Kat trekt vliegen aan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Kat trekt vliegen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 16:35

Mijn arme kat heeft onwijs veel last van vliegen. Hij trekt ze aan maar ik weet niet waar dat aan kan liggen. Hij is oud maar hij heeft verder geen wondjes.
Ik ben onwijs bang dat die vieze beesten maden in hem creëren, ik loop daarom ook al de hele dag achter hem aan, maar op ten duur word ik daar ook wel een beetje moe van want ze blijven maar komen. Binnen houden is ook vrij lastig met dit onwijs mooie weer. De deuren staan open en hij is ook liever buiten dan binnen. Ik heb hem gewassen en een pipetje gegeven, maar beide helpt niks. Heeft iemand de gouden tip?

Afbeelding

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Kat trekt vliegen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:42

Wat vreemd! Ik herken het niet bij mijn katten. Wast hij zichzelf nog?

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 16:49

MarcoBorsato schreef:
Wat vreemd! Ik herken het niet bij mijn katten. Wast hij zichzelf nog?


Ja, hij heeft alleen niet het mooiste gebit meer, misschien komt het daar vandaan?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:52


mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:54

Je hebt een spulletje dat vliegen weert bij konijnen. Tegen de maden juist. Anti myasis heet het en ook vast bij katten te gebruiken.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:55

Ik herken het niet.

Link van Boras is erg interessant en vies.
Ik zou de dierenarts bellen en vragen wat je kan doen.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 16:56


Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:57

Heeft hij diarree of een vervilte vacht?
Vliegen komen af op warmte, vocht en 'rottende' geur.
Oudere katten krijgen vaak een wat mottige vacht omdat ze zichzelf minder goed wassen, dat kan gaan broeien bij warmte.
Ook bizar dat hij ze niet wegjaagt, een gezond dier laat geen vliegen ongestoord zitten op z'n lijf.

Eet en drinkt hij goed?

Idd goed in de gaten houden, maden kunnen nu in een paar uur ontwikkelen als de vliegen eitjes leggen.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 16:58

Thioro schreef:
Heeft hij diarree of een vervilte vacht?
Vliegen komen af op warmte, vocht en 'rottende' geur.
Oudere katten krijgen vaak een wat mottige vacht omdat ze zichzelf minder goed wassen, dat kan gaan broeien bij warmte.
Ook bizar dat hij ze niet wegjaagt, een gezond dier laat geen vliegen ongestoord zitten op z'n lijf.

Eet en drinkt hij goed?

Idd goed in de gaten houden, maden kunnen nu in een paar uur ontwikkelen als de vliegen eitjes leggen.


Ja volgens mij eet en drinkt hij prima. Ik zal hem in de gaten houden en even contact opnemen met de dierenarts!

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:06

Ik kan alleen bellen voor spoed, ik weet niet zo goed of dit onder spoed valt?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:20

Niet echt.

Tenzij je kat echt zwak is of je toch maden vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:21

Maden van de groene vleesvlieg ontwikkelen zich harstikke snel. Dan zou je even rondom de geslachtsopeningen moeten kijken of zich daar geen maden hebben ontwikkeld. Is dit niet het geval, dan hoef je de veearts niet te bellen. Kijk even of er nergens viezigheid aan de kat kleeft, kam hem en probeer hem te wassen. Laat de kat binnen met deze temperaturen, als het goed is heb je de vliegen niet binnen.
Je kan bij de dierenzaak ook anti myasis halen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Kat trekt vliegen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:22

Krijgt hij natvoer/vlees? Misschien ruiken ze het in zijn vacht/bekje?
Ik zou het wel goed in de gaten houden idd, want je zou denken dat ze graag eitjes willen leggen.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:30

Ja hij krijgt natvoer, misschien ruiken ze dat inderdaad wanneer hij zich likt. Ik hou hem goed in de gaten, zodra ik iets zie kruipen bel ik meteen voor een afspraak.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:31

Als zn gebit niet zo goed is en hij uit zn bekje stinkt kan die stank soms wel op de vacht gaan zitten. Misschien trekt dat ze aan?

