2 kittens maar wat is het geslacht??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:43

De bovenste foto in je openingspost is de voorste kat een black tortie van kleur en de achterste een black golden tabby (blotched?) van kleur. De voorste is sowieso een poes, hoort daar de 3e foto bij of de 2e van je openingspost?

Foto 2 is in ieder geval een poes, foto 3 zou kater kunnen zijn als het bij de achterste kat hoort, hoort het bij de eerste kat, dan is het een poes.

Enjoy_

Berichten: 609
Geregistreerd: 09-06-07
Woonplaats: Heemstede

Re: 2 kittens maar wat is het geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:12

Ahhhh dan zien ze er al goed uit zeg voor nog geen 9 weken!
En ik smelt van die oogjes zeg! Zijn ze nu groenig?!
Superlief stel.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 20:34

Daphara schreef:
De bovenste foto in je openingspost is de voorste kat een black tortie van kleur en de achterste een black golden tabby (blotched?) van kleur. De voorste is sowieso een poes, hoort daar de 3e foto bij of de 2e van je openingspost?

Foto 2 is in ieder geval een poes, foto 3 zou kater kunnen zijn als het bij de achterste kat hoort, hoort het bij de eerste kat, dan is het een poes.

Waarom niet in gewoon Nederlands een cyperse en een schildpad.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:00

Daphara schreef:
De bovenste foto in je openingspost is de voorste kat een black tortie van kleur en de achterste een black golden tabby (blotched?) van kleur. De voorste is sowieso een poes, hoort daar de 3e foto bij of de 2e van je openingspost?

Foto 2 is in ieder geval een poes, foto 3 zou kater kunnen zijn als het bij de achterste kat hoort, hoort het bij de eerste kat, dan is het een poes.

Op pagina 2 staat nog een foto...daar lijkt het idd iets meer poes ipv kater... :D

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:47

truus1957 schreef:
Twee poesjes. Als je bij de bovenste kijkt zie je dat anus en geslachtsopening dicht bij elkaar zitten, dat zie je bij poesjes. Bij katers zit het verder uit elkaar


Voor zover ik weet heeft een kater ook geen geslachtsopening :')

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 22:09

pillow schreef:
Daphara schreef:
De bovenste foto in je openingspost is de voorste kat een black tortie van kleur en de achterste een black golden tabby (blotched?) van kleur. De voorste is sowieso een poes, hoort daar de 3e foto bij of de 2e van je openingspost?

Foto 2 is in ieder geval een poes, foto 3 zou kater kunnen zijn als het bij de achterste kat hoort, hoort het bij de eerste kat, dan is het een poes.

Waarom niet in gewoon Nederlands een cyperse en een schildpad.


Haha, is dat een irritatie puntje voor je?
Gewoon omdat ik gewend ben de volledige kleur te zeggen. Schildpad is tortie en cyperse is tabby, maar dat zijn patroontjes en zegt niets over de specifieke kleur. Tabby heb je bovendien in 4 varianten/patronen en ik gok dat dit een blotched is, maar om dat zeker te weten moet ik een foto van de zijkant zien.

Sommige eigenaren vinden het bovendien leuk om te weten hoe de kleur van hun kat heet, helemaal als het een bijzonder kleurtje is, zoals bijvoorbeeld de golden tabby van TS.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 2 kittens maar wat is het geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:30

En het is Engels, wat in mijn optiek niet nodig is. Er zijn gewone Nederlandse benamingen voor de kleur. Het zijn ook gewone huis tuin en keuken katten en geen Engelse raskatten. Ik vind het interessant doenerij. Mijn buren hebben een Quarter chestnut en ik een KWPN vos het is dezelfde kleur, dus ik noem het buur paard ook vos. . Ja voor mij is het een irritatiepunt.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:33

Het is maar waar je je druk om kan maken :') .. Verder zijn de katten wel echt heel knap!

Eveline77

Berichten: 323
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Schoonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-20 09:20

pillow schreef:
Daphara schreef:
De bovenste foto in je openingspost is de voorste kat een black tortie van kleur en de achterste een black golden tabby (blotched?) van kleur. De voorste is sowieso een poes, hoort daar de 3e foto bij of de 2e van je openingspost?

Foto 2 is in ieder geval een poes, foto 3 zou kater kunnen zijn als het bij de achterste kat hoort, hoort het bij de eerste kat, dan is het een poes.

Waarom niet in gewoon Nederlands een cyperse en een schildpad.


