Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:16

Hopelijk kunnen jullie hier mee helpen met wat goede tips ivm het volgende.

Ik heb sinds een aantal maanden een super lieve 7 jarige witte en dove poes in huis. Heel lief beestje, kan niet meer zonder haar.
In het begin dronk ze nog uit haar eigen waterbak, maar sinds een tijdje heeft ze blijkbaar besloten dat het water van het konijn veel lekkerder is (mijn konijn zit tijdelijk alleen ivm haar vriendje recent en heel plotseling is overleden en ik al hard op zoek ben naar een nieuw maatje voor haar).
Wat dus resulteert in zodra het hok open gaat zodat mijn konijn in de ren rond kan huppelen mijn poes er al aan komt om water te drinken en dan ook gelijk flink door drinkt. Het bevestigd mijn vermoeden al een beetje dat ze bijna tot niet uit haar eigen waterbak drinkt en dat is ook te zien.

Zo ook vanochtend weer. Konijn is nog maar net los of poeslief duikt gelijk al op haar water. Na een paar seconden toch maar besloten poes lief eruit te halen en voor haar eigen waterbak neer gezet. Daar dronk ze een paar slokjes uit.
Dacht dat ze klaar was met drinken waarna ze heel snel weer terug ging naar het water van mijn konijn om daar uit te drinken. Toch de poes weer uit het hok gehaald en dit keer weigerde ze uit haar eigen waterbak te drinken. Ze wilde het liefst alleen maar terug naar het water van mijn konijn.
Ben er bij gebleven, er voor gezorgd dat ze niet naar het hok toe kon gaan en uiteindelijk ging ze maar beledigd op de grond liggen.
Haar waterbak voor haar neus neer gezet en toen begon ze wel eindelijk te drinken.

Ze hebben allebei hetzelfde soort waterbak. Mijn konijn weigerd uit de fles te drinken en is gewend om uit een waterbakje te drinken. Dus daar ligt het niet aan.
Hun water word elke ochtend en avond ververst. Dus altijd schoon en vers water beschikbaar.

Waarom ik toch hier en nu om tips vraag? Omdat ik, zeker met het warme weer wat eraan komt wil dat poeslief goed uit haar eigen waterbak blijft drinken en niet wacht tot het hok van het konijn open gaat en dan pas gaat drinken.
Als ik een dag weg ben (zoals morgen) dan kan ze niet bij het water in het hok. Konijn zit dan in het hok ipv in de ren. Ben elke dag ook een aantal uurtjes weg ivm het verzorgen van mijn pony en verzorgpony's.

Zit er al aan te denken om dan desnoods maar een extra bakje water in de ren te zitten. Kijken of ze daar dan wel uit drinkt, maar ze zal gewoon opnieuw moeten leren uit haar eigen waterbak te drinken.
In het begin was dit probleem er ook niet. Het is pas iets wat recent ontwikkeld is bij haar.

Het zijn trouwens een binnen konijn en een binnen poes.

Alleen hoe doe ik dat? Ga ik gewoon door zoals hierboven geschreven? Haar uit het hok halen als ze daar wilt drinken en dan voor haar eigen waterbak neer zetten?
Of kan het ook anders?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:24

Mijn ervaring met katten is dat ze soms gewoon stronteigenwijs zijn. Ik denk niet dat het je op deze manier zal lukken om haar goed aan haar eigen bakje te laten drinken. Doet ze het ook als je de bakjes van plek/hok wisselt?

Vaak vinden ze stromend water wel lekker, heb je al eens een waterfonteintje geprobeerd? Of heel dom, na de operatie van onze vorige kat beveelde de dierenarts aan een olijf in het water te doen. Hij was altijd zo druk bezig met te spelen en lekken aan die olijf dat hij zo ook veel water mee binnen kreeg.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:25

#lifewithcats :')

Heb je al eens geprobeerd het waterbakje van de kat op een andere plek te zetten? Wij hadden er vroeger een die wilde alleen water op een specifieke plek.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:28

Laatst bijgewerkt door Sem_ op 05-08-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:29

Katten kunnen heerlijk zinnig zijn. Die van mij drinken geen water wat in de buurt van hun brokken staat bijvoorbeeld. Net als met een kattenbak, ik dacht de beste plek gevonden te hebben. Mooi in een nisje lekker rustig, maar nee ze willen lekker in het open op de kattenbak. Het is soms gewoon verschillende plekken testen, even een maandje ofzo proberen, drinkt ze niet, hup een andere plek.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:34

Ik heb twee glazen accubakken in de kamer staan voor de katten. Groot wateroppervlak. En ze staan hoog.

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:37

Waterbak van konijn niet groter :o ivm snorharen die tegen de rand tikken?

