Artrose oudere grote hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 15:47

:wave:

Helaas heeft onze Bouvier laatst te horen gekregen van onze dierenarts dat hij artrose heeft in zijn achterhand en ellebogen. We voeren nu Hills J/D bij, wat goed zou moeten helpen. Maar nu wil ik ook graag supplementen bijvoeren, hij is inmiddels 10 jaar maar toch nog ontzetten druk en wil graag spelen. Toch moeten we hem rustig houden omdat hij anders de dag erna mank loopt.

Van de dierenarts hebben wij al Metacam (pijnstillers) die hij elke dag krijgt op gewicht (41 kg). Hij heeft zienbaar minder pijn maar toch gaat het lopen hem nog niet goed af..

Verder hebben wij helaas gisteren het nieuws gekregen dat hij 2 tumoren heeft, 1 groeiende om zijn ruggenwervel heen en 1 vlakbij zijn blaas. Hij heeft er geen pijn aan, is nog hartstikke fit maar ze zijn niet te opereren. De tumoren groeien nauwelijks, we hebben besloten om hem op pijnstillers te houden en met de dag,week of maand aan te zien hoe het met hem gaat. (alles in overleg met de DA)


Dat was een beetje achtergrondinformatie, ik wil graag voor mijn oude boef supplementen bijgeven die hem zullen helpen om zijn (laatste) dagen gemakkelijker te maken. Wat raden jullie aan?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:52

Is je bouvier goed op gewicht? 41kg is veel voor een bouvier. Of het moet echt een reus zijn. Als hij dus wat zwaar is zou ik beginnen met hem langzaam laten afvallen.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 15:53

Kaus schreef:
Is je bouvier goed op gewicht? 41kg is veel voor een bouvier. Of het moet echt een reus zijn. Als hij dus wat zwaar is zou ik beginnen met hem langzaam laten afvallen.



Hij is zelfs wat te mager.. vorig jaar was hij 47 kg. Hij is wel echt té groot voor een bouvier eigenlijk. Maar zijn vader was ook een reus.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:00

Ik geef aan mijn oude staffordmix vrouwtje met artrose flexijoint met duivelsklauw (vloeibaar) en van petbalance de jointpower+ op basis van groenlipmossel (poeder).
Ik hoor ook goede ervaringen met msm poeder en andere middeltjes maar deze heb ik nog niet uitgetest.

Onze staffy loopt er uiteraard nog steeds niet helemaal rad door, maar, herstelt sneller na een lange wandeling en word niet zo snel stijf.
Onze max met wandelen is zowieso al op 3-4km laatste jaar, anders is het dezelfde avond of volgende morgen zowieso niet om aan te zien hoe hard ze sukkelt. -O-

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:02

BillyJ schreef:
Ik geef aan mijn oude staffordmix vrouwtje met artrose flexijoint met duivelsklauw (vloeibaar) en van petbalance de jointpower+ op basis van groenlipmossel (poeder).
Ik hoor ook goede ervaringen met msm poeder en andere middeltjes maar deze heb ik nog niet uitgetest.

Onze staffy loopt er uiteraard nog steeds niet helemaal rad door, maar, herstelt sneller na een lange wandeling en word niet zo snel stijf.
Onze max met wandelen is zowieso al op 3-4km laatste jaar, anders is het dezelfde avond of volgende morgen zowieso niet om aan te zien hoe hard ze sukkelt. -O-

En geef jij zelf ook nog iets van speciaal voer?

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:06

Normaal ben ik niet zo'n fan van direct op de Metacam omdat er veel andere opties zijn om mee te beginnen maar icm met de tumoren en de leeftijd is het een prima stap.
Je zou kunnen kijken naar Glucosamine en duivelsklauw wat, net zoals bij de paarden, super kan werken.
Je hebt ook Flexadin snoepjes speciaal voor artrose en die schijnen ook echt heel goed te helpen , ideaal als je hond kieskeurig is met eten.
Let wel op dat het met een tumor rondom de rug het ineens erg snel gedaan kan zijn.

Edit: met voer zit je wel goed. Let wel op dat er voer is wat oudere honden ondersteunt om artrose te 'voorkomen' en het voer wat daadwerkelijk helpt bij artrose. van royal Canin heb je dan de mobility cp2+ ofzo iets. Welke die van Hills precies is, weet ik niet.

LisaVH96

Berichten: 183
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:10

Tijdens een stageplaats bij een dierenarts ben ik bekend geworden met het product arthroluxyl. Deze dierenarts schreef dat veel voor bij grote honden met artrose klachten en hij nam het zelf ook voor z'n artrose in z'n handen.

https://www.medpets.nl/arthroluxyl-c/

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:19

Annettu_ schreef:
BillyJ schreef:
Ik geef aan mijn oude staffordmix vrouwtje met artrose flexijoint met duivelsklauw (vloeibaar) en van petbalance de jointpower+ op basis van groenlipmossel (poeder).
Ik hoor ook goede ervaringen met msm poeder en andere middeltjes maar deze heb ik nog niet uitgetest.

Onze staffy loopt er uiteraard nog steeds niet helemaal rad door, maar, herstelt sneller na een lange wandeling en word niet zo snel stijf.
Onze max met wandelen is zowieso al op 3-4km laatste jaar, anders is het dezelfde avond of volgende morgen zowieso niet om aan te zien hoe hard ze sukkelt. -O-

En geef jij zelf ook nog iets van speciaal voer?


Ze krijgen OF Naturis koudgeperste persbrok met Lam, OF nature's best koudgeperste weidebrok senior. Aangevuld met af en toe kvv of gestoomde worst of ... als extra maar niet elke dag.
De persbrok is eigenlijk vanwege mijn bordercollie. Gelukkig zijn ze beide senior dus ze eten samen

Dit zijn beide normale, complete, basis persbrokken dus niets speciaals.
Ben hier gewoon erg tevreden van en de honden ook.

De flexijoint was wél op aanraden van de DA ipv pijnstilling!! Omdat ze nog niet zodanig sukkelt dat pijnstilling al gegeven zou moeten worden (kan ook niet doorgegeven worden?) Maar duivelsklauw kan dagelijks gebruikt worden én is ook pijnstillend ed.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 16:28

Ik word een beetje dol van de hoeveelheid keuze.. eigenlijk wil ik álles proberen. Is er geen product waar zalmolie, glucosamine, msm en groeplipmossel in zit?!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:30

Annettu_ schreef:
Ik word een beetje dol van de hoeveelheid keuze.. eigenlijk wil ik álles proberen. Is er geen product waar zalmolie, glucosamine, msm en groeplipmossel in zit?!


Als je het vind, laat dan zeker weten!!

Als de groenlipmossel op is, wil ik graag de glucosamine proberen. Kijken waar ze het beste op reageert.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:04

Mijn hond krijgt Flexadin Advanced als voedingssupplement, aangeraden door de dierenarts en een halve tablet Rimadyl.

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:11

Het is, net als bij artrose bij paarden, echt kijken wat bij jouw hond het beste aanslaat denk ik.

Ik heb eerst Pharmadog gegeven (Glucopro), dit werkte redelijk. Daarna Flexadin, dit werkte veel minder. Op dit moment geef ik Synopet Canisyn, dit werkt voor mijn hond het beste. Alles wel meerdere maanden gegeven, dan pas zie je volgens mij echt wat het doet, want artrosehonden zullen altijd mindere/betere dagen hebben (vooral met die natte herfst/winter dit jaar).

Ik heb trouwens ook een grote hond (45 kg), dus kijk ook naar de dosering die ze binnen krijgen. Bij Pharmadog is dit erg hoog bijvoorbeeld tegenover Flexadin (en veel prijsgunstiger). Bij de Canisyn lijkt echter de combi van werkzame ingrediënten het beste voor hem te werken.

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 13:19

Zou heel andere kant op gaan en ipv groenlipmossel of glucosamine oid extra magnesium gaan geven. Zoek maar eens op wat magnesium in het lijf doet qua botten. Wel citraat nemen maar dat staat bij elke drogist wel in de schappen

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:24

dierenfan schreef:
Zou heel andere kant op gaan en ipv groenlipmossel of glucosamine oid extra magnesium gaan geven. Zoek maar eens op wat magnesium in het lijf doet qua botten. Wel citraat nemen maar dat staat bij elke drogist wel in de schappen


Ik dacht dat magnesium ook meer voor de spieren is?
Ik neem het daar namelijk zef voor. Vanwege spierkrampen.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:53

Annettu_ schreef:
Ik word een beetje dol van de hoeveelheid keuze.. eigenlijk wil ik álles proberen. Is er geen product waar zalmolie, glucosamine, msm en groeplipmossel in zit?!


Ik geef aan mijn hond dogs mobility plus; https://www.agradi.nl/excellent-dog-mobility-plus.htm

Dit bevat onder andere glucosamine, MSM en groenlipmossel.

Ik ben er heel tevreden mee, aangezien mijn hond twee keer een peesblessure heeft gehad (op de foto was het niet helemaal duidelijk, kon ook beginnend artrose zijn) wilde ik iets ondersteunends geven.
Sinds ze dit één keer per dag door haar voer krijgt, loopt ze als een tierelier :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 00:02

Wij zijn bezig met een kuur Synopet, ook een veelbelovend product.

Iets totaal anders: toevallig was ik zelf op zoek naar een orthopedisch matras vanwege ons teefje met elleboogdysplasie en artrose en wij hebben deze inmiddels in huis: https://www.matrasdirect.nl/overig/hd-o ... 100-zwart/

Wellicht ook iets voor jullie als ie nog niet zoiets hebt? Het is kwalitatief echt een goed matras en ook zeker niet duur als je naar soortgelijke kijkt. Onze honden liggen er graag en veel op!

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:56

Wijslander schreef:
Wij zijn bezig met een kuur Synopet, ook een veelbelovend product.

Iets totaal anders: toevallig was ik zelf op zoek naar een orthopedisch matras vanwege ons teefje met elleboogdysplasie en artrose en wij hebben deze inmiddels in huis: https://www.matrasdirect.nl/overig/hd-o ... 100-zwart/

Wellicht ook iets voor jullie als ie nog niet zoiets hebt? Het is kwalitatief echt een goed matras en ook zeker niet duur als je naar soortgelijke kijkt. Onze honden liggen er graag en veel op!


Die ortopedische matrassen, is dat nu echt zo veel beter dan een 'gewone' matras?
Ik heb voor de honden in de woonkamer een topmatras liggen als 'mand' van 140x90. (Yes, zo een die je normaal over de boxspring oid legt)
Dit is een stevige matras die voldoende dik is. Zou een ortopedische dan wél écht verschil maken nog?
Ben al lang aan het twijfelen maar mijn budget is momenteel niet erg groot en ik heb al gauw de grootste versies nodig voor de kinders hier.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:02

Geen idee wat voor matras je zelf precies hebt, maar ik moest sowieso een nieuwe aanschaffen en dan heeft een orthopedische wel mijn voorkeur. Maar ook daar heb je weer grote verschillen in kwaliteit en prijs.

Voor als het je iets zegt: het matras uit mijn linkje heeft 7 cm koudschuim met een SG-waarde van 35 en een verlijmde toplaag traagschuim van 3 cm met een SG-waarde van 45. Die waardes worden ook in orthopedische matrassen voor mensen gebruikt. De honden liggen er graag op, kiezen soms voor het matras in plaats van de bank. En ik kan er ook heel lekker op liggen... :)

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:17

Mijn Berner ( al even geleden in moeten laten slapen ) deed het heel goed op de Primeval gelatinaat.. daarnaast gewoon voer ( wel graan vrij ) voor Large Breed ..

Loiz

Berichten: 5835
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:26

CBD en THC combinatie zou ik eens naar kijken, wordt ook heel veel gebruikt door mensen (ook met kanker goede resultaten). THC kun je alleen niet zo kopen in de winkel, dat kun je wel zelf maken bijv (oa mediwiet geeft workshops). En volgens mij is het met het speciale voer van Hills wel zo dat dat 100% zijn voer moet zijn en niet gemixt (omdat je zegt dat voer je bij), anders verliest het zijn effect.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 29-03-20 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:26

Ik zou geen zalmolie pakken maar omega olie van icelandpet en puur Glucosamine extra. Evt aanvullen met duivelsklauw.
Daarnaast zou ik Iets voeren als muscle mass en opzoek gaan naar een goede dierfysio evt in combinatie met hydrotherapie.
pijn bij bewegen geeft een negatief effect op de manier van bewegen en dus op de spieren. En zo zal je in een neerwaardse spiraal blijven.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:21

Wijslander schreef:
Geen idee wat voor matras je zelf precies hebt, maar ik moest sowieso een nieuwe aanschaffen en dan heeft een orthopedische wel mijn voorkeur. Maar ook daar heb je weer grote verschillen in kwaliteit en prijs.

Voor als het je iets zegt: het matras uit mijn linkje heeft 7 cm koudschuim met een SG-waarde van 35 en een verlijmde toplaag traagschuim van 3 cm met een SG-waarde van 45. Die waardes worden ook in orthopedische matrassen voor mensen gebruikt. De honden liggen er graag op, kiezen soms voor het matras in plaats van de bank. En ik kan er ook heel lekker op liggen... :)


https://www.beterbed.be/topmatrassen/tr ... b8516fd9/#

Dit soort matras. Ook traagschuim maar vast andere waardes. Een gewoon mensenmatras. Heb wel de indruk dat ze hier graag op liggen, ook de voorkeur boven de bank. Maar mijn staffiedame is soms zo ontzettend stijf na het slapen, en misschien dat een ortopedische dit dan toch beter opvangt.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:58

Cbd, hoor je goede resultaten van, zowel voor de pijnklachten van artrose als bij kanker. Er is een speciale cbd voor honden facebookgroep.

boyca
Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-12-11

Re: Artrose oudere grote hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:39

Groenlipmossel , sasha's blend werkte hier goed voor onze rottweilers die artrose hadden in de ellebogen.

Annettu_

Berichten: 2293
Geregistreerd: 15-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 10:33

Hi allemaal,

Jullie tips hebben geweldig geholpen. Santo heeft nog goed mee kunnen gaan, we hebben hem in april helaas moeten inslapen omdat zijn organen er gewoon mee ophielden. Ouderdom. Dankjewel allemaal!