Kat acuut blind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:05

Hoi lieve Bokkers,

Er staat al een afspraak voor de dierenarts morgen, maar wilde toch jullie ervaring vragen.

We hebben thuis een zeer oude kat, weten niet precies hoe oud, maar sowieso ouder dan 18 jaar. Nu sinds ongeveer twee uurtjes geleden lijkt hij opeens compleet blind, loopt verward rond en loopt tegen muren en deuren aan. Zijn pupillen zijn ook enorm verwijd. Dit heeft hij nog nooit gehad, we weten echt niet wat we meemaken. Hij had wel een beetje staar door ouderdom, werd wat dunner en een slechtere vacht, maar we hebben zo’n 2 maanden geleden nog een “kwaliteit van leven test” (oa bloed prikken, controle) laten doen door de dierenarts en toen was er niks mis, kerngezond. Hij eet en drinkt wel als we het aanbieden en heeft buiten geplast.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of vaker gezien? Ik hoop zo dat hij morgen gewoon terug komt van de dierenarts, het is echt een lieverd ;(

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:09

Reageert hij ook op je hand als je deze voor de ogen beweegt? Klinkt naar, ik denk zelf aan ogen of neurologie..

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:13

Door een verhoogde bloeddruk kan een kat accuut blind worden. Vermageren/slechte vacht kan ook wijzen op schildklierproblemen (en die kunnen op hun beurt weer zorgen voor een toestand waarin de bloeddruk stijgt). Sterkte met het beestje!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:19

lijkt mij meer een tia/ hersenbloeding?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:33

Ik zou hier persoonlijk een belletje voor plegen naar de spoedarts. Al is het maar voor de zekerheid en telefonisch advies.

Acute blindheid kan, maar het kan ook iets neurologisch zijn inderdaad.

En verder zou ik hem vannacht heel goed in de gaten houden. Sterkte TS :(:)

Edit: het is sinds 2 uur, dus wellicht heb je de spoeddienst al gesproken. In dat geval heb ik niets gezegd.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:37

Dit is zeer typerend voor een hoge bloeddruk. Valt vaak samen met nierproblemen (zeker bij zijn leeftijd), dus als je naar de DA gaat zou ik meteen ook even wat bloed laten afnemen.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:40

SimoneeM schreef:
Ik zou hier persoonlijk een belletje voor plegen naar de spoedarts. Al is het maar voor de zekerheid en telefonisch advies.

Acute blindheid kan, maar het kan ook iets neurologisch zijn inderdaad.

En verder zou ik hem vannacht heel goed in de gaten houden. Sterkte TS :(:)

Edit: het is sinds 2 uur, dus wellicht heb je de spoeddienst al gesproken. In dat geval heb ik niets gezegd.


Toevallig hebben we de dierenambulance gesproken, die kwam namelijk een baby eendje ophalen welke mijn andere kat ergens vandaan had gepakt {:)-:( Die gaven aan dat het inderdaad neurologisch kan zijn of met bloeddruk te maken heeft, en dat we - mocht hij gewoon drinken/eten - even een nachtje kunnen afwachten. Hij ligt nu lekker te slapen, dus stiekem hoop ik gewoon dat hij nog opknapt ;(

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:41

MalaQ schreef:
Dit is zeer typerend voor een hoge bloeddruk. Valt vaak samen met nierproblemen (zeker bij zijn leeftijd), dus als je naar de DA gaat zou ik meteen ook even wat bloed laten afnemen.


Bedankt! Zo iets las ik inderdaad ook op Google. Hij is kortgeleden nog getest op nierproblemen en schildklierproblemen, maar de waardes uit zijn bloed kwamen helemaal goed terug. Dus echt gek dat hij zo opeens hard achteruit gaat...

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:43

Losstaand verhoogde bloeddruk kan natuurlijk ook, en dat is alleen maar te ontdekken door een bloeddrukmeting en niet in het bloed. Daarom is het een vaak onontdekt probleem totdat bijv inderdaad blindheid ontstaat..

