Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-20 15:09

Hallo,

Wij zijn sinds kort op zoek naar een welsh springer pup. Nu zou ik het liefst een keer bij een fokker gaan kijken om te zien hoe de (ouder)honden zijn en te kijken of zij ook vinden dat dit ras bij ons past.

Heb wel fokkers gemaild,maar krijg vaak korte reacties als: geen nestjes of algemene info die ik zelf al had gevonden op internet. :D

Iemand tips voor een fijne en goede fokker? Op een wachtlijst is geen bezwaar.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:13

Vraag eens aan Neej hier op bokt, zij heeft er 2, haar reu heeft gedekt en zij heeft daar ook altijd shows mee gelopen.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 18:51

stipje omdat ik graag meer leer over dit ras, en hoe ze in de jacht in NL gebruikt worden.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:00

Heb je hier al geïnformeerd: https://www.lindestate.nl/ ?
Zij zijn voor zover ik weet betrouwbaar en leveren goede en fijne honden af.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:24

Ik werd geroepen :D

Ik heb idd 2 welshmannen, of Nouja hád, ik heb ze niet meer, maar das een verhaal voor een andere keer ;) heerlijke honden, vooral de oudste is er eentje uit duizenden <3 de jongste heb ik uit de UK gehaald en das een gevalletje apart, maar hij is wel heel erg lief haha :)

De oudste heeft inderdaad meerdere nestjes in binnen- en buitenland gegeven, is uitvoerig geshowd en met dank aan hem heb ik heel veel mensen in fokkerswereld leren kennen. Op zich kun je in Nederland overal wel een pup vandaan halen momenteel. We hebben geen écht slechte fokkers rondlopen. Er worden wel af en toe combinaties gemaakt dat ik denk meh, daar zou ik geen pup uit hoeven maar dat is niet echt fokker-afhankelijk zeg maar..

Ik denk dat jullie aanpak heel goed is, eerst gaan kijken, maar ik denk ook dat veel fokkers daar momenteel terughoudend in zijn ivm Corona. Mocht je iets meer willen weten mag je mij altijd een PBtje sturen :) ik ben niet erg actief meer op Bokt maar PBtjes krijg ik nog wel gewoon..

De fokster waar ik zonder twijfel en vrijwel ongezien een pup vandaan zou halen is helaas voorlopig niet meer actief in de fok, en voor mij is het momenteel ook niet haalbaar om honden te houden dus ik ben er eventjes uit helaas, maar er komt absoluut nog een keertje zo’n rood-wit sproethoofd in mn leven, wanneer de tijd rijp is. Ik vind het echt heerlijke honden <3

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 19:56

heeeeel lang geleden toen ik 8 jaar was ( ben nu 56.... :roll: )kwam er een Welsh springer spaniel in mn leven. Was echt een fijne hond. Slim, enthousiast en goed trainbaar zelfs voor het kind wat ik toen was. Heb er goeie herinneringen aan... :)

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-20 23:54

Toch nog reacties! Leuk! :D

@Neej: ik ga je morgen een pb sturen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:34

Wat leuk, een welshie! Wij hebben 'vroeger' getwijfeld tussen Engels en Welsh en zijn toen voor Engels gegaan. (Die is er inmiddels al ruim 4 jaar niet meer overigens en heb nu iets heel anders)
Op basis van 'wat er gefokt wordt in NL', zou ik voor een fijn karakter (als gezinslid) denk ik nu eerder neigen naar Welsh dan naar Engels. Dat gezegd hebbende zie je in de jacht meer Engelse dan Welsh lopen, maar er zijn simpelweg ook veel meer ESS dan WSS (In Engeland volgens mij na de labrador het meest populaire ras in de jacht).
In mijn wijk lopen 3 welshjes, een oudje en 2 jonkies (eentje nu ongeveer 1,5 jaar en de andere nu ongeveer 8/9 maanden), alledrie blije, stabiele honden. Wel echte spaniels, dus geen 'dooie'.
Heel veel plezier met de zoektocht, ga je vast een fijne hond aan hebben :j

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:47

Wij hebben ook een Welsh! Ze is geweldig <3 En ook geweldig eigenwijs O:) Daar moet je dus wel een beetje van houden. Had graag jachttraining met haar gedaan maar zodra ze iets ziet rennen of vliegen dan gaat ze er achteraan en is zij niet te stoppen door welke sloot of drukke weg dan ook. Dat is wel erg jammer maar gelukkig hebben we heel veel lol met haar.
Je kan jezelf via de wssc op een wachtlijst laten plaatsen, op de site van de club staat een lijst met fokkers en wanneer een nest verwacht wordt.

Afbeelding

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:50

horsiegek schreef:
Wij hebben ook een Welsh! Ze is geweldig <3 En ook geweldig eigenwijs O:) Daar moet je dus wel een beetje van houden. Had graag jachttraining met haar gedaan maar zodra ze iets ziet rennen of vliegen dan gaat ze er achteraan en is zij niet te stoppen door welke sloot of drukke weg dan ook. Dat is wel erg jammer maar gelukkig hebben we heel veel lol met haar.
Je kan jezelf via de wssc op een wachtlijst laten plaatsen, op de site van de club staat een lijst met fokkers en wanneer een nest verwacht wordt.