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:39

Zeker weten een waterfontein! Mijn kat dronk bijna niet uit een bakje, maar dat fonteintje is een groot succes. Nu wil ze niet meer anders.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:43

Een extra waterbak voor poes naast de ren/hok van het konijn zetten?

Hier een kat die 5x p dag schoon water wil en daarbij rustig na 20 min om nieuw schoon water vraagt, alleen omdat iemand anders het dan geeft. Echt, wonderlijke wezens, katten..

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:46

Wat onwijs veel antwoorden al, super bedankt! Dan moet ik zo maar even een foto plaatsen van de dame in kwestie :j .

Poekkie, dan doet ze het ook ja. Om 6uur gaat tegenwoordig de wekker om de boel open te gooien zodat het even goed door kan luchten in huis. Poeslief moet dan even in de hal zitten (waar de trap naar boven zit waar ze nog genoeg ruimte heeft) en dan drinkt ze ook niet uit haar bakje voor zover ik kan zien.

Waterfonteintje nog niet geprobeerd nee. Kan wel een goede zijn om eens te proberen. Ze is voor haar leeftijd nog heel speels (rent geregeld, ook met dit weer, rondjes door de kamer). Heb je een voorbeeld van zulke waterfonteintjes?
De olijf is ook een goede tip! Die kan ik ook eens proberen. Maakt het nog uit welke soort olijven? Groen of zwart?

Fortitude, praat mij er niet van haha. Dit is mijn derde herplaatser (de eerste in 2015 helaas moeten in laten slapen en de tweede recent nog op 8 mei), maar wel de meest eigenwijze en eigenzinnige tot nu toe.
Waterbakje staat inderdaad wel eens op een andere plek (zoals hierboven beschreven) en ook dan wilt ze er niet uit drinken, maar misschien dat als hij in de ren staat ze dan wel wilt drinken? Dat wil ik dan straks wel proberen.

Sem_, als ik op de link klik dan kom ik helaas op de homepagina van de zooplus terecht.
Stomme is dus dat mijn vorige twee herplaatsers er geen problemen mee hadden dat hun water bij het eten stond, maar deze kat dus overduidelijk wel. Dat zou het nog wel eens kunnen verklaren dan waarom ze daar niet drinkt :j .

sanne1992, nou zeg dat wel! En helemaal deze dame. Die heeft echt haar eigen willetje. Haar wil is wet zeg maar haha. Dus nu probeer ik vooral compromissen met haar te sluiten ;) . Dan ga ik inderdaad gewoon aan de gang met testen waar op welke plek ze wel wilt drinken.
Onze katten houden ons wel bezig zo he :D ?

Nabster, heb je daar een voorbeeld van? Ben wel benieuwd!

Bloemetje75, dat is inderdaad wat ik nu wil proberen om het in de ren van het konijn te gaan zetten in de hoop dat ze dan wel drinkt.
Oh echt 5x per dag? Oh my! Dan ben je daar elke dag druk bezig mee.... Wat dat betreft weten ze hoe ze hun personeel goed bezig moeten houden :D .

Spytgenieskje, welke heb jij voor jouw kat? Dan kan ik eens zien of ik die ook voor de mijne kan aanschaffen. Alhoewel, eind deze maand ben ik jarig dus dat kan dan ook nog op het verlanglijstje :D .

snorkel1986, nee niet groter. Zijn twee precies dezelfde waterbakjes die ze hebben, maar ze heeft gewoon flinke voorkeur voor die van het konijn dan van haar eigen. Eigenwijs is het ook :D

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:12

Mijn kat wil sinds kort enkel nog uit de waterbak van de puppy drinken. Vroeger durfde ze ook al eens uit het toilet drinken. Nu zorgen we ervoor dat de deuren altijd dicht zijn want dat vind ik vies.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:19

Als je gewoon kattenfontein indrukt op google, dan zie je heel wat verschillende types. Ik heb alleen ervaring met deze:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/voer ... vMQAvD_BwE

Maar als ik zie hoe graag ze hier aan lopende kranen drinken, lijkt mij dat alles met gewoon een straal naar beneden ook erg in trek zal zijn.

Qua olijven... geen idee, wij deden groene, want ik lust geen zwarte :') best even testen wat ze graag lust al zou ik het bij de 'naturel' houden. Voor sommige werkt een balletje of een klein stukje appel ook wel eens. (Meloen ook, maar eigelijk is dat niet zo goed voor hen).
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 05-08-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:21

Nele80 schreef:
Mijn kat wil sinds kort enkel nog uit de waterbak van de puppy drinken. Vroeger durfde ze ook al eens uit het toilet drinken. Nu zorgen we ervoor dat de deuren altijd dicht zijn want dat vind ik vies.