Sterkte met je beestje!

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:43

Kookaburra schreef:
Reageert hij ook op je hand als je deze voor de ogen beweegt? Klinkt naar, ik denk zelf aan ogen of neurologie..


Nee, hij ziet echt niets meer.. we hebben wel het idee dat hij licht en donker nog kan onderscheiden, maar toen we met een lampje in zijn ogen schenen was er nihil beweging in de pupillen. Zag er niet echt goed uit :(:)

We dachten zelf inderdaad ook aan een tia of hersenbloeding, zeker omdat het extreem acuut was. Opeens zwalkte hij blind rond. Zo schrijnend om te zien, het is zo’n lieverd (en een beetje een aparte :p)

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 22:45

MalaQ schreef:
Losstaand verhoogde bloeddruk kan natuurlijk ook, en dat is alleen maar te ontdekken door een bloeddrukmeting en niet in het bloed. Daarom is het een vaak onontdekt probleem totdat bijv inderdaad blindheid ontstaat..

Sterkte met je beestje!


Dankjewel! Maar kan de bloeddruk van een kat ineens omhoog schieten dat dit zo gebeurt? Hij doet behalve slapen, eten, drinken en een klein rondje tuin niets meer, eigenlijk is hij gewoon lekker oud en lui aan het zijn. Niet echt bloeddrukverhogende activiteiten dacht ik zo :p

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:47

Ik zou toch even de spoedlijn van de dierenarts bellen.
Mensen van de dierenambulance hebben niet de kennis van een dierenarts.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:47

Nee, waarschijnlijk is dit al heel wat langer aan de gang, alleen krijg je nu pas de ernstigere symptomen.

Maar eerst maar eens laten meten door een DA! Ik kan de diagnose niet met zekerheid via internet stellen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:49

Blindheid door hoge bloeddruk kan acuut lijken maar is dan al veel langer aan de gang voor je het doorhebt . Onze kat hadden we met 16 het vermoeden dat ze wat slechter ging zien. Na een half jaar klom ze steeds vaker op het hoogste plekje wat ze kon vinden en ging ze ook in razend tempo lichamelijk achteruit. Na twee keer een epileptische (zware) aanval er achter gekomen dat het de bloeddruk was. Inmiddels dus zo goed als blind maar nog twee goede jaren gehad met medicatie. Toen was ze opeens de weg kwijt in huis en onzindelijk en hebben we haar laten gaan .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 03-08-20 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:49

Ik heb 1x een oud katje gezien met retina loslating door hoge bloeddruk. Zo accuut kan je daar ookniks aan doen. Ook aan tia niet...zou ze dat gehad hebben.

Edit: hoge bloeddruk kan je heel lang niks van merken en wordt helaas nog steeds niet vaak gedaan bij ouderdomscheck. Omdat het ook lastig is een normale bloeddruk te meten bij katten daar ze toch altijd al stress hebben bij DA

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 22:52

Ik ga mee met Kimbers en zou denk ik toch ook de DA nu bellen. Dierenambulance personeel heeft niet met alles ervaring, hoe goed ze het ongetwijfeld ook bedoelen.

Ik vind dit soort dingen toch iets te tricky om mee te wachten persoonlijk. Al hoop ik natuurlijk dat het meevalt!

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-20 23:04

Bedankt voor jullie lieve reacties Bigone, Enjoy en Simone!

We hebben de spoedlijn gebeld en deze geven aan dat het inderdaad, zoals jullie zeggen, kan liggen aan een hoge bloeddruk. Ook dat het onderliggend kan zijn en al langer speelt maar we er niets van hebben gezien, afgezien van wat ouderdomskwaaltjes. We hebben voor morgen ochtend vroeg direct een afspraak gemaakt en dan gaan ze een bloeddrukmeting doen en bekijken of het nog wel eerlijk is tegenover de kat, of dat we misschien met medicijnen wat voor hem kunnen betekenen. Aan de ene kant hoop ik het laatste, aan de andere kant moet het wel leuk voor hem blijven.

