dus wel vanwege de "sporen". Jonge haantjes hebben namelijk niet meteen volgroeide sporen maar krijgen eerst een klein puntje. Hoewel sommige hennen dit ook hebben (ik heb zelfs een hen gehad mét sporen) zie je het het meeste bij jonge hanen. Ook twijfel ik vanwege de vrij duidelijke vleugeldriehoek aan het einde van de vleugel.

Bij deze haan kan je de sierveren mooi zien lopen ook heeft hij een hele mooie driehoekspunt op zijn vleugel. Deze haan is al 3 dus heeft ook alle andere kenmerken maar het geeft een goed beeld van waar je naar zoekt. Ze beginnen altijd onder de vleugel en je ziet ze dus niet meteen. De sierveren zijn in mijn ogen nog altijd het eerste en meest betrouwbare wat je kan zien bij een jonge haan. Zeker met een ras met een erwten/rozenkam.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:18

HopeMyDay schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe tam hij is maar het mooiste zou zijn als je hem op kan tillen en zijn vleugel iets van hem af kan houden (dan moet je wel met 2 man zijn om de foto daarvan te kunnen maken). Anders kan is een foto van de rug prima! Ik zoek dus naar de "sierveren". De veren die in een boog naar beneden hangen vlak voor de staartbasis.

Ik twijfel dus wel vanwege de "sporen". Jonge haantjes hebben namelijk niet meteen volgroeide sporen maar krijgen eerst een klein puntje. Hoewel sommige hennen dit ook hebben (ik heb zelfs een hen gehad mét sporen) zie je het het meeste bij jonge hanen. Ook twijfel ik vanwege de vrij duidelijke vleugeldriehoek aan het einde van de vleugel.

Bij deze haan kan je de sierveren mooi zien lopen ook heeft hij een hele mooie driehoekspunt op zijn vleugel. Deze haan is al 3 dus heeft ook alle andere kenmerken maar het geeft een goed beeld van waar je naar zoekt. Ze beginnen altijd onder de vleugel en je ziet ze dus niet meteen. De sierveren zijn in mijn ogen nog altijd het eerste en meest betrouwbare wat je kan zien bij een jonge haan. Zeker met een ras met een erwten/rozenkam.

[ [url=m/Mat3VL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik til het elke avond op, dus ik ga morgen even een foto maken! Dank je wel voor de uitleg! Ik heb ook wel mijn twijfels hoor, want qua nek en staart lijkt hij meer op deze haan dan op een wyandotte hen :D

Ik vind trouwens zijn rug wat lang voor ee wyandotte, maar misschien ligt dat bij een haan anders. Het zou wel een verklaring kunnen geven waarom het los hier op straat liep.

artosje
Berichten: 118
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:05

ik gok op een hollandse kriel , vind hem/haar er verdacht veel op lijken

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 06:48

Hollands kriel durf ik bijna zeker te zeggen dat die het helemaal niet is :) dat zijn echt wel iele slanke vogeltjes. Dit is best een plompe dame. Tenminste, ik ga er ook zachtjes van uit dat het een hen is. Maar ik heb er in het vorige topic ook naast gezeten :')

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:17

Denk een jonge Brahma

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:06

Ik denk dat het een zogeheten vuilnisbakkie is. Brahma en cochin zeker niet , hollandse kriel zien veel ieler. Gewwon een mengelmoes, die zijn ook leuk.

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:27

Brahma kan niet, dan had ie veren aan de poten moeten hebben.
Ik denk of een wyandotte in een mindere periode (dan willen ze de staart ook weleens laten hangen), een mislukte (zitten er ook weleens bij die niet het mooie opstaande model hebben), of een wyandotte kruising, maar daar is de kleur eigenlijk te mooi voor.
Voor een haan had de staart al veel donkerder en de veren net bij de staart aanzet lager moeten zijn

Anoniem

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:23

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geprobeerd nog wat foto's te maken. Er missen een heleboel veertjes op zijn achterste, het heeft bijna een kale kont, het is zelfs een beetje rood, niet ontstoken, maar het lijkt wat geirriteerd. Ook de nek is erg kaal, ik dacht eerst rui, maar nu twijfel ik.
Zijn vleugelpunten raken elkaar bijna achter het kontje langs. Het eet en drinkt goed en is erg onderdanig naar de andere kippen.

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Re: Wat voor kip is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:56

Misschien grote wyandotte buff columbia
Zijn er ook in kriel uitvoering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 13:00

Ik zit ook al te kijken naar een leghorn buff columbia.

Zou het wel een jonkie zijn uberhaupt? Ik vind het kammetje echt mini.