Groot gelijk! De onze is zo ooit per ongeluk in het toilet geschoven als halfwas kitten en geraakte er niet meer uit. Stak met het hoofd omlaag en gleed steeds weg. We waren er gelukkig bij. Dus deuren van de wc dicht is zeker aan te raden.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:29

Misschien een gek idee wat gebeurt er als je de bakjes omwisselt met het water wat er op dat moment in zit? Dan zit er misschien een geur aan wat ze prettig vind?

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:48

Katten hebben het liefst stromend water. Hier hebben ze een kattenfontein en sindsdien drinken ze genoeg, want de blaasontstekingen zijn verleden tijd.

Zou zelf dus voor een fontein gaan.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 11:09

Nele80, bizar is dat he dat ze liever uit een andere waterbak willen drinken dan hun eigen?

Poekkie, zie er inderdaad genoeg voorbij komen! Dat word nog moeilijk kiezen van welke het word! Al mogen mijn ouders dat doen. Ga het voor mijn verjaardag vragen (eind deze maand jarig).
Dan ga ik inderdaad gewoon voor de groene of naturel. Voeg ik die gewoon bij de bestelling bij Jumbo voor volgende week :j . Bestel mijn boodschappen altijd online.

Hier godzijdank geen katten die het water van het toilet lekker vinden, maar zorg er vanaf dag 1 al voor dat ze niet naar de wc kunnen.

Gelukkig bij jullie goed afgelopen poekkie! Lijkt mij dood eng je kitten zo te vinden.

MarjanB, dat is eigenlijk ook nog wel een hele goede! Die ga ik proberen als blijkt dat ze het water niet drinkt wat in de ren staat. Kan best zijn dat er aan het waterbakje van mijn konijn gewoon een voor mijn poes hele fijne geur zit.

boemel, blaasontstekingen en al die andere dingen is dus inderdaad wat ik wil voorkomen op dit moment. Al genoeg ellende gehad met mijn vorige kat en wil deze zolang mogelijk gezond houden :j . Dan heb ik er een leuk cadeautje bij voor op mijn verlanglijst :D . Hopelijk gaat zo'n fontein straks ook helpen :j .

Waterbak staat nu in de ren. Daar keek ze even naar, haalde haar neus er vervolgens voor op en besloot om maar weer naar de waterbak van mijn konijn te gaan _O-

En dit is de dame in kwestie <3 .


Afbeelding

Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:13

Staat het water naast het kattenvoer? Uit instinct drinken katten liever geen water wat naast voer (=dood dier) staat omdat het water dan 'besmet' kan zijn.

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:15

Wat een leuke dame! Afstandsbediening ook al toegeëigend?

Tja mijn katten zijn verwend. Het 6 tal heeft altijd 3 verschillende merken harde brokjes staan. Mijn rode die lastig doet over water, doet ook lastig over brokjes. Maar hij is zo lief dat ik hem alles vergeef.

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:23

Ik bedoelde de Cat Mate drinkfontein! Wat een mooie poes. :+:

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 12:52

Divers, het water stond bij het voer, maar heb het nu verplaatst naar de konijnenren in de hoop dat ze daar dan water uit gaat drinken. Ze springt er geregeld in dus hopelijk helpt dat al. Het blijft zo apart. Mijn vorige twee katten hadden er geen moeite mee dat hun water bij het voer stond, maar dit is een geval apart :D .

Bloemetje75, Dank je wel! En jep! Die eigent zichzelf alles toe. Laatst van een kartonnen doos een huisje voor mijn konijn gemaakt. Wie denk je dat er als eerste in zat? Mijn poes _O- . Ik ben de eerste rij planken van mijn kast ook al kwijt omdat mevrouw daar graag ligt te slapen en gezien er breekbare spullen in staan alles hoger moeten zetten _O- .

Dat zijn inderdaad wel erg verwende katten! Laat ik het de mijne maar niet horen. Die moet het gewoon met 1 soort brok doen.
Met vlees is ze wel erg moeilijk. Heb nog niet kunnen vinden welk vlees ze echt helemaal op eet. Alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd laat ze liggen.

Sem_, dank je wel! En dan ga ik eens naar die fontein kijken!

Echt onwijs bedankt allemaal dat jullie zo mee denken! Echt super fijn om van jullie de ideeën en tips te krijgen waar ik mee verder kan!