[ [url=m/8kwc7I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jachttraining werkt juist ook daarvoor he :j Een goede jachttrainer spendeert heel veel tijd aan steadiness van de hond, dus dat kan misschien juist wel slim zijn? Met mijn ESS zijn we niet gegaan omdat hij juist géén drive had, wilde niets apporteren en niets flushen. Tjah... :')

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Mensen bekend met de welsh springer spaniel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:23

Ik heb meerdere goede jachttrainers uit de buurt gevraagd, maar zij willen allemaal dat ze al perfect onder appèl staat omdat ze op open terrein trainen... Nu is ze inmiddels 3 jaar oud en de wilde haren lijken af en toe een heel klein beetje minder dus misschien gaan we het toch eens proberen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:25

horsiegek schreef:
Ik heb meerdere goede jachttrainers uit de buurt gevraagd, maar zij willen allemaal dat ze al perfect onder appèl staat omdat ze op open terrein trainen... Nu is ze inmiddels 3 jaar oud en de wilde haren lijken af en toe een heel klein beetje minder dus misschien gaan we het toch eens proberen.


Ow wat jammer! Ik weet dat er hier in de regio (regio Breda) sowieso één zit die juist met honden werkt die nog niet 'steady' zijn. Zijn vader heeft elders een school met dezelfde principes.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 00:03

horsiegek schreef:
Wij hebben ook een Welsh! Ze is geweldig <3 En ook geweldig eigenwijs O:) Daar moet je dus wel een beetje van houden. Had graag jachttraining met haar gedaan maar zodra ze iets ziet rennen of vliegen dan gaat ze er achteraan en is zij niet te stoppen door welke sloot of drukke weg dan ook. Dat is wel erg jammer maar gelukkig hebben we heel veel lol met haar.
Je kan jezelf via de wssc op een wachtlijst laten plaatsen, op de site van de club staat een lijst met fokkers en wanneer een nest verwacht wordt.

[ [url=m/8kwc7I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zoetieeeee waar komt ze vandaan?

Bij de VWSS informeren idd of de wssc.

Skippy01 schreef:
Wat leuk, een welshie! Wij hebben 'vroeger' getwijfeld tussen Engels en Welsh en zijn toen voor Engels gegaan. (Die is er inmiddels al ruim 4 jaar niet meer overigens en heb nu iets heel anders)
Op basis van 'wat er gefokt wordt in NL', zou ik voor een fijn karakter (als gezinslid) denk ik nu eerder neigen naar Welsh dan naar Engels. Dat gezegd hebbende zie je in de jacht meer Engelse dan Welsh lopen, maar er zijn simpelweg ook veel meer ESS dan WSS (In Engeland volgens mij na de labrador het meest populaire ras in de jacht).
In mijn wijk lopen 3 welshjes, een oudje en 2 jonkies (eentje nu ongeveer 1,5 jaar en de andere nu ongeveer 8/9 maanden), alledrie blije, stabiele honden. Wel echte spaniels, dus geen 'dooie'.
Heel veel plezier met de zoektocht, ga je vast een fijne hond aan hebben :j


Mijn vriendin heeft springers (ESS) en haar ouders fokken ze, hun honden vind ik fantastisch qua temperament maar dat zijn wel showlijn en geen werklijn.. zou er wel zo een van hun in huis nemen, qua geschiktheid voor “gewoon” huishond zijn ze echt fantastisch, wel echte spaniels maar heel relaxed zeg maar..

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:07

Neej schreef:
Mijn vriendin heeft springers (ESS) en haar ouders fokken ze, hun honden vind ik fantastisch qua temperament maar dat zijn wel showlijn en geen werklijn.. zou er wel zo een van hun in huis nemen, qua geschiktheid voor “gewoon” huishond zijn ze echt fantastisch, wel echte spaniels maar heel relaxed zeg maar..


Showlijn waag ik me sowieso niet aan. Helaas slechte persoonlijke ervaring, met een probleem dat afkomstig was uit showlijnbloed. (Ik weet uiteraard dat dat niet heel veel meer voorkomt, maar ik heb er wel een aardig trauma van haha) Mijn ESS was 75% field en 25% show. Helaas had ik er eentje met rage syndrome, iets dat enkel in de showlijnen (nog) voorkomt. Ik heb hem 9 jaar gehad, vanaf de vroege puberteit altijd opletten geblazen en geen kinderen erbij in de buurt. En uiteindelijk aangevallen door mijn eigen hond ;) Ik zal het topic niet vervuilen met het uitgebreide verhaal, maar een showlijn ESS komt er hier never nooit meer in en de rasvereniging heeft betreffende fokker uiteindelijk geroyeerd. Mocht ik óóit nog een werklijn zoeken, dan heb ik een fantastische fokker in het zuiden van Engeland gevonden, waarvan ik ook veel pups volg via social media - allemaal fijne honden, sommigen in de agility, sommigen in de jacht, sommigen in SAR.

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:40

Neej schreef:
Zoetieeeee waar komt ze vandaan?


Ja ze is geweldig <3 . Ze komt bij een hobbyfokker vandaan die tot nu toe 2x een nestje heeft gefokt. Spring River. Haar vader is van Kind of Magic.