Haha, is dat een irritatie puntje voor je?
Gewoon omdat ik gewend ben de volledige kleur te zeggen. Schildpad is tortie en cyperse is tabby, maar dat zijn patroontjes en zegt niets over de specifieke kleur. Tabby heb je bovendien in 4 varianten/patronen en ik gok dat dit een blotched is, maar om dat zeker te weten moet ik een foto van de zijkant zien.

Sommige eigenaren vinden het bovendien leuk om te weten hoe de kleur van hun kat heet, helemaal als het een bijzonder kleurtje is, zoals bijvoorbeeld de golden tabby van TS.[/quote]

Ik vind het zeker leuk hoor!
Kan je met deze foto wat qua kleur?

Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:18

Eveline77 schreef:
Ik vind het zeker leuk hoor!
Kan je met deze foto wat qua kleur?

[ [url=m/tj6s8R.jpg]Afbeelding[/url] ]


Fijn dat je het leuk vind om de officiële namen van de kleur te weten!
Ik kan helaas niet veel meer met de foto want ik moet beide katjes zien helemaal zien en door het zonlicht vertekend het wat, maar zo te zien aan de achterkant van de oren zijn ze beiden tortie, dus beiden poes.

Kun je 2 posts maken en even 3 foto’s per kat posten?
- Gezichtje
- zijaanzicht als ze staan Rechts
- zijaanzicht links
- achterkant van hoofd met de oren.

Ik denk nu namelijk dat de tabby toch niet golden tabby is, maar tortie tabby, het patroon tabby kan ik alleen zeggen als ik de zijkant zie.

Tabby heb je in 4 patronen, van vaakst voorkomende naar minst voorkomend:
- Macreled > dunne strepen
Afbeelding
Meest standaard en gezien bij de meeste katten.



- Blotched > dikke flam achtige strepen
Afbeelding
Veel gezien bij de Silver tabby Brits korthaar katjes van de Whiskas reclame



- Spotted > luipaard Vlekken/print deze heb je weer een “rosetted” variant in
Afbeelding
Bekend voorbeeld van dit patroon zijn de Bengalen, maar het komt ook (zij het wat zeldzaam) voor bij alle andere tabby katten.



- Ticked > elk haar afzonderlijk heeft streepjes, ook wel wildkleur genoemd.
Afbeelding
De Somali (langhaar) en Abesseijn (korthaar) zijn een mooi voorbeeld van deze variant.

Afbeelding



Ik heb zelf een keertje een Sealtabby Birmaan gefokt met ticked tabby tekening.
Duurde heel lang voordat we de kleur zeker wisten, omdat het deels zwart vervormd in een roest bruine kleur en door de point konden we alleen beoordelen aan de hand van kop, poten en staart.

Gigixponys

Berichten: 2748
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:45

Daphara schreef:
Haha, is dat een irritatie puntje voor je?
Gewoon omdat ik gewend ben de volledige kleur te zeggen. Schildpad is tortie en cyperse is tabby, maar dat zijn patroontjes en zegt niets over de specifieke kleur. Tabby heb je bovendien in 4 varianten/patronen en ik gok dat dit een blotched is, maar om dat zeker te weten moet ik een foto van de zijkant zien.

Sommige eigenaren vinden het bovendien leuk om te weten hoe de kleur van hun kat heet, helemaal als het een bijzonder kleurtje is, zoals bijvoorbeeld de golden tabby van TS.


Ik gebruik ook liever de Engelse termen, veel duidelijker. Maar golden tabby heb ik nog niet eerder gehoord, op wat duid dat net?

Nu op die nieuwe foto lijkt die cyperse ook rode vlekken te hebben, dus dan is die ook sowieso een poes. Tortie dus.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 10:58

Gigixponys schreef:
Daphara schreef:
Haha, is dat een irritatie puntje voor je?
Gewoon omdat ik gewend ben de volledige kleur te zeggen. Schildpad is tortie en cyperse is tabby, maar dat zijn patroontjes en zegt niets over de specifieke kleur. Tabby heb je bovendien in 4 varianten/patronen en ik gok dat dit een blotched is, maar om dat zeker te weten moet ik een foto van de zijkant zien.

Sommige eigenaren vinden het bovendien leuk om te weten hoe de kleur van hun kat heet, helemaal als het een bijzonder kleurtje is, zoals bijvoorbeeld de golden tabby van TS.


Ik gebruik ook liever de Engelse termen, veel duidelijker. Maar golden tabby heb ik nog niet eerder gehoord, op wat duid dat net?

Nu op die nieuwe foto lijkt die cyperse ook rode vlekken te hebben, dus dan is die ook sowieso een poes. Tortie dus.