Ik zal jullie een update geven, lief dat er zo wordt meegedacht! <3

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:06

Fijn, dat geeft toch een beetje meer “zekerheid”. Als het goed te managen is met medicatie zou dat mooi zijn, maar ik snap ook je punt dat het wel leuk voor hem moet blijven. Succes morgen!

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:35

Ik heb de bloeddruk meting thuis laten doen , ze zijn vaak toch wat gespannen bij de da. Maar onze was echt heel slecht en is zo goed opgeknapt van de medicatie dat ze nog twee hele goede jaren heeft gehad . Dus niet direct van het ergste uitgaan . Nadeel van een kat die blind word is dat je alles op dezelfde plek moet laten staan zolang ze nog leeft . Onze klom gewoon op de stoel en de tafel en kon ook nog goed alles vinden .

brittkalijn

Berichten: 77
Geregistreerd: 18-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:35

Hey, wat vervelend.
Dit is bij mijn kat ook gebeurd. Nierproblemen en een te hoge bloeddruk. Uit het niks blind.
Ze heeft hier een tijd mee kunnen leven, het was voor ons de beste tip om niks te veranderen in het huis. Je kat kent, als je al lang op dezelfde plek woont, best goed de weg en waar die moet zijn voor welke dingen. Het enige wat bij ons niet meer ging, was alleen naar buiten gaan (die behoefte verdween ook gelukkig).

Later werd ze door nierproblemen incontinent en kon ze niet meer optijd de bak vinden. Toen wisten we dat het genoeg was. Ze was zelf ook gestresster.

Maar ik wil vooral meegeven dat het, zolang de kat verder gezond is, helemaal niet slecht hoeft af te lopen en katten echte bikkels zijn!

Succes, ik denk aan jullie!

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:53

nierproblemen en schildklier problemen komen vaak voor bij katten op leeftijd en kunnen dit veroorzaken. (Omdat de bloeddruk ed enorm wordt aangejaagd)
Ook andere problemen zoals een kleine hersenbloeding.
Heel veel sterkte in ieder geval, hoop dat jullie er snel achter komen wat het is.

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 23:57

Omdat hij helemaal gezond leek toch een vraag. Kan jouw kat met vergif in aanraking zijn gekomen?
of met giftige planten, zoals wolfskers?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 00:01

Hopelijk valt het allemaal mee, sterke met de poes Y;(

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kat acuut blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 11:18

Bedankt voor jullie reacties allen! Hier een update.

Het is niet te geloven, maar kat lijkt gewoon weer als vanouds. Toen we vanochtend vroeg bij hem kwamen liep hij weer vrolijk rond, was op de bank geklommen en het meest rare is dat hij (gedeeltelijk) weer kan zien. Z’n pupillen zijn weer kleiner en hij reageert gericht op ons als we hem roepen of wat voorhouden :D hij is nog wel voorzichtig en soms wat wankel.

De dierenarts heeft een bloeddruktest uitgevoerd maar kat had veel stress dus deze was niet echt accuraat. Er is bloedgeprikt wat ze gaan testen en dan vooral kijken naar nier/schildklier. De dierenarts verwachtte dat het een tia is geweest, mede omdat hij nu weer zo goed als vanouds rondloopt. Waarschijnlijk wel door een hogere bloeddruk. Deze gaf wel aan dat mocht het nog een keer gebeuren dat het beter is voor de kat om deze in te laten slapen, zodat het stress scheelt. We moeten nu de resultaten van het bloedonderzoek afwachten en aan de hand daarvan krijgen we misschien wel medicijnen oid. Maar voor nu kunnen we nog even genieten van de kat! <3

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:23

Ik lees dit nu pas, maar zie dat het gelukkig weer de goede richting uitgaat. Zo fijn !
Taai oudje, 1 leven opgebruikt :D