Dikmaker voor kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28771
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:06

Afgelopen 2 weken ben ik op vakantie geweest, in de tussentijd heb ik thuis de badkamer laten verbouwen. Tot mijn grote verdriet heeft dit mijn kat meer stress opgeleverd dan ik had gehoopt en gedacht en is mijn lieve vriend flink afgevallen.
Hij is enorm eenkennig en hangt onwijs aan mij, dus ik denk dat zijn stress wegzakt nu ik er ben, maar dan zijn gewicht....
Hij is al wat ouder, hij is 15 (en gecastreerd) en mag echt flink wat bijkomen. Hij lust weinig, maar ik ben bereid van alles te proberen.
Wie heeft tips om een kat weer goed te laten bijtrekken? Wat zijn fijne dikmakers?

BVD

<3

Afbeelding

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:09


bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:10

Hiermee heb ik mijn oudere kat nog een flink extra aantal maanden erbij kunnen geven. Hier knapte ze goed van op

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:11

Ik had even terug ook een topic daarover geopend.

Onze jonge kat stond met de oude samen op dieet voer, omdat die oude het aan zijn blaas/nieren had. Toen die heel plotseling overleed op de kliniek was mn ventje van 3 echt slecht en werd mager en dof.

Ben ander voer gaan testen, maar bleef zo. Er kwam een vriendinnetje bij en hij werd maar niet beter.

Nachtje op kliniek, onderzoekjes en testjes, maar niks.

Heb allerlei zakjes met natvoer gehaald en hij valt er echt op aan. Hij zeurt er zelfs om als ik alleen al richting de bakjes loop.
Hij wordt nooit een dikke kat, maar is mooier, beter op gewicht en speels etc.

Als dit niet had geholpen, had ik van de dierenarts astronauten voer gekregen die ze daar hebben voor katten.

Goof

Berichten: 28771
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:12

bren979 schreef:
Hiermee heb ik mijn oudere kat nog een flink extra aantal maanden erbij kunnen geven. Hier knapte ze goed van op


Maar dit is iets dat ik moet oplossen in water en dat vloeibaar blijft? Ik geloof nooit dat hij dat uit zichzelf gaat eten eigenlijk.
Of ruikt dat superlekker ofzo?

Superpony, natvoer krijgt hij sowieso al, thanks.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:18

Sowieso kiezen dan voor een brok wat hoger zit dan 4000 calorieën per kilo. Senioren en mobility voedingen komen daar vaak van in de richting.
Weet je wel zeker dat het puur stress was en geen ziekte?

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:18

Ja dit moet je mengen met water, wordt het een dikke yoghurt achtig spul van. Ik had een moeilijke eter, maar ze vond het echt lekker.
Je kan de zakjes ook los bij ranzijn kopen, kan je het uitproberen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:21

Goof schreef:
bren979 schreef:
Hiermee heb ik mijn oudere kat nog een flink extra aantal maanden erbij kunnen geven. Hier knapte ze goed van op


Maar dit is iets dat ik moet oplossen in water en dat vloeibaar blijft? Ik geloof nooit dat hij dat uit zichzelf gaat eten eigenlijk.
Of ruikt dat superlekker ofzo?

Superpony, natvoer krijgt hij sowieso al, thanks.


Oke, weet je wat daar in zit? Hoeveel eet hij daarvan?

Ik geef van die zakjes als lekkernij erbij. De rest van de dag eten ze hun brokjes.

Je hebt ook voer voor actieve katten bijv. daar zit wat meer in. Misschien wil dat wat aanzetten? En dan vragen of je bijv kitten voer kan geven of dat astronauten voer. '

Hij ruikt niet uit zijn mondje?

Goof

Berichten: 28771
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 15:25

Hannanas schreef:
Sowieso kiezen dan voor een brok wat hoger zit dan 4000 calorieën per kilo. Senioren en mobility voedingen komen daar vaak van in de richting.
Weet je wel zeker dat het puur stress was en geen ziekte?


Ja absoluut! Hij is helemaal gezond, maar gruwelijk stressgevoelig. Hij heeft het eerder in zijn leven gehad, maar toen was hij een stuk jonger en trok hij goed bij.

Hij ruikt ook niet uit zijn bek, zijn gebit is prima.

Dank voor jullie tips!