Miss met een licht vochtig doekje over zn vacht heen af en toe om dat iets te verminderen?

En verder idd goed kijken of er niets viezigs op zijn vacht zit, geen wondjes, geen vervilte vacht..

Lastig probleem wel :(:)

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:35

Ik borstel hem best wel vaak dus zelf persoonlijk vind ik zijn vacht niet zo vies. Gelukkig word het nu al weer wat meer in de avond en dan gaan ze grotendeels weg. Morgen zal ik hem nog even een badje geven en dan vooral zijn achterste goed schoonmaken.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:40

Ik had even een dierenarts assistente gesproken. Ze gaf het advies om nomyiasis spray te halen. (Kan helaas pas maandag want hij is nu net gesloten.) Ik kan hem beter binnen houden, moet ik even een manier bedenken hoe ik hem ook echt binnen hou. Ik vind het best wel zielig om hem de hele dag in mijn slaapkamer te moeten opsluiten, maar als dat de enige oplossing is dan moet dat maar. Mocht hij wel wondjes of diarree krijgen, wel de dierenarts bellen.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:40

No myiasis spray ophalen, dierenwinkel heeft het bv van beaphar

Lukasje
Berichten: 11252
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:41

Vliegen houden niet van azijn. Mss kan je je kat daarmee wat besprenkelen? (Opletten voor de oogjes en neus natuurlijk)
Of, een halsband daarin drenken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:43

Movement schreef:
Ik had even een dierenarts assistente gesproken. Ze gaf het advies om nomyiasis spray te halen. (Kan helaas pas maandag want hij is nu net gesloten.) Ik kan hem beter binnen houden, moet ik even een manier bedenken hoe ik hem ook echt binnen hou. Ik vind het best wel zielig om hem de hele dag in mijn slaapkamer te moeten opsluiten, maar als dat de enige oplossing is dan moet dat maar. Mocht hij wel wondjes of diarree krijgen, wel de dierenarts bellen.

Het is even niet anders, je wil ze niet onder de maden hebben. Ik heb laatst een konijn op het nippertje kunnen redden. Ze blijft er gevoelig voor, dus die zit buiten onder een klamboe :')

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:47

Daar heb je helemaal gelijk in Mindim. Ik heb liever dat hij even zielig miauwt en mijn deur kapot krast dan maden. :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:47

Moet hij per sé op je slaapkamer blijven? Ik weet niet hoe je precies woont, maar kun je hem niet door het hele huis laten lopen? Ik neem aan dat je met deze temperaturen toch de deuren etc dicht hebt om de warmte buiten te houden.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 17:52

Ik woon helaas nog bij mijn ouders en zij hebben liever de deuren open. Ik kan hem wel naar de hal doen waar het ook lekker koel is en dan heeft hij de mogelijkheid om naar boven te lopen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:09

Check je kat ook even op hele kleine korstjes op de huid, bv door allergei, dat zijn natuurljik kleine wondjes en kunnen ook vleigen anatrekken, alle ongerechtigehden zeg maar.
Een rot gebit bv kan er natuurlijk ook voor zorgen dat zjin vacht voor vleigen aantrekkelijke plekjes heeft.

Kat 2 x daags controleren op maden, voor geval dat...

En als alle winkels nu dicht zjin en het was mijn kat, zou ik kat nu wassen mits het geen kat met hartkwaal is dei dan van de stress zo ongeveer het loodje legt, zodat ie mooi schoon vachtje en huidje heeft en niet meer aantrekkelijk is voor vliegen.

En alle horren dicht, zodat er geen vleigen je huis in komen? (en handig is dat je dan ook geen muggen binnen krjigt). Ga er overigens van uit dat je nu sowieso alles idhct hebt, om warmte buiten te laten.
Oh, lees net alles open, ja, dan wordt het lastiger ja.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-20 19:28

Ik heb hem al gewassen maar heeft niet veel geholpen.