Christiene
Berichten: 7719
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:59

Ik heb ook zon fontijn..werkt goed. Alle waterbakjes gooide een van de twee gewoon om. Heb nog een gewone op een kast staan. Maar ze drinken daar amper uit

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:07

Misschien vermeend ze op de plek waar haar eigen bakje staat wel staking waardoor het vervelend is om daar te zijn. A

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Kat drinkt alleen water uit waterbak konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:48

Hier heel makkelijke katten wat drinken betreft. Grote keramieken bak vinden ze prettig, voor de snorharen wat iemand al zei, maar het mag gerust een dag of 2 oud zijn... Ze krijgen wel vocht binnen via het natvoer ook. De een wil soms nog wel van de douchevloer drinken maar ze hebben beide nul interesse in water uit de kraan of toilet. Kraan weleens geprobeerd maar dat was maar eng!

Mijn zusje heeft trouwens enkele weken een fonteintje voor haar kat gehad. Een heel stille, volgens de beschrijving, maar de kat kon er niet aan wennen. Zodra die aan stond maakte het toch te veel geluid en durfde ze niet in de buurt te komen, laat staan te drinken (terwijl dat een heel dapper dametje is!). Niet om je te ontmoedigen ts, maar zo'n fontein is geen gegarandeerd succes. Hopelijk voor jouw kieskeurige dame wel!

Ben benieuwd of de plek van het bakje ook al uitmaakt of dat het toch de konijnengeur is :9

Momo94
Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:02

sanne1992 schreef:
Katten kunnen heerlijk zinnig zijn. Die van mij drinken geen water wat in de buurt van hun brokken staat bijvoorbeeld. Net als met een kattenbak, ik dacht de beste plek gevonden te hebben. Mooi in een nisje lekker rustig, maar nee ze willen lekker in het open op de kattenbak. Het is soms gewoon verschillende plekken testen, even een maandje ofzo proberen, drinkt ze niet, hup een andere plek.


Als je weet hoe kattengedrag in elkaar steekt dan is dit wat je zegt niet raar, maar heel normaal.

Soms maakt het bij katten ook uit wat voor formaat waterbak. Liefste hebben ze een grote, zodat de snorharen niet tegen de rand aan komt. Is het waterbakje van het konijn een stenenbakje? Dan wil het ook nog wel eens helpen om voor de kat ook een stenenbakje te doen.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 21:44

Vanmiddag bij de Shets geweest en bij thuiskomst konijnenhok open gedaan zodat mijn konijn de ren in kon en ja hoor. De poes zat direct in de ren om uit het waterbakje wat in het hok staat te kunnen drinken. Echter, na een paar seconden had ze door dat er ook een bakje water in de ren stond en ook daar dronk ze van! Bij de tweede ronde dan weer niet, maar goed. Elke stap in de juiste richting is er weer een. Ze had overduidelijk dorst want dronk aan een stuk door.
Ik heb de bakjes nu ook omgewisseld. De poes heeft die van het konijn en konijn heeft die van de poes en ik hoop hoop heel erg dat het al gaat helpen met dat de poes uit haar eigen bakje gaat drinken nu ze haar favoriete bakje heeft. Helemaal met de opkomende temperaturen is het gewoon geen fijn idee dat ze pas drinkt als ze bij het konijn het hok in kan.
Waterbak van de poes staat ook in de ren nu en als ik morgen weg ga zet ik nog twee extra waterbakken in de woonkamer. Gewoon om op safe te spelen.

Christiene, nee serieus? Gewoon omgooien? Dan ben ik blij dat die van mij dat niet doet... Dan ben je ook flink radeloos als je kat dat blijft doen. Wil nu inderdaad voor een fontein gaan. Kijken of dat helpt :) .

JorineV, Jaloers op jouw makkelijke katten! Kunnen die niet een cursus aan mijn kat geven van hoe het moet? Zelfs met natvoer is ze heel kieskeurig. Alles wat ik tot nu toe probeer bij haar eet ze nooit helemaal op. Ze heeft wel 24/7 brokken staan uiteraard.

Iedere kat is zo te lezen duidelijk weer anders in zijn of haar behoeften! Ik hoop ook dat de fontein helpt! Voor nu heb ik de bakjes omgewisseld. Konijn heeft het bakje van de kat en kat heeft het bakje van de konijn. Zijn precies dezelfde bakjes, maar wie weet dat het helpt....

Momo94, geen idee wat voor soort materiaal het precies is, maar ik vermoed inderdaad iets van steen. Echter zijn hun beide bakjes precies het zelfde qua maat, vorm, materiaal, afbeeldingen etc. En ondanks dat ze hetzelfde zijn verkiest ze toch die van haar konijn vriendinnetje boven haar eigen.
Heb de bakjes nu omgewisseld en die van de kat (die eerst van het konijn was) staat in de ren nu (ze kan gewoon in de ren springen).