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:33

bren979 schreef:

Dit inderdaad. Mijn 17-jarige kat krijgt hier een eetlepel per dag van door haar eten, omdat ze niet genoeg eet om mooi op gewicht te blijven.

Ik prak haar natvoer met wat water en dat poeder tot een papje, ze eet het graag :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:36

Ik volg want onze oude dame is een moeilijke eter en hangt ook altijd op het randje van mager de laatste tijd. Kat staat onder medisch toezicht dus er is niks verder voor zover we weten. Ze heeft gewoon nooit superveel gegeten of gelust en nu ze ouder wordt is dat lastig.

Annick75

Berichten: 1784
Geregistreerd: 16-09-09
Woonplaats: Eindhoven

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 15:40

Mijn oude nierpatiënt vindt zijn nierdieet niet lekker, dus meng ik er een klein beetje zalm of tonijn van Cosma door. Dat ruikt sterk en met een beetje warm water nog wat sterker, wellicht dat jouw kat er mee verleid kan worden.

WybeUrsula
Berichten: 131
Geregistreerd: 09-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:05

Je zou Hill's A/D kunnen proberen, dit vinden katten heel lekker en het wordt gebruikt om katten na een OK aan te laten sterken of moeilijke eters weer aan het eten te krijgen. Het is echt recovery voer, dus er zit heel veel in!

Verder is lekkere vette kattenmelk natuurlijk altijd goed.
Met dit warme weer halen wij altijd van die vloeibare sticks met vissmaak. Deze vriezen we in en geven hem dan als ijsje aan onze kat. Hij wordt er helemaal lijp van! Als we nu de vriezer open doen dan komt hij al luid mauwend aanrennen. Ik weet alleen niet hoeveel er in zo'n stick zit, maar als extraatje zou het zeker geen kwaad kunnen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:06

Duodog paardenvet (ze hebben ook duocat maar is precies t zelfde ) :)

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:08

Hills AD natvoer

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:18

Mijn katten worden sneller dik van Purizon brokjes. Graanvrij, hoog vlees/vis gehalte en met een vrij sterke waar mijn katten gek van zijn. Ik voer dus ook een stuk minder dan aanbevolen.
Mijn ouders voeren dit ook aan hun katten en zijn van onbeperkt brokjes overgegaan op maaltijden omdat hun siameesjes toch wel erg rond begonnen te worden :')

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 16:33

Ik wou ook Duodog/duocat aanraden ja! Pompje over het huidige voer, zet toch ook even wat extra aan :)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 17:09

Hier hebben we een broodmagere boerderijkat van +-15 jaar die bij de vorige eigenaar onbeperkt goedkoop brok kreeg goed op gewicht gekregen tot haar dood aan toe, 1.5 jaar later en ernstig ziek (waarschijnlijk vol tumoren, anders buikvliesontsteking of hartproblemen. De kat was onbenaderbaar, dus behandeling was sowieso niet mogelijk, maar ze was dus nog wel op gewicht).

Ze kreeg dagelijk 200g Animonda Carny en 60g Royal Canin Sensible 33. RC33 bevat 33% eiwit, 22% vet en ruim 4.300kcal/kg, daarnaast is het zeer smakelijk (en zijn er zakjes van 400g van). Animonda Carny is met 11.5% eiwit en 5.5% vet relatief voedingsrijk voor gangbaar natvoer en werd hier ook erg goed gegeten.

Hierboven wordt Convalescence Support aangewezen, dat is zeer voedingsrijk maar wordt ook snel erg prijzig. Een tussenvariant is nog Royal Canin Recovery. Met 14% eiwit en 6.2% vet ook serieus rijker nog, maar met 15€/kg al een stuk betaalbaarder dan RC CS (50€/kg).

Goof

Berichten: 28771
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 18:04

Dank voor de tips, ik heb inmiddels wat lekkernijen gekocht en de liquid traktatie ging er meteen goed in. Heb kattenmelk meegenomen ook en morgen ga ik even achter Hills en dat duodog/duocat aan.

Sodeletuut

Berichten: 21303
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:17


Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Dikmaker voor kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 18:52

Mijn kat was flink afgevallen door ziekte en die heb ik naast zijn portie brokjes dagelijks een blikje mousse natvoer gegeven, dat is relatief vet en ging er goed in. Met een kleine maand was hij weer goed op gewicht. Beetje afhankelijk van hoe mager hij is zou ik wel een beetje uitkijken met hem te snel te dik willen voeren nu.