Kater castreren, wanneer en waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 21:06

Ik heb twee lieve katers hier lopen. Het gaat heel goed samen, maar nu ze richting het half jaar oud gaan, zit ik te denken wanneer te castreren. Mijn vriendin zegt dat het goed is dit zolang mogelijk uit te stellen. Dit in verband met betere lichaamsontwikkeling. Mocht de een eerder dominant worden dan de ander, dan was het ook de tip om de dominante eerder te castreren zodat er meer evenwicht komt tussen de twee.
Dat vind ik allemaal plausibel klinken, maar ik ben ook benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan en wat de beweegredenen zijn.
Die van België ken ik, daar moeten ze gecastreerd worden voordat je ze verhuisd, dus ik ben ook meer op zoek naar Nederlandse ervaringen.

Amber_anne

Berichten: 6905
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:08

Ik heb mijn kater gecastreerd omdat hij steeds op mijn gesteriliseerd poes wilde rijden. Poes vond het gedrag heel vervelend en haar welzijn telde voor mij ook mee

Moet zeggen dat we niet precies wisten hoe oud die was (komt van een boerderij). Maar die da schatte hem jonger dan 6 maanden, door het gedrag hebben we het toch eerder gedaan
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 18-08-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:18

Mij is ooit verteld je kater te laten castreren voor hij gaat sproeien. Gezien je nooit weet wanneer en of ze dat gaan doen is de mijne met 6 maanden gegaan. Zou niet weten wat de meerwaarde is om hem langer kater te houden.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:22

Over het hoe en waarom weet ik niet bijster veel - we hebben ons destijds laten adviseren door de dierenarts. Zij deed het het liefst vlak voor ze geslachtsrijp worden (zowel bij katers als bij poezen) en had 6 maanden als richtlijn. Hij moest minimaal een kilo wegen ivm narcose (is misschien een andere methode dan wat in België gebruikelijk is?). Ons katertje groeide vlot en is uiteindelijk met 5 maanden al gecastreerd. Langer wachten zou de kans op dekken en sproeien vergroten.

Wachten tot je een verandering in gedrag gaat zien, klinkt op zich logisch (als ze niet buiten komen tenminste). Maar bespreek je dit niet liever met je DA? Die ziet jouw katers in het echt en kan inschatten hoe ze in hun ontwikkeling zitten.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:24

6 maanden vind ik voor katten een goede leeftijd, omdat als ze eenmaal sproeien ze er lang niet allemaal meer mee stoppen na de castratie. Ik ga er overigens vanuit dat het binnenkatten zijn, want ongecastreerde katers buiten is sowieso een No go en vragen om doodzieke katten en een hoop overlast voor de omgeving.

Hoewel uitgroeien inderdaad wel fijner is, gaat dit vooral op voor vroegcastratie, dus met 3 maanden. Dat geeft regelmatig problemen.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:30

Komen de katten buiten? Ik zou niet willen dat mijn kater voor kittens zorgt. Zijn al genoeg (zwerf)katten in het asiel. Als ze niet buiten komen zou je het uit kunnen stellen maar er wordt inderdaad gezegd dat ongecastreerde katers in huis gaan sproeien.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 21:31

Bedankt voor jullie reacties. Het zijn inderdaad binnenkatten, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Goed dat ik dat weet van het sproeien, ik zou het verschrikkelijk vinden als ze dat blijven doen. De ene is ook al best wel groot, dus dat ie niet verder groeit is niet eens heel erg :P

Anoniem

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:35

Zodra 1 van de 2 de ander gaat proberen te berijden is het tijd om een afspraak te maken, en dan maar meteen voor beide ;). Laat je ze ook meteen chippen als ze onder narcose zijn?
Zo heb ik het althans altijd gedaan. Nog nooit gehad dat ze eerder gingen sproeien..

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:36

Ze worden eerder groter maar ranker, zonder castratie eerder iets kleiner maar grover gebouwd. Wel uiteraard opletten dat ze niet te dik worden na de castratie. De meeste dieren hebben minder kcal nodig. Liever wisselen naar een light voer dan minder brokjes geven, want hun vitaminen, mineralen en eiwitbehoefte gaat niet naar beneden. De laagste in kcal die ik weet voor katten is royal canin satiety, al verwacht ik niet dat dit het komende jaar al nodig zal zijn.

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 21:38

Ik ga ze geen rc geven, maar dat is een andere discussie ;) Maar bedankt voor de tip, de ene heeft aanleg om wat dik te worden lijkt het, dus daar moeten we wel op letten.
Chippen laten we uiteraard ook doen, maar goed om daar nog even aan herinnert te worden :)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:50

Onze mannen zijn met ongeveer een half jaar geholpen. Voor ze naar buiten mochten.

De broers zijn beide anders uit gegroeid. De een is duidelijk groter en zwaarder, die is ook altijd op pad, en is altijd goed aan het helpen als ik pony's doe of we aan het klussen zijn buiten. De ander is wat kleiner en slanker, komt dagelijks muizen thuis brengen, dat is echt een knuffel-kat.
Ze eten maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid brokjes (en delen dat nog met de buurpoesjes :') ), meer gaat er niet in dus ze zullen buiten genoeg bij elkaar scharrelen.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:07

Rond een half jaar is een mooi moment. Tip is ook om ze beide tegelijk te doen zodat ze beide “anders” ruiken na de ingreep. Soms is de verhouding namelijk erg verstoord, ook als het nestgenoten zijn.

Over de voeding is idd een goede tip, whatever je ze ook voert na castratie hebben ze zo’n 20% minder nodig aan energie.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 22:50

Is het bij binnenkaters die niet in contact komen met poezen, eigenlijk überhaupt "nodig" om te castreren?

Kan het ook niet zo zijn dat ze probleemloos kater kunnen blijven, of is de kans vrijwel altijd groot dat er problemen ontstaan? :)

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:00

Ik heb die van mij met 3 mnd laten doen, vooral omdat ze dan naar buiten mochten, maar ook omdat de kans op sproeien dan minder is en ze sowieso wat minder mannetjes gedrag ontwikkelen. Daar ben ik nu wel blij om, want ze stoeien best ruw met elkaar, had dat niet graag heftiger gezien.. Volgens de DA herstellen ze hoe jonger hoe beter van de ingreep. Ze waren dan ook echt maar een paar uurtjes wat suf en daarna supersnel weer de oude!

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:06

Ik zeg zo vroeg mogelijk, dus op een maand of 5 of 6. Al levert zelfs vroegcastratie geen problemen op (ik zou het wetenschappelijke artikel hierover op moeten zoeken, maar er is iig niets mis mee). En het verkleint idd de kans op sproeien :j

Hier is mijn kater met 5 maanden gecastreerd. Wilde geen enkel risico lopen aangezien ik ook een poes had lopen van dezelfde leeftijd. Die is dus ook meteen geholpen toen.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:08

pmarena schreef:
Is het bij binnenkaters die niet in contact komen met poezen, eigenlijk überhaupt "nodig" om te castreren?

Kan het ook niet zo zijn dat ze probleemloos kater kunnen blijven, of is de kans vrijwel altijd groot dat er problemen ontstaan? :)


Nouja, je hebt wel echt kans op seksueel gefrustreerde katten. Daarom zou ik het niet doen. En daarnaast is erg meer kans op probleemgedrag zoals bv sproeien. En ongecastreerde katers kunnen ook ontsnappen (en hebben die drang tevens nog erger) en dan ben je alsnog de sjaak.

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar ik neem het risico niet iig :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 23:11

Er zijn zelfs aanwijzingen dat ze nog net wat groter worden door te castreren want dan gaat die energie niet zitten in het ontwikkelen van de geslachtsorganen.

Die van mij is met ca. 4 maanden gecastreerd. Was maar goed ook want een balletje zat in zijn lies, dus dat was relatief eenvoudig te verwijderen (het zat nog niet ingekapseld met vet). Hij vond het wel erg spannend, ik had het fijner gevonden als hij tegelijk met zijn moeder had gekund.

Verder, waarom: tja het is zielig maar ze sproeien zoveel en als ze ontsnappen kunnen ze allerlei nare ziektes krijgen en netjes veroorzaken met nog meer ongewenste kittens :( bij mensen die nestjes zo leuk vinden en dus hun krolse poes naar buiten doen voor wat avontuur. Nou, leuk :o

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 04:13

Hier waren ze geloof ik ook een half jaar. De een begon de ander te dekken dus toen heb ik ze meteen meegenomen naar de DA. Ze zijn tegelijk gecastreerd, anders kan het dat ze elkaar niet meer goed accepteren vanwege de andere geur. En ze waren heel speels dus dan is het ook wel handig als ze allebei tegelijk even rustig aan doen.

De DA heeft ze eerst gecontroleerd, gekeken of de ballen goed waren ingedaald en of ze verder gezond waren en toen is de afspraak gemaakt voor castratie.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:09

Onze dierenarts adviseerde om een binnen kater op tijd te castreren. Tegen het sproeien maar ook omdat niet gecastreerde katers behoefte hebben aan een groter territorium. En dat lukt in huis niet.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:39

Ik heb twee binnenmaten. Ze zijn broer en zus. Ik heb ze met 6 maanden beiden laten steriliseren/castreren. Ook tegen het sproeien, maar vooral bij broer en zus is het ongewenst

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:39

Hier indd ook gecastreerde katers (en inmiddels een geholpen poes).
De ene is rond 12 weken gedaan, kwam uit t asiel en wij hebben hem op 5 maanden gekregen en toen was hij al gecastreerd en 1,5 maand bij zn nieuwe baas. Dus ik verwacht op 12 weken ongeveer geholpen.
Echt een joekel en slungel. De andere is ex zwerver en op vermoedelijk max 8 weken binnen gehaald. Die is op 5 maanden geholpen. En beide niet gaan sproeien. Hebben ook nooit gereageerd op een krolse poes in huis.
Ik zou ook ''zo vroeg mogelijk'' castreren om t sproeien voor te zijn dus op ca. 5 maanden

Chippen kun je nu al doen of samen met de castratie.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:42

Naast het sproeien vind ik dat intacte katers vaak ook enorm gaan stinken. Wij doen het vaak rond de 6 maanden ja. Het is een heel makkelijke operatie maar hoe ouder ook hoe stugger en beter doorbloedt het is.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:01

Oja, hoe langer je wacht, hoe ingrijpender de operatie ook wordt. Het is vet zielig om zo'n klein hummeltje van een halfjaar bij de dierenarts te droppen maar 9/10 keer lopen ze na de operatie alweer rond alsof er niks gebeurd is :=

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Kater castreren, wanneer en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:07

Mijn ene kreeg ik pas met 6 maanden (vanuit fokker) en is dus met ruim 6 maanden geholpen. De ander komt uit Belgie en was dus gecastreerd bij halen. En dat was op 3 maanden. Ik merk geen verschil tussen beide.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 09:52

SimoneeM schreef:
pmarena schreef:
Is het bij binnenkaters die niet in contact komen met poezen, eigenlijk überhaupt "nodig" om te castreren?

Kan het ook niet zo zijn dat ze probleemloos kater kunnen blijven, of is de kans vrijwel altijd groot dat er problemen ontstaan? :)


Nouja, je hebt wel echt kans op seksueel gefrustreerde katten. Daarom zou ik het niet doen. En daarnaast is erg meer kans op probleemgedrag zoals bv sproeien. En ongecastreerde katers kunnen ook ontsnappen (en hebben die drang tevens nog erger) en dan ben je alsnog de sjaak.

Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar ik neem het risico niet iig :)


Dit inderdaad.

Bij poezen wordt ook gezegd als ze als binnenkat gehouden worden: 'Zeg nooit nooit wat ontsnappen betreft... Dus neem je verantwoording'. En dat is met katers hetzelfde want die kunnen als ze TOCH ontsnappen (niks is 100% veilig) een poes dekken en daar moet je als eigenaar zijnde gewoon elk risico van willen uitsluiten.

Mbt het sproeien wordt idd aangeraden om voor ze geslachtsrijp zijn te laten helpen, zo rond de 6 maanden.

Verder zie ik idd ook geen meerwaarde om ze intact te laten en zie ik in ieder geval niet meer nadelen dan voordelen aan het laten helpen. Niet alleen het sproeien an zich, maar ook de eventuele seksuele frustratie wat kan optreden alsook gewoon het risico volledig uitsluiten mbt kunnen dekken vind ik zelf wel belangrijk, of dat nu om poes of kater gaat. Als er niet mee gefokt wordt, zeg ik bij katers en poezen gewoon echt laten helpen.

Het verschilt per DA nog wel wanneer ze laten helpen. In BE wordt dat bv. vaak heel vroeg gedaan, zeker met asiel katten e.d. De meeste DA's die ik ken, raden rond de 6 maanden aan, maar kan verschillen. Zou dus sowieso ook even met je DA overleggen nog eens @TS

Meestal zie je overigens Juist bij geholpen katten dat ze groter worden als dat ze intact blijven.