Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:21

Mijn kat Tobby van 8 heeft nierproblemen, afgelopen augustus daar al voor in Utrecht geweest ivm hoge calciumwaarde wat kon duiden op mogelijke tumor.
Dat kwam er niet uit. Advies: nierdieet en goed in de gaten houden.

Afgelopen week weer geprikt omdat hij er steeds meer ging drinken en hij ging steeds vaker op zichzelf liggen ipv bij mij. De waardes waren erg gestegen.

Hij staat nu op Semintra en arts geeft hem niet heel lang meer omdat het nu in korte tijd zo snel achteruit gaat.

Ik heb al heel veel info opgezocht en heb nog een vragen lijstje voor hem.

Maar waar ik niet zoveel over kan vinden is een infuus/ spoeling bij chronische nierziekte. Wel bij acute en dan lijkt het me een logische keuze.

De arts heeft het als optie gegeven maar er eerlijk bij gezegd dat hij niet weet of dat iets zal gaan doen voor hem. En omdat het stress geeft om of hem daar 3 dagen te laten of 3 dagen achter elkaar te moeten brengen én we geen zekerheid hebben over of het überhaupt kan helpen hebben we besloten dat niet te doen .
Ik denk echt dat dit de enige goede keuze is omdat we niet willen rekken (want dat doen we niet voor hem maar voor onszelf) maar ben toch nog wel benieuwd naar andere verhalen hierover. Gewoon ter geruststelling dat dit de juiste keuze is.

Vooropgesteld: we hebben ons voorgenomen hem op tijd in te laten slapen en niet te lang door te gaan, we realiseren ons dat dit gevecht niet gewonnen gaat worden. We willen niet dat hij onnodig lijdt.
Laatst bijgewerkt door IngridM op 13-05-20 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:25

Met spoelen geen ervaring .
Maar nierfalen katten zijn echt behoorlijk ziek .
Zou dat spoelen niet meer doen .
En gewoon lekker genieten van de tijd dat dier er nog is en hem een beetje extra verwennen met lekkere dingen . (Niet goed voor niet kat)
Maar een fijn leven dan maar wat korter is ook wat voor te zeggen

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:27

Nou, ik heb er wel ervaring mee. Maar daar ga je niet blij van worden.

Mijn Boris heeft 1,5 jaar terug een nierspoeling gehad. Aanvankelijk leek hij op te knappen. Ging weer eten en voelde zich goed.
Maar binnen een paar dagen ging hij achteruit. Ondanks het nierdieet. Medicijnen hadden geen nu meer.

Hij bleek een schrompelende te hebben en zijn nog “goede” nier stopte er nu mee.

We hebben hem in laten slapen.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:30

Geen ervaring wel die keuze moeten maken

Mijn totale kostenplaatje was 2500€ voor de spoeling en dialyse en kwam de kerst/weekend tarief nog overheen.
Toen ik vroeg hoeveel jaar kan je daarna nog mee
Antwoorde de arts jaar???? Je bedoelt hooguit 3-4 maanden

Toen heb ik um laten gaan.

Spoelen maak je je kater niet beter je verlengt alleen zijn leven.
In mijn ogen best onvriendelijk want de kat gaat eerst slecht worden voordat jij het door hebt en um moet laten gaan

Ander optie die ik van de kliniek kreeg speciaal voer en elke 4-6 weken bloed prikken en als die waarden slecht werden dan inslapen vond ik dus ook niet fijn

Ik ging naar de kliniek kat was afgevallen en ik was eigenlijk al te laat en toen ik zijn gewicht hoorden......wist ik het al 5kilo lichter.
Zijn nierwaarden waren met 10000 factor slecht.
Ik heb um laten gaan hij was net 9

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:35

Spoelen zou ik ook niet doen. Het kost hen extra kracht en eigenlijk bereik je er weinig mee. Je kunt het hoogstens iets rekken maar dat doe je in principe meer voor jezelf want een kat heeft dat besef niet.
Bij Nierfalen zijn ze zichzelf in wezen gewoon aan het vergiftigen.
Het is helaas een gevecht dat je niet gaat winnen.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-05-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:35

tita schreef:
Geen ervaring wel die keuze moeten maken

Mijn totale kostenplaatje was 2500€ voor de spoeling en dialyse en kwam de kerst/weekend tarief nog overheen.
Toen ik vroeg hoeveel jaar kan je daarna nog mee
Antwoorde de arts jaar???? Je bedoelt hooguit 3-4 maanden

Toen heb ik um laten gaan.

Spoelen maak je je kater niet beter je verlengt alleen zijn leven.
In mijn ogen best onvriendelijk want de kat gaat eerst slecht worden voordat jij het door hebt en um moet laten gaan

Ander optie die ik van de kliniek kreeg speciaal voer en elke 4-6 weken bloed prikken en als die waarden slecht werden dan inslapen vond ik dus ook niet fijn

Ik ging naar de kliniek kat was afgevallen en ik was eigenlijk al te laat en toen ik zijn gewicht hoorden......wist ik het al 5kilo lichter.
Zijn nierwaarden waren met 10000 factor slecht.
Ik heb um laten gaan hij was net 9


2500??

Nou dat heb ik niet betaald

Ik was 300 euro kwijt voor 3 dagen opname, testen, echo, de spoeling.

Daarna nog 140 euro voor een spoedconsult op zondag op de faculteit te Utrecht.

En daarna nog voor het inslapen

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:36

Genja, helaas bekend met nierfalen al van onze hond (Dus in laten slapen). Dus ik weet dat ze zich echt rot kunnen voelen. Ellende is het. Vandaar ook dat ik zei 'als hij zich echt duidelijk niet meer fijn voelt laten we hem gaan. Hij hoeft niet te lijden.

Natasja, verdrietig!! Was dat bij chronisch nierfalen?

Tita waarde van 1000 is ook wel héél hoog. Was het geen acuut nierfalen?

Cayenne ja dat schreef ik inderdaad al 'dit gevecht gaan we niet winnen'

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:37

Ja maar mijn kat kreeg ook nieuw bloed alles
Hij was echt slecht....kreeg 3x spoeling en moest 4 dagen blijven.
Dan klopt wel beetje

Weet niet of acuut was, ik denk niet....iig wilden ze nog wel zijn leven rekken
Laatst bijgewerkt door tita op 13-05-20 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:38

Mijn ene kat heeft een nierspoeling gehad toen hij chronische nierfalen kreeg. Zijn waardes waren ontzettend hoog en het was een laatste optie aldus de dierenarts, we hebben dit een aantal dagen gedaan. Hij knapte daar binnen een paar dagen goed van op. Aangezien hij geen medicatie en nier dieetvoer wou eten hebben we hem op kvv gezet. Hij heeft daar nog ruim 2,5 jaar goed op geleefd. Zo’n 5 jaar geleden is hij ingeslapen.

Mijn andere kat (zijn broer) kreeg ook chronische nierfalen. Hij had geen nierspoeling nodig en hebben we op Orijen gezet omdat hij ook geen medicatie en nier dieetvoer wou eten. Daar heeft hij ruim 5 goed op geleefd. Hij is een half jaar geleden ingeslapen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:39

@Ingrid, Acuut. En hij was ook Sky high in zijn waarde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:41

C_arola, wat raar dat 2 broers dan chronisch nierfalen krijgen. Was dat puur toeval of kan het ook iets genetisch/erfelijks zijn geweest?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:42

NatasjavE schreef:
@Ingrid, Acuut. En hij was ook Sky high in zijn waarde.


Dat verandert de zaak wel iets, alhoewel dat bij jou helaas niet het geval was..... ;(

Bij acuut wordt het vaak gedaan begrijp ik om bv een vergiftiging uit het lichaam te spoelen oid.
Acuut kan genezen, chronisch niet. Maar ja, bij jullie de uitzondering.... klote is dat!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:43

Carola dan toch een positief verhaal. Ik blijf bij mijn keuze hoor om het niet te doen maar was wel erg benieuwd naar verhalen hierover. Bedankt voor het delen!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-20 20:44

Cayenne schreef:
C_arola, wat raar dat 2 broers dan chronisch nierfalen krijgen. Was dat puur toeval of kan het ook iets genetisch/erfelijks zijn geweest?


Denk dat dat best kan. Wij hadden vroeger 2 volle broers uit zelfde nestje en die kregen beiden IBD.
Aan andere kant: nierfalen komt zó vreselijk vaak voor bij katten.....

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 20:47

Cayenne schreef:
C_arola, wat raar dat 2 broers dan chronisch nierfalen krijgen. Was dat puur toeval of kan het ook iets genetisch/erfelijks zijn geweest?

Niet duidelijk of het genetisch was, het komt inderdaad zoveel voor bij katten dat we niet weten of het toeval of erfelijk was.

IngridM schreef:
Carola dan toch een positief verhaal. Ik blijf bij mijn keuze hoor om het niet te doen maar was wel erg benieuwd naar verhalen hierover. Bedankt voor het delen!

Begrijp ik goed, het is een gok dat je neemt en je weet dat het alleen verlengend is in plaats van genezend. Het was ook een risico om ze geen nier dieetvoer en medicatie te geven omdat ze dit op geen enkele manier aten. We hebben daardoor de keuze gemaakt om ze goed eten te geven dat ze wel aten in combinatie met een drinkfontein. Dat heeft gelukkig goed geholpen anders hadden ze het niet zolang en zo goed vol gehouden.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 00:25

Bij chronisch kun je beter zelf dagelijks een onderhuids infuus geven, ze drinken het zelf namelijk nooit genoeg aan. Sommige katten zijn jarenlang geholpen met protocollen die dat bevatten, meer te lezen op de website van Tanya
https://www.felinecrf.org/

Wij hebben helaas ervaring met zowel accuut als chronisch. Spoelen (5 dagen bij de dierenarts in opname) bij accuut heeft hier altijd geholpen. Chronisch is altijd afgelopen verhaal, onderhuids infuus helpt als je kat dat accepteert, maar wanneer dat weet je nooit. Dat kan weken, maanden, jaren zijn.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 06:06

Wij hebben onze kat na de diagnose chronisch nierfalen in laten slapen. Hij stond al sinds zijn laatste blaassteenoperatie op nierdieet ruim voordat hij klachten kreeg, dus daar viel niets meer te halen. Ondanks een week dagelijks infuus werden zijn waardes maar heel minimaal beter, hij bleef eten weigeren en hij raakte vreselijk verstopt.
We hadden als laatste optie dagelijks vocht onderhuids toedienen maar hij liet dat niet toe en ik vond dat ook nodeloos rekken, de infusen hielpen tenslotte ook nauwelijks dus ik vond het genoeg geweest voor hem, hij voelde zich overduidelijk rot.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:52

Hier ook een kat verloren aan nierfalen. Vrijdag naar de da en daar het hele weekend aan een infuus gelegen. Maandag weer opgehaald toen was hij vrolijk. Toen ik vroeg hoe verder kreeg ik als antwoord nierdieet en regelmatig zelf een infuus geven omdat zijn nieren bijna niet meer werkte. En dat laatste hadden ze vrijdags niet verteld. Vond ik niet zo leuk want dan had ik wellicht een andere keuze gemaakt. Maar goed de kat ging weer mee naar huis. Maar toen ik de caddy open deed had ik een kat die helemaal van het padje was en zichzelf had ondergeplast. Hij liep rond alsof hij dronken was en ging gelijk heel zielig en beroerd in zijn mandje liggen. Da gelijk terug gebeld en toen ik daar was heb ik hem laten inslapen. Zo'n geweldig beest mis hem nog wel eens.

Sanet

Berichten: 7923
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:21

Wij hebben ook een kat met chronisch nierfalen. In januari 2017 waren haar waardes zo slecht dat de DA ons aanraadde haar in te slapen. We zijn toen zelf (op aanraden DA) onderhuids in het nekvel infuus gaan geven. Eerst om de dag, inmiddels zijn we afgebouwd naar 1x per week. Daarnaast krijgt ze Semintra en Ipakitine dagelijks.
Ze krijgt het speciale renal voer van Royal Canin, de Special brokjes en het vlees.

We wegen haar regelmatig om te zien of ze op gewicht blijft. Ze is geen dikke poes, nooit geweest ook. Maar ze doet het goed verder. Volgens onze DA is het waardevoller dat ze op gewicht blijft, dan de bloedwaarden te controleren.

Mocht je meer willen weten, mag je ook pb-en.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 08:33

Je kent mijn verhaal. Halverwege maart was mijn normaal 6 kilo wegende kat ineens een hoopje ellende. Het is heel geleidelijk en toch heel snel gegaan. Gezien het nooit een echte optil- of knuffelkat was hebben we het pas gezien toen het ver heen was. Klinisch was er niets aan hem te zien behalve dat hij mager was. Zn waarden pasten bij een doodzieke kat die eigenlijk al bijna dood had moeten zijn. De waarden pasten bij acuut nierfalen maar de DA heeft direct al gezegd dat zn nieren waarschijnlijk zo beschadigd zijn dat hij niet meer beter wordt. DA heeft 3 dagen vochtinfuzen gegeven. Omdat de kat nog geen 5 jaar oud was zijn we gaan behandelen. Ik kon mij er niet bij neerleggen dat dit zijn einde was. Hij knapte op. Kreeg toen om 3 dagen infuus bij de DA. Nadeel is dat hij altijd een waardeloze eter is geweest. Hij eet brokjes en snoepjes en natvoer vindt hij maar oke maar niet super lekker. Hierom krijgt hij om de 3 dagen pillen die zn eetlust opwekken. We zijn nu twee maanden verder. De eetlust antidepressiva voor katten krijgt hij nog, de vochtinfuzen geven wij zelf en veroorzaken minimale stress. Hij vindt het vastgehouden worden veel erger dan het infuus zelf. Het is ongeveer 3 minuten werk. Volgens de dierenarts zou ik nooit mn oude kat meer terugkrijgen. Hij krijgt geen speciaal dieet maar we zoeken dingen die hij lekker vindt om te eten, hij eet voor 4-5 euro per dag nu := en verder is hij vrolijk, rent rond met de rest en speelt en loopt de hele tijd met zijn speeltje rond totdat je met hem gaat spelen. Ik ben mij ervan bewust dat ik zn leven alleen maar verleng, maar zolang hij zijn vrolijke sterke zelf is... waarom niet?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 09:28

Sappos schreef:
Ik ben mij ervan bewust dat ik zn leven alleen maar verleng, maar zolang hij zijn vrolijke sterke zelf is... waarom niet?

Hier ben ik het inderdaad mee eens. De nierspoeling die wij bij de ene kat hebben gegeven was ook verlengend en niet genezend, een bewuste keuze van ons net als bijvoorbeeld onze hond die een auto immuunziekte blijkt te hebben en daar medicatie voor krijgt. Dat kan ook niet genezen maar haar leven wel verlengen zolang het daarmee een kwalitatief vol leven is en niet kwantitatief.
Ik denk dat het verlengen van een leven niet slecht is tenzij het ten koste gaat van de kwaliteit van leven.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:50

Onze poes stopte ca drie jaar geleden met eten. Met vocht onder de huid en sondevoeding weer aan het eten gekregen. Nierfalen. Vanaf juli vorig jaar acht maanden cbd olie met thc gegeven, waarop ze aardig haar dieetvoer bleef eten. Toen bleek hoge bloeddruk en moest ik met de olie stoppen, omdat ze medicijn tegen hoge bloeddruk moest hebben. Een maand geleden ofzo weer knudde eten. Weer vocht onder de huid aantal keren met weer een paar dagen tussenpoos. Op een gegeven moment bleek ze alvleesklierontsteking te hebben, pijnstilling gehad. Ze ging beter eten en eet nu steeds weer aardig. Ik zorg dat er water bij het zacht voer zit, geef nu sinds een week slippery elm door het eten (niet vlak na medicijn) en geef epakitine door niet dieetvoer. Het gaat nu heel aardig. Iets meer dan een jaar geleden was creatinine 277, dat was voor ik met hoge bloeddruk middel begon, een maandje geleden was het 241. Ik geef geregeld laxeermiddel door het voer, want door constipatie kan ze zich heel rot voelen. Ze heeft nooit dagen aan het infuus gelegen. Maar wel bij haar twee crashes dus een keer of drie/vier vocht onder de huid met tussenpoos van een dag of twee. De laatste keer een paar maal a/d gedwangvoederd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:15

C_arola schreef:
Sappos schreef:
Ik ben mij ervan bewust dat ik zn leven alleen maar verleng, maar zolang hij zijn vrolijke sterke zelf is... waarom niet?

Hier ben ik het inderdaad mee eens. De nierspoeling die wij bij de ene kat hebben gegeven was ook verlengend en niet genezend, een bewuste keuze van ons net als bijvoorbeeld onze hond die een auto immuunziekte blijkt te hebben en daar medicatie voor krijgt. Dat kan ook niet genezen maar haar leven wel verlengen zolang het daarmee een kwalitatief vol leven is en niet kwantitatief.
Ik denk dat het verlengen van een leven niet slecht is tenzij het ten koste gaat van de kwaliteit van leven.


Nu ik heb gelezen dat een infuus thuis kan en niet per sé ingrijpend is en lang hoeft te duren, neem ik mijn woorden terug die ik eerder heb geplaatst.
Ik had nog nooit eerder gehoord van het thuis plaatsen van een infuus. Dat lijkt me ideaal zeg. Draagt hij dan ook een catheter of moet je opnieuw prikken?

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Spoelen/ infuus bij chronische nierziekte kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:17

Je prik gewoon onderhuids in het nekvel.
Vloeistof dien je dan toe dmv grote spuit langzaam inspuiten of dmv fles/zak met druppel-infuusslang. Kind kan de was doen!
Als je dan ook nog super scherpe Terumo Agani naalden gebruikt en soms wat dunner (duurt het wel langer, zeg 5 minuten), zijn er veel katten die het accepteren.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:51

Dit inderdaad, na uitleg en bij onder toeziend oog van de dierenarts (dat wou ik zelf graag) 1 keer oefen prikken konden we het prima thuis doen. Nu moet ik zeggen dat we niet het maar een paar keer hoefden te doen, hij was daarvoor namelijk al met de spoeddienst in het weekend opgenomen en had toen al meerdere infusen gekregen.