Golden is een uitdrukking die gebruikt wordt om weer te geven hoe de kleur tussen de tabby strepen er uit ziet. Zonder op de genetica in te gaan (anders wordt het snel ingewikkeld) zijn de beide katten hieronder namelijk, genetisch gezien, in basis gewoon zwart. De ene golden tabby de andere Silver tabby. Nou is het gen voor Silver/smoke weer wat anders, maar daar ga ik ook verder niet op in :P , anders vervuilen we het topic van TS wel heel erg.
Dus even als voorbeeld twee zwarte tabby katten waarbij Golden en Silver de kleur tussen de tabby strepen aan geeft:

Afbeelding

Afbeelding

Maar zoals ik hierboven al zei, ik heb me denk ik vergist in het golden, ze is waarschijnlijk tortietabby aan de hand van de laatste foto van TS.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:08

Gigixponys schreef:
Dat kan alleen als de kater XXY is en dan is het geen echte kater...

Dan is het een steriele kater.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:12

MirandaMalik schreef:
Gigixponys schreef:
Dat kan alleen als de kater XXY is en dan is het geen echte kater...

Dan is het een steriele kater.


Hoeft niet, Google maar op “Dar es Salaam’s Varsha”

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:29

Daphara schreef:
MirandaMalik schreef:
Dan is het een steriele kater.


Hoeft niet, Google maar op “Dar es Salaam’s Varsha”

Ja ik weet het, maar dat komt nog minder voor, dus dat verwacht ik al helemaal niet! :D

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 11:37

MirandaMalik schreef:
Daphara schreef:
Hoeft niet, Google maar op “Dar es Salaam’s Varsha”

Ja ik weet het, maar dat komt nog minder voor, dus dat verwacht ik al helemaal niet! :D


Varsha was ook een uitzondering hoor, een bijzonder lieve kat en Ans (zijn fokker die hem gehouden heeft) was er echt kapot van toen hij met 17 jaar overleed. Tegenwoordig hoor je steeds vaker wat over TortieToms, ik geloof dat er inmiddels een Noorse Boskat TortieTom ook kittens heeft verwekt.
Maar goed we dwalen af, in basis kun je er inderdaad voor 99,99% vanuit gaan dat een tortie altijd een poesje is en geen kater, is het wel één van die 0,01% TortieToms, dan is die ook zeker 9 van de 10 keer steriel.

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:14

Eveline77 schreef:


Gewoon even vraagje gezien je je er nogal goed in verdiept hebt...

Afbeelding

Afbeelding
:D
Hoe noem je deze kleuren perfect...?
1kitten is een Point rest is Mitted

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 10:51

vivana schreef:
Eveline77 schreef:

Gewoon even vraagje gezien je je er nogal goed in verdiept hebt...

[ [url=m/Xo7ATi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BIGn4M.jpg]Afbeelding[/url] ]
:D
Hoe noem je deze kleuren perfect...?
1kitten is een Point rest is Mitted


Ik neem aan dat dit ragdolls zijn?
Je hebt aan de kinnetjes te zien;
4x sealpoint mitted en 1x sealpoint

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:28

Daphara schreef:
Ik neem aan dat dit ragdolls zijn?
Je hebt aan de kinnetjes te zien;
4x sealpoint mitted en 1x sealpoint

Hahaha ja klopt als een bus *\o/*
en dan 1tje met blaze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:28

vivana schreef:
Eveline77 schreef:

Gewoon even vraagje gezien je je er nogal goed in verdiept hebt...

[ [url=m/Xo7ATi.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/BIGn4M.jpg]Afbeelding[/url] ]
:D
Hoe noem je deze kleuren perfect...?
1kitten is een Point rest is Mitted

Ik hoef geen bloemen. Geef mij dit boeket maar.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: 2 kittens maar wat is het geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:04

Wat een prachtig bosje katten

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:25

pillow schreef:
Wat een prachtig bosje katten


Ben wel benieuwd naar jouw “gewoon Nederlandse” naam voor de kleur! :D

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:47

Daphara schreef:
pillow schreef:
Wat een prachtig bosje katten


Ben wel benieuwd naar jouw “gewoon Nederlandse” naam voor de kleur! :D

Dit zijn Engelse katten toch :+

thequeensmum
Berichten: 3522
Geregistreerd: 20-08-12

Re: 2 kittens maar wat is het geslacht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 22:03

En TS, wat dacht je da ervan??

vivana

Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 08:17

[quote="pillow']


Dit zijn Engelse katten toch :+[/quote]
Amerika...
deze zijn wel oer hollands :D :D :D

En dank je wel voor de leuke reakties,moet ook eerlijk zeggen een leukere foto heb ik niet _/-\o_