Zwarte kitten verandert van kleur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Zwarte kitten verandert van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 11:36

Hi,

Een aantal weken geleden zijn wij verhuisd naar een huis met oude boerderij waar best wat katten zitten.

Helaas zijn ze niet tam, dus moeilijk benaderbaar. Een van de kittens uit het voorjaar blijft inmiddels veel in de buurt als ik buiten ben. Hij/zij was zwart met daar doorheen wel wat bruinachtige strepen (cypers), maar krijgt nu echt steeds meer witte haren door zijn/haar vacht. Iemand een idee hoe dat kan? Wat is zijn/haar kleur?

Afbeelding

Afbeelding


Overigens probeer ik ze wat tammer te krijgen, in de hoop dat ik ze straks wel kan ontwormen en ontvlooien. Op dit moment kan ik ze nog niet aanraken. De rest uit het nestje zie ik niet meer, er zijn best wat katten weg gegaan, vermoed dat ze het nu te druk vinden (huis stond al bijna een halfjaar leeg). Moederpoes zie ik nog wel, dat is een donkere gestreepte poes, maar erg schuw.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Zwarte kitten verandert van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:53

Ik ken er niet heel veel van, maar het lijkt wat weg te hebben van de zo genaamde "schildpad katten" :D

Anoniem

Re: Zwarte kitten verandert van kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:59

Wij hebben een echte zwart witte, maar die krijgt op de oren ook witte haren. Geen idee waardoor dat komt. Uit dat nestje komt ook niet een schildpad. Naast deze hebben we ook nog een grijze die echt cypres is, deze heeft twee broertjes/zusjes die schildpad zijn. Dus wss is moeders vreemdgegaan. Wel een hele mooie overigens. Die word nu steeds donkerder grijs en krijgt de typische geringde staart.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:26

Een kat heeft 2 basiskleuren: zwart of rood. De basiskleur ligt op het X-chromosoom.
Een schildpad (zwart + rood) is altijd een poes (want 2 X-chromosomen). Katers zijn nooit 2-kleurig (want maar 1 X-chromosoom). Een lapjeskat is een variatie op de schildpad, waarbij de witte aftekening ervoor zorgt dat het zwart en rood zich uit als vlekken of “lapjes”. Een lapjeskat is ook altijd een poes.

Een tabby kat is een zwarte kat + agouti. Agouti zorgt voor het streep- of vlekkenpatroon. Agouti is dominant. De “tijgerstrepen” wordt cypers genoemd (en dus niet cypres). Zwart-cypers is uitdrukkelijk niet grijs. Een grijze kat is zwart + verdunning en deze kleur wordt blauw genoemd (zie bijv. het ras Blauwe Rus).

Indien een poes met zwart als basiskleur gedekt wordt door een kater met rood als basiskleur zullen de vrouwelijke kittens de kleur schildpad krijgen (X-zwart van de moeder en X-rood van de vader). De mannelijke kittens uit deze combinatie zullen allemaal als basiskleur zwart hebben (X-zwart van moeder, Y van vader). Al dan niet in combinatie met witte aftekeningen, tabby-patroon, verdunningen en andere variaties in kleur en vachtlengte.

Witte haren in de vacht kunnen veroorzaakt worden door het smoke of zilver gen. Dat uit zich meestal wel meer nadrukkelijk dan met enkele haren in de vacht.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-20 15:40

Roodvos schreef:
Een kat heeft 2 basiskleuren: zwart of rood. De basiskleur ligt op het X-chromosoom.
Een schildpad (zwart + rood) is altijd een poes (want 2 X-chromosomen). Katers zijn nooit 2-kleurig (want maar 1 X-chromosoom). Een lapjeskat is een variatie op de schildpad, waarbij de witte aftekening ervoor zorgt dat het zwart en rood zich uit als vlekken of “lapjes”. Een lapjeskat is ook altijd een poes.

Een tabby kat is een zwarte kat + agouti. Agouti zorgt voor het streep- of vlekkenpatroon. Agouti is dominant. De “tijgerstrepen” wordt cypers genoemd (en dus niet cypres). Zwart-cypers is uitdrukkelijk niet grijs. Een grijze kat is zwart + verdunning en deze kleur wordt blauw genoemd (zie bijv. het ras Blauwe Rus).

Indien een poes met zwart als basiskleur gedekt wordt door een kater met rood als basiskleur zullen de vrouwelijke kittens de kleur schildpad krijgen (X-zwart van de moeder en X-rood van de vader). De mannelijke kittens uit deze combinatie zullen allemaal als basiskleur zwart hebben (X-zwart van moeder, Y van vader). Al dan niet in combinatie met witte aftekeningen, tabby-patroon, verdunningen en andere variaties in kleur en vachtlengte.

Witte haren in de vacht kunnen veroorzaakt worden door het smoke of zilver gen. Dat uit zich meestal wel meer nadrukkelijk dan met enkele haren in de vacht.


Interessant, dat is dan echt genotype, maar wat denk je dan dat dit katje voor kleur heeft? Kan het ook zijn dat hij/zij door tekorten die grijze/witte haren krijgt in de vacht?