Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 19:21

Tara, onze 12-Jarige gesteriliseerde Shiba Inu Krabt sinds zo'n 14 maanden af en aan, aan haar mond. Zo is ze een paar dagen heel veel aan het krabben, inclusief gilpartij omdat we vermoeden dat het haar zeer doet. Ook lijkt het er op dat hoe meer ze aan haar mond krabt hoe meer last ze er van krijgt.

Stond eerst op Royal Canin VCN adult small dog. I.v.m. samenwonen en mijn honden heeft ze een tijd vers vlees (Lotgering) gehad en sinds eind 2019/begin 2020 staat ze op DLG original.

Vriend is er de eerste keer vorig jaar (mei?) mee naar de DA geweest, deze heeft toen een AB kuur voorgeschreven. Ik weet niet welke omdat ik toen nog niet in beeld was. Dit had echter geen effect.

Ik November heeft ze nogmaals AB gehad wederom zonder effect. Nu heeft ze Prednison gehad tot zo'n anderhalve week geleden gedurende een ruime week (? niet helemaal zeker omdat vriendlief de pillen gaf en de dosering verkeerd gelezen heeft >;) )
Tijdens deze periode is ze na 4 a 5 dagen prednison gebruik gestopt met krabben en vandaag weer begonnen met krabben na stoppen zo'n anderhalve week geleden.

Voor de duidelijkheid heb ik foto's toegevoegd. Het gaat om het ribbeltje dat je op de foto's ziet. Een van mijn honden heeft dit ook en heeft dus nergens last van. Het ribbeltje is in het verleden wat rood geweest maar nu al zeker na de 2e AB kuur niet meer.

Note: Tara is ook wel een beetje een bijzondere hond, voor degene die het ras kennen: jullie snappen me vast :D :')
Divagedrag en drama om weinig is haar niet onbekend. De dierenarts gaf zelfs aan dat ze vaker zo'n soort honden onder behandeling heeft en dat het wellicht nog ''spatjes'' konden zijn, vandaar als laatste greep naar prednison.
Morgen willen we wederom de DA bellen voor overleg, het enige dat mij nu te binnen schiet is een eliminatiedieet te gaan houden

Afbeelding


Afbeelding


Om dit monster gaat het:
Afbeelding


Dus mocht iemand ideeën hebben of nog vragen dan hoor ik het graag!

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:39

Misschien wisselen van voerbak? Dat ze last heeft van t formaat of t materiaal.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:48

Bij vrienden van mij was dit bij hun hond een teken van voedselallergie (kippeneiwit).

Het zou ook tandpijn kunnen zijn? Is dit uitgesloten?

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:49

Aanvullend/ uitgebreid onderzoek misschien?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:03

kiwiwitje schreef:
Misschien wisselen van voerbak? Dat ze last heeft van t formaat of t materiaal.


Voerbak is van een metalen naar een gewoon schaaltje gegaan. Ze eet echter uiterst voorzichtig en in meerdere keren. Dus ik zou zeggen van niet maar je weet natuurlijk nooit.


BillyJ schreef:
Bij vrienden van mij was dit bij hun hond een teken van voedselallergie (kippeneiwit).

Het zou ook tandpijn kunnen zijn? Is dit uitgesloten?


Kip of koe leek mij ook waarschijnlijk. Maar ik verbaas me er over dat ze dan maar zo'n kleine reactie heeft. Richeltje wordt ook niet groter en lijkt mij een Richeltje dat meerdere honden in hun mond hebben. Tandpijn is nog niet per se uitgesloten maar ik mag wel overal aan zitten en ze lijkt dus alleen op de binnenkant van haar lip te reageren. Als wij op haar neus/mond wrijven waar dat Richeltje zit, gilt ze ook en gaat met haar achterpoot op de grond tikken.

Overigens gilt ze ook als we haar oren schoon maken maar dit lijkt toch wat aanstelleritis te zijn, heeft ze van de dierenarts een speciaal spulletje voor, lijkt gewoon een vette vloeistof te zijn, even gekeken heet otoclean, dus wellicht dat haar oren (m.n. Links) dus ook meespelen. Deze houd ze ook helemaal opzij en haar hoofd ook iets als ze er last van heeft, ook flappert ze dan meer.

Dawn1993 schreef:
Aanvullend/ uitgebreid onderzoek misschien?


Waarop dan? Vandaar ook mijn topic, ik kom niet verder dan een eliminatiedieet :=
Laatst bijgewerkt door MissBambi op 19-08-20 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:06

Ik zie wel wat tandsteen. Dat kun je zelf weghalen met een tandartskrabbertje en wat handigheid. Of het door de DA leten doen.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:09

Lindsey_99 schreef:
Ik zie wel wat tandsteen. Dat kun je zelf weghalen met een tandartskrabbertje en wat handigheid. Of het door de DA leten doen.


Klopt! het is alleen maar wat aanslag, ik haal namelijk bij mijn 2 honden het tandsteen regelmatig weg :j die hebben een paar plekken in de mond waar haren verzamelen := echt heel vies. Bij Tara is er weinig weg te halen, heb er wel al aan zitten denken om dit te doen maar omdat het richeltje verder naar voren zit (echt onder de neus aan de lip) vraag ik me af of dit verband houdt.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:09

Ik zou toch eens naar een tandheelkundig dierenarts gaan. T gebit ziet er zo op zich normaal uit, maar 't feit dat ze t uit gilt als je dr aan zit is toch wel een groot alarm. De meest dramatische problemen zitten onder t tandvlees. Op https://www.wgvt.nl kun je een goede bij jou in de buurt vinden.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:12

Ik zal dat morgen zeker even met de DA overleggen! op het moment gilt ze niet, ik vermoed door de prednison maar dat is wachten op. Zou de prednison een tand/tandvleesprobleem (tijdelijk) kunnen hebben getackeld?

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:12

Eventueel een foto laten maken ?

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:15

bigone schreef:
Eventueel een foto laten maken ?


van de tanden?

edit; Bedankt trouwens iedereen voor de snelle reacties! Ik denk dat ik morgen zelf even met de dierenarts bel om te sparren. Vriendlief is toch wat minder goed met zo veel dingen om te vragen :+

BigOne
Berichten: 38209
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:32

MissBambi schreef:
bigone schreef:
Eventueel een foto laten maken ?


van de tanden?

edit; Bedankt trouwens iedereen voor de snelle reacties! Ik denk dat ik morgen zelf even met de dierenarts bel om te sparren. Vriendlief is toch wat minder goed met zo veel dingen om te vragen :+

Ja, van zijn gebit aangezien hij heel voorzichtig eet en toch pijn aangeeft, misschien wel wat met de tanden wat je niet ziet.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:33

Ja zorg wel dat er dentale foto's genomen worden en geen gewone röntgenfoto's, daar zie je namelijk niks op.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:47

bigone schreef:
Ja, van zijn gebit aangezien hij heel voorzichtig eet en toch pijn aangeeft, misschien wel wat met de tanden wat je niet ziet.



Voorzichtig eten heeft ze altijd gedaan, we noemen haar hier gekscherend prinses op de erwt :') maar ik zal zeker met de DA bespreken of de pijn wellicht toch niet van het richeltje af komt maar van haar tanden en dan inderdaad om een doorverwijzing vragen. Zal de website die hier eerder genoemd is eens even doorspitten.

De kleine van mij heeft net een patella luxatie operatie achter de rug (vorige week Dinsdag) dus wat geld meer of minder maakt dan ook niet meer uit :knuffel:

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:11

Is het probleem begonnen rond de zelfde tijd als dat jullie zijn overgestapt van de royal Canin naar het verse vlees / andere brok merk?

Misschien dan heel simpel gedacht maar eventueel terug over stappen naar royal Canin? Misschien zit er iets in het veels of de huidige brok waar ze niet goed op reageert.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:15

maaaikkee schreef:
Is het probleem begonnen rond de zelfde tijd als dat jullie zijn overgestapt van de royal Canin naar het verse vlees / andere brok merk?

Misschien dan heel simpel gedacht maar eventueel terug over stappen naar royal Canin? Misschien zit er iets in het veels of de huidige brok waar ze niet goed op reageert.


Nee, het probleem is helaas op de royal canin begonnen. Ze is omdat het gewoon makkelijker was om 3 honden hetzelfde te voeren overgestapt naar vers en later op brok omdat dat soms gewoon veel praktischer is voor ons.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond krabt aan mond, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:18

Als ik t zo hoor zou ik een allergie niet raar vinden. Je zou eens contact op kunnen nemen met maasduyn. Daar hoor ik qua allergieen goede verhalen over.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 21:23

kiwiwitje schreef:
Als ik t zo hoor zou ik een allergie niet raar vinden. Je zou eens contact op kunnen nemen met maasduyn. Daar hoor ik qua allergieen goede verhalen over.


Ha! jij zit hier volgens mij in de buurt :+ geloof dat wij een foldertje van jouw website in de bus hebben gehad toen jullie net startten.

Ik moet zeggen dat ik zelf al jaren aan het dokteren ben geweest en daarbij ook het alternatieve circuit heb verkend en dat bioresonantie helaas voor mij niets heeft uitgehaald. Ik zou daarom liever eerst de reguliere weg willen bewandelen. Maar ik zal hem in mijn achterhoofd houden.

Wij zijn trouwens woonachtig tussen Den Bosch en Nijmegen.

kiwiwitje

Berichten: 20107
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:05

MissBambi schreef:
kiwiwitje schreef:
Als ik t zo hoor zou ik een allergie niet raar vinden. Je zou eens contact op kunnen nemen met maasduyn. Daar hoor ik qua allergieen goede verhalen over.


Ha! jij zit hier volgens mij in de buurt :+ geloof dat wij een foldertje van jouw website in de bus hebben gehad toen jullie net startten.

Ik moet zeggen dat ik zelf al jaren aan het dokteren ben geweest en daarbij ook het alternatieve circuit heb verkend en dat bioresonantie helaas voor mij niets heeft uitgehaald. Ik zou daarom liever eerst de reguliere weg willen bewandelen. Maar ik zal hem in mijn achterhoofd houden.

Wij zijn trouwens woonachtig tussen Den Bosch en Nijmegen.

We hebben geen flyers rondgestuurd of rond gebracht zover ik weet. Maar we hebben wel aan familie en vrienden wat flyers en visite kaartjes gegeven dus dat zou kunnen.

T is niet zozeer alternatief, hun kunnen testen op allergieen waar de meeste dierenartsen op afhaken omdat t niet zou kunnen.
Maar geloof dat maasduyn reguliere dierenartsen zijn met “alternatieve” behandelingen net als den hoek dat ook is. Hebben ze geen dierenarts achtergrond dan blijf ik er ook weg.
Mocht je haar naar een tandheelkundige willen brengen voor een Check kan ik de tandheelkundige in bergeijk